Karantenetråden (Tips&Triks)

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Stuttfeiten, 14. mars 2020.

  1. Wiolenze

    Wiolenze Veteran

    Innlegg:
    4,425
    Likes mottatt:
    29,336
    Bonuspoeng:
    183
    Takker for Power tips fra @Grooo for isbiter, men tar vel noen dager å vente på levering.

    «Heldigvis» så har jeg kjøpt det meste SK har hatt for salg ombord, også «isbiter» av metall. De skal nå testes for første gang;

    89AE79F0-8482-4D2F-BC52-151A87CB4307.jpeg 7C795A9C-2733-4361-AF7F-150E27A6C430.jpeg
     
    Tone398, Gullars, Eddie47 and 5 others like this.
  2. haifinn

    haifinn If u are bored flying, your standards are too low

    Innlegg:
    1,404
    Likes mottatt:
    12,291
    Bonuspoeng:
    183
    Planene var å tømme vinkjelleren.. Da for noen tomflasker, og helle innpå for å lage flere tomflasker. Har nå omsider fått egen dunk for glassavfall.

    Har ikke orka å stå på kiwi å trøkke champisflasker i glassavfallet der- kunne bli mistenkt for å være snobbete blandt de andre står og panter tuborg :p
     
    milehigh, Kristian, Rscott and 3 others like this.
  3. Wiolenze

    Wiolenze Veteran

    Innlegg:
    4,425
    Likes mottatt:
    29,336
    Bonuspoeng:
    183
    Ser den. Resirkulerer kun nattestid. Om jeg ikke er så heldig å få lurt med noen når idrettslaget kommer for å samle pant
     
    Rscott and Stuttfeiten like this.
  4. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,152
    Likes mottatt:
    7,896
    Bonuspoeng:
    183
    Da er vi «nede» i 97 fl vin, 21L øl på fat (nybrygget), 13 bokser Lucky jack, 3L hjemmelaget ripslikør, 4L plommelikør (ønsker bekreftelse fra @drsyk på at dette teller som 1 av 5 om dagen), 10-12L konjakk fra tidlig 2000-tall (går vel snart ut på dato?) Gilde juleaquavit fra de siste 4 årene, 20 fl hjemmelaget druevin som egentlig bare duger til vineddik (men det er alkohol i de!). Herregud, skulle aldri starta denne oppramsingen, innser vi har en jobb å gjøre!
    Nå mangler jeg bare noen som kan sørge for at jeg havner i karantene, ellers må man jo på jobb!!!
     
    milehigh, sirjobis, Rscott and 3 others like this.
  5. Blaa

    Blaa Veteran

    Innlegg:
    1,533
    Likes mottatt:
    2,625
    Bonuspoeng:
    113
    Her i bygda er 5/5 med påvist Korona hyttefolk.. Skremmende å se hvor mye dritt mine sambygdinger lirer av seg på facebook. Samtidig som jeg er enig i at de burde følge myndighetenes oppfordring om å komme seg hjem..
     
    Baldrick, Grooo and Stuttfeiten like this.
  6. Stuttfeiten

    Stuttfeiten Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,416
    Likes mottatt:
    18,397
    Bonuspoeng:
    183
    Baldrick, Upsaker, Kristian and 2 others like this.
  7. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,217
    Likes mottatt:
    17,292
    Bonuspoeng:
    293
  8. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,757
    Likes mottatt:
    8,426
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har noen bøker:
    The Witcher
    Jurassic park
    Jorda rundt på 80 dager (Fransk utgave 2016)
    Septimus heap serien
    Så litt lesestoff har jeg

    + jeg har Bachelor oppgaven å skrive. Så karantene kan jeg nok overleve
     
  9. Stuttfeiten

    Stuttfeiten Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,416
    Likes mottatt:
    18,397
    Bonuspoeng:
    183
    Najs! Monseigneur Verne skreiv mange andre bøker som også er verdt å lese (når du får tid). Lykke til med oppgåva!
     
    Avixlo liker dette
  10. Rscott

    Rscott Senior Medlem

    Innlegg:
    1,438
    Likes mottatt:
    3,259
    Bonuspoeng:
    113
    Bare gårsdagens forbruk, antar jeg
     
    haifinn liker dette
  11. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,757
    Likes mottatt:
    8,426
    Bonuspoeng:
    183
    Vet, leste meg frem til at Jorda rundt på 80 dager er den letteste boka å lese på fransk av han.

    Har lyst å vedlikeholde det språket jeg engang lærte så nå gir jeg meg en utfordring:cool:
     
    Stuttfeiten liker dette
  12. Rscott

    Rscott Senior Medlem

    Innlegg:
    1,438
    Likes mottatt:
    3,259
    Bonuspoeng:
    113
    Er i prinsippet helt enig. Men før alle fordommer slippes i fri dressur, er det viktig å tenke på at det kan være legitime grunner til å dra på hytta. Jeg fikk hjem datteren min og fire andre utenlandsstudenter nå i kveld (i grevens tid) fra et område med påvist Korona.

    Ettersom både madamen og et par av de andre familiemedlemmene er i høyrisikogrupper, kunne de ikke komme og bo hjemme hos seg selv. Alternativet var faktisk å bli der de var. Så nå har jeg installert dem på hytta, hvor de kan fortsette å studere de neste ukene uten å være til fare for andre. De er riktignok under en time unna sitt eget sykehus, så de vil ikke være til belastning for andre kommuner. Men de forventer noen stygge blikk pga nyhetsbildet.
     
    milehigh and Upsaker like this.
  13. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,217
    Likes mottatt:
    17,292
    Bonuspoeng:
    293
    Det er ingen hensikt at myndighetene kommer med råd og anbefalinger når folk gir beng, og velger å lage anbefalinger til seg selv.
     
    mhsalv, Adrian E and holmen like this.
  14. Rscott

    Rscott Senior Medlem

    Innlegg:
    1,438
    Likes mottatt:
    3,259
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg tror vi egentlig er ganske enige. Men i dette tilfellet var altså alternativet at de ble igjen på studiestedet og risikerte isolasjon under ikke spesielt "norske" forhold, eller å komme hjem og bo borte hjemmefra pga en spesiell helsesituasjon.

    Den andre personlige vurderingen jeg har gjort et å handle nok mat (og vin) til å kunne holde meg innendørs en uke eller to for å minimere risikoen for at jeg drar med meg noe hjem. Jeg anser det som god smittepolicy å slippe å fly på butikken hver dag.

    Så jo - det har definitivt en hensikt at myndighetene gir helseråd. Som jeg følger 99%. Men generelle råd kan aldri fange opp alle individuelle behov.
     
    Last edited: 14. mars 2020
    milehigh liker dette
  15. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,217
    Likes mottatt:
    17,292
    Bonuspoeng:
    293
    Igjen; «velger på lage anbefalinger til seg selv» Her burde dere kontaktet kommunen og rådført dere. Og ja, det kan være at kommunen hadde kommet frem til samme løsning.

    Men påstanden at de er under en time unna eget sykehus holder ikke. Må du ringer 113 så havner du ikke på ditt eget sykehus, da havner du på AMK. Som kan være i kommunen du er i er endel av, og du belaster lokale ressurser. Tilsvarende med legevakt og ambulanse.
     
    mhsalv liker dette
  16. Berlioz

    Berlioz Gammel? Jeg??

    Innlegg:
    1,899
    Likes mottatt:
    12,828
    Bonuspoeng:
    183
    Ser mange satser på å drikke lageret tomt. Velger selv å prøve og spise fryseren tom. Startet med pre-koronsk trøndsk elg fra 2015, ble videreutviklet til relativt velsmakende gryterett. Det røde følget var med skam å melde kun et par dråper donert av velvillig SAS crew.
     
    Liza, Earl, Gullars and 6 others like this.
  17. Rscott

    Rscott Senior Medlem

    Innlegg:
    1,438
    Likes mottatt:
    3,259
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg kan ikke legge ut alle detaljene og hele baktetppet her på IF. Men jeg er 100% sikker på at du ville vært enig i beslutningene hvis du hadde hatt mer info.
     
