Sist velgte jeg kontant.. Frister å velge poeng neste gang .. 5pax på langtur 3000€.. 300k poeng er jo samtidig på god vei til Australia for hele gjengen ...
Hei. Hvor lenge før reisen gjelder denne regelen? Har en tur i mai som lider av at Norwegian har amputert rutetilbudet sitt. Vi skulle opprinnelig kommet hjem søndag kveld, men då Kjos har bestemt at siste fly fra OSL til SVG skal gå 20:15 på søndager rekker vi ikke dette. Fikk i utgangspunktet booket om via BGO, men også har har Kjos nå valgt å kutte ut flygninger etter 17:00 på søndager. Alternativet med Kjos blir da å ankomme OSL for så å ha en overnatting og reise hjem på morgenen dagen etter. Regner med jeg har krav på å få dekket hotell, mat, transport til/fra hotell, men vil jeg også kunne ha kravt på EU-kompensasjonen for forsinket reise når det er så lenge i forveien? Noen som vet hva som er cut-off på denne EU-kompensasjonen? 2 uker, 3 dager, 24 timer?
I forbindelse med dette spørsmålet tenkte jeg på noe som kan veldig snart bli aktuelle... Hva skjer egentlig etter Brexit? Med UK ute av Eu vil da fortsatt gjelde samme reglene for fly som starter derifra? Når jeg f.eks. tar en tyr fra Oslo til Buenos Aires via Gatwick og det oppstår en feil fra London - er det da slutt på rettighetene?
Det har vel nylig blitt avklart at retten til kompensasjon gjelder helt fram til endelig destinasjon så lenge reisen starter i et eu-land og alle segmentene er på samme booking. Hjem igjen blir det derimot verre...
Hvor lenge etter reise kan man klage? Hadde en tur fra IAD som ble byttet til LN-RKP både far, og ikke minst sønn som skulle fly fremst for første gang ble passe skuffa.
Spørsmål litt på siden her, vi blir ca 2 timer forsinket fra BUD, og det betyr at siste tog / buss for meg har gått når jeg kommer til OSL. Har jeg noe krav på dekning av taxi, eller må jeg bare ta det på min kappe? Jeg kan selvfølgelig ta en buss som går til sendtrum og finne en eller annen nattbuss derfra til Grorud, men jeg skal på jobb klokka 7 så jeg er ikke så interessert i akkurat det. Blir nok taxy uansett...
Jeg endrer mitt svar fra tidligere på tråden, da det viste seg mye lettere å dra inn poengene enn jeg trodde. Jeg ville tatt pengene, for de kan brukes på den ene reisen på business class til BKK i eller Singapore i vinter
Flyselskap har ingen ansvar for planer, bestillinger eller reiser du har videre, uavhengig av hvor lang forsinkelsen er. Det er derimot ikke uvanlig at reiseforsikringen dekker innhenting av reiserute ved forsinkelse når planlagt stopp/connection er mer enn to timer. Om siste buss/tog går >2 timer etter planlagt ankomsttid, så vil det være mulig å få noe ut av reiseforsikringen. Nå kan man jo velge SAS voucher på €1200 i stedet for €600 cash eller 60k poeng. Vil jo påstå at det i det fleste tilfeller gi vi desidert best verdi.
Sas har ikke ansvar under 3 timer. Men som @Flight Cancelled sier kan det kanskje hende reise forsikring er veien og gå om det var lagt inn over 2 timer. Du må sjekke vilkår hos ditt selskap.
Det kommer vel litt an på. T/R Biz til f.eks. USA med FP 4 er 60K. Du får vel neppe det for 1200 Euro.