Eventyr i Sør-Afrika

Tråd i 'Reisebrev' startet av Henrik, 11. april 2017.

  1. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,126
    Likes mottatt:
    7,720
    Bonuspoeng:
    183
    Hadde det helt prima, følte meg aldri utrygg. Storkoste meg.

    Takk!

    Ble et varig minne, i det minste.

    Måtte jo prøves!

    Godt poeng. Pleier å servere en historie om at jeg var på vei til toppen av et fjell (som jeg per definisjon var). Utnyttes på det groveste.
     
    mathiasfe and holmen like this.
  2. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,661
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Godt poeng. Vi tar for mye for gitt, enda vi har all verdens grunn til å være glade for det vi har.
     
    Travellingalf and Kristian like this.
  3. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,362
    Likes mottatt:
    7,559
    Bonuspoeng:
    183
    Veldig godt poeng Henrik å ta litt vare på de som ikke har det like bra som oss her oppe i det høye nord. Er greit med litt perspektiv på at vi er såpass heldige at vi kan reise de fleste steder verden rundt :)
     
    Kristian liker dette
  4. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,126
    Likes mottatt:
    7,720
    Bonuspoeng:
    183
    [​IMG]
    [​IMG]


    15. april
    05.25
    Våknet til alarm 04.03, samtidig som det tikket inn melding om at Uberen var på utsiden.
    Kastet meg rundt, ut døren og avgårde. Kom meg til flyplassen ved kl. dark-o'-hundred, og fikk sjekket inn hele veien til Oslo.

    IMG_2498.JPG

    Kjapt besøk i South African Airways sin lounge, for en dusj og frokost. Smertefritt, med unntak av mangel på varmtvann.

    IMG_2499.JPG
    IMG_2509.JPG

    Freshe, nye fly. Hadde egentlig valgt sete 12A, men flyvertinnen trengte en som snakket engelsk til å sitte på nødutgang - så nå er jeg på 14F.

    Tok jammen meg en for laget og har blitt belønnet med en hel treseter for meg selv.

    Så nå skal vi ut og fly. Satser på at de serverer kruttsterk kaffe her.

    Som om mer lykke var forventet, så kom kapteinen på og kunne fortelle at vi kom til å få Table Mountain høyre side, som jeg nå sitter på.

    Det ordner seg for snille gutter, si.

    IMG_2519.JPG

    06.15
    Sipper kaffe, hører på ny afrikansk musikk og ser på soloppgangen. Tar meg selv i å tenke nok en gang at livet er ganske greit.

    For det er også det. Her sitter jeg på vei hjemtraktene et flott eventyr i Afrika - og har god tid til å nyte synet av et fantastisk land, og et kontinent som våkner til live.

    Opplevelser som dette er verdt å nyte.

    08.30
    Brukte litt for mye tid på å lete etter bagasjeoppbevaring, og om akkurat 1 minutt for sent til toget inn til J'burg.
    Halvtime til neste... Men lørdagsmarked blir veldig kos.

    Absolutt verdt å komme seg ut av flyplassen og gjøre noe annet. Rekker nok halvannen time der, så det er bra. Litt mat og generell surring er sjeldent feil.

    Kan bli litt rastløs av å vente på denne måten, men har hjulpet seg nå som toget kom og jeg kan vente ombord. Det er kjekt nok.

    340 rand for returbillett er ikke direkte billig, men det er visst luksuriøse nok tog. 30 minutters intervaller er pga. påske - det går vanligvis betydelig oftere.

    10.15
    Det er sjeldent jeg har sett et sted med så mye god mat. Skulle ønske jeg kunne spist for 10 personer.

    IMG_2524.JPG
    IMG_2527.JPG

    Endte med en magisk deilig wrap som var helt utmerket god. Fersk juice og lemonade overalt - helt enormt mye fristende. Ikke en dum måte å bruke 2 etasjer i et parkeringshus i J'burg på.

    Dette hadde jeg helt enormt sansen for.

    Kommer plutselig mer. Har basecamp i USA med Colombia rett rundt hjørnet, og dagene går farlig fort.
     
    Last edited: 02. juli 2017
    RoadKing, Travellingalf, DanH and 8 others like this.
  5. Fredrik

    Fredrik Nytt Medlem

    Innlegg:
    36
    Likes mottatt:
    37
    Bonuspoeng:
    18
    Jag antar att du tog Gautrain till Park? Hur tog du dig sen till Braamfontein? Uber?
     
  6. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,126
    Likes mottatt:
    7,720
    Bonuspoeng:
    183
    Brukte vel 10-15 minutter til fots.
     
  7. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,126
    Likes mottatt:
    7,720
    Bonuspoeng:
    183
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    12.25

    Tilbake på flyplassen, fått meg en GT og en god stol. 1 time til boarding. Planlegger å være tidig ombord og sove litt - litt underskudd i dag.

    IMG_2535.JPG

    13.00
    Veldig sigen nå, klar for å starte hjemturen. Spist litt mat her, så dropper nok mat på flyet og går rett til sengs. Er jo lov å sove litt midt på dagen.

    I overkant av 5 timer til Addis Abeba, og 3 timer og 30 minutter mellomlanding der. Overlevbart.

    Håper også på rødt amenity kit - også spent på om vi får ny businessklasse til Oslo.

