Gjenåpning av SAS-loungen

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av LaDuden, 20. aug 2020.

Tags:
  1. Arvid1410

    Arvid1410 Veteran

    Innlegg:
    1,531
    Likes mottatt:
    6,716
    Bonuspoeng:
    183
    Ja jøss. Siden de som reiser med billetter betalt av arbeidsgiver ikke betyr noe inntektsmessig for SAS så er det selvfølgelig fullstendig bortkastet med insentiver for å få denne gruppen til å velge å reise med SAS framfor konkurrentene...
     
  2. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,414
    Bonuspoeng:
    293
    For all del, det var fleip :). Jeg reiser i jobben og, så jeg vil ikke det :)
     
  3. Arvid1410

    Arvid1410 Veteran

    Innlegg:
    1,531
    Likes mottatt:
    6,716
    Bonuspoeng:
    183
    Må innrømme at jeg antok, det, men det var et opplegg som var for godt til å si nei til :p. Det finnes jo faktisk folk som mener dette på ramme alvor...
     
    RoadKing liker dette
  4. petrate

    petrate Medlem

    Innlegg:
    190
    Likes mottatt:
    208
    Bonuspoeng:
    43
    Noen som vet om loungen fremdeles er åpen etter de nye tiltakene i Viken?
     
  5. GlennDi

    GlennDi Medlem

    Innlegg:
    133
    Likes mottatt:
    251
    Bonuspoeng:
    63
    Var innom innenlandsloungen for et par timer siden. Ingen servering inne, men vi ble tilbydd en baguett når vi forlot for å gå til gate.
     
    tobeornot999 and petrate like this.
  6. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,730
    Likes mottatt:
    7,655
    Bonuspoeng:
    183
    Pleide å være stappfulle kjøleskap av Munkholm, Munkholm, Munkholm og Munkholm der det tidligere noen ganger stod gode og ekte øl i innenriks loungen.

    Om de til og med har kuttet ut jukseølet kan de jo egentlig stenge hele loungen igjen og spare kostnadene til hun/han som står ved automat-portene og får lønn for det.

    Disclaimer: mye ironi her - er bare lei av hele SAS' nedstengning nå, siden det alltid lukter god mat fra galley når man sitter på første rad - mens de opplyser at covid gjør at de ikke kan levere ut noen engangsflasker/bokser med brus/øl/vin til plus-kabinen (som ikke trenger styre med betaling) en gang. Men vannet de delte ut til plus i engangsflaske var visst innafor, sist jeg reiste fra LYR til OSL. Prøv å forstå forskjellen...
     
    NoLimit, kaijoar, veeegard and 6 others like this.
  7. elgringo1964

    elgringo1964 Med lem

    Innlegg:
    381
    Likes mottatt:
    465
    Bonuspoeng:
    63
    Enig med forrige innlegg.
    Siden viruset begynte å bli den nye hverdagen, har jeg svart på et par kundeundersøkelser hos SAS, og har påpekt at andre selskaper fint klarer å ha et brukbart tilbud til sine beste kunder.
    Jeg har gitt klart og tydelig uttrykk for at jeg mener dette kun er (enda) et sparetiltak, og da kan de være så ærlige å si det.
    Slik det er nå, er det nada forskjell på en billett fremme kontra bak i kabinen, bortsett fra prisen da... og da burde det være litt flaut for SAS (men det tror jeg de dr...r i).
     
    tobeornot999, petrate and Kristian like this.
  8. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    paron liker dette
  9. October

    October Senior Medlem

    Innlegg:
    927
    Likes mottatt:
    2,076
    Bonuspoeng:
    93
    Innlands på OSL har vært åpen lenge men hva er status på utland?
     
  10. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,730
    Likes mottatt:
    7,655
    Bonuspoeng:
    183
    Ingenting er annonsert, i motsetning til OSL lounge, hvor osl.no lenge har sagt at åpning ville skje nettopp i dag.

    Tenker (slemme meg!) at SAS sparer masse penger på å holde den stengt så lenge som mulig, jeg... ;)
     
    RoadKing and Eddie47 like this.
  11. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,079
    Likes mottatt:
    68,764
    Bonuspoeng:
    293
    Tror du har helt rett, SAS sparer der de kan!
    Men det er vel ikke så rart siden de blør penger hver dag …
     
    Liza and tobeornot999 like this.
  12. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,730
    Likes mottatt:
    7,655
    Bonuspoeng:
    183
    Absolutt, og helt enig på siste punkt. Håper bare ikke de finner ut at de på sikt ikke trenger 3 lounger på et veldig lite område der inne på OSL...
     
  13. paron

    paron Senior Medlem

    Innlegg:
    515
    Likes mottatt:
    2,671
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg spurte en av de ansatte på innenriksloungen om dette forrige uke. I følge henne er det kun 6% av de som har adgang til utland som bruker innland. Så lenge det ikke blir flere ,blir ikke utland åpnet. Det har imidlertid vært diskusjoner om å åpne kun gullstua, ifølge henne. Det er lov å håpe:)
     
    Are, October, tobeornot999 and 2 others like this.
  14. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,730
    Likes mottatt:
    7,655
    Bonuspoeng:
    183
    Interessant, og takk for info! Det er slikt som gjør IF nyttig :)

    Gullstua "holder" for meg, hvis de bare ville åpne den. Enn så lenge blir det OSL lounge på min reise neste uke, selv om jeg har fri inngang i SAS innland. Så de vil nok ikke få flere utenlands-gjester der på innland, kanskje heller litt færre nå som OSL lounge er åpen. (Nei, jeg betaler ikke i OSL lounge, så begge deler er gratis med hhv SAS diamond og forsåvidt plus-billetten også samt et kort fra banken ;) )
     
    Maggie liker dette
  15. petrate

    petrate Medlem

    Innlegg:
    190
    Likes mottatt:
    208
    Bonuspoeng:
    43
    Finnes det noen oversikt over de ulike loungene på Gardermoen? Fordeler/ulemper. Hva som kreves for å komme inn etc. Synes oversikten på avvinor er ganske dårlig.
     
