LAX-PPT
TN 101
Airbus A340-300
Sete 4E
Flytid 8t 05 min
Flyet til Papeete skulle ta av rett før midnatt, og det er den mest hektiske tiden på LAX. Jeg forsto jo raskt at det nok ble forsinkelser når jeg kom på gaten tre kvarter før avgangstid og så at det sto en A380 fra British Airways der. Etter 10 minutter taxet den av gårde, og vår maskin ble hentet fra parkeringsplassen og klargjort. Det tok sin tid og nesten en time etter oppsatt rutetid startet priority boarding.
Air Tahiti Nui har ikke helt den samme standard på business class som Air New Zealand. Å komme inn i flyet var nærmest som å gå tilbake i tid. Nå skal det visstnok være andre fly som har en oppgradert business class, så det blir spennende å se på neste flight om jeg får prøvd den da. Når det gjelder knyttneve testen kan jeg si at den bestås med glans helt til setet foran deg blir lagt ned og da blir det stryk karakter…
Champagne var et naturlig valg for pre flight drink, og boarding gikk raskt så vi var ikke alt for forsinket klar til push back. Men så var det dette med trafikken da, og det tok enda en god stund før vi fikk klarsignal til å forlate gaten. Take off ble dermed to timer forsinket. Dette er jo en natt flight, så det ble bare servert et enkelt måltid etter take off. En kald tunfisk salat, som var både velsmakende og god. Vinen var også helt ok. Etter vel en time i luften var bordene ryddet og lysene slukket.
Jeg kan bekrefte at sove comforten i slike gamle business class seter er så dårlig som jeg husker det. Det blir litt urolig søvn og litt slumring, men for det meste ligger man våken og tenker at man burde ha sovet. Flyturen i seg selv var dog veldig stille og rolig.
Halvannen time før landing var det tid for servering av frokost. Først litt juice og frukt og så et valg mellom to varme retter – jeg er ingen fan av amerikanske pannekaker så jeg gikk for omeletten med egg og ost. Det angret jeg ikke på.
Mot slutten av turen ble det tid til å reflektere litt. Jeg kan jo forstå at et selskap som Air Tahiti Nui ikke nødvendigvis har samme standard på kabinen som vestlige selskaper. Og jeg antar at de fleste som flyr business class ikke er returnerende passasjerer, men personer som skal oppleve en drømmedestinasjon en gang i livet. At innredningen var i overkant slitt kan også ha sammenheng med at flyet skal inn til oppgradering. SAS la jo heller ikke alt for mange kronene ned i den gamle kabinen når beslutning om fornyelse var gjort. Samtidig var maten god og betjeningen hyggelig, så alt i alt ble det en positiv opplevelse – selv om det ble lite søvn. Tross alt skal det jo være en litt eksotisk og annerledes opplevelse å reise med slike selskaper. En artig detalj var at betjeningen skiftet klær i løpet av turen – mennene hadde en annen skjorte i luften enn ved take off og landing, mens damene hadde en annen kjole. Det kan jeg ikke huske å ha opplevd før.
Last edited: 04. nov 2016