Ingen ledige seter i SAS Biz til Asia etter sommerferien!

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Kaffen, 06. juni 2018.

  1. EndreD

    EndreD Veteran

    Innlegg:
    1,983
    Likes mottatt:
    10,858
    Bonuspoeng:
    183
    Tja, 19 dagers black-out mener jeg kvalifiserer til "så godt som"...
     
  2. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,091
    Likes mottatt:
    4,805
    Bonuspoeng:
    113
    Megaoptimistisk: Kanskje vi får et storslipp snart? :rolleyes:
     
    indahla liker dette
  3. NoLimit

    NoLimit Evig ung

    Innlegg:
    377
    Likes mottatt:
    314
    Bonuspoeng:
    63
    Så lenge etterspørselen er mye større enn tilbudet er det bare en ting SAS bør gjøre, og det er å øke poengprisen for Pluss/ Business. Dette vil nok på sikt ha god effekt på tilgjengeligheten.
     
  4. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,343
    Bonuspoeng:
    183
    Det kan de ikke så mye for da vil folk velge biz på andre flyselskaper i stedet for o_O
     
  5. Shyneno

    Shyneno Okama

    Innlegg:
    2,028
    Likes mottatt:
    1,467
    Bonuspoeng:
    113
    hvorfor skulle man ikke kunne forvente at det er business tilgjengelig hele tiden så lenge man har poeng til det? alle andre programmer har da det?
     
    Ursa liker dette
  6. Shyneno

    Shyneno Okama

    Innlegg:
    2,028
    Likes mottatt:
    1,467
    Bonuspoeng:
    113
    Hvilke alternativer?

    Folk flest tjener poeng på trumf osv, så de fleste av oss har absolutt ingen alternativer og de kunne fint satt opp poengprisene betraktelig.
     
  7. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,645
    Likes mottatt:
    21,690
    Bonuspoeng:
    293
    Da vil «alle» skaffe seg SEB MC meg Fly Premium og vi er like langt..
     
  8. afirm

    afirm Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,851
    Likes mottatt:
    5,465
    Bonuspoeng:
    183
    Ser at eg formulerte meg noko uklårt. Det eg meinte var at ein ikkje kan forvente at det er ledige til alle destinasjonar på alle datoar. Det fins noko ledigheit til dei fleste destinasjonane, men dei mest populære har noko avgrensa tilgjengelegheit.

    Eg har ikkje veldig mykje erfaring med andre program, men den er erfaringa eg har frå m.a. BA er at heller ikkje dei har ledige bonusbillettar til alle destinasjonar i store periodar. Om ein ser på SQ fins det ikkje Krisflyer-tilgjenglegheit på dei mest populære avgangane med dei nye suitane.

    Eg skulle også ynskje at SAS kunne tilby litt meir, men eg har vanskeleg for å sjå at dei skal klare det før dei som @NoLimit skriv aukar prisen.
     
  9. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,764
    Likes mottatt:
    10,062
    Bonuspoeng:
    183
    Er det ikke en del av sjarmen med bonusbilletter at de ikke er så lette å få tak i? ;)

    Skal jo være litt vanskelig, slik at det føles ekstra godt når man faktisk får tak i billetter.
     
    morradi, Chrisbgg, SAJblue and 4 others like this.
  10. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,355
    Likes mottatt:
    4,153
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg lekte litt med tilgjengelighet i går og det var litt variabelt. Måtte av og til endre antall dager jeg skulle være borte for å få treff på noe. Jeg kunne ikke velge å bare sjekke en vei, jeg hadde tur-retur og måtte oppgi antall dager.

    For de som er som meg som ikke visste hvor man skulle søke, så er linken
    https://www.sas.no/labs/award/
     
    VQN, Ursa and Robert H like this.
  11. sam11net

    sam11net Senior Medlem

    Innlegg:
    701
    Likes mottatt:
    394
    Bonuspoeng:
    63
    Er nok enig her. No pain, No gain!
     
  12. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,335
    Likes mottatt:
    19,544
    Bonuspoeng:
    293
    Det er det helt klart.
    Mye dårligere tilgjengelighet herfra enn fra f.eks. OSL/CPH/ARN.

    Er du kanskje håndtverker ?
    Vi vet jo ikke om det er blackout eller utsolgt heller, men uansett.
    19 av 31 er 61%..
    "Jeg er så godt som ferdig" , dvs rett over halvveis.. :)


    Det er jo business tilgjengelig hele tiden. Heter "Beste tilgjengelighet".
    De fleste selskap har vel etterhvert (minst) to kategorier med bonusbilletter. Det er lavpris/saver og normale. SAS kaller det beste pris og beste tilgjengelighet.
    Beste tilgjengelighet finnes så lenge det er ledige seter på flyet og koster mer enn beste pris.

