Kanonbra! Det er slike reisebrev som løfter kvelden mange hakk, og som samtidig gjør den en del dyrere enn først planlagt (klarte ikke å la være å bestille en liten tur til Okinawa i begynnelsen av november, selv om jeg egentlig hadde tenkt å slå det fra meg). God tur videre - gleder meg til fortsettelsen
En fryd å følge med på! God tur videre og nyt hvert sekund i C. Det er de første gangene som er de mest fantastiske og uforglemmelige!
(Jeg ser nå at jeg glemte å si fra at vi satt i sete 11E og 11F på flighten til BKK og at bildet av frokosten forsvant) BKK -HKG / A380 / Business / sete 12A og 15A Vi gikk fra loungen rett før boarding startet, ca. 30 min før oppsatt tid for avgang. Jeg var nesten litt overrasket over at de ikke startet tidligere siden flyet er så voldsomt stort. Viste seg at vi var nesten en halvtime forsinket ut fra gate, så det forklarte vel hvorfor.. Da vi kom til gate var det mye kø og jeg ble først litt irritert på meg selv over at vi ikke hadde gått fra loungen tidligere. Men etter å ha vist pass og BP så vi at det var en ikke-eksistetende kø til venstre for first- og business-passasjerer. Den store køen var for statuskunder og vi så nå også at det var enda flere mennesker som fortsatt satt på benkene. Priority boardong fungerte overraskende bra med andre ord, på tross av manglende sperrebånd og automatiske sluser. Manuelle prosedyrer er vel kanskje den beste måten å nekte ikke-statuskunder boarding, det er jo alltid mye flauere å bli denied boarding av en ansatt vs. en automatisk sluse.. Ikke overraskende var det en egen bro for first og business, men jeg skulle faktisk gladelig ha stått i økonomi-køen hvis jeg kunne boardet nede og brukt trappen inne i flyet Det var kult å for første gang se en førsteklasse-kabin, selv om det bare ble en rask titt på vei inn/ut av flyet. Jeg hadde bulkhead, fruen satt to rader bak. Hun ville i utgangspunktet ha dobbelseter hele veien, men jeg overbeviste henne om at: - Innflyvningen i HKG er visstnok såpass spesiell at vi burde ha enkeltsete - Vi sover sikkert hele turen uansett - Flighten er bare på 2t45m så vi overlever vel Selv ville jeg vel egentlig bare teste et enkeltsete også for sammenligningen sin skyld. Det var mye bedre oppbevaring på siste flight, sannsynligvis pga stor avstand fra sete til vegg/vindu (uten at det ble unaturlig pga konstruksjon av fly og sete). Hardware var tydelig eldre i A380 fremfor i trippelsjuern. Kjipere skjerm og fjernkontroll men sengen var ganske lik. Igjen innser jeg at jeg tok alt for få bilder av dette (les: ingen, jeg er notorisk dårlig på å husle å ta bilder), jeg skylder på mangelen av søvn samt at fokuset stort sett var på å se på alt som skjedde utenfor mens vi var på bakken og så sov jeg oppe i lufta. Jeg tok noen korte videosnutter til snap, men vet ikke om jeg får lastet opp disse? Jeg sovnet altså ganske fort etter å ha kommet opp i lufta og sov en times tid. Da jeg våknet fikk jdg umiddelbart spørsmål om jeg nå ønsket frokosten min. Vi snakker under et minutt etter at jeg våknet og før jeg hadde rukket å sette meg opp, absolutt imponerende. Om det var ren tilfeldighet fordi hun akkurat gikk forbi eller om hun hadde stålkontroll vet jeg ikke, men jeg tipper det første. Maten var passe god, en standard frokost uten det lille ekstra. Hvis jeg igjen skal sammenligne med turen til BKK så har de ganske mye å gå på. Samtidig var dette en veldig kort flight, i tillegg var det jo en førsteklassekabin her som kanskje fikk det lille ekstra? Etter frokost reiste jeg meg og så at fruen fortsatt sov. Vi hadde egentlig planlagt en tur bak i flyet sammen for å finne trappen, men lot henne sove videre (dere vet, denne husfreden må jo bevares). Jeg tuslet bakover alene og ble litt skuffet over at jeg ikkr fant den. Mulig den var tilgjengelig inennfor galley, men gardinen var trukket for og de så ikke nevneverdig blide ut da jeg stakk hodet inn. Kan også være den bare var for crew også? Thai har en liten økonomi-avdelingen (pun intended) og det var litt morsomt å gå bak for litt perspektiv. Her var det mange trøtte tryner som satt rett opp og ned og så på IFE. Fremover i business var det også mange trøtte tryner, men de lå og sov i sine 180-graders senger. Faktisik lå nesten hele kabinen flatt ut. Innflyvningen mot HKG var veldig kul, spesielt etter at jeg slo på tailcam på IFE. Oppe i lufta fikk jeg ikke så mye ut av dette kameraet, men da vi nærmet oss landing var dette kult å se på! Vi landet noen minutter bak skjema på tross av en liten forsinkelse ut fra BKK. Jeg fikk ingen gode bilder av fuglen vår men fikk knipset noen andre fly fra vinduet.
Bakerst på upper deck i BAs A380 finner du trappa som går ned til main deck på styrbord side. Den var lukket med et bånd, så jeg turte ikke å prøve meg.
Hotel Cordis, Hong Kong Immigration var en relativt rask affære og koffertene kom på båndet omtrent med en gang. Vi hadde egentlig tenkt å ta kollektiv transport til hotellet men gikk for den enkle taxiløsningen. Vi fikk en estimert pris av en hyggelig dame ved en info-kiosk inne på flyplassen og denne stemte bra med takstameteret da vi ankom hotellet. Deilig å slippe å føle at man blir lurt. Vi bor som nevnt på Cordis etter anbefalinger her inne. Hotellet ble bestilt en helg i juni fordi hotels.com kjørte kampanje med ViaTrumf og SAS Mastercard Premium hadde doble poeng. I tillegg endret jeg valuta fra NOK til HK$ for best mulig utnyttelse av poengopptjeningen. Vi har et dobbeltrom med loungetilgang og fikk et rom i 35 etasje. De som satt bak meg på flyet fra BKK - HKG stod faktisk i lobbyen og sjekket inn da vi ankom hotellet, da var det ekstra morsomt at vi ble sendt opp til loungen for å sjekke inn der. Vi var vel på hotellet i 13/14 tiden, og innsjekk var visst ikke åpent før i 15/16 tiden (jeg husker ikke nøyaktige tidspunkter lenger, glemte å skrive det ned), men de fant et rom til oss med em gang heldigvis. Rommet er veldig fint og passe stort. Jeg tok noen bilder av rommet men de kan ikke konkurere med de profesjonelle bildene tatt av hotellet. Slenger de nå opp her uansett. Elsker når hoteller har dette lett tilgjengelig Senga er en smule hard, og putene er altfor store. Jeg tenker at jeg må teste ut putemenyen i dag (tredje dagen) og se om det hjelper litt på søvnen. Dette er første gang jeg bor på et hotell hvor jeg har tilgang til lounge og jeg må si at det er veldig behagelig. Loungen ligger i 36.etasje. Frokost serveres her frem til 10:30/11:00 ukedag/helg og er veldig god. Vi har også tilgang til frokost nede i lobbyen, tenker vi tester ut den i morgen. På dagtid er det lett servering av bitteliten mat; bittesmå sandwicher, bittesmå scones, bittesmå kaker. Kaffe, te, juice, vann, brus, vin og øl er tilgjengelig hele tiden, champagne og sprit settes visstnok ut etter 18:00. Det er ikke i nærheten av overfyllt (kanskje med unntak av peaktime til frokost) og jeg/vi har aldri hatt problemer med å finne sitteplass. Jeg liker meg veldig godt i de stolene her for eksempel: Jeg innså akkurat at loungen var nesten helt tom nå, så da fikk jeg faktisk knipset litt bilder. Jeg angrer ihvertfall ikke på at jeg bestilte et rom med tilgang til lounge, for å si det sånn..
Det skal du ikke si. For det første syns jeg bildene dine er helt prima, dessuten er ikke dine bilder juksa med, de viser rommet slik det faktisk er. Glansbildene i en brosjyre / på en web side kan gjerne gjøre at man blir skuffet når man kommer og får se realitetens slitasje og møkk. Tror mange rett og slett ikke kjenner til hotell club/lounge konseptet. Og om de vet det, så er det mange som ikke vil ha det fordi de ikke vil spise på det "kjedelige hotellet". Dem om det, jeg har mange fine opplevelser i lounge, hvor fruen og jeg har opplevd byen, men spist frokost og "middag" og drukket kvelds i loungen. Og spart masse penger, og ikke minst hatt en kort spasertur til rommet etterpå istedenfor å lete etter en drosje/tbane/buss og gå i styrtregn.
Da var jeg endelig klar med siste bit også, ikke bare-bare å fullføre slike tripreports merker jeg Vi hadde bestilt et rom med lounge-tilgang og frokost inkludert. Dette ble også bekreftet ved innsjekk (de sa noe ala: "dere kan velge om dere vil spise frokost oppe i loungen eller nede i restauranten"). Nå kan det jo være at det er flere frokost-restauranter tilknyttet hotellet, men jeg tok de altså på ordet og valgte å spise frokost nede den ene dagen. Underveis i måltidet dukket det opp en regning på HK$230, på tross av at jeg hadde bekreftet romnummeret mitt da jeg satte meg ned ved bordet. Jeg sa fra og de kom etterhvert beklagende tilbake med en unnskyldning om at ikke alle der oppe hadde frokost inkludert. Jeg lurer på om det går an å bestille rom med lounge-tilgang men uten frokost? I så fall ville jeg valgt det om man sparer noen kroner. Frokosten i loungen hadde riktignok ikke like mange valgmuligheter som i restauranten, men den var absolutt godkjent! En annen bemerkelse jeg gjorde meg var at det ikke var behov for å registrere romnøkkelen for å komme seg opp med heisen. I tillegg var det bare å gå rett inn i loungen. Er dette normalt? Alle kan jo strengt tatt velge riktig heis og ta seg opp for litt gratis mat og drikke.. Vårt rom lå direkte under loungen som medførte litt støy innimellom, spesielt under servering. Det er sikkert litt kjipt å ha en av rommene som ligger vegg-i-vegg med loungen. På rommet hadde de en smarttelefon med gratis mobilnett/hotspot, dette var virkelig en praktisk detalj som jeg håper blir en standard greie (etter å ha lest diverse trip-reports i det siste kan det se ut som at trenden allerede er ganske stor?)! Ellers vil jeg legge til at vi trivdes veldig godt i Mongkok området og vi tilbragte mer tid her enn f.eks. ute på øya. HKG - ARN / SAS Business / LN-RKT A330-300 Sete 2D og 2F Det er mange som har lovpriset SAS sin nye businesskabin, så forventningene var store før returflighten vår. Vi ankom flyplassen ganske tidlig (rundt 07:00 hvis jeg ikke husker helt feil, oppsatt avgangstid var 09:20) for å ha god tid til innsjekk og lounge-safari. Jeg nevnte jo at vi fikk besøk av tyfonen Khanun den siste dagen og byen gikk inn i en overlevelsesmodus hvor de stengte alt av butikker/severdigheter/museum/transport etc. Da gikk shoppingplanen vår gikk åt skogen og tiden vi hadde tilgjengelig til lounge-safari ble delvis brukt til litt siste-liten-julegave-shopping. Oppsatt gate var rett ved SilverKris-loungen, og vi fikk oss en god frokost der. Greit utvalg av varmmat og drikke, noe begrenset utvalg av kald mat. Da jeg gikk for å sjekke status for boarding så jeg til min overraskelse at de hadde byttet gate til en som lå ved United-loungen. Da var det bare å ta beina fatt og komme seg av gårde. Vi kom frem til gate ca. 10 min før boarding startet og rakk derfor en rask tur innom United-loungen. Litt skuffende at den var helt åpen ut mot terminalen, så det er nok mer støy her. Totalt-sett fikk jeg et bedre inntrykk av SilverKris-loungen selv om denne var en del mørkere. Jeg