Hvor bestiller dere flybillettene deres?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av BendikHa, 05. mars 2016.

  1. Kjakan

    Kjakan Let There Be Dragons!

    Innlegg:
    1,235
    Likes mottatt:
    950
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg bruker Berg-Hansen og er veldig fornøyd med de. Der får jeg også setevalg og to kofferter når jeg bestiller Norwegian. Uten ekstra kost, altså. Så det mener jeg er en bra deal...
     
    ina liker dette
  2. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Bestiller nesten uten unntak direkte hos flyselskapene. Føler at det gir meg bedre kort på hånden når noe skjer. Ikke det at det nødvendigvis stemmer, men jeg innbiller meg det.
    De få gangene jeg reiser med jobb er det via reisebyrå
     
  3. kosvines

    kosvines Senior Medlem

    Innlegg:
    719
    Likes mottatt:
    529
    Bonuspoeng:
    93
    All jobbreising går via TicketBiz. Privat har jeg utelukkende bestilt direkte via flyselskapene. Har ikke til nå funnet noen vesentlig forskjell i pris, og jeg foretrekker å forholde meg direkte til selskapene, fremfor ulike reisebyråer e.l.
     
  4. Hypern

    Hypern Senior Medlem

    Innlegg:
    509
    Likes mottatt:
    181
    Bonuspoeng:
    43
    Som regel direkte hos selskapene men på det store Qatarsalget endte jeg opp med Expedia.
     
  5. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,362
    Likes mottatt:
    7,559
    Bonuspoeng:
    183
    Bestiller alle privat turer på flyselskapenes egne nettsider. I forbindelse med jobbreiser er det ViaEgencia som benyttes og synes løsningen deres er veldig grei, særlig fint at selskaper som jobben har avtale med kommer først i listen med anbefalt reiserute så slipper man å huske hvilke som er ok og hvilke som ikke er så ok å benytte
     
  6. KVTL

    KVTL Senior Medlem

    Innlegg:
    589
    Likes mottatt:
    627
    Bonuspoeng:
    93
    Privatreiser bestilles som regel gjennom selskapenes egne nettsider, på jobbreiser benyttes Egencia.
     
  7. Starflyer

    Starflyer Nytt Medlem

    Innlegg:
    7
    Likes mottatt:
    5
    Bonuspoeng:
    3
    Det varierer, er det pakketurer har jeg benyttet både Travellink og Supersaver. Også på rene flybilletter et dette benyttet, men da først etter prisjakt mot selskapenes egne sider. Men på rene flybilletter blir dom oftest selskapenes egne sider benyttet. SAS på innenriks BA, LH, SAS, QR og EK på utenriks, er ikke lojal. Booker det som passer best mot pris, ønsket ruting og klasse. SAS i Europa benyttes ikke. Kun BA og LH pga bedre C produkt.
     
    ina liker dette
  8. Trety

    Trety Aktivt Medlem

    Innlegg:
    287
    Likes mottatt:
    179
    Bonuspoeng:
    43
    Privatreiser i de aller fleste tilfeller på selskapets egen hjemmeside (tryggest, spesielt om man flyr SAS. Der har de ovenfor meg faktisk hevdet skriftlig ovenfor meg - i fullt alvor - at forsinkelser de selv informerer feil om er reisebyrået sin skyld... :rolleyes:).
    Jobbreiser er jeg pålagt igjennom BCD, som i og for seg fungerer bra. Men jeg fikk vite at det skulle byttes til American Express, er det noen som har noen erfaringer med hvordan det funker?
     
  9. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har hatt Amex som reisebyrå gjennom jobb nesten sammenhengende siden -98 og har stort sett bare positivt å si om det. Vær obs på at viss ikke arbeidsgiver betaler for forandringer av reiseprofilen din i Amex´ systemer (det er nemlig ett gebyr for slike forandringer) så må du betale dette selv. Dette gjelder f.eks. viss du vil legge inn nye lojalitetsprogram o.l. i profilen din. Derfor er det viktig at du opplyser om så mye som mulig den første gangen du skal opprette reiseprofilen din.
     
