Flyselskapene venter i det lengste med å kansellere i håp om at kundene selv velger andre løsninger. Nøkkelen er derfor å være tålmodig og vente til såpass tett opptil flight at selskapet selv kansellerer, som utløser en rett til refund.
Nei, det skjer stort sett ikke automatisk er min erfaring, og du kan regne med å måtte vente mange uker på evt å få tilbake penger, stort sett ingen betaler ut for øyeblikket. Poenget med dette er å ta vare på retten til refund, som evt siden kan tas med forsikring og/eller kredittkortselskap. Velger man voucher, cashpoints osv så vil det typisk være tapt når/hvis flyselskapet går konkurs. En annen variant er følgende: spørre om refund på ikke refundbar billett, få svar tilbake at det ikke går (må ha det skriftlig mhp reiseforsikring), kansellere for å få tilbake avgiftene og ta resten via reiseforsikring med henvisning til UDs reiseråd.
Ring inn, så tar de den med en gang. De mener selv "noen har falt ut ved en feil". Jeg gjorde det, og fikk prosessert min refund i løpet av et par timer.
Jeg fikk min reise kansellert for en god stund siden og har fått poeng refundert, men har ikke fått avgifter mv. refundert. Er det mulig å ringe inn for å få dette gjort? Og blir det sendt en bekreftelse på e-post når pengene er refundert (blir refundert til et gammelt Amex kort jeg ikke har lengre, så får ikke sjekket uten å ringe inn)
Når SAS har fått prossesert tilbakebetalingen i sine systemer får du en mail med tittel "Your pnr refund", bookinref det gjelder står i mailen, etter dette tar det 1-3 dager før du har pengene på kortet igjen
Du må ha truffet en veldig service-minded person... Jeg ringte nå nettopp og fikk bare "dine refusjoner ligger i kø og vi kan ikke se når er forventet å bli behandlet". Gjelder avbestillinger gjort hhv 12. og 13. mars.
Jeg har også fått samme beskjed, for SAS refunds ´innvilget´ 30/3 på reise SAS har kansellert. "Jag ser att den ligger på kö och kommer att hanteras i den ordning den kom in till oss. Jag kan inte säga hur lång tid det kommer att ta, men vi vet att hanteringen är betydligt längre än normalt eftersom vi har så väldigt många avbokningar. " Det synes jeg er et fair svar, bekrefter at refunden er i køen, men sier ikke noe de ikke kan love. I motsetning til tilsvarende fra Lufthansa, som jeg også har inne et krav mot, de ønsker verken bekrefte eller avkrefte en mulig refusjon på reise Lufthansa har kansellert, men henviser til vouchers og andre generelle linker som ligger ut. Her ville det vært bedre om Lufthansa først bekrefter refusjonen, slik som SAS gjør, og så får det heller ta tid med det i mente... For Lufthansa sin del sender det meg videre til kredittkortselskapet og det er betydelige skrammer i kundeforholdet for fremtiden.
Nja. Gitt at det tydeligvis går an å fremskynde enkelte krav, vet jeg ikke om jeg hadde sett på den uttalelsen som 'ærlig'. Skjønner at de ikke klarer å få unna alle krav samtidig, men kjenner at jeg blir litt provosert av vilkårligheten som ser ut til å ligge i prosessen. Enten så må de ta refusjoner i rekkefølgen de kommer inn på uten unntak (som de tydligvis ikke gjør), eller i prioritert rekkefølge basert på f.eks. trynefaktor (les: status), som heller ikke er tilfellet. Så da gjenstår det bare kaos og misfornøyde kunder. Men for all del. Sikkert andre flyselskaper der ute som gjør ting på en verre måte.
Hmm, veldig merkelig det her. Jeg avbestilte en reise for 3 pers til TRD 11. Mars. Fortsatt ikke sett noe til pengene eller noe mail. Forsøkte å ringe et par ganger og aldri fått noe ordentlig svar. Sagt at det ligger i kø, og driver å behandler 10. Mars var vel sist jeg hørte, og det var 5. Mai...
Flaut for SAS at det tar så lang tid. Sendte inn refusjonskrav til DY for en flight i slutten av april, og fikk pengene på bok 2 uker senere.
21. april informerte de meg at de behandlet refusjoner fra 9. mars, så de har på ingen måte hastverk.
Side 5 i kvartalsrapporten: https://www.sasgroup.net/files/documents/financial-reports/q2-2020/Q220-Presentation.pdf De virker å ha utelatt det viktigste punktete; trenere refusjon av kansellerte reiser til det lovstridige.
Hva er egentlig det lovstridige her? De fleste her har vel brukt Amex eller SAS MC så kredittkortselskapet må til slutt refundere, men hvor lenge skal man la det gå før en sender ting dit? Føler ikke jus-en er helt klar på disse punktene. Hvis brukersted anerkjenner rett til refusjon og hevder at det er under prosessering så kan man egentlig ikke kreve kredittkortselskapet. På den andre siden så må jo tiden det tar være relevant og en må kunne demonstrere at intensjon og vilje til å refundere fra brukersted faktisk er til stede. Og så er det faktoren rundt ekstraordinære forhold som kan forsinke refusjon som igjen betyr at man må påregne lengre tid prosessering.
Jeg skulle vært i Tyskland og Polen med DY denne helgen ... for en stund siden (2 uker??) sendte jeg inn refusjonskrav selv om Norwegian på sin hjemmeside sa at mine billetter bare ga muligheter til Cashpoints+20% .... I går fikk jeg melding at refusjon ville bli utbetalt til Amexkortet mitt ....
Expedia ga bare mulighet for kupong på verdi for et hotell opphold som ikke var refunderbart. Hotellet er nå Corona stengt. De sto på at kupong var eneste løsning og jeg nektet med referanse til norsk lov og forbrukerrådet. Etter 30 minutter i telefon og kø venting ble svar at de måtte undersøke videre. Dagen etter fikk jeg mail at pengene var på vei til konto/kort.
Jeg sendte inn klage til AmEx etter 2 mnd. Slik jeg oppfattet vedkommende jeg snakket med, så var det helt innafor.