Eva og Asiana til Sydney : Hunter walley Blue Mountains Jervis Bay Uluru Red Center Alice Springs

Tråd i 'Reisebrev' startet av ccurrahee, 04. mars 2023.

1. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,147
    Bonuspoeng:
    293
    Alice Springs : The desert park.

Åpner 0730, lurt å være der da og gå alene en periode gjennom 3 habitat. Elven, slettelandet og ørkenen. Vi følger alle omvisningene fra morgenen av og følger den ikke alt for lange runden forbi fugler emus dingos et stilig fugleshow og lærer litt om naturen og hvordan aboriginals har overlevd i denne lite gjestmilde naturen. Flott sted å bruke noen timer på morgenen eller kvelden.

2. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,147
    Bonuspoeng:
    293
    Litt info om Australia

Turistvisum søker du på den offsielle siden, det koster ikke og kommer ofte etter noen minutter.

Relativt strenge regler for hva du kan ha med, for å beskytte et egenartet natur og dyreliv. Følg reglene, eller sjekk BorderPatrol Australia.

Lange avstander og relativt dyre flybiletter. Quantas leverer bedre plass ombord og servering, mens JetStar har trangere fly og kjøp det du vil ha.

Jeg kjøpte Airaloo pakke og opplever at data går ganske sakte, markert saktere en i deler av Asia. Fant heller ikke noe alternativ som var markert billige, men flere alternativ som var mye dyrere. Sim kort som ble reklamert på flyplassen mot backpackere var mye dyrere for tilsvarende GB feks.

SYD ligger ca 30 min sør for Opraen. Uber er billigere en taxi i byen generelt og kommer fort i SYD. Det er ikke motorvei ut til flyplassen, så obs for rush trafikk.

Ute på landsbygda er det å ringe etter drosje. Vi betalte sjeldent mer en 10AUS for en tur hjem til hotellet. Og når en god craft beer koster det samme er ikke det krise.

Leiebil. Store prisvariasjoner.
    Vi benyttet Orana som har henting utenfor flyplassene i flere byer. Vurder størrelse på bilen og om du trenger 4x4 eller litt høyde på bilen. vi kjørte på en skikkelig grusvei og punkterte på bakdekket, 2 dager senere. En skikkelig sprekk på innsiden av dekket, to timer før innlevering. Det kostet oss ikke så mye, bare prisen på lapping.

Det blir fort dårligere vei, og med lange avstander kan det være greit med litt komfort og støydemping.

Trafikken følger skilting ekstremt. 110 på motorvei der en jevnlig opplever at de som vil kjøre forbi, i høyre feltet, ikke kjører mer en 110. Og det gjør lastebilen i venstre fil også. Da tar ting tid. Lastebiler kan både kjøre forbi deg om du ikke holder fartsgrensen og kjøre veldig sakte, alt etter lasten.

Hyppige kamera kontroller ble observert og var godt skiltet.

Jeg har som vanlig tagget det meste på google maps og lastet ned google maps offline versjon. Kartene fungerer utmerket også som navigasjon også når en mister dekning noe som er helt vanlig mellom mindre byer.

Rundt Sydney er det bomring, som koster litt. Første kvelden fikk jeg resepsjonen til å ringe det anbefalte firmaet og opprette en midlertidig konto ( du har 2 døgn på deg etter første passering.) Avgifte ble så ble trukket på mitt kredittkort. Alternativt kunne luiefirmaet ta jobben. De tok 7$ passeringen så det ville kostet meg opp mot 1k norske kroner bare i gebyrer. Jeg fikk ikke opprettet konto online, fordi jeg ikke hadde Australsk nr. Men telefonløsningen fungerte fint.

Selv betalte jeg 2600kr for 8 dager, fri mileage og den omfattende forsikringspakken for en helt ny og grei men litt lavt motorisert Toyota Aygo. Den brukte lite bensin, som er priset lavere en i Norge.

Selv vil jeg slå et slag for pakker med buss og overnatting noen steder i landet. Eller bussturer som går mellom større byer. De koster litt, og varierer i kvalitet på overnatning og mat. Vi gikk for en billig tur i Red Center over 3 dager der vi sov i telt, med senger med madrass. En natt måtte vi legge på sengetøy og det var vifte, neste natt var det aircon og ferdig oppredd. Varmt og kaldt vann i felles toalett og dusj området. Badebaseng på de permanente telt leirene.

