Får man refusjon automatisk etter å ha kansellert?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av nick5000, 23. mars 2020.

  1. Jensemann

    Jensemann Aktivt Medlem

    Innlegg:
    308
    Likes mottatt:
    413
    Bonuspoeng:
    63
    Noen som har erfaring med hva som skjer når man avbestiller en billett som er betalt med points + penger. Penger blir refundert og poengene satt tilbake på EB konto? Kommer poengene umiddelbart eller må jeg vente på manuell håndtering der også?

    Sitter på en booking til Miami i September. De gamle som skulle bli med på cruise vil utsette turen. Booke om med SAS til vinterferien blir så dyrt (250 EUR per snute for en SAS Plus billett i tillegg til mellomlegget) at det er mere lønnsomt å avbestille og booke nye billetter med Lufthansa.

    De gamle skal reise fra Hamburg med Lufthansa på billigste økonomi billett og får booket om gratis..... Heia SAS:(
     
  2. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,748
    Likes mottatt:
    21,952
    Bonuspoeng:
    293
    Poengene kommer umiddelbart, pengene kommer etter noen måneder.
     
  3. jordbaersylte

    jordbaersylte Medlem

    Innlegg:
    186
    Likes mottatt:
    69
    Bonuspoeng:
    28
    Jeg hadde egentlig en tur til Bali i slutten av juni. CPH-SIN og SIN-DPS er nå kansellert. Men OSL-CPH er ikke kansellert.

    Må jeg ringe inn for å få kansellert hele turen da? Jeg vil vel uansett få CTer som er utgått?
     
  4. dahlmath

    dahlmath Aktivt Medlem

    Innlegg:
    429
    Likes mottatt:
    637
    Bonuspoeng:
    93
  5. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    2,956
    Likes mottatt:
    5,760
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg ville ringt Tallinn for å sikre at CT-en får ny utløpsdato ved avbestilling. Om det er aktuelt å reise på et senere tidspunkt kan du også forsøke å booke om. SAS har foreløpig blokkert for nybestilling av *A-reiser, men det er åpent for å endre på eksisterende bookinger.
     
    Maggie liker dette
  6. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,167
    Likes mottatt:
    869,674
    Bonuspoeng:
    293
    Norwegian har i dag tilbakeført pengene til Amexkortet ….
    Det tok vel to uker?
     
  7. Mysterio

    Mysterio Senior Medlem

    Innlegg:
    611
    Likes mottatt:
    1,300
    Bonuspoeng:
    93
    Forskjell på folk, si!
     
  8. Maggie

    Maggie Veteran

    Innlegg:
    4,258
    Likes mottatt:
    22,024
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg gamblet på booke en reise med poeng til Kroatia for 2-3 mnd siden med utreise sent Juli. I går ble reisen kansellert. Jeg finner den ikke lenger inne på sas.no, kun om jeg søker opp ref nummeret og etternavn.

    Ingen poeng har kommet tilbake til konto, noe jeg har erfaring kommer i samme øyeblikk om man selv kansellerer.
    Må jeg ringe inn?
     
  9. Gribb

    Gribb Aktivt Medlem

    Innlegg:
    449
    Likes mottatt:
    1,029
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg hadde avreise med sk4839 på mandag den 13. juli, med flytypen 737-800 (WL) ble til 737-700 og selges ikke lenger på nettet. Denne flighten ble ikke noe av, så sent som 20 dager før avreisen har de flyttet meg til annen avgang. Jeg mister jo en dag i Split da nye flighten lander på kveld istedenfor på dag. Da ringte jeg inn og ba dem booke om til flyet dagen før og det gikk uproblematisk av kundeservice.

    Jeg har erfaring med at flytypen 737-700 ble oppført bare for å si at flyet går selv om det er kansellert i forveien. Pga noen sa om flighten til Paris, Ålborg og etc... med 737-700, disse ble aldri noe av. Samt også sjekket på expertflyer side og fare tilgjengelig på alle var 0, så no-go.

    Jeg ringte inn norske kundeservice og de var sta om at ghostflight på retur skal gå uansett. Så jeg sitter på gjerdet og venter på at returreisen blir annet enn det står i bookingen. Ja, jeg har ordnet med overnattingen uten problem. Husk å fylle skjemaet før du skal reise til Kroatia: https://entercroatia.mup.hr/ Blir enda raskere gjennomgang i grensekontroll der nede.

    Selv om det er en stund til avreisen din, så ønsker jeg deg en god tur til Adriaterhavet :)
     
  10. Maggie

    Maggie Veteran

    Innlegg:
    4,258
    Likes mottatt:
    22,024
    Bonuspoeng:
    183
    Det blir ingen tur, reisen er kansellert.
    Samt forsvunnet helt fra profilen min, kun søkbar med bookingnummer og etternavn.
    Det jeg lurer på er hvorfor poengene ikke er refundert?
     
  11. stashorizor

    stashorizor Aktivt Medlem

    Innlegg:
    278
    Likes mottatt:
    97
    Bonuspoeng:
    28
    Hm? Så kortselskapet kan bes om refusjon når flyselskapet har denne uteståendes?

    Det som irriterer vettet av meg er at hadde det vært omvendt så hadde seff SAS og de andre slått til med inkasso etc. Men når dem skal prøve å trenere å tappe EK så lenge som mulig og la folk sitte på 30k med billettutgiftene i månedesvis, det er absolutt innenfor... Akkurat samme taktikk som ved refusjon ved forsinkelser i htt EU reglene. Da måtte jeg til slutt saksøke dem. Skal det ende på samme måten nå?
     
  12. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,644
    Likes mottatt:
    6,646
    Bonuspoeng:
    183
    Ja. Dette gjelder alle krav der selger ikke følger opp sine forpliktelser, uavhengig av varetype/tjenestetype. Det kan også søkes om refusjon Dersom selger er konkurs eller lignende. Dette vurderes individuelt og du må såklart ha et gyldig krav for å få det gjennom.
     
    stashorizor and RoadKing like this.

Del denne siden