Flyturen gikk bra den. Ifølge rutetabellen skulle den vare 13t55m, men det ble bare tolv og en halv time og det overlevde vi fint i gammeldagse businesseter. Det var mer mat enn jeg er vant til på slike turer. Vi fikk to fulle middagsserveringer. I første runde hadde jeg bestilt biff. Kunne velge mellom medium eller well done og den jeg fikk var perfekt medium stekt. Mørt var kjøttet også. En av de bedre kjøttstykkene jeg har fått i business på fly. Tilbehøret og sausen var ganske kjedelig, men alt går i grisen.
For runde to hadde jeg valgt kveite. Dette selv om jeg synes det ofte er risikosport med fisk i lufta. Men denne var veldig god og ikke tørrstekt som fisken pleier å være.
Alt i alt gikk turen greit. Det største «irritasjonsmomentet» i tillegg til trange seter var bortimot ingen oppbevaringsplass til drikke, mobil, hodesett etc. Betjeningen var superhyggelig, men ikke noe proaktive med drikkeserveringen. Vi måtte be om alt vi ville ha utenom hovedserveringene.
Vi landet som sagt nesten halvannen time før planlagt tid i Frankfurt. Vi var de første i den automatiske passkontrollen og tok en taxi til Hyatt palace. Der spiste vi dagens tredje middag før vi sovnet rundt kl 20 og tok banen tilbake til flyplassen tidlig neste morgen. Flyselskap nr 15 skulle være Air France. Nå ble det nr 14 grunnet fadesen med Kenya. Den lille loungen til Air France leverte en helt ok frokost nr 1.
På rad 1 hos Air France fikk vi frokost nummer 2. Djevelens frukt, grapefrukt, forble uberørt Flyvertinna var ikke vanskelig å be da samboeren spurte om muligheten til å få en mimosa til frokosten og vi hørte like etterpå et popp fra gallyen da flaska ble åpna.
Vel fremme på CDG skal vi fly Norwegian hjem igjen. Og det er omtrent som forventet så langt. En times lang kø gjennom sikkerhetskontrollen og (foreløpig) tyve minutter varslet forsinkelse.
Til helga må vi altså ta strafferunden til Madrid. Noen anbefalinger til hoteller der som er value for money og tapasrestauranter som bør sjekkes ut? Vi ankommer 18.15 på lørdag og flyr hjem igjen søndag formiddag så det er befrenset hva vi rekker. Det er noen år siden sist jeg var i Madrid.
Radisson ved flyplassen har en fin lounge, det er kanskje ikke så mye belegg lørdag/søndag så det er mulig å få seg en bra oppgradering hvis du har status.
Da er det på ‘an igjen. Opp altfor tidlig en lørdag morgen for å rekke flybussen til OSL. Skjønner litt bedre hvordan skiskyttere har det når de bommer på blinken og må ta strafferunde.
Ikke noe galt med været på solkysten. Vi slipper ikke inn i loungen siden vi flyr domestic neste så da tar vi lunsj utendørs. Flyturen med SAS gikk akkurat som den skulle gå. Gratis drikke uten spørsmål og flere runder med tralla. Halvfullt fly så vi hadde godt med plass.
Klar for boarding på AirEuropa, vårt 16 Sky team-flyselskap. Salig kaos i innsjekkingskøa. Virket som nesten alle med boardingklasse 3 og 4 hadde stilt seg opp og var klare til å boarde først, så det ble litt dårlig stemning da skiltene kom opp og vi ble geleidet forbi køa. Nå venter en kort flytur med AirEuropa til Madrid. Vi har trippelsjekket bookingklassen og at alt er registret riktig.
Vi sjekket inn på et middelmådig flyplasshotell, Hotel Villa de Barajas, og tok banen inn til sentrum. Samboeren har ikke vært i Madrid før og det er flere år siden jeg var her selv så vi tenkte dra rett til turistsentrum - metrostasjonen Sol. Det var en tabbe. Den stengt for utgang/inngang for å redusere folkemengdene der. Vi tok toget ett stopp videre til Opera og kom oss ut der rett i et julemarked. Men dette var som å komme til Karl Johan på 17.mai. Der var folk overalt. Vi har vært i en del gigantiske byer på denne rundturen, men disse folkemengdene fikk Bangkok og HCM til å virke som folketomme zombie-byer.
Folkemengdene hindret jo ikke madamen å dra på julegaveshopping, mens jeg satte meg og hørte på litt podcaster. Etterhvert ble det tapas!
Hjemreisen fra Madrid var med Iberia. Visstnok oppgradert til XL på sjette rad tross ingen status i oneworld. Men i likhet med Delta føltes det ikke som en oppgradering. Hadde ikke nubbesjangs til å få knyttneven mellom. Selve turen var begivenhetsløs.
Apropos strafferunder. Det blir en til. Selv om jeg var skråsikker på at jeg hadde booket Xiamen i riktig klasse, jeg hadde til og med trykket på riktige knapper for å kunne velge hvilken klasse jeg ville booke i - selv da bommet jeg. Madamen er ikke fornøyd med denne strafferunden og har bestilt time hos legen for demenssjekk.
Vi er på OSL i gullstua. Her er det pannekaker før pølsene kommer. Mills har også stand her med julesild og diverse andre ting.
God morgen fra Air France sin lounge ved M-gatene. Jeg har vært veldig skeptisk til cdg, men må innrømme at det har fungert over all forventning når man kommer med taxi rett til terminal 2E. Vi gikk først feil til vanlig passkontrollkø, men da ble vi stoppet og henvist til fast track der det var ingen kø. Alltid folk som følger med, og - på engelsk - forteller oss hvor vi skal gå og sørger for at vi havner i prioriterte køer. Veldig bra.