Egentlig dårlig grunnlag for reisebrev, men føler jeg bare må få ut litt av det vi bonusnisser kanskje sliter mer enn normale med Som både brukernavn og bilde kanskje avslører, så har jeg en svakhet for fotballklubben Leeds. Man prøver å komme seg på kamp i ny og ne, men det skal passe ift hjemmekamper, offshoreturnus, konas vaktordning og barnas aktiviteter. Og ikke minst tilgang på billetter. Jeg ser på meg selv som heldig, og har opp gjennom årene truffet mange likesinnede, og klarer dermed stort sett få tak i billett. Det er kultur for å passe på hverandre blant norske Leeds supportere, og svartebørs fører til utfrysing. Tilbake til innledningen; denne turen er hverken fly, eller opplevelsesmessig ekstraordinær. Det passet med kamp mot Sunderland i Leeds 03.03. Booket på januarsalget, utreise onsdag, retur torsdag. Traff blink med 2 mellomlandinger begge veier. Så med julekalender beregnet jeg poeng for 12 flights 1 uke etter booking, og kampen blir flyttet fra onsdag til tirsdag grunnet TV. Her starter det. Grunnet SK ikke har like daglige ruter ender jeg opp med 1 mellomlanding bort, og fortsatt 2 hjem. Betaler en liten ombookingsum for endringen og er snurt. For 2 uker siden kommer varsel om endring i flighten min. Ene returflyvningen er kansellert, og jeg går inn og sjekker. Utreise er SVG og for å få 2 eller flere mellomlandinger må jeg egentlig overnatte på Sola. Hmmmm. Overbeviser meg selv om å booke på mandagens program, og heller ta en ekstra dag i Leeds. Her betaler jeg 400,- pr natt på EasyHotel, kontra 2200 på scandic eller 1540 på jordbæret. Ender dermed med SVG-BGO-OSL-CPH-MAN og retur MAN-CPH-ARN-OSL-SVG. Computer says no… Denne går ikke online. Snakker med chat og de skal fikse. Dagen etter er appen oppdatert. Feil… Sender mail til diamond, hvorpå de tar kontakt, og legger alt inn samtidig som jeg får beskjed om at bolaget også flyr dette strekket direkte Oppdatert i app, men uten mulighet å velge sete. Ei heller fått mail med endringer. Aner uråd og tar kontakt. Som jeg tenkte var de ikke billettert. Får nok en gang kommentar at det går direkte fly. Bortforklarer med julekalender og sånn til fliring fra andre enden av telefonen. Får mail, og all good! Tidlig opp i dag, og etter kaffekoking til madammen og niste til minsten bar det i en begivenhetsløs biltur med innlagt ferje til nevnte SVG. Bagdrop, og en kaffe før boarding til BGO. 1 time her gjorde at jeg for første gang fikk prøvd noe jeg aldri har gjort før. Turnusjobb med bytting har ført til at jeg har gått langt over tiden for frisørbesøk. Cutters hadde ledig. 399,- var meget rimelig tenkte jeg og gikk inn. Fikk beskjed om å laste ned app, legge inn koden VINTER30, og endte med godt selskap og klipp til under 300 Kjøpte kaffe, og forsikra meg om at kofferten ble loadet.
BGO-OSL, like lite å melde som forrige strekk. Må si meg enig med de som synes SAS business er misvisende. Jeg skjønner også at man ikke rekker full servering på noen av disse, men skuffende at mellom Norges to største byer må man spørre høflig om i det hele tatt få noe på tralla utover kaffe og te. Kjapp tur innom Loungen på OSL. Meget god pastasalat med mozzarellakuler. Kalkunpålegg ved siden, så da fikk man også litt protein, for de det er viktig for.
OSL-CPH, Pushback 20 min over tid, og i tillegg innom deicing. Alt jeg skulle rekke på en god time på Kastrup var Lounge og passkontroll, så ikke så stressa. Dagens lunch var en kålsalat med estragon. Litt spekepølse og manchego med en fyllt paprika. Sjokolade opera til dessert. Dagens første champagne. (Er det noe selvmotsigende å drikke champagne mens man er fotballfan?)
CPH-MAN. Kikket ut mens jeg nærmet meg gate, og så noe jeg ikke kjente igjen. En noe sliten 737. Jaja tenkte jeg og gikk litt til. Hmm. Var jo på gaten min det. Sjekka appen, og brått var flyvningen til MAN operert av Jettime. Danmarks svar på en slags TUI? Helt ok fly, litt utdatert, og egentlig mest irritert grunnet mangel på lademuligheter. Og internett. Men det er fortsatt hit&miss. 2 pax i biz på 6 rader, så tenker de skal rekke over oss. Kylling til middag. Tok osten til forrett. Nydelige, seige cannelees til dessert Gikk for min venn Piper igjen. Han andre la seg å sove, så fikk ørlite dårlig samvittighet for at de åpnet flaska. Men bare litt. Purser sjenket velvillig, og kom med kaffe og sjokolade I utgpnkt ikke glad i tykke kaffekopper, men sas koppen vokser på meg. Mulig det bare er porselen i lufta? Tilbake til innleggstittelen. Leeds kamp, check. Milerun, check. Et par hotels.com netter for å løse ut bonusnatt, check. Og så ting man roter seg bort i; Jeg har en kjenning i Leeds som printer luer, og etter forespørsel på en norsk Leeds side ble det brått videreformidlet salg av 100 luer som skal plukkes opp, tas med hjem og sendes rundt i landet. Ref det jeg nevnte om samhold litt over her er det ikke akkurat noe jeg blir hverken rik eller feit av, men håper på god karma da. Jeg var først av flyet og med ETA fint registrert i passet var jeg gjennom immigrasjon/passkontroll på ca 4 sekunder. Minuset var at jeg måtte vente på en bortimot tom koffert som skal fylles med luer. Mista toget jeg hadde håpt på, men via Manchester nå så er jeg fremme bare en halv time senere. kan for øvrig anbefale appen TrainPal for tog i England