    Trety liker dette
  10. Trety

    Trety Aktivt Medlem

    Innlegg:
    287
    Likes mottatt:
    179
    Bonuspoeng:
    43
    Det siste er jo veldig interessant, fordi man må innimellom forandre på nettopp bonuskort (typisk hos SAS, med sine prefix). Så dette betyr da at vi må betale for å endre dette selv på nett eksempelvis?
    Hva med booking på nett - har de egen selvbetjeningsportal som funker? Jeg er nemlig fullstendig allergisk for å la andre ta seg av mine bookinger nemlig - det gjør jeg raskere og enklere selv.
     
    Kjakan liker dette
  11. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    Her er jeg nok på litt tynn is siden mine bookinger blir gjort av Amex (det er firmaets politikk at alle våre bestillinger skal gå via vår "egen" avdeling i Amex). For meg fungerer det slik at jeg finner den ruten jeg vil ha og så sender jeg en e-post til "vår" e-post adresse i Amex. Og viss reiseruten ellers oppfyller alle krav som firmaet jeg jobber for stiller så blir denne booket og jeg får reiseruten tilbake på e-post fra Amex.
    Vi har også ett 24/7 nummer spesielt for oss som vi kan ringe, men dette bruker jeg ikke ofte nå lengre. Men de gangen jeg har hatt behov for å ringe de så fungerer det fint.
    Så det kan godt være at de har en portal der du selv kan logge inn og fikse bestillinger selv, men jeg tipper det er avhengig av ditt firmas politikk.

    Når det gjelder forandringer så har det aldri vært noe tema når det gjelder å forandre f.eks. EB-prefiks siden det lojalitetsprogrammet allerede ligger i Amex´ systemer. Men når jeg for en stund siden ville ha de til å legge inn mitt Norwegian Reward nummer i profilen min så skulle de ha betalt (mener det var ca 150-175,-)
    Men igjen, viss firmaet du jobber for betaler for slike endringer/tillegg så er det jo selvfølgelig ikke noe tema.

    Jeg jobber i Olja og der er det jo ett voldsomt fokus på utgifter nå og dette er sikkert mye av årsaken til mine "begrensinger". Jeg har jo en profil hos Amex, men så vidt jeg vet så har jeg ikke selv tilgang til denne.
     
    Trety and SASDC8 like this.
  12. Ruby

    Ruby Super-veteran

    Innlegg:
    1,933
    Likes mottatt:
    6,778
    Bonuspoeng:
    183
    Mine reiser som arbeidsgiver betaler for blir utelukkende bestilt direkte på Norwegian.no og sas.no eller redpektive apps. Hoteller bestilles direkte via kjedenes bookingkontor.
    Endringer fikses selv.
    Vi er oppfordret til å benytte vis egencia men det er tungvint. Å fikse ting direkte, gir meg det JEG foretrekker.
    Privat reiser shoppes over alt. AA.com, norwegian.com, SAS.no og diverse nett byråer.
    På hotellfronten bruker jeg nesten utelukkende hotels.com og er godt fornøyd med det.
     
  13. SASDC8

    SASDC8 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,369
    Likes mottatt:
    1,526
    Bonuspoeng:
    113
    Reiser gjennom jobb må bookes via Egencia sin nettside/app. Privat bookes det direkte hos flyselskapet. Hoteller booker jeg direkte hos kjeden.
     
  14. BergHansen

    BergHansen Nytt Medlem

    Innlegg:
    6
    Likes mottatt:
    18
    Bonuspoeng:
    3
    Hei! Lavprisfly.no har åpent mandag til fredag fra 09.00 - 15.00. Som insomnia4u nevner, så er Berg-Hansen et fullservice reisebyrå med 24/7 vakttelefon.