  16. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,730
    Likes mottatt:
    7,655
    Bonuspoeng:
    183
    Nei, ikke som jeg har sett noe sted. Lager en kort oversikt her.

    SAS sine lounger er jo nokså oversiktlig å vite om man har tilgang til fra sas.no:

    • 1 lounge på innland, opp trappen til høyre med en gang man kommer gjennom sikkerhetskontroll i "ny del" (som er den eneste åpne sec nå). Åpen også for utenlandsreisende, og eneste SAS lounge som er åpen nå.
    • 1 lounge på utland, opp trappen omtrent ved kassene i tax-free. Stengt nå. Samme vilkår som innland for å slippe inn, bortsett fra at man må ha en flight ut av landet (naturlig nok :) )
    • 1 lounge innenfor utenlandsloungen ("gullstuen") hvor man passerer gjennom et nytt sett inngangsporter mens man er inne i den vanlige loungen. Åpen for gull/diamantkunder + gjester av dem. Stengt nå
    OSL lounge er den eneste kontraktsloungen på OSL, og den ligger like ved siden av SAS loungene på utland. Samme beskrivelse for hvordan man kommer dit.

    Denne loungen er delt i 2, litt ala gullstuen til SAS. Innerst til høyre etter resepsjonen er inngangen til premium-delen. Noen kort fra enkelte banker (feks DNB saga) har inngang her inkludert, mens andre (de fleste jeg har hørt om) ikke har det. Der er maten litt bedre, med en egen buffet og litt bedre både utvalg og kvalitet på vinene enn i den vanlige delen av OSL lounge.

    Vanlig del av OSL loungen er til venstre etter man kommer inn og forbi resepsjonen og avis-stativene, og har en buffet-seksjon, dispensere for brus, juice, vin og øl samt normalt sett en musserende vin åpen i en vinkjøler. Maten er etter min egen mening jevnt over bedre enn hos SAS også i denne delen av loungen. Rikelig med sitteplass, i all hovedsak i sofaer og noen bar-stoler/benker.

    Mer uoversiktlig hvem som har tilgang her, fordi flyselskapene kjøper plasser til enkelte passasjerer. Feks:

    • British Airways business har tilgang til loungen (for 1 pers pr business billett) og med tilgang til premium delen inkludert
    • Air France og KLM har tilsvarende tilgang som BA
    • Listen over flyselskap er lang, og finnes på https://avinor.no/flyplass/oslo/planlegg-reisen/lounge/

    I tillegg har endel banker, som såvidt nevnt, tilgang på sine kort. Her er vilkårene forskjellige - noen er gratis og andre gir en rabattert pris på inngangen. Noen gir tilgang til premium delen (som forøvrig er stengt i helgen, eller i alle fall var det før covid), mens de fleste kort ikke har det.

    Verdt å merke seg: Priority pass gir IKKE tilgang. Men LoungeKey gir adgang.
     
    Emma, MarkSS, Earl and 10 others like this.
  17. October

    October Senior Medlem

    Innlegg:
    927
    Likes mottatt:
    2,076
    Bonuspoeng:
    93
    God oversikt, men vil presisere at man faktisk slipper inn på utland lounge uansett om man har innenlands- eller utlandsbillett. I tillegg fungerer diamantfordelen men ankomstlounge slik at man faktisk slipper inn selv inn i gullstua når man kommer fra for eksempel Bergen og bare skal på et møte i Oslo.

    MEN: Dette virker bare fordi maskinene som sjekker boardingpasset er satt opp slik. Det er ikke meningen at du skal virre inn på utland når du reiser innenlands og personalet kan kanskje bli litt sure om de oppdager at du kom fra Bergen hvis maskinen ikke virker.
    I tillegg må du gjennom tollen og der vil de kanskje lure litt på hva du gjør der. Beregn god tid til mulig kontroll dersom du tar sjansen. Gode bortforklaringer og unnskyldninger anbefales ;)
     
    Are, petrate, OyvindN and 1 other person like this.
  18. Adrian E

    Adrian E Turbulensjeger

    Innlegg:
    1,298
    Likes mottatt:
    3,166
    Bonuspoeng:
    113
    På vei hjem fra Tromsø, så jeg at det som en gang var Café Lounge har blitt vanlig venteområde for alle. Alt av servering borte, men møblene var fortsatt der.

    Er Café Lounge-konseptet på vei ut?
     
  19. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,798
    Likes mottatt:
    2,029
    Bonuspoeng:
    113
    Nei, ikke det jeg har hørt. Åpningen på de er ikke berammet, som for utenlandsloungen på OSL. Men nå er det jo store ombygginger på gang på Tromsø lufthavn så jeg ville tro at det kanskje kan settes i sammenheng med det....
     
    tobeornot999, holmen and Adrian E like this.
  20. democomputer

    democomputer Senior Medlem

    Innlegg:
    1,206
    Likes mottatt:
    5,296
    Bonuspoeng:
    183
    Uforståelig med bemanning av alkoholservering, men positivt at de hadde satt frem en flaske musserende. Standard SAS lounge mussis. Dessverre litt for få som har bestilt, så den var litt tam.

    K
     
    tobeornot999 liker dette

Del denne siden