Leiebil i USA

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Blaa, 09. juni 2017.

  1. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,414
    Bonuspoeng:
    293
    Ja, den er SCHVÆR. Ikke noe å kjøre med i bakgatene i Milano. Men du er jo i USA, der bygger man for schvære biler. Visst er det overkill, men digg lell.
     
    Mra056 and Lillegutt like this.
  2. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,116
    Likes mottatt:
    7,640
    Bonuspoeng:
    183
    Med bensinprisene i enkelte stater er det imidlertid ikke alltid like gøy med mange tonn bil, tørst motor og mange tilbakelagte kilometer.

    Vi var stadig godt over 5-tallet per gallon i California i sommer, og husker jeg synes det gikk overraskende mye penger på bensin. Da hadde vi mpg på 20/29 - en Expedition ligger vel betraktelig lavere.
     
  3. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,100
    Likes mottatt:
    7,783
    Bonuspoeng:
    183
    Avis i Florida fulgte det med et «SunPass» man vippet frem i frontruta. Ble etterfakturert dette. Funka fint det
     
    Mra056 and Lillegutt like this.
  4. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,212
    Likes mottatt:
    5,044
    Bonuspoeng:
    183
    Ulempen er at leiebilselskapene tar penger pr dag for bruk. 3.95 hos Avis.
     
  5. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,794
    Likes mottatt:
    57,185
    Bonuspoeng:
    293
    Hvilke veier er det som krever betaling? Har aldri hatt noe form for bombrikke i USA.
     
  6. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,355
    Likes mottatt:
    4,155
    Bonuspoeng:
    113
    Maggie kjøpte med en SunPass Pro fra USA til meg, og med den skal man kunne fylle på penger selv og betale "kostpris". Det er en helt vanlig bombrikke som vi kjenner fra her hjemme.
    Har dessverre enda ikke fått testet den, da forrige Florida-tur ikke ble noe av.

    Ser ut til å være østkysten som gjelder
    https://www.e-zpassiag.com/about-e-zpass/where-can-i-use-it
     
    Maggie and Emma like this.
  7. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,100
    Likes mottatt:
    7,783
    Bonuspoeng:
    183
    Følte det var bomveier omtrent i hele Florida.
    Fikk noe etter New York også
     
  8. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,212
    Likes mottatt:
    5,044
    Bonuspoeng:
    183
    Turnpike primært, og noen highways - blant annet I-75 mellom Miami og Naples. Er ikke vant med sånne bomgreier fra California. Var relativt dyrt også. De fleste leiebiler i Florida har en bombrikke (SunPass) man kan vippe ned.
     
    Last edited: 07. jan 2023
    holmen liker dette
  9. Mra056

    Mra056 Medlem

    Innlegg:
    52
    Likes mottatt:
    13
    Bonuspoeng:
    8
    Takk for svar alle sammen. Ser ut som om det er enklest å bare betale "gebyr" til Avis eller hvilket selskap det blir å leie fra. Det blir uansett ikke så mange dager i Florida med leiebil.

    Og at det kan være litt artig med en Expedition eller lignende type stor SUV når man først kjører der borte.
     
    RoadKing liker dette
  10. markus

    markus poengreise.no

    Innlegg:
    982
    Likes mottatt:
    2,227
    Bonuspoeng:
    93
    Kan være lurt å jevnlig sjekke priser for leiebil og rebooke dersom det er billigere.
    Har stadig funnet lavere og lavere priser, i dag var prisen for å leie en tesla i 9 dager 300kr billigere enn i går.
    Min nåværende reservasjon om et par uker i Miami ligger på rett over 3400,- for 9 dager med en Model 3 LR. I tillegg kommer cashback på nesten 200kr.
    Tror ikke jeg blir å få den mye billigere, men sjekker fortsatt daglig.

    EDIT: I går fant jeg Polestar 2 til bare 2400,- for 9 dager. Valgte å ikke gå for den pga. Tesla har bedre rekkevidde, og jeg skal kjøre til Orlando en dag
     
    Last edited: 06. jan 2023
    Jeanette liker dette
  11. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,414
    Bonuspoeng:
    293
    Ikke sant? Hvis man ønsker å prøve noe som man aldri får kjørt i Norge så er USA stedet. Expedition, Corvette mm
     
    Mra056 and Spielhaug like this.
  12. Claus

    Claus Aktivt Medlem

    Innlegg:
    359
    Likes mottatt:
    344
    Bonuspoeng:
    63
    Fikk opp en reklame i dag for kampanje hos Hertz, sparte $60 på leiebilen fra LAX om 5 uker. Kommer fortsatt til å sjekke jevnlig for enda bedre priser.
     
  13. Mra056

    Mra056 Medlem

    Innlegg:
    52
    Likes mottatt:
    13
    Bonuspoeng:
    8
    Fine priser du har funnet deg. Er dette med henting og levering til samme stasjon eller inkluderer disse prisene enveisleie? Fant til ca 9000 kr (enveisleie inkludert) for 7 dager i august 2023. Synes dette var ganske dyrt. Leide i fjor for ca 10.000 kr (enveisleie inkludert) for 12 dager.
     
  14. markus

    markus poengreise.no

    Innlegg:
    982
    Likes mottatt:
    2,227
    Bonuspoeng:
    93
    Dette er henting og levering på samme stasjon- Miami flyplass
     
    Mra056 liker dette
  15. Flymunda

    Flymunda Senior Medlem

    Innlegg:
    955
    Likes mottatt:
    6,363
    Bonuspoeng:
    163
    Ford Expedition er en stor bil, men den har en ganske moderne V6, med turboer så sparker mer enn bra nok, men er ifht størrelsen ikke så gal på forbruk som man skulle tro.
     
  16. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,116
    Likes mottatt:
    7,640
    Bonuspoeng:
    183
    Absolutt. Likevel oppgitt til 23 mpg (hwy) med V6, det er godt over en liter per mil og ikke tatt høyde for at 23 mpg er fra delvis syntetisk testing. Selv om bensinprisen kun er på 10-12 norske kroner per liter (med noen unntak) kan det fort utgjøre en del bensinpenger på en lengre roadtrip.

    En helt ordinær Chevrolet Malibu er oppgitt til 36 mpg, Nissan Altima er 30 mpg. Skulle jeg tilbakelagt mange mil med 2 personer ville jeg seriøst vurdert en 50% bedring i drivstofføkonomi.
     
    Flymunda, tstone and holmen like this.
  17. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,414
    Bonuspoeng:
    293
    Det er ikke gøy å tenke sånn :). Man skal ha det gøy på ferie ;)
     
    Henrik liker dette
  18. Adrian E

    Adrian E Turbulensjeger

    Innlegg:
    1,298
    Likