Skal ta tog på torsdag. Tar en for laget! Da skal jeg teste ut NSB sin fantastiske løsning om å tilby anviste plasser om man kjøper billett på nett eller app til lokaltoget fra Bergen, mens en får free seating hvis en kjøper på automat på togstasjonen...
Skammer meg mest over at jeg er aktiv her selv om jeg flyr så lite som jeg gjør... om det kan kalles flyskam? Eller er det kanskje mer forumskam?
Enig med deg. I forhold til hvor aktiv jeg er her, så flyr jeg relativt lite. Så sånn sett er jeg svært miljøvennlig. OG jeg kjører elbil. Hvis jeg gjør mer nå, så redde jeg verden helt på egenhånd.
For å svare litt mer seriøst enn min forrige post, så er det vel vanskelig å ignorere dette i verdenen vi lever i. Men jeg tenker at det er viktigere å ha et sunt og edruelig forhold til sånne store spørsmål i hverdagen, enn at man tillater seg en flytur i ny og ne. Jeg sorterer søppelet mitt, panter flaskene mine, kaster aldri mat, og nesten 100% av reisene mine foregår med kollektiv transport. Videre er også valg av flyselskap noe jeg tenker på, ikke bare når det kommer til miljø, men her synes jeg SAS er frempå, spesielt i et miljøperspektiv. Bastante og absolutte holdninger, som å absolutt ikke spise kjøtt, kun spise organisk, nekte å fly, nekte å kjøre dieselbil, osv osv osv, fremstår ikke for meg som veldig bærekraftige løsninger, selv om folk selvsagt skal få gjøre akkurat som de vil. Så lenge man ikke opptrer som moralsk vokter ovenfor alle andre. Så da koker det vel ned til det samme gamle, kjedelige svaret. Alt med måte.
Det var vel en representant fra Avinor som sa noe om at fly er den mest miljøvennlige transportformen, hadde det ikke vært for at det foreløpig krever feil type drivstoff. Han reflekterte videre over at dersom Mdg og gjengen hadde styrt på femtitallet, så ville tog vært forbudt i dag. Dette på grunn av at togene gikk på fossilt drivstoff på den tida.
Jeg mener jo ikke, eller tror vi klarer oss uten fly. Men vi har alle ansvar for å gjøre litt. Og da er det greit på linken å sjekke mulige alternativer. Jeg dømmer ingen jeg.
Enig i at alle skal gjøre litt! Jeg er god på det daglige. Søppel, mat, kjemikalier osv. Jeg bytta Euro6 dieselbilen min i en som går på bensin istedet.... Men, jeg er ingen fanatiker, jeg kjører bil dit jeg vil, jeg flyr dit jeg vil, jeg tar tog dit jeg vil, jeg tar båt dit jeg vil og går dit jeg vil. Jeg gleder meg over å leve godt og trygt i Norge. Det kommer mine barn og barna der, osv, osv også til å gjøre. Teknologien vi har idag er vanvittig bra og neste generasjon teknologi blir enda bedre. Har dessverre ikke det snev av dårlig samvittighet for å reise, nyte og kose meg i det livet jeg er tildelt.
Nei, ikke noen flyskam her. Har en snart 5 år gammel elsykkel som fortsatt holder koken etter 11.000 km og mye juling. Dette er vår "bil nr. 2", og bil nr. 1 blir ikke så mye brukt den heller. Elsykkelen er genial å tråkke de få kilometerne bort til Kjevik på, så snyter jeg Avinor for 490 kroner i parkering som jeg deretter kan bruke til å reise mer kollektivt. Sparer strøm der jeg kan, kildesorterer og reiser kollektivt så ofte som praktisk mulig. Apropos å reise kollektivt så skal jeg reise kollektivt fra Kristiansand til Oslo i mai. Begynner med KRS-GDN, deretter GDN-??? med retur fra ???-CPH-OSL et par dager senere. Hjem fra Oslo flotter jeg meg med å sitte på i bil, altså reiser ikke kollektivt hjem. Det er kanskje noe å skamme seg over.