la forresten merke til at SQ001 skulle hadde avgang fra HKG den morgenen, det er første gang jeg ser et så lavt rutenummer! Boarding var en kurant affære, morsomt at vi boardet i fremfre dør. Kabinen var ca. trekvarts-full med en hyggelig besetning. De var behjelpelige på et passende nivå, hverken for mye eller for lite. Setet var behagelig og føltes stort og romslig sammenlignet med TG. Spesielt oppbevaring og bordflater var mange hakk bedre her. Også stort pluss at man selv kan bestemme firmness! Og så elsket jeg at de har dette self-service kiosk/buffé-området tilgjengelig under hele turen Det var riktignok en ting TG C var bedre enn SAS, og det var i sitteposisjon/"loungemode". Jeg tror jeg likte TG bedre her rett og slett fordi fotskammelen var litt nærmere setet hos Thai og det ble derfor litt mer behagelig i lengden. Diverse bilder av kabinen Det tok litt tid før jeg la merke til denne fjernkontrollen.. Blomstene var ikke like levende her som de var hos Thai.. Forøvrig var det en fin detalj med vindo på toalettet! Litt kjipt at det var så mye gjenskinn i skjermen hvis man lå langt nede i "sengen" Som på turen ned drakk jeg mest øl og champagne. Jeg liker samarbeidet mellom SAS og Mikkeller og fikk gleden av å smake på noen ukjente varianter på denne turen. Helt supert å kunne variere øl-typene i løpet av en 11timers flytur. De serverte en relativt kjip kanapé som egentlig ikke smakte noe godt i det hele tatt. Til forrett gikk jeg for skinke/salami alternativet og hovedretten ble kjøtt. Ikke spesielt imponert over maten for å være helt ærlig, dette var nok det punktet hvor Thai skilte seg mest ut i forhold til SAS. Jeg husker ikke hvorfor jeg ikke spiste mer til dessert, mistenker at jeg var relativt mett.. Det viste seg at medforumist @SASDC8 og hans bedre halvdel satt noen rader bak oss. Vi kom i prat og delte noen glass over litt bonusprat bak ved galley. Timene gikk fort på denne turen, skal ikke så mye mer til enn noen filmer, litt søvn, god drikke og hyggelig selskap På tross av at vi var litt forsinket ut fra HKG landet vi litt før tiden noe som passet oss og ca. 20 andre passasjer bra siden vi hadde relativt kort connection på ARN. Jeg tror at stressfaktoren til de 20 passasjerene bak oss kom snikende da scanneren ved sikkerhetskontrollen streiket akkurat da vi kom. Gaten på ARN var ved F-piren så på tross av at vi hadde litt god tid før boarding startet orket vi ikke småjogge innom den svenske gullstua. Ellers er det lite å rapportere fra siste strekningen hjem, utover at det var synlig slitt og de hadde en ny Ringi som smakte godt. Jeg vil takke dere alle for følget, kommentarer og likes og kan oppsummere vår første tur i Business som veldig bra! Jeg hadde lest litt ymse om TG C i forkant og vil si at de faktisk leverte et veldig bra produkt. SAS var bedre på hardware og øl, Thai var bedre på mat. Turen ga mersmak og vi gleder oss stort til vi i mars 2018 skal ha med minsten på en ny CT-tur til Mauritius.
Hei DanH, hvor lang tid før avgang bør man være på flyplassen i HK? reiser dit til helgen og har egentlig ikke lyst til å gå glipp av frokosten på RC mandag morgen mvh Christian
Du skal ikke se borti fra det. Men samtidig så reiser vi med en unge som muligens stjeler litt for mye av oppmerksomheten min.. Nå er ikke jeg noen ekspert her, men vi var altså på flyplassen ca. 2t20 min før avgang og hadde masse tid til frokost i loungen. Dessverre ble som nevnt tiden redusert betraktelig pga. shopping, men frokost ble det lell Jeg har et inntrykk av at det er mange andre her inne som har besøkt flyplassen ganske mange ganger og dermed er mer kvalifisert til å svare enn meg.
Når reisebrevet er fullført, er turen så definitivt slutt. Kanskje er det derfor det er vanskelig å skrive ferdig reisebrev? Tusen takk for at vi fikk 'være med'!