Får man refusjon automatisk etter å ha kansellert?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av nick5000, 23. mars 2020.

  1. Misterix

    Misterix Veteran

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    Så forsikringsselskap/kredittkortselskap kan få igjen hele summen?
     
  2. puckno

    puckno Medlem

    Innlegg:
    231
    Likes mottatt:
    270
    Bonuspoeng:
    63
    Flyselskapene venter i det lengste med å kansellere i håp om at kundene selv velger andre løsninger. Nøkkelen er derfor å være tålmodig og vente til såpass tett opptil flight at selskapet selv kansellerer, som utløser en rett til refund.
     
  3. Misterix

    Misterix Veteran

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    Da får jeg smøre meg med tålmodighet :)
    Edit: Skjer refund automatisk ved kansellering?
     
  4. puckno

    puckno Medlem

    Innlegg:
    231
    Likes mottatt:
    270
    Bonuspoeng:
    63
    Nei, det skjer stort sett ikke automatisk er min erfaring, og du kan regne med å måtte vente mange uker på evt å få tilbake penger, stort sett ingen betaler ut for øyeblikket. Poenget med dette er å ta vare på retten til refund, som evt siden kan tas med forsikring og/eller kredittkortselskap. Velger man voucher, cashpoints osv så vil det typisk være tapt når/hvis flyselskapet går konkurs.

    En annen variant er følgende: spørre om refund på ikke refundbar billett, få svar tilbake at det ikke går (må ha det skriftlig mhp reiseforsikring), kansellere for å få tilbake avgiftene og ta resten via reiseforsikring med henvisning til UDs reiseråd.
     
  5. Jan Fredrik

    Jan Fredrik Veteran

    Innlegg:
    1,801
    Likes mottatt:
    1,693
    Bonuspoeng:
    113
    Ring inn, så tar de den med en gang.

    De mener selv "noen har falt ut ved en feil".

    Jeg gjorde det, og fikk prosessert min refund i løpet av et par timer.
     
    Upsaker liker dette
  6. rgn

    rgn Medlem

    Innlegg:
    207
    Likes mottatt:
    126
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg fikk min reise kansellert for en god stund siden og har fått poeng refundert, men har ikke fått avgifter mv. refundert. Er det mulig å ringe inn for å få dette gjort? Og blir det sendt en bekreftelse på e-post når pengene er refundert (blir refundert til et gammelt Amex kort jeg ikke har lengre, så får ikke sjekket uten å ringe inn)
     
  7. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,636
    Likes mottatt:
    7,611
    Bonuspoeng:
    183
    Når SAS har fått prossesert tilbakebetalingen i sine systemer får du en mail med tittel "Your pnr refund", bookinref det gjelder står i mailen, etter dette tar det 1-3 dager før du har pengene på kortet igjen
     
  8. steve0

    steve0 EBD

    Innlegg:
    386
    Likes mottatt:
    933
    Bonuspoeng:
    93
    Du må ha truffet en veldig service-minded person... Jeg ringte nå nettopp og fikk bare "dine refusjoner ligger i kø og vi kan ikke se når er forventet å bli behandlet".

    Gjelder avbestillinger gjort hhv 12. og 13. mars.
     
  9. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,659
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Han har nok det, men jeg vil si det svaret du fikk er mye ærligere.
     
  10. puckno

    puckno Medlem

    Innlegg:
    231
    Likes mottatt:
    270
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg har også fått samme beskjed, for SAS refunds ´innvilget´ 30/3 på reise SAS har kansellert. "Jag ser att den ligger på kö och kommer att hanteras i den ordning den kom in till oss. Jag kan inte säga hur lång tid det kommer att ta, men vi vet att hanteringen är betydligt längre än normalt eftersom vi har så väldigt många avbokningar. " Det synes jeg er et fair svar, bekrefter at refunden er i køen, men sier ikke noe de ikke kan love.

    I motsetning til tilsvarende fra Lufthansa, som jeg også har inne et krav mot, de ønsker verken bekrefte eller avkrefte en mulig refusjon på reise Lufthansa har kansellert, men henviser til vouchers og andre generelle linker som ligger ut. Her ville det vært bedre om Lufthansa først bekrefter refusjonen, slik som SAS gjør, og så får det heller ta tid med det i mente... For Lufthansa sin del sender det meg videre til kredittkortselskapet og det er betydelige skrammer i kundeforholdet for fremtiden.
     