Jeg må innrømme at jeg kjenner på det, men det får stå sin test. Jeg forsøker så langt det går å ta nattoget i stedet for tidligfly (evt nattoget hjem om det blir sene møter) til Bergen, Trondheim og Stavanger, for eksempel. Men, så skal jeg samtidig fly SAS C til Hong Kong i mai, for en langhelg. Jeg vet at slike dekadente vaner og lyster (for det er vel så nært peak luksusforbruk man får det) er selve kjernen til klimaproblemet, men.. Er det skam jeg kjenner på? Litt? Det jeg derimot har merket meg, er at nærferie er stadig mer relevant. Ja, jeg kan fly til Køben for en helg, men stadig oftere velger vi oss staycation, med middag, show og hotell i Oslo. Norgesferie fremfor syden om sommeren. Litt grunnet klima, uten at jeg vil vedgå at det skyldes skam. Jeg tror alle selv må gjøre seg opp en mening om dette, jeg har veldig lite tro på å løse dette ved å tillegge folk skamfølelse. Sagt enkelt: Folk som blir presset, blir sjeldent aktivt engasjert
Tydelig at det er mange forskjellige meninger her. Jeg for min del har også reflektert noe rundt dette uten at det tilsynelatende har gitt noen effekt.. Jeg tar t-bane eller sykkel til jobb. Har utstyrt kona med en stor dieselbil, men hva gjør man vel når man har 3 unger å skuffe frem og tilbake på en trygg måte når offentlig ikke er et alternativ utenfor Oslo ? Kildesorterer alt og kaster stort sett maks 1-2 poser med restavfall i måneden. Unngår pappkurs til kaffe når jeg kan etc. Så kommer problemet.. Pendler med fly og tar gjerne omveier i store flyseter når anledningen byr seg. Har vurdert om det gir mening å kildesortere når man også flyr via Singapore for å komme til USA, men tenker vel som så at det er bedre å gjøre noe enn å ikke gjøre det.. Så er det opp til de offentlige organer og regulere trafikk og utslipp slik at det går riktig vei. Se eksempel plastposeforbud og de gjentatte reguleringer og krav som EU innfører. Men flyskam? Nei, egentlig ikke... I tilfelle er det nok bare et snev av jante som kommer over meg i ny og ne.
Excel-mafiaen på jobb har funnet ut at det er bedre for miljøet med pappkrus enn porselenskrus. Noe bla bla bla bla bla greier hvis du bruker det x-ganger og må vaske porselenskrus.
hehe, ja kan se for meg at pappkrusets-tilhengere vil regne dette opp og ned for å forsvare sin lathet Hva om jeg bruker mitt krus like mange fyllinger som pappkoppen? Normalt holder kruset flere fyllinger enn pappkruset ettersom pappkrus lekker. Spørs også hva slags oppvaskmaskin man bruker vil jeg tro, er store forskjellige i vaskeeffektivitet og ikke minst, brukes det hydroelektrisitet på oppvaskmaskinen og kull på pappfabrikken vil det nok også kunne påvirke litt.
Ikke glem at den type regnskaper skal inn i årsrapporten og rapportering ti ISO og Miljøfyrtårn og hva man har av strategier og mål ... da er det viktig å dokumentere! Hva som i praksis skjer er vel ikke viktig før det kommer en revisjon .... Slik er det med flyreiser også ... derfor investeres det millioner i videokonferanseutstyr .... og da er det dokumentert! Min erfaring er at jeg oppnår betydelig bedre resultater i personlige møter ... jeg må kjenne motparten godt for å oppnå samme utbytte via video ...
De sier at bruker du pappkrus 2 ganger så er papp best miljømessig. Vi som, «i et papp-firma», bruker porselenskrus har jo egen kopp, og den bli jo ikke alltid vasket daglig.
Mens vi venter på at teknologien skal redde oss og miljøet, kan de som måtte lide av flyskam få et tibud de ikke kan si nei til. Ved å frivillig betale for at deres del av drivstoffet som går med, byttes ut med biodrivstoff, kan også disse fly med god samvittighet.
Jeg reiser av og til med Flixbus, og der er det lignende opplegg. Free seating hvis du kjøper vanlig billett, men man har mulighet til å reservere et sete ved å betale mer. Du kan jo tro det er veldig populært når jeg boarder bussen med reservasjon for forreste seterad, og det allerede sitter noen der. NSB har vel (eller var det DB?) et lite display som viser om/hvor setet er reservert?