Relativt enkel mat. Frokost med egg og bacon muesli og brød. Lunch, salat, wraps osv. Middag, burger en kveld, biff og pølser den andre. Med vegetar alternativ.

Normalt 1 guide på opp til 20 gjester med vårt firma. Vi var 14, så god plass i bussen, og vi hadde med 2 læregutter så vi fikk god service, ellers er de billigste turene basert på at en hjelper litt til med mat oppvask osv.

Prismessig er det blir vesentlig dyrere siden jeg var i Australia i 2019. Det nærmer seg Norske priser i RedCenter og Sydney. 450kr for frokost med kaffe og egg for 2. 900for 2 retters grill meny på stranden i Jervis Bay.

NZ var tidligere billigere en Australia. I følge en Canadisk sykepleier som var på lang reise var prisene nå høyere der borte en i Australia.

Ellers er det shorts og slippers som er standarden. Som voksen mann kan du slenge på deg en likskjorte og være pyntet. Men mange steder krever et minimum av klær og sko.

Solkrem og hatt vil jeg si er obligatorisk. I Red Center hadde vi +40 hver dag. 20 grader på natten stiger raskt fra det begynner å demre slik at det er gode 30 grader før kl 08. Ut før solen står opp. Og drikk vann. Jeg drakk over 4 liter vann per døgn + annen drikke og det var ikke for mye.

Hodepine, svimmelhet, trøtthet, og så forvirring er kraftige tegn på dehyrdrering sammen med stoppet urinproduksjon som kommer sent. Da er det hvile, skygge og drikke som er behandlingen. Så start tidlig og drikke hyppig.

Ellers er Australiere skravlete hyggelige og litt formelle og regelbundet samtidig. Det er mye amerikanisering av samfunnet selv om det er en egen distinkt kultur. Alt av ord kan forkortes og det brukes mye slang. En joey og en shokkie er kanskje ikke åpenbart for alle.

Quantas 737 og Jetstar A320 ASP-MEL-SYD Fra Alice Springs tilbake til Sydney

ASIANA 777-200ER SYD til ICN etter et besøk hos SilverKris, siden AirNZ fremdeles har stengt sinn strålende lounge. Og en AREX togtur inn til Hongdae.

Takk til forumets egen Sør-Korea spesialist for tips og ideer til både busser tog hotell og opplevelser på korte stopp i dette spennende landet.

Lokalbussen jeg egentlig ville ta til Songdoe er ikke oppe og går igjen i følge ruteinformasjonen på nettsiden til ICN. Så da ble det flytog og Hongdae. Her skal det også være lokalt uteliv shopping og mennesker rett i nærheten. Men nok en ganske kort natt i en storby satser vi på korte gåavstander og konsertrerte opplevelser før vi sover noen timer og haster tilbake til ICN for frokost og Asianas nye A350 mot gamlelandet.

3. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,147
    Bonuspoeng:
    293
    Hva har jeg glemt av viktig og triviell info om kontinentet?

4. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,147
    Bonuspoeng:
    293
    Quantas 737-800 og Jetstar A320 ASP-MEL-SYD Fra Alice Springs tilbake til Sydney

Eldre fly basert på vinduene, men med nyere interiør. Gammel first recliner ala COPA fremme med 12 seter i brunt lær. Bakover er det stoff og lær i blått. En fin kabin synes jeg. Foran får de brett med glass og mat. Sjenking av vin, servietter og nesset. Fra 4 rad som gir ekstra benplass rett bak siste biz sete, der vi sitter får vi flere serveringer med små fylte grønnsaks og kyllingbiter som er varme og smakfulle. Kaffe juice brus og øl og det kommer ris snacks med mer drikke etter maten. Hyggelig proff og vennlig service fra et voksent crew på denne flyvningen. Her er det bare å komme i gang med OneWorld opptjening for å fly Quantas C fremover, når bare gullet er sikret om et par år.

5. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,147
    Bonuspoeng:
    293
    Kenguru sanctuary

821617AC-2368-48B1-B980-2E51590A97D4.jpeg 2F9823C9-71FC-48DE-9485-CB868FE9BB2C.jpeg 187E0AE5-BC98-4044-BB2A-58675556E236.jpeg 6950EA01-5F44-424B-A987-CEDE0F822C0D.jpeg 7C3E2488-838F-4F08-9316-838FC97A100D.jpeg 92619F8C-8ADE-4AD2-97B0-CCFE4BC15B48.jpeg 5F87D594-4F61-4048-8A05-743C9B532C8A.jpeg 54A354D5-EB7D-4FBC-AEF7-E6049F21255D.jpeg 4C1E028F-7A26-4100-B585-8C8E152D37DA.jpeg

6. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,147
    Bonuspoeng:
    293
  7. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,147
    Bonuspoeng:
    293
  8. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    64,735
    Bonuspoeng:
    293
    Heisann! :D

Upsaker liker dette
  9. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,147
    Bonuspoeng:
    293
    Det stemmer faktisk også……

Men denne gangen var der kanskje autocorrect som ikke liker linskjorter……

10. Sonictravel

Sonictravel Veteran

Likes mottatt:
    29,491
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for bra reisebrev, keep it comming!

Merker jeg savner Australia når jeg leser dette, mye pga min lengste roadtrip, fem måneder rundt hele highway 1 og inn i senteret for hauger av år siden. Lange distanser, mye fluer men uforglemmelig natur, laid-back folk og absolutt et sted jeg vil reise tilbake til :)

11. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,147
    Bonuspoeng:
    293
    I Sydney kan du tappe ditt vanlige kredittkort når du går av og på offentlig transport. Inkludert ferger som går utover til forsteder. Taronga Zoo og strender.

Veldig praktisk å bare hoppe på buss eller trikk og tappe på stasjon eller inne på bussen.

12. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    21,951
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for herlig reisebrev og masse praktisk info.
    I like it (Hilsen Jon Almaas)

13. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,147
    Bonuspoeng:
    293
    Skravler i vei uten mål og mening som vanlig….

14. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,147
    Bonuspoeng:
    293
  15. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,147
    Bonuspoeng:
    293
  16. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,147
    Bonuspoeng:
    293
    ASIANA 777-200ER SYD

vi blir raskt hentet av en Uber utenfor hotellet. En heller kortklippet konspirasjonist ventet nå på Aliens i Australia, en naturlig utvikling med tanke på alle bevisene fra USA det siste året.

Kanskje det var aliens som har fucket up K-ETA ene våre. Uansett var de ikke godkjente på skjermen til Asiana. 2 biz sjekk inn og en *A gold sørget forøvrig for at vi gikk rett til skranken. Løsningen ble at jeg søkte igjen mens vi bevegde oss gjennom diverse kontroller. Egen linje for biz gikk ganske raskt. Men mange ansatte som maste og dirigerte mye lagde stress. Reisefølget var drit stressa pga pre clearance K-ETA men roet seg etter en blody mary og en kaffe hos AirNZ. De har åpent loungen sin, på nett fant jeg bare info om at den var lukket. Så nå kan en velge mellom SQ og Kiwi.

Jeg liker loungene deres. Stor bar. Varm og kald mat, god drikke og hyggelig service med fine toner av mørkt og rosa. De minner meg om feks *A loungen på LAX.

Det finnes også et privat område. By invitation only. Hvordan kommer en dit?

Boarding startet 30 min før og vi kunne gå rett på flyet gjennom biz boarding, og felles B inngang. Full kabin, og vi har satt oss fra hverandre, på 6 rad med vindusseter helt bakerst.

Som vanlig vennlig service og det skal fylles ut både skjemaer og div. Vi blir ca 15 min forsinket pga mye trafikk men kommer oss avgårde og får i skrivende stund drikke og nøtter før lunch. Valget er mellom bipimbap og vestlig meny som igjen har tre valg på hovedretten. Jeg ble anbefalt biffen fra SYD: så da går jeg for den. Så får det bli Koreansk mot London igjen.

Takk også til forumets egen Sør-Korea spesialist for tips og ideer til både busser tog hotell og opplevelser på korte stopp i dette spennende landet.