  11. steve0

    steve0 EBD

    Innlegg:
    386
    Likes mottatt:
    933
    Bonuspoeng:
    93
    Nja. Gitt at det tydeligvis går an å fremskynde enkelte krav, vet jeg ikke om jeg hadde sett på den uttalelsen som 'ærlig'. Skjønner at de ikke klarer å få unna alle krav samtidig, men kjenner at jeg blir litt provosert av vilkårligheten som ser ut til å ligge i prosessen.
    Enten så må de ta refusjoner i rekkefølgen de kommer inn på uten unntak (som de tydligvis ikke gjør), eller i prioritert rekkefølge basert på f.eks. trynefaktor (les: status), som heller ikke er tilfellet. Så da gjenstår det bare kaos og misfornøyde kunder.

    Men for all del. Sikkert andre flyselskaper der ute som gjør ting på en verre måte.
     
    RoadKing liker dette
  12. OscarK

    OscarK Nytt Medlem

    Innlegg:
    1
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Hmm, veldig merkelig det her.
    Jeg avbestilte en reise for 3 pers til TRD 11. Mars. Fortsatt ikke sett noe til pengene eller noe mail. Forsøkte å ringe et par ganger og aldri fått noe ordentlig svar. Sagt at det ligger i kø, og driver å behandler 10. Mars var vel sist jeg hørte, og det var 5. Mai...
     
  13. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,318
    Likes mottatt:
    12,285
    Bonuspoeng:
    183
    Flaut for SAS at det tar så lang tid. Sendte inn refusjonskrav til DY for en flight i slutten av april, og fikk pengene på bok 2 uker senere.
     
    RoadKing liker dette
  14. ILS2

    ILS2 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,107
    Likes mottatt:
    3,177
    Bonuspoeng:
    113
    21. april informerte de meg at de behandlet refusjoner fra 9. mars, så de har på ingen måte hastverk.
     
  15. steve0

    steve0 EBD

    Innlegg:
    386
    Likes mottatt:
    933
    Bonuspoeng:
    93
    Her tikket det inn refund notice i morges, fra en avbestilling 12. mars...
     
  16. ILS2

    ILS2 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,107
    Likes mottatt:
    3,177
    Bonuspoeng:
    113
    chrt liker dette
  17. October

    October Senior Medlem

    Innlegg:
    929
    Likes mottatt:
    2,080
    Bonuspoeng:
    93
    Hva er egentlig det lovstridige her? De fleste her har vel brukt Amex eller SAS MC så kredittkortselskapet må til slutt refundere, men hvor lenge skal man la det gå før en sender ting dit?

    Føler ikke jus-en er helt klar på disse punktene. Hvis brukersted anerkjenner rett til refusjon og hevder at det er under prosessering så kan man egentlig ikke kreve kredittkortselskapet. På den andre siden så må jo tiden det tar være relevant og en må kunne demonstrere at intensjon og vilje til å refundere fra brukersted faktisk er til stede. Og så er det faktoren rundt ekstraordinære forhold som kan forsinke refusjon som igjen betyr at man må påregne lengre tid prosessering.
     
  18. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,145
    Likes mottatt:
    869,598
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg skulle vært i Tyskland og Polen med DY denne helgen ... for en stund siden (2 uker??) sendte jeg inn refusjonskrav selv om Norwegian på sin hjemmeside sa at mine billetter bare ga muligheter til Cashpoints+20% ....
    I går fikk jeg melding at refusjon ville bli utbetalt til Amexkortet mitt ....
     
  19. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,185
    Likes mottatt:
    3,119
    Bonuspoeng:
    113
    Expedia ga bare mulighet for kupong på verdi for et hotell opphold som ikke var refunderbart. Hotellet er nå Corona stengt.
    De sto på at kupong var eneste løsning og jeg nektet med referanse til norsk lov og forbrukerrådet.
    Etter 30 minutter i telefon og kø venting ble svar at de måtte undersøke videre.
    Dagen etter fikk jeg mail at pengene var på vei til konto/kort.
     
  20. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,659
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg sendte inn klage til AmEx etter 2 mnd. Slik jeg oppfattet vedkommende jeg snakket med, så var det helt innafor.
     
    October liker dette

Del denne siden