    Men i motsetning til Lavprisfly.no, kan du på berg-hansen.no opprette din egen reiseprofil som gir deg muligheten til å legge inn bonuskort og betalingskort - uten kostnader.
     
    epletyv and Edvard like this.
  15. BergHansen

    BergHansen Nytt Medlem

    Innlegg:
    6
    Likes mottatt:
    18
    Bonuspoeng:
    3
    Hei,

    Vi skal ha flyselskapenes publiserte tilbudspriser. Så hvis du opplever at en tilbudspris ikke ligger ute hos oss, må du gjerne gi beskjed til oss.
     
    Kjakan liker dette
  16. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,818
    Likes mottatt:
    3,024
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg liker best å booke enkle flybilletter via flyselskapenes egne sider. Når man skal ha intrikate reiseruter interkontinentalt og som inkluderer mange leg's, foretrekker jeg å ringe flyselskapet fremfor å bruke nettsiden deres.
    I jobb skal vi bruke Via Egencia, men for meg er det er en svimlende dårlig løsning. Makan til tungvind nettside og ingen muligheter til å endre eller noen ting uten å ringe. Jeg forstår egentlig ikke hvorfor bedrifter vil bruke reisebyråer på enkle billetter som en t/r innenriks i Norge f.eks. Bare et fordyrende ledd.

    Ellers gikk det opp for meg her om dagen, at dersom man ønsker å bruke oppgraderingsmulighetene hos SAS med å by, må man sørge for at billetten er utstedt på SAS ticket nr. Dvs at den starter med 117-. Det kan alle reisebyråer gjøre, men booker du et SAS legg hos et annet flyselskap (Widerøe, Lufthansa etc) så kommer denne på flyselskapets egen billettserie, og dermed mister du muligheten til å by på en oppgradering. Så den er det litt viktig å være obs på.
     
    Insomnia4u and RoadKing like this.
  17. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Noen erfaring med SAS plus booket hos Expedia?
    Vurderer å booke en reise men ettersom den inneholder overnatting er det umulig å booke direkte hos SAS.. Widerøe sin søkemotor for ikke valg for plus, bare økonomi eller business ..

    Jeg tenker å booke denne for å ha en backup og håper det slippes award.. Er derfor greit at avbestilling ikke er altfor mye stress..
     
  18. danconia

    danconia Nytt Medlem

    Innlegg:
    19
    Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Jeg har aldri benyttet meg av muligheten for Viatrumf etter at SAS sluttet å tilby 45-55 kr selv. Således har jeg ingen erfaring med bruk av tredjeparter. Registreres EB-nummeret under bestilling på disse sidene eller må man kontakte SAS når reisen er avsluttet for etterregistrering?
     
  19. veeegard

    veeegard Veteran

    Innlegg:
    1,725
    Likes mottatt:
    9,287
    Bonuspoeng:
    183
    Min erfaring er at dette ofte medfører ekstra-arbeid og stress.

    Enten det er i form av manglende eurobonusnummer registrert, og medfølgende problemer med valg av sete, lounge, baggasje osv, i tillegg til manglende registrering av poeng. I tillegg er det mye greiere å ha bestilt direkte fra SAS ved kansellering, endringer osv.
     
    danconia liker dette
  20. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,648
    Likes mottatt:
    34,853
    Bonuspoeng:
    293
    Har benyttet meg av Expedia et par ganger på straight forward bookinger med grei reiserute, overgangstider osv. Da til destinasjoner der jeg kan slenge på 1 natt på et svært billig dorm, slik at inntjeningen i Trumf blir " større" en det potensielle settet med problemer som kan komme.

    Ellers blir det med riktig kort gjennom flyselskapenes egne nettsider.

    Hoteller bestiller jeg vesentlig gjennom Expedia, forutsatt at jeg ikke finner bedre pris noe annet sted. Rett og slett fordi opptjeningen er god der på Trumf, fordi jeg trenger trumfomsetningen og fordi jeg ikke klarer å vedlikeholde toppstatus hos en hotellkjede uansett, pga pris, tilgjengelighet, reisemønster osv.
     
    ina, Kalsnes and RoadKing like this.

Del denne siden