Lokalbussen jeg egentlig ville ta til Songdoe er ikke oppe og går igjen i følge ruteinformasjonen på nettsiden til ICN. Så da ble det flytog og Hongdae. Her skal det også være lokalt uteliv .shopping og mennesker rett i nærheten. Men nok en ganske kort natt i en storby satser vi på korte gåavstander og konsertrerte opplevelser før vi sover noen timer og haster tilbake til ICN for frokost og Asianas nye A350 mot gamlelandet.

Så snart vi er i luften blir det tatt opp ønsker for drikke som kommer raskt på trillevogn. Og menyen ble altså presentert. Jeg får en liten ostebit med tomat, ikke så stilig men godt krydret med champagnen og tomatjuicen jeg ofte er glad i på fly.

Raskt etter kommer forrettene, en deilig lett grønn salat med røket laks. Selv husker jeg de deilig rullene av en myk grønnsak fylt med krabbekjøtt, og hører om de har en ekstra. Det ordner seg. De er deilig krydrete med sødme og friskhet fra det grønne. Skaldyrsuppe er basert på fløte og gir en fin mild sjømatsmak i munnen. Spinat potet og en fin mør biff. Ikke helt ANA F kjøtt, men fint mørt og overraskende smakfullt. Begge rødvinene smaker godt til, uten at de utmerker seg veldig. Industri ost er ikke så spennende, men 20 år gammel Taylor er godt. Og passer med sviske og valnøtt.

Jeg får både frisk og en en ganske frisk lett margarinkake til slutt. Den tyske dessert vinen gjør meg lykkeligere en det andre som kommer på bordet sammen med kaffe og gjør meg klar til å sove, men en eller to enheter innabords. Strekker det til 4-5timer før jeg våkner av nabosetene som har ordnet seg nudler og er i gang med slurping og hosting av varme og chilli får en tro. Det er jo en dagflight så kanskje det er greit nok. Noen mimosaer senere er Aladdin med Will Smith helt grei underholdning sammen med litt skriving.

For noen dager siden fant jeg endelig to billige rom ikke langt fra Hondae stasjonen på Arex så jeg kansellerte det anbefalte L7 Lotte hotellet som også ligger rett ved stasjonen. Nå er det utgang 3 også noen kvartaler oppover til et BB som kaller seg hotell. Det skal soves i kveld så greit med to rom og kanskje litt mindre forstyrrelser.

Men først venter ICN, og håpet om at mitt K-ETA er godkjent mens vi er i luften. Reisefølgets ble godkjent etter en liten time, selv om det ble sendt senere en mitt.

Edit: Jeg fikk aldri godkjent K-ETA og det ble ikke trukket penger på kortet for mer en ett visa, men jeg gikk rett igjennom passkontrollen.

17. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,147
    Bonuspoeng:
    293
  18. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,147
    Bonuspoeng:
    293
    BA0E93DA-1424-4E93-B9E3-247C55C632D1.jpeg BA07DE83-C343-4AFD-8142-90F119FB1EF2.jpeg A04C33F8-B69C-4DEE-9D16-4CF841171CB4.jpeg 9A6E6537-2525-4A45-B4F6-E7B4869088FE.jpeg AE859545-0E37-4994-877A-491E139CE2E9.jpeg 036C18BF-8A0F-49F0-BC4E-05E33CCFE794.jpeg 6801523D-FC33-45CE-9B5A-E40F60A11F07.jpeg 68903885-BC17-4970-8C04-F6DCC3EC105F.jpeg

Attached Files:

19. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,147
    Bonuspoeng:
    293
    ASIANA A350-900 ICN-SYD De nyeste setene i Smartiumklassen

Det ble altså lapp klistret i pass og rett igjennom og ned til AREX. Der må en kjøpe billett på automat, som ikke tar kort. Antagelig kunne vi tappet kredittkort rett på leseren i gates som slipper en igjennom. Men vi dro en old school, betalte en heftig sum i gebyr og fikk ut 20k Won. Nok til billett begge veier. Hongik university stoppet ligger ikke helt inne i « sentrum» men ligger nord for elven og er et levende ungdomsområde med enorme mengder butikker spisesteder og underholdning for hauger av unge stundenter. 50 min inn med Arex også 5 min å gå til vårt lille BB uten B.