    Last edited: 15. mars 2020
    milehigh, jgroneng and haifinn like this.
  18. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,147
    Likes mottatt:
    869,601
    Bonuspoeng:
    293
    Det er litt rart å sitte her på terrassen og se solen stige opp av havet og se på IFs karanteneråd. Her er det ingen (absolutt ingen) tegn som tyder på at det er restriksjoner og begrensninger på mat og frihet og drikke ...

    Samtidig sitter vi nesten med stoppeklokke og haster for å komme hjem i tide for å sette oss inn i leiligheten i et par uker.
    Der er det ikke noe oppussing eller forefallende som må gjøres. Ferdig nybygget for et år siden og alt garantiarbeid er utført.

    Men på hytten har vi mye ugjort og planlagt .... men der får vi ikke dra.

    .... og vi higer etter å reise fra paradis til karantene i 120 kvm (mor sier jeg tar litt i, for i prospektet sto det 119,9 kvm).

    Mor sier vi har nok i skapet til å kunne være salongberuset i 14 dager, men vi trenger litt påfyll av kartongvin i det daglige.
    Helt unødvendig å tømme vinskapet fordi om man er i karantene. Må nok innom en taxfree på tirsdag når vi kommer hjem, det er for lite Gin hjemme og malaria må bekjempes ....

    Litt praktiske detaljer er jo viktig.
    Siden flytoget (Bybanen) bare tar 10-12 passasjerer om gangen er prosedyren som følger: Datter og svigersønn fyller kjøleskap og matforråd. Så kjører de bilen vår til Flesland, når de ser at vi kommer ut forlater de bilen vår med nøklene i, stiller seg i 10 meters avstand og vinker til oss og så kjører de hjem til seg!
    Så kjører mor oss hjem,
    Vi har jo da reist Businessklasse fra Bali til Bergen og noen må kjøre .....

    Så er det hjem til to uker med krangling om fjernkontrollen ...
     
    Liza, ME262, Earl and 20 others like this.
  19. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,325
    Likes mottatt:
    35,284
    Bonuspoeng:
    293
    Av skjønnlitteratur vil jeg anbefale nynorskoversettelsen av 'Ringenes herre'. Denne ivaretar originalverket 'Lord of the rings' på en langt bedre måte enn bokmålsoversettelsen fra 1973 (nyoversettelsen frå 80-talet er heldigvis bedre):
    https://www.sprakradet.no/Vi-og-var...t/Spraknytt-2007/Spraknytt-32007/ringdrotten/

    Av faglitteratur må jeg si at jeg likte boka 'Havlandet' svært godt. Dette er en bok som tar for seg historien til havene som omgir landet vårt. Her blir Skagerak og Barentshavet samt alt imellom godt og spennende presentert:
    https://www.dagbladet.no/kultur/kloden-var-burde-hete-havet-ikke-jorda/70263541

    Av fjernsynsserier ble jeg bergtatt av den svenske serien 'Tynn is' som akkurat i disse dager går på NRK. En slags thriller plassert på østkysten av Grønland:
    https://tv.nrk.no/serie/tynn-is
    000001.png

    EDIT:
    NRKs Ronny Brede Aase og hans samboer Tuva Fossum Fellman er i karantene etter utenlandsreise. De har laget en podkast. Denne har jeg ikke hørt selv ennå, men kanskje det er noe for flere av oss i disse tider:
    https://radio.nrk.no/podkast/i_karantene_med_ronny_og_tuva/l_242d3f13-f15a-4e90-ad3f-13f15a8e903b
     
    Last edited: 15. mars 2020
    Earl, holmen, Berlioz and 1 other person like this.
  20. lMartin

    lMartin Jeg var ung og trengte poengene! InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,975
    Likes mottatt:
    6,293
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg vil slå et slag for OpenTTD, en moderne Open Source-utgave av klassikeren Transport Tycoon Deluxe. Her kan du kan du kaste borte maaange, maaange, maeange timer i karantene:
    https://www.openttd.org/

    Kanskje vi kunne satt opp en offisiell IF karanteneserver?
     

Del denne siden