EU261 - €600 i kompensasjon eller poeng?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Guden, 03. okt 2018.

  1. Anita

    Anita Aktivt Medlem

    Innlegg:
    417
    Likes mottatt:
    965
    Bonuspoeng:
    93
    Takk. Hun hos SAS sa at jeg da mistet rettigheter siden jeg valgte bort første mulighet, men finner ikke noe om det på nett. Da prøver jeg å sende inn...
     
  2. Palg82

    Palg82 Medlem

    Innlegg:
    205
    Likes mottatt:
    258
    Bonuspoeng:
    63
    Hadde gjennomgående billett OSL-EWR-ATL-EWR-OSL hvor jeg på tur over fikk kansellert United flight'en pga flight maintenance og ny booking ca 20t senere.
    Alt bestilt av SAS. Noe å hente på denne fra EU261 eller andre? Prøvde meg fra SAS siden, men fikk bare unknown flight på UA flight som var kansellert. Ligger vel i navnet at EU claim ikke går på US flight, men kanskje noen har vært borti lignende?
     
  3. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,563
    Likes mottatt:
    6,542
    Bonuspoeng:
    183
    EU261 gjelder kun for flyselskaper fra utenfor EU når enkeltflighten (ikke hele reisen) som blir forsinket/kansellert starter i EU.
     
  4. fly4fun

    fly4fun Aktivt Medlem

    Innlegg:
    451
    Likes mottatt:
    336
    Bonuspoeng:
    63
    Vel, første mulighet dere fikk tilbudt var også berettiget til standard kompensasjon, så det spiller ingen rolle.
     
  5. Arvid1410

    Arvid1410 Veteran

    Innlegg:
    1,531
    Likes mottatt:
    6,716
    Bonuspoeng:
    183
    Hadde en runde med SAS angående dattera som ble (såvidt) over 3 timer forsinket pga kaoset hos SAS i sommer. Hun hadde booket direkte flight til Nice, men ble booket om via Brussel. Fikk i helga omsider somlet meg inn til å sende inn krav via nettsiden til SAS og fikk etter et døgn følgende svar tilbake på mail:
    ...
    On investigation I have found that SAS team has provided you with the alternate option Oslo to Nice via Brussels and that flights were rebooked within the time frame. Since SAS has taken the reasonable measures to rebook you within the time frame I regret to inform you that I am not able to meet your request of compensation in this case.
    ...

    Sendte dem så en påminnelse om EU261/2004 i en noe skarp tone og fikk da etter kort tid dette svaret:
    ...
    I can confirm that in accordance with EU Regulations 261/2004 you are entitled to receive 300EUR compensation.
    A bank transfer of 2840NOK is been arranged and the credit will reach your account within 7 working days.
    ...
    Dette synes jeg er en smule provoserende :mad:. Undrer på om de bevisst prøver seg å avvise kravet først for å se om folk er villige til å gå videre med kravet. De har jo ikke all verden å tape på å forsøke seg på å avvise kravet først
     
    Shyneno, ElinPelin, milehigh and 3 others like this.
  6. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,414
    Bonuspoeng:
    293
    Helt enig i at det er provoserende å først blankt avvise for så å legge seg helt flat uten diskusjon. De sparer nok noen kroner på dette her.
     
    Shyneno liker dette
  7. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,002
    Bonuspoeng:
    183
    Hva får man når man er forsinket mer enn 3 timer hos SAS? Innlandsrute, ingen videreforbindelser
     
    Shyneno liker dette
  8. Anita

    Anita Aktivt Medlem

    Innlegg:
    417
    Likes mottatt:
    965
    Bonuspoeng:
    93
    Det gikk i allefall i orden, penger på konto innen en uke
     
    Shyneno liker dette
  9. stensth

    stensth Aktivt Medlem

    Innlegg:
    327
    Likes mottatt:
    463
    Bonuspoeng:
    63
    Kansellert flight fra SYD til BKK med TG på CT billett. Da må man rette krav til TG?
    Ble ombooket til en senere flight, så missa connection i BKK å ankom slutdestinasjon 1 døgn forsinket. I tillegg nedgradert fra First til Business.
    Oppringlig rute, SYD-BKK-MUC-ARN med TG F SYD-BKK-MUC å LH videre
    Ble booket om til BKK-ARN i Business men fikk F SYD-BKK
    Fikk hotel å mat i BKK.

    Regner med at ev kompensasjon må gå på reise forsikring å ikke Eu261 siden det ikke er et nordisk fly firma som frakter oss til Eu?

