Farvel SAS

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Tazoslo, 06. des 2016.

  1. LN-FHU

    LN-FHU Freaked out member InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,910
    Likes mottatt:
    10,274
    Bonuspoeng:
    183
    Hvordan vet du hva som er betalt...? Sas har selv uttalt at separate bookinger ikke gir samme rettigheter som gjennomgående billetter, ergo faller argumentet om lovlig connection bort. Vanligvis gir separate billetter normalt billigere billetter, da det betales for sikkerheten ved forsinkelser/kanselleringer, og nettopp da ombooking ved irrops.
    Ja det kunne vært utvist smidighet her, men hvor skal da grensen settes, og hvem bestemmer da i hvert tilfelle? Agenten i gate vil jeg tro har sine instrukser om ikke å booke om, likeledes billettkontor/transfersenter etc. Og hele poenget med gjennomgående billetter faller da bort, dersom dette da skal bli regelen.
     
    Mbj and anders82 like this.
  2. Berlioz

    Berlioz Gammel? Jeg??

    Innlegg:
    1,905
    Likes mottatt:
    12,881
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, jeg hadde nok også blitt skuffet og litt gretten over mangel på smidighet i et slikt tilfelle. Nei, jeg hadde ikke boycottet selskapet fordi de følgr reglene. En kan fort gå tom for reisemuligheter dersom en skal være så konsekvent i alle sine skuffelser. Mulig at jeg istedet hadde appellert til gullmailen om å vise litt mere kundevennlighet. Antagelig ikke, forresten. Har jeg tatt en risiko (kort connectiontid) ville jeg nok ikke tigge om ekstra medlidenhet.
     
    mhsalv and kaijoar like this.
  3. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,176
    Likes mottatt:
    869,686
    Bonuspoeng:
    293
    I nostalgisk ånd:
    I gamle dager kunne man bruke SAS billetten på Braathens dersom man ikke nådde SAS flyet (og omvendt)! Den gangen var det ikke så nøye ... prisen var jo den samme, forskjellen var flyet og maten. Flyene gikk jo med 30 min intervaller på rutene OSL-BGO/TRD/SVG

    (Men det var jo før vi fikk den hersens konkurransen .... prisene er jo redusert til 1/3 del med konkurranse, men vi forventer den samme fleksibiliteten ....)
     
    geddi, anders82 and kaijoar like this.
  4. TElg78

    TElg78 TravelElg - The Moose Is Loose

    Innlegg:
    1,097
    Likes mottatt:
    1,460
    Bonuspoeng:
    113
    Når jeg kjøper ticket på denne måten - fordi av og til er det nødvendig å planlegge separat - så passer jeg på å ha en buffer på minst 90 minutter. Jul har jeg også kjøt to reiser (en med SAS til/fra OSL i innlandet og en t/r med LH) så har jeg 3 timer mellomrom i begge retninger. Helst vente litt enn å bruke penger som jeg kunne bruke på en reise til.

    Better save than sorry og når det gå til Helsinki så er det min egen feil :)
     
    Fredrik81 liker dette
  5. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Visst kan man det. Jeg hadde selv nylig to valg da jeg skulle booke en énveis til Stuttgart: 1800,- for gjennomgående og til sammen 1300 ved å booke i to separate.

    Så lenge reglene er som de er, så får man forholde seg til dem: Booker man gjennomgående, blir man ombooket ved forsinkelser - booker man separat, så bærer man risikoen selv. Jeg synes SAS og andre flyselskaper holder på med mye dumt, men akkurat denne regelen er grei. Om man så ikke er fornøyd med de gjennomgående alternativene man får på sas.no/se/dk, så står man fritt til å bruke for eksempel Widerøe eller Expedia til å snekre sammen sin reise akkurat slik man vil ha den, og sågar gjennomgående.
     
  6. chrisbu

    chrisbu Senior Medlem

    Innlegg:
    877
    Likes mottatt:
    755
    Bonuspoeng:
    93
    Det er første gang jeg har hørt om, og nok bare SAS sine systemer som ikke klarer å snekre sammen denne reisen for deg til billigste pris. Dette ville et reisebyrå fikset for deg.