Koder på både inngangsdør og rom ble utlevert før vertskapet tok kvelden, også kunne vi ut og oppleve litt K-POPP kultur. Dvs vi fant to hyggelige mikrobryggerier som serverte godt øl.

Mere er det egentlig ikke tid til. Toget tilbake var ganske fullt, men det ble sitteplass. På terminal 1 ligger Biz innsjekk på øy A, så sjekk at du tar riktig transportrullebånd fra toget og inn til terminalen. Ingen fast track, men det går raskt med sikkerhet og vi kan bruke automater ut av landet. Biz innsjekk gir oss boarding cards helt til OSL. Så de piper inn en melding mens vi står der om at vi er sjekket inn hos SAS. Det går fint altså, selv om damen vår var på telefonen 2 ganger og brukte noen minutter.

Asiana lounge er fremdeles helt grei og ligger stadig litt før gate 26. Denne formiddagen er det mindre folk, jeg får barbert meg og tatt en dusj og det er ryddet etter dem som spiser frokost.

Det er egg, pølser stekt sopp og varm risgrøt og suppe. Et utvalg av brød og sandviches og en liten salatbar. Kaffe og annen drikke og en bar med standard utvalg av sprit og en type øl. Vin men ingen bobler.

Vår A350 har full biz og er ganske tom bakover. Vi boarder på tid, med egen biz linje og A dørene for oss som fyller kabinen.

Serveringen er i prinsippet den samme som fra SYD, men crew og hele opplevelsen flyter bedre på denne turen. Maten er også bedre en på vei ned til Australia.

Setet har samme grunnform men kommer i en oppdatert utgave med bedre skjerm og litt annen utforming på oppbevaring. Det er ikke klasseledende, og på dette strekket sitter vi i love seats, som kan oppfattes som litt trange. Men jeg får sovet godt på ryggen eller på en side. Nok plass men ikke mer en det som trengs altså.

Mens reisefølget koser seg med Sambapp og ruller kjøtt i salatblader spiser jeg en deilig biff. Litt godt stekt men mørere en den fra SYD. på toppen ligger en fet soppsaus og en skive smakfull sort trøffel.

En overraskende smakfull og ikke så salt skinkebit med champagne starter måltidet før det kommer en sødmefull og ganske fet krabbesalat. Vi fikk to forskjellige vinkart , men vinen som serveres ombord er den samme som vi har fått tidligere. Så da blir det riesling og den feinherben som jeg likte godt på de forrige flyvningene. Litt ut i måltid nr 2 går vi tom for champagne så da blir det Coq med hvitvin i stedet.

Blomkålsuppen smaker mer grønnsak en blomkål, og er fet og fin.

Også biffen da, mør og fin med sopp til.

Blåskimmelsosten har fått ligge en stund, den en klissete og matcher den deilige portvinen ombord. kaffe og port går også fint til desserten, en grønn te kake som er grei. Alt for mye mat som vanlig, også er det ut med madrassen og natta natta.

kveldsmåltidet består av forglemmelig andebryst med appelsin. Coq au vin er god men det er vel mer kokt kyllingbryst en noe annet. Måltidets overraskelse er Earl Greys egen mousse kake. ( Tipper han lager den ofte selv).

Det kommer ikke som noen overaskelse for forumbrukere at jeg er en smule negativ til margarinkaker som kan holde seg ferske i noen uker. Men her fungere det. Kakao og te blandes til en ikke alt for søt smak med noe bitterhet i munnen og en fin glatt mousse. Den var rett og slett god.

Jeg fått sett igjen flere filmer også. Ready player one er grei denne gangen, og en av Grindelwald filmene leverer med Eddy Remaine som sjarmerer på skjermen.

Snart er det LHR og sas+ hjem. Det ryktes om at snøen smelter, så får vi se hvor fullt det er hos YR og sporveiene.

Natten ble kanskje litt kort, så jeg sover til og fra i nesten 6 timer og får akkurat med meg høna kokt i vin som serveres overraskende 6 timer før ankomst LHR.

20. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,147
    Bonuspoeng:
    293

Del denne siden