Der var den nye kapteinen på plass. «Dear passengers. We are sorry to inform you that your flight will be delayed. We are hoping to fly and will inform you as soon as we know more» Greit å få vite at vi blir forsinka, ja…
Tok evigheter å deice, var en utrolig ineffektiv prosess. I mellomtiden fikk jeg booket flyplasshotell i Shanghai og fly med China Airlines til Taiwan for å ta igjen reiseruta. Endelig tok flyet av og vi hadde en halvsløv kort tur til Shanghai. Tror ikke vi fikk noe servering, men det kan hende jeg døset meg gjennom evt servering.
Min korte oppsummering av våre altfor mange timer ombord: Heldigvis gode seter med god plass. Crappy mat Superhyggelig og profesjonell betjening Ordentlig business class også på korte turer Tror nok vi hadde hatt en enda bedre opplevelse av flyselskapet om vi hadde hatt en normal flyvning.
Landing og immigrasjon gikk greit, selv om jeg fikk litt spørsmål on alle de nye stemplene i passet. Vi ble praiet av en taxisjåfør på flyplassen og etter litt pruting hvor han likevel kom ut som vinner hadde vi transport til hotellet. Der ble vi nok en gang oppgradert, denne gang til hjørnesuite i toppetasjen. Skikkelig waste, vi trengte bare å få noen få timer på øyet før vi skulle gjennomføre flyselskap #12 og 13.
Føler jeg må spole litt tilbake siden vi er back on track. Kort om vår første tur i business på denne millionjakten. Vi fløy Garuda fra Jakarta til Seoul, en nattflight på i underkant av syv timer. Hovedfokuset vårt på denne turen var søvn, det klarte vi bare sånn delvis. Har sett at andre har skrytt veldig av Garuda og mener det er et av de beste selskapene i alliansen. Vår opplevelse var ikke mer enn middels. Setene var ganske standard med 1-2-1 konfigurasjon. Vi hadde ikke lyktes med å få velge seter så vi ble sittende på 9D og 10D i midten. Jeg hadde det setet som var lengst mot midtgangen og det var veldig lite privat. Vi fikk ingen madrass og setene var ganske trange så det var lite behagelige sovestillinger å finne. Servicen fra min flyvertinne var upåklagelig. Hun var akkurat passe på og var svært hyggelig. Maten og IFE trakk ned. Jeg ble sittende og se på et par episoder av Friends og da er det lite annet å velge mellom. Det var verre utvalg enn SAS. Maten, ja. Det var et kvikt måltid til kvelds. Valgte biff med sataysaus, men her var biffen trælete og seig. Valget til frokost var vestlig eller koreansk (litt merkelig for et indonesisk flyselskap som flyr fra hjemmebasen i Indonesia). Jeg valgte koreansk og angret litt på det. Jeg hadde mer lyst på vestlig da jeg våknet, men gadd ikke spørre om å bytte så den tar jeg på min kappe. Vi ble vekket til frokost to timer før landing. Altfor tidlig på en så kort flight.
Ved ankomst Seoul skulle vi bare ta en kjapp transfer for vi skulle fly China Eastern til Shanghai og China Airlines til Taipei. Det viste seg at transfer for China eastern var i annen terminal enn alle de andre skyteam-selskapene så der røk planen om ete- og drikkegilde i Korean sin lounge. Vi måtte derimot gå i China Eastern sin lounge og madamen hadde den mest beskrivende kommentaren om tilstanden her: «Dette er som Nord-Korea skulle ha laget en lounge». Det var virkelig ingen ordentlig mat her, kun hurtignudler på boks og smakløse boller. Gode nyheter, tross alt. Romania har ikke den verste loungen i Sky team!
Fra Shanghai fikk vi booket oss ny flight med China Airlines kl 12 dagen etter så vi fikk vel rundt fire timers søvn i vår hjørnesuite. China Airlines er bra. Her gleder jeg meg til å prøve mer eleverte klasser etterhvert. Vi fløy i en stor A350. Elsker når asiatiske selskaper gjør det på korte flyturer. Setene i økonomi minnet om Virgin med god plass og komfort. Det var også godt utvalg av filmer og serier. Dette var den første flyturen på denne millionjakten hvor Elite plus har blitt anerkjent også på flyet. Det lå teppe og pute i setet mitt og flyvertinna kom bort og hilste høflig på oss, takket for at vi fløy med dem og ønsket oss god tur. Maten var også over gjennomsnittet. Veldig bra flytur med China Airlines.
Holdt på å glemme loungen i Shanghai. Den er også verdt å sjekke ut. Det er lett å se at dette er hjemmebasen til China Eastern. På mange måter minnet dette om hvordan Thai airways op ererer fra Bangkok. Vi gikk først feil siden China eastern også hadde avgang til Taipei på akkurat samme tid som China Airways. China eastern har et eget område til innsjekk for høyere klasser og statuser. Så veldig bra ut! Det var også China eastern sin lounge vi kunne gå i. Det er en stor lounge med varm mat i første etasje. I andre etasje er det stillere og kun kald mat. Her har de også massasjestoler, arbeidspulter og dusjer. Mye folk i første, men rolig i andre. Dessverre var ingen av massasjestolene ledige så fikk ikke testet de. Egen kokk som laget nudelsuppe etter ønske og et greit utvalg av mat og drikke ellers. Stort plusspoeng for San Pellegrino-vannflasker lagt på kjøling.
Vi rakk et par-tre timer i Taipei siden vi måtte bytte flyplass. Opprinnelig plan var ca 25 timer her, men det gikk jo ikke grunnet snøkaoset i Seoul. Et par timer holder jo naturligvis ikke til å få noe særlig inntrykk av byen, men det lille vi så fristet til gjentakelse. Det hjalp jo også på at det var t-skjortevær og rett over tyve grader i motsetning til stormen i Seoul dagen før.
TSA flyplass er virkelig en sjarmerende liten flyplass. Kun 7 flyvninger skulle gjennomføres denne kvelden. Likevel var loungen som ble delt av Sky team og Star Alliance overraskende stor og god. Jeg rakk dessverre bare spise litt møvenpick iskrem, siden jeg måtte ta noen jobbmøter. Samboeren rakk å smake på litt av den andre maten og var svært positiv.
Vi fløy Xiamen både til og fra Xiamen. På flyet til Xiamen hadde vi fått teppe og pute i begge våre seter samt ei flaske vann. De gikk og delte ut vannflasker til alle etterpå, så det var ikke så eksklusivt. La merke til at de serverte Voss vann på business.
Xiamen kan jeg ikke rapportere noe fra. Vi var på hotellet rundt kl 23 og sto opp igjen klokka 5. Skulle gjerne hatt mer tid her for å se litt mer av byen. Det lille jeg har lest om den virket interessant. Vi betalte flyplasspris 100 kroner for en tyve minutters taxitur til hotellet og 30 kroner tilbake igjen. Rom 8715 fant vi ut betyr rom i 7.etasje her. Logisk På flyplassen fant vi ut en av grunnene til at asiatene er smartere enn oss.
Loungen til Xiamen i deres hjemby var overraskende liten. Men kvaliteten på mat og drikke var ok pluss. Det trekker opp at flere av loungene i Kina har en egen nuddelkokk, også her. God utsikt til flyene var det.
Akkurat nå er vi i Seoul. Klokka er snart tre på ettermiddagen og jeg er sur i en time. Det viser seg at bookingen jeg gjorde med Kenya airways var i klasse E som ikke gir poeng. Jeg trodde jeg hadde sjekket alle bookinger jeg gjorde. Men samtidig ser jeg også at andre har gjort samme tabben, så det spekuleres i om SAS har endret tabellene. Det betyr at vi må ta en strafferunde neste helg til Madrid. Det koster meg 5k pluss hotell og tre flyturer jeg absolutt ikke har lyst å ta. Faen.