Gå fra EBD til EBG nå snart. Kan man gi bort gullkortet i grace-perioden, eller må man gjøre det før opptjeningsperioden utløper?
Enig. Som vanlig upresist språk på sas.no. Svensk side sier «ska vara en officiell vän eller en familjemedlem» og dansk side har «skal være en ven eller et familiemedlem». Flysas.com bruker derimot «should», som kan forklare den norske oversettelsen...
Jeg tenker det er så enkelt som at SAS ikke vil at du skal tjene penger på å selge kortet. Gir du det bort, spiller det ingen rolle hvem du gir det til, de har hverken penger eller ressurser til å gå inn i en slik etterforskning som @Flyingdutchman foreslår. Om de gjorde det, vil jeg si at det er en vanvittig feilprioritering. Bytte kort? f.eks BAEC Gold mot EBD, tja, det er jo ikke penger involvert, og for de respektive flyselskaper sitt ståsted er det jo en fin markedsføringskanal mot en potensiell god kunde. Så jeg tenker det også er helt greit.
Jeg foreslår ikke at de skal etterforske, jeg sier bare hvor jeg selv ville begynt om jeg hadde blitt satt til oppgaven, og ‘filteret’ ville kun vært et aller første steg til en litt kortere liste. Uansett, jeg er helt enig i at SAS har helt andre ting å prioritere før de bruker en eneste kalori på dette. Og når det nå til og med vises at du ‘bør’ gi kortet til en venn eller familiemedlem er saken for SAS så tynn at det ikke gir mening.
Jeg ville sett på hvilke mottagere som hadde gull år etter år, men alltid fikk fra ulike folk Men i et selskap som SAS må slikt igjennom månedsvis med analyse, som gjerne konkluderer med at det kanskje er brudd på GDPR - med påfølgende risikoaversjon og avgjørelse om at det ikke er verd risikoen. Kan ikke huske å ha samtykket til noe slikt innenfor "purpose".
Var det ikke en del av forumet som ikke var synlig med mindre man er logget inn? Jeg foreslår at en byttetråd puttes der isåfall. "Få en ny venn og bytt kort"-tråden
Denne tråden brukes vel til bytting https://insideflyer.no/forums/threads/insideflyers-donasjonstråd.7229/page-14
Ja, det er også noe som kan være en "trigger". Har ikke tid til å lese hele T&C, men fant noe interessant her: https://www.flysas.com/it-en/legal-info/eurobonus/privacy-policy/ "The personal data is collected from many different sources. Most of the personal data we hold on you will stem from you directly, e.g. from your setting up a EuroBonus account or purchase of flights and activities through SAS’ application or EB’s/SAS’ website. Similarly, we obtain information from you when you decide to use your EuroBonus card or your points, or when you decide to use other offers and services. In addition, we obtain personal data from you from the following sources. EB’s and SAS’ different departments and sales points at airlines, such as information on lounge visits and customer care contacts. Our business partners, e.g. data on hotel reservations and rental car bookings from travel agencies, and data on purchases to collect or use EuroBonus points. Cookies that you accept and programs such as Google Analytics, Google Customer Match, Facebook Custom Audience, Adobe Analytics e.g. track and collect data on your online behavior. We create ‘new’ personal data based on the data collected from the sources above, in the form of predictive scorings and profiles/segments. These models and analyses are sometimes performed on our behalf by service providers contracted by us. For example we use a customer segmentation called Mosaic. Publicly available data from external sources such as public registers at government authorities, filed tax returns, LinkedIn and news articles."
Finner du noe om "purpose"? Om SAS bruker personlige data til andre formål enn vi har samtykket til, så blir det bot. Dette kan være vagt, som f.eks "Anti Fraud Analysis" osv.
Denne er muligens dekkende: Legitimate interests We will process personal data based on our legitimate interests in order to prevent, investigate or report cases of fraud or safety issues and to cooperate with law enforcement agencies.