Hvordan vet du hva som er betalt...? Sas har selv uttalt at separate bookinger ikke gir samme rettigheter som gjennomgående billetter, ergo faller argumentet om lovlig connection bort. Vanligvis gir separate billetter normalt billigere billetter, da det betales for sikkerheten ved forsinkelser/kanselleringer, og nettopp da ombooking ved irrops. Ja det kunne vært utvist smidighet her, men hvor skal da grensen settes, og hvem bestemmer da i hvert tilfelle? Agenten i gate vil jeg tro har sine instrukser om ikke å booke om, likeledes billettkontor/transfersenter etc. Og hele poenget med gjennomgående billetter faller da bort, dersom dette da skal bli regelen.
Ja, jeg hadde nok også blitt skuffet og litt gretten over mangel på smidighet i et slikt tilfelle. Nei, jeg hadde ikke boycottet selskapet fordi de følgr reglene. En kan fort gå tom for reisemuligheter dersom en skal være så konsekvent i alle sine skuffelser. Mulig at jeg istedet hadde appellert til gullmailen om å vise litt mere kundevennlighet. Antagelig ikke, forresten. Har jeg tatt en risiko (kort connectiontid) ville jeg nok ikke tigge om ekstra medlidenhet.
I nostalgisk ånd: I gamle dager kunne man bruke SAS billetten på Braathens dersom man ikke nådde SAS flyet (og omvendt)! Den gangen var det ikke så nøye ... prisen var jo den samme, forskjellen var flyet og maten. Flyene gikk jo med 30 min intervaller på rutene OSL-BGO/TRD/SVG (Men det var jo før vi fikk den hersens konkurransen .... prisene er jo redusert til 1/3 del med konkurranse, men vi forventer den samme fleksibiliteten ....)
Når jeg kjøper ticket på denne måten - fordi av og til er det nødvendig å planlegge separat - så passer jeg på å ha en buffer på minst 90 minutter. Jul har jeg også kjøt to reiser (en med SAS til/fra OSL i innlandet og en t/r med LH) så har jeg 3 timer mellomrom i begge retninger. Helst vente litt enn å bruke penger som jeg kunne bruke på en reise til. Better save than sorry og når det gå til Helsinki så er det min egen feil
Visst kan man det. Jeg hadde selv nylig to valg da jeg skulle booke en énveis til Stuttgart: 1800,- for gjennomgående og til sammen 1300 ved å booke i to separate. Så lenge reglene er som de er, så får man forholde seg til dem: Booker man gjennomgående, blir man ombooket ved forsinkelser - booker man separat, så bærer man risikoen selv. Jeg synes SAS og andre flyselskaper holder på med mye dumt, men akkurat denne regelen er grei. Om man så ikke er fornøyd med de gjennomgående alternativene man får på sas.no/se/dk, så står man fritt til å bruke for eksempel Widerøe eller Expedia til å snekre sammen sin reise akkurat slik man vil ha den, og sågar gjennomgående.
Det er første gang jeg har hørt om, og nok bare SAS sine systemer som ikke klarer å snekre sammen denne reisen for deg til billigste pris. Dette ville et reisebyrå fikset for deg. På innelands i Norge vil jo det uansett aldri være tilfellet. I @Tazoslo sitt tilfellet er dette prisene. jeg utfordrer alle til å finne en kombinasjon av de to første som er billigere enn den nedeste rekken. Billigste klasser SVG-OSL 12 QHAPPY 977 13 WHAPPY 841 14 UHAPPY 750 15 KHAPPY 659 16 LHAPPY 568 17 THAPPY 507 18 OCAMP 355 19 VZZ 264 20 VZZAP 174 Billigste klasser OSL-AES 21 WHAPPY 841 22 AFLEX 750 23 UHAPPY 750 24 KHAPPY 659 25 LHAPPY 568 26 THAPPY 507 27 OCAMP 355 28 VZZ 264 29 VZZAP 174 Billigste Klasser gjennomgående SVG-AES 35 LHAPPY 886 36 THAPPY 864 37 KHAPPY 704 38 LHAPPY 568 39 OCAMP 560 40 VZZ 523 41 THAPPY 507 42 OCAMP 355 43 VZZ 355 44 VZZAP 343 45 VZZAP 264
Hehe, stemmer det ;-) Følte noen av mytene om sunnmøringer der ute kunne forsvare innlegget litt - han skulle tross alt til Ålesund :-D
he-he, myter er til for å knuses vet du. Satser på at vi møtes en gang så får i alle fall jeg gjøre mitt beste for å knuse de
Sant Når jeg tenker meg om, så kjenner jeg jo noen sunnmøringer, og de er jo fornuftige folk. Jeg var nok litt for kjapp på avtrekkeren, var ikke meningen å skylde på sas...nei, mener sunnmøringer, jeg tok nok feil
he-he, det skal du ikke ta så tungt. Som sunnmøring selv er jeg vel vant til mytene og det er bare moro å gjøre mitt beste for å få de avkreftet.
Nå er vel det også slik at tilgjengeligheten ikke er den samme på gjennomgående og enkeltstrekninger. Det kan godt være at bare K er tilgjengelig for SVG-AES, mens det er V ledig på begge enkeltstrekkene. Dette styres av revenue management. Litt liknende når man finner at Go er dyrere enn billigste Plus.
Ja men egentlig ikke, hvis du ser på farebasisene på gjennomgående så ser du at det er flere som er like. De som står i bold er en pris som består av 2 enkelt strekninger derfor er den ene VZZ dyrere enn den andre VZZ. Så selv om det kun er ledig feks k klasse på en gjennomgående kan en reiseagent alltid booke 2 v klasser eller en v og en o klasse og kombinere. Så det skal egentlig ikke være mulig at en gjennomgående er dyrere enn de to samme flightene separat.