    På innelands i Norge vil jo det uansett aldri være tilfellet. I @Tazoslo sitt tilfellet er dette prisene.
    jeg utfordrer alle til å finne en kombinasjon av de to første som er billigere enn den nedeste rekken.

    Billigste klasser SVG-OSL
    12 QHAPPY 977
    13 WHAPPY 841
    14 UHAPPY 750
    15 KHAPPY 659
    16 LHAPPY 568
    17 THAPPY 507
    18 OCAMP 355
    19 VZZ 264
    20 VZZAP 174

    Billigste klasser OSL-AES
    21 WHAPPY 841
    22 AFLEX 750
    23 UHAPPY 750
    24 KHAPPY 659
    25 LHAPPY 568
    26 THAPPY 507
    27 OCAMP 355
    28 VZZ 264
    29 VZZAP 174

    Billigste Klasser gjennomgående SVG-AES

    35 LHAPPY 886
    36 THAPPY 864
    37 KHAPPY 704
    38 LHAPPY 568
    39 OCAMP 560
    40 VZZ 523
    41 THAPPY 507
    42 OCAMP 355
    43 VZZ 355
    44 VZZAP 343
    45 VZZAP 264
     
    Edvard and Upsaker like this.
  7. mariusbb

    mariusbb Senior Medlem

    Innlegg:
    561
    Likes mottatt:
    1,057
    Bonuspoeng:
    93
    *venter på kommentar fra Ida* ;)
     
    milehigh liker dette
  8. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    Du kjenner tydeligvis ikke mange sunnmøringer ;)
     
    vegardg liker dette
  9. aryx

    aryx Medlem

    Innlegg:
    100
    Likes mottatt:
    77
    Bonuspoeng:
    28
    Hehe, stemmer det ;-) Følte noen av mytene om sunnmøringer der ute kunne forsvare innlegget litt - han skulle tross alt til Ålesund :-D
     
  10. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    he-he, myter er til for å knuses vet du. Satser på at vi møtes en gang så får i alle fall jeg gjøre mitt beste for å knuse de :)
     
  11. aryx

    aryx Medlem

    Innlegg:
    100
    Likes mottatt:
    77
    Bonuspoeng:
    28
    Sant :) Når jeg tenker meg om, så kjenner jeg jo noen sunnmøringer, og de er jo fornuftige folk. Jeg var nok litt for kjapp på avtrekkeren, var ikke meningen å skylde på sas...nei, mener sunnmøringer, jeg tok nok feil :)
     
  12. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    he-he, det skal du ikke ta så tungt. Som sunnmøring selv er jeg vel vant til mytene og det er bare moro å gjøre mitt beste for å få de avkreftet.
     
  13. TOS_EBG

    TOS_EBG Lost in Space (and currently EBD)

    Innlegg:
    455
    Likes mottatt:
    492
    Bonuspoeng:
    63
    Nå er vel det også slik at tilgjengeligheten ikke er den samme på gjennomgående og enkeltstrekninger. Det kan godt være at bare K er tilgjengelig for SVG-AES, mens det er V ledig på begge enkeltstrekkene. Dette styres av revenue management. Litt liknende når man finner at Go er dyrere enn billigste Plus.
     
  14. chrisbu

    chrisbu Senior Medlem

    Innlegg:
    877
    Likes mottatt:
    755
    Bonuspoeng:
    93
    Ja men egentlig ikke, hvis du ser på farebasisene på gjennomgående så ser du at det er flere som er like. De som står i bold er en pris som består av 2 enkelt strekninger derfor er den ene VZZ dyrere enn den andre VZZ.

    Så selv om det kun er ledig feks k klasse på en gjennomgående kan en reiseagent alltid booke 2 v klasser eller en v og en o klasse og kombinere. Så det skal egentlig ikke være mulig at en gjennomgående er dyrere enn de to samme flightene separat.
     
  15. titocosta

    titocosta Medlem

    Innlegg:
    147
    Likes mottatt:
    122
    Bonuspoeng:
    43
    Vel. Eg også er sunnmøring. Og tid er som kjend penger - og difor veljer eg SAS.
     
    bor_i_en_koffert and Petter B-C like this.

Del denne siden