    13.35
    Førstemann ombord på flyet. Det er jo litt gøy når flyet er stort. Ellers er det varmt. Grønt amenity kit.

    Både loungen og flyet er overraskende varmt, for Johannesburg var kjølig i dag.

    WiFi rekker helt ut [til flyet]. Konge. Straks på tide med musikk og kos.

    IMG_2542.JPG

    14.15
    Nu kör vi, som svenskene sier. 4 timer 50 minutt - 35.000 fot. Skal prøve å holde meg våken, spise litt og så sove mesteparten av veien fra Addis til Oslo.

    Ingen i nabosetet, så det er digg.

    14.45
    I luften. Cirka halvfull kabin, så rolig her. Helt fullt på begge flyene nedover.
    Hadde planer om å se The Great Gatsby, men den var tekstet på kinesisk...

    IMG_2556.JPG
    IMG_2565.JPG

    Prøver meg på Horrible Bosses 2 som en dårlig erstatning - lett humor er det i det minste.

    Blir chicken palak og gin tonic på meg. Helt perfekt.

    IMG_2572.JPG
    IMG_2573.JPG

    Var forresten tekstet på mandarin også på Horrible Bosses 2, men Taken 3 (som jeg tipper er en søppelfilm) er første som lover godt. Ingen teksting her.

    15.50
    Forrett kom. Flyvertinne sølte ut GT-en min med et uhell. Bare smil fra min side, men hun syntes det var ille. Jeg tenker null stress kjeledress, det gjør alt lettere.

    16.30
    Har fullført hovedrett og dessert er underveis. En "red cherry pie" og Baileys on the rocks, fordi jeg er 80 år gammel.

    IMG_2581.JPG

    16.50
    Ferdig med mat. Enormt gøy å være 80 år gammel og drikke Baileys. Nærmer oss Dar Es Salaam. Nok et sted som er høyt på listen, spesielt siden familien har bodd der. Det hører liksom med når det er en viktig del av familiens historie.

    Så ja. Tanzania er på listen over land som skal besøkes.

    IMG_2575.JPG

    18.15
    Sovetid. Zzz.

    19.10
    Ble vekket, på vei til landing og rimelig nærme. Dilemma nå - sitter i pysjamasbukse. Skal jeg skifte nå og komme sent av flyet, eller forsøke å skifte på et toalett i loungen?

    Tror jeg går for første.

    Såklart, dette avhengig jo av at det blir bussgate - som det ble. Fantomet-fart nå.

    Midnatt
    Dette var litt hektisk. Gikk i det de sa i loungen at det var på tiden gå. I gullkøen [til sikkerhetskontroll] ble det litt trangt da det ble sluset inn noen nye rett foran. Brautende nordmann bak.

    Gikk til en egen bussgate, ventet litt og plutselig stod det "Closed".

    Typen i gate ba oss vente litt til, og sa at egen buss var på vei.

    Et par andre der med betydelig høyere blodtrykk gjorde det litt underholdende, spesielt med all bjeffingen over radio.

    Bussjåføren kjørte litt feil og måtte rygge litt, før han kom seg helt bort til én flight - så skulle han til neste. Vi var nr. 2 i rekken, og kom fint frem.

    Jeg var sist ombord, til sterk kontrast fra forrige. Nye seter og generelt god stemning. Straks leggetid.

    Satser på 6 timer søvn jeg.

    IMG_2609.JPG

    6,5 timer senere
    Våknet noen få minutter totalt. Ellers har jeg vært knocked out cold. Deilig!

    Tok cirka 30 sekunder fra jeg løftet hodet til jeg ble spurt om jeg ville ha frokost. Kanskje litt heldig, men i all hovedsak har flyvertinnene her (ikke sett én mann enda) vært enormt flinke og på ballen.

    07.00(-1 time)
    Landet i Stockholm. Godt med mennesker som skal av. Alle dørene ble åpnet, litt kaldt ombord.

    07.40
    Enormt klar for å komme meg hjemover. Benyttet sjansen til å drikke champagne til frokost. Er jo tross alt søndag.

    IMG_2621.JPG
     
    Last edited: 10. juli 2017
    Lnbre, Gullars, tobeornot999 and 14 others like this.
  8. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,126
    Likes mottatt:
    7,720
    Bonuspoeng:
    183
    Tror jammen meg dette ble slutten. Skriver dette fra jetbridge mens jeg venter på å gå ombord på AV8434 fra Bogotá til Medellín. Håper formatet var halvveis interessant.

    Takk til alle som har fulgt med!
     
    Gullars, Edvard, Schlandy and 6 others like this.
  9. funkenstein

    funkenstein Senior Medlem

    Innlegg:
    1,013
    Likes mottatt:
    6,496
    Bonuspoeng:
    183
    Fantastisk skildring!

    Ikke minst notatboken... #oldschool...:)
    (Jeg sliter selv med notater på mobil'en. Tar evigheter, med alle trykkleifer og uheldige autocorrects...:cool:)
     
  10. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,325
    Likes mottatt:
    35,284
    Bonuspoeng:
    293
    Strålande reisebrev! Likar dei handskrivne notata med teikningar her og der :)
     
    Stuttfeiten liker dette
  11. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,362
    Likes mottatt:
    7,559
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for en fin tur og velkommen tilbake, eller kanskje man skal si god tur videre siden siste del ble skrevet mens du ventet på å fly et annet sted ;)
     
  12. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,661
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Flott! Kjenner jeg må ut å fly snart.
     

Del denne siden