    Hva er rimelig krav å rette i henhold til nedgradering siden dette er en CT?
     
  10. TElg78

    TElg78 TravelElg - The Moose Is Loose

    Innlegg:
    1,097
    Likes mottatt:
    1,460
    Bonuspoeng:
    113
  11. NorFlight

    NorFlight Senior Medlem

    Innlegg:
    1,298
    Likes mottatt:
    2,434
    Bonuspoeng:
    113
    TElg78 liker dette
  12. VMjo

    VMjo Nytt Medlem

    Innlegg:
    26
    Likes mottatt:
    10
    Bonuspoeng:
    3
    Vet ikke om dette er rette plassen for innlegget men jeg fyrer på.

    Har bestilt en tur i februar til Manchester fra Bergen, søndagsflyet tilbake ble kansellert og vi ble booket om til Søndag morgen. Dette funker dårlig da kampen vi skal se muligens spilles søndag formiddag.

    SAS hadde kun mulighet til å booke om til Mandag morgen men det går ikke pga jobb, samtidig er det ledige fly som går fra Oslo til Manchester til tider som er brukbare. Dette kunne de ikke booke om på så jeg måtte ta kansellering av billetten, OSL-MAN koster rundt 4000 mer enn BGO-MAN som jeg har bestilt. Er det noen sjanse for å få dette kompensert hos SAS? Iom at jeg er student og dette er en bursdagsgave er det litt mye ekstra for min del.

    - V
     
  13. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Då kansellerte SAS kveldsavgangen vår frå AAR(Aarhus) til OSL, og me har fått morgonavgang i morgon tidleg. Dette var med CityJet, og eg tipper det var mannskapsmangel eller noko som var årsaken.

    Ringte inn og fekk bekrefta at eg kunne booke hotell sjølv, noko me har gjort, og her sitter me, mor, far og to born.

    Eg vonar dette utløyser €250 per pers(dvs €1000 totalt) og i tillegg får me dekka overnatting og mat. Kva er rimeleg at ein kan ete av mat? 150 kr, 500kr eller nokon som aner? Eg skal ikkje overdrive, men tenkte å ete på hotellet for å gjera det enkelt.
    Ein dag ekstra på leiebilen og ein dag ekstra på parkering er det noko slikt som ein må kompensere med dei €250?
     
  14. cothom

    cothom Aktivt Medlem

    Innlegg:
    362
    Likes mottatt:
    519
    Bonuspoeng:
    93
    Alle relaterte utlegg kompenseres, i tillegg til EUR 250.
     
    ValdresBjarne liker dette
  15. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Glømte å seie at det er bonusreise, men samme regel då?
     
  16. NorFlight

    NorFlight Senior Medlem

    Innlegg:
    1,298
    Likes mottatt:
    2,434
    Bonuspoeng:
    113
    Ingen betydning så lenge billettene er såkalt allment tilgjengelig...
    ID-billetter er typisk unntak...
     
  17. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Då gjekk dette fint gjennom, men eg er litt skuffa over at ekstra parkering(både på OSL og for leiebil) og ekstra dag på leiebilen ikkje gjekk gjennom.
    Men kollektivtransport er ikkje veldig aktuelt med unger og bustad i Valdres, lurer på om nokon har prøvd det for nemnda?
     
  18. leeds1979

    leeds1979 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,141
    Likes mottatt:
    1,022
    Bonuspoeng:
    113
    noen som har prøvd å ringe sas om slike claims?
    evt en mail? prøvde den customer mailen.se på første side men fikk unknown tilbake.

    jeg prøver å legge inn info men flight not found kommer opp, og dermed kommer jeg ikke videre :mad:

    vi reiste med infant. denne har eget boardingkort. søker man erstatning for infant også?
     
  19. Braxze

    Braxze Medlem

    Innlegg:
    199
    Likes mottatt:
    72
    Bonuspoeng:
    28
    Skulle ut å fly mellom Bergen - Ålesund då flyet mitt vart kansellert. Vart dermed booka om via oslo som gjorde at eg vart 4-5 tima forsinka til Ålesund.

    Har nokon av dere erfaring med erstattning frå SAS på dette området?
    Bør eg ta det ut i Cash eller poeng??
     
  20. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,180
    Likes mottatt:
    3,118
    Bonuspoeng:
    113
    Spørs veldig årsak ?
    Vær= nei
    Teknisk=ja

    Trenger du poeng? Vill du ha poeng ?
    Om noen av spørsmålene over er ja er jo poeng greit ;)
     

Del denne siden