Hjelp! Test mens man er i transit...

Tråd i 'Reisemål' startet av Nurse82, 08. juni 2021.

1. Brembo

Brembo Nytt Medlem

Likes mottatt:
    64
    Bonuspoeng:
    13
    Kjekk app til alle som vil ut å reise der du får oppdaterte regler for innreise: Re-open EU. Du kan også legge inn transitt land.

Edvard and Nurse82 like this.
  2. Nurse82

Nurse82 EBD, Hilton diamond

Likes mottatt:
    1,099
    Bonuspoeng:
    93
    Hei! Tenkte jeg skulle dele litt av mine erfaringer med Covid-test i forbindelse med reise fra USA i disse dager.
    Vi reiste fra USA 26/6. Reiseruten vår var IAD-CPH-SVG. Jeg gjorde mye research i forkant av reisen for å være sikker på at vi gjorde alt rett. For reisen innom Danmark, så skulle det ikke være noen krav til test fra USA (hvis jeg har forstått rett). USA har vært et gult land for Danmark fra 19/6, og det skulle ikke være nødvendig med test før ombordstigning. Danmark fortsatte også sin gjenåpning den 26/6 og visstnok skulle man da kun måtte testes før ombordstigning dersom man reiste fra røde land (også oransje falt bort) (men... fortsettelse følger litt lenger nede...). Vi skulle jo til Norge, og måtte selvfølgelig da testes når det var mindre enn 24 timer til avreise, så vi forholdt oss til det.

Siden USA har et privatisert helsevesen så skrives jo som kjent regninger fra helsevesenet med gaffel! Det finnes en mulighet for å teste seg gratis for utlendinger i USA, og det er hos apotek-kjeden Rite-aid. De tilbyr alle PCR test gratis, med en svartid på 2-5 dager. Det var dermed uaktuelt for oss. Jeg ringte rundt til mange forskjellige private legesenter for å få høre priser på antigen-hurtigtest. Mange tilbød ikke denne testen, men kun PCR test. Jeg fant noen som tilbød antigen-hurtigtest til den nette pris av 189 dollar per person. (Jeg fant et sted som tilbød hurtigtest for 75 dollar, men det var for langt borte). Det var viktig for meg å ta testen kvelden før avreise, da jeg ikke orket å styre med dette på flyplassen. Flyplassen hadde nemlig tilbud om hurtig-PCR test til 250 dollar per person. Vi fikk testet oss og fikk dokumentasjonen vi trengte. Viste denne på flyplassen og alt var i orden.

Mannen som stod i kø i naboskranken var imidlertid ikke så heldig. Han var dansk og skulle til Danmark. Han hadde tydeligvis gjort research og hadde med seg masse utskrifter fra danske myndigheter om at test for ombordstigning ikke skulle være nødvending (at USA var gult land, og at datoen var 26/6, dagen hvor Danmark avsluttet med test for ombordstigning fra alle land unntatt røde land osv...), Men nei, SAS skulle ha test før ombordstningning, sånn var reglene og de kunne ikke endre dem.

SAS krevde forresten også test av oss når vi skulle mellomlande i Danmark på vei til USA, selv om både SVG og OSL ligger i Gule regioner, det var jo ikke noe problem for oss da vi hadde testet oss før reisen til USA. Men det kunne jo blitt et problem dersom vår test var eldre enn 48 timer (USA krever max. 72 timer og Danmark krevde max. 48 timer).

Så det er desverre ingen grunn til å slappe av og tenkte at flyselskapene alltid er oppdatert og følger gjeldende regler for de ulike land...

Edvard, EndreD, holmen and 5 others like this.

Del denne siden