    Jeg har sagt det noen ganger tidligere, men kan vel alltids gjenta meg selv. SAS er et regionalt selskap og har ikke mange langdistansefly (8stk 330 + 8stk 340).
    Om vi skal regne litt på det for gøy, SAS har 5 millioner eurobonus-medlemmer. Vi kan regne med at hvert fly tar en tur-retur pr dag, og har i tillegg 5 dager pause i året. Da har vi totalt 207.360 C-seter per år.
    Det betyr jo at selv om SAS ikke engang solgte C utover bonus ville det gitt drøye 4% av alle eurobonusmedlemmer et C-sete per år.
    Slipper de 2 seter per fly, blir det 32 seter per dag, og 11.520 per år. Nok til 0.23% av eurobonusmedlemmene.

    Den gode nyheten er at SAS trenger kun å kjøpe 417 nye 330 før alle eurobonusmedlemmer får hvert sitt årlige C-sete.

    Poenget her er jo selvfølgelig å sette forventningene til realitetene. Det er mange av oss som har fått sitt sete både en og to ganger i SAS C, og det er ikke så mange som har MC Premium nivå 4.
    Selv om det for oss her inne i mange tilfeller er rabatt på C som er hovedpoenget med MC Premium er flyPremium kun et av mange punkter de reklamerer med, og det fremheves ikke nevneverdig høyt at det er C til M pris.

    Satt på spissen blir dette litt som å skaffe seg Amex Centirion og klage på at PP-loungene ikke er på alle flyplasser.. :)
     
  13. magnusant

    magnusant LTG

    Innlegg:
    587
    Likes mottatt:
    759
    Bonuspoeng:
    93
    Vel, av de 5 millioner medlemmene, hvor mange tror du opptjener mer enn 20 000 poeng i året?
     
    Edvard, veeegard and Shyneno like this.
  14. Shyneno

    Shyneno Okama

    Innlegg:
    2,028
    Likes mottatt:
    1,467
    Bonuspoeng:
    113
    det er nok ikke mange :)
     
  15. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,335
    Likes mottatt:
    19,544
    Bonuspoeng:
    293
    Over 200k nei?
    Sikkert ikke så mange, men kam godt være flere enn antall seter som slippes gitt to per flight.
    Men disse setene er jo også til alle medlemmer uten flypremium og på toppen av det hele alle andre i Star..
    Nå slipper jo SAS mer enn 2 seter på mange ruter, og muligens mindre på noen, men er uansett veldig mange om beinet..
     
  16. magnusant

    magnusant LTG

    Innlegg:
    587
    Likes mottatt:
    759
    Bonuspoeng:
    93
    Neida, jeg mente 20k
    Jeg har en del kolleger og bekjente som flyr en del, men ikke klarer å samle seg sammen til å prioritere legs og gullkort.
    De ender oftest opp med en London-tur hvert tredje år, litt utgåtte poeng og en og annen oppgradering til plus på en longhaul.

    Til tross for at man får inntrykk av at verden henger seg opp i dette når man sitter på disse forumene ..
    Tipper det ikke er mange fler enn 100 000 som sitter og leter etter award-seats i biz longvaul...
     
  17. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,335
    Likes mottatt:
    19,544
    Bonuspoeng:
    293
    Ble det ikke sagt før en stund siden at det var rundt 100000 EBG, 20-25000 EBD og 2-3000 EBP...?
     
  18. magnusant

    magnusant LTG

    Innlegg:
    587
    Likes mottatt:
    759
    Bonuspoeng:
    93
    Man kan jo lett være ebg, og ikke samle poeng mer enn til en biz longhaul hvert tredje år.
    Opptjening på skandinaviske ruter er jo helt tragisk dårlig.
     
  19. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,335
    Likes mottatt:
    19,544
    Bonuspoeng:
    293
    Enig, men nå sporer vi av litt..
    Poenget mitt er
    1. Flypremium er kun en enkelt del av tilbudet til SAS MasterCard.
    2. Realistisk sett er det ikke mulig for SAS å ha fri flyt av businessbilletter.
     
  20. EndreD

    EndreD Veteran

    Innlegg:
    1,983
    Likes mottatt:
    10,858
    Bonuspoeng:
    183
    Enig, men vi har vel alle reist business hos SAS hvor det har vært mange ledige seter. Tror SAS kunne fått mye goodwill hvis de hadde vært flinkere til å legge ut flere bonusseter tett opp til avgang der det er god tilgjengelighet.
     
    Logiflyer and Xflipper like this.

Del denne siden