12.25
Tilbake på flyplassen, fått meg en GT og en god stol. 1 time til boarding. Planlegger å være tidig ombord og sove litt - litt underskudd i dag.
13.00
Veldig sigen nå, klar for å starte hjemturen. Spist litt mat her, så dropper nok mat på flyet og går rett til sengs. Er jo lov å sove litt midt på dagen.
I overkant av 5 timer til Addis Abeba, og 3 timer og 30 minutter mellomlanding der. Overlevbart.
Håper også på rødt amenity kit - også spent på om vi får ny businessklasse til Oslo.
13.35
Førstemann ombord på flyet. Det er jo litt gøy når flyet er stort. Ellers er det varmt. Grønt amenity kit.
Både loungen og flyet er overraskende varmt, for Johannesburg var kjølig i dag.
WiFi rekker helt ut [til flyet]. Konge. Straks på tide med musikk og kos.
14.15
Nu kör vi, som svenskene sier. 4 timer 50 minutt - 35.000 fot. Skal prøve å holde meg våken, spise litt og så sove mesteparten av veien fra Addis til Oslo.
Ingen i nabosetet, så det er digg.
14.45
I luften. Cirka halvfull kabin, så rolig her. Helt fullt på begge flyene nedover.
Hadde planer om å se The Great Gatsby, men den var tekstet på kinesisk...
Prøver meg på Horrible Bosses 2 som en dårlig erstatning - lett humor er det i det minste.
Blir chicken palak og gin tonic på meg. Helt perfekt.
Var forresten tekstet på mandarin også på Horrible Bosses 2, men Taken 3 (som jeg tipper er en søppelfilm) er første som lover godt. Ingen teksting her.
15.50
Forrett kom. Flyvertinne sølte ut GT-en min med et uhell. Bare smil fra min side, men hun syntes det var ille. Jeg tenker null stress kjeledress, det gjør alt lettere.
16.30
Har fullført hovedrett og dessert er underveis. En "red cherry pie" og Baileys on the rocks, fordi jeg er 80 år gammel.
16.50
Ferdig med mat. Enormt gøy å være 80 år gammel og drikke Baileys. Nærmer oss Dar Es Salaam. Nok et sted som er høyt på listen, spesielt siden familien har bodd der. Det hører liksom med når det er en viktig del av familiens historie.
Så ja. Tanzania er på listen over land som skal besøkes.
18.15
Sovetid. Zzz.
19.10
Ble vekket, på vei til landing og rimelig nærme. Dilemma nå - sitter i pysjamasbukse. Skal jeg skifte nå og komme sent av flyet, eller forsøke å skifte på et toalett i loungen?
Tror jeg går for første.
Såklart, dette avhengig jo av at det blir bussgate - som det ble. Fantomet-fart nå.
Midnatt
Dette var litt hektisk. Gikk i det de sa i loungen at det var på tiden gå. I gullkøen [til sikkerhetskontroll] ble det litt trangt da det ble sluset inn noen nye rett foran. Brautende nordmann bak.
Gikk til en egen bussgate, ventet litt og plutselig stod det "Closed".
Typen i gate ba oss vente litt til, og sa at egen buss var på vei.
Et par andre der med betydelig høyere blodtrykk gjorde det litt underholdende, spesielt med all bjeffingen over radio.
Bussjåføren kjørte litt feil og måtte rygge litt, før han kom seg helt bort til én flight - så skulle han til neste. Vi var nr. 2 i rekken, og kom fint frem.
Jeg var sist ombord, til sterk kontrast fra forrige. Nye seter og generelt god stemning. Straks leggetid.
Satser på 6 timer søvn jeg.
6,5 timer senere
Våknet noen få minutter totalt. Ellers har jeg vært knocked out cold. Deilig!
Tok cirka 30 sekunder fra jeg løftet hodet til jeg ble spurt om jeg ville ha frokost. Kanskje litt heldig, men i all hovedsak har flyvertinnene her (ikke sett én mann enda) vært enormt flinke og på ballen.
07.00(-1 time)
Landet i Stockholm. Godt med mennesker som skal av. Alle dørene ble åpnet, litt kaldt ombord.
07.40
Enormt klar for å komme meg hjemover. Benyttet sjansen til å drikke champagne til frokost. Er jo tross alt søndag.
Last edited: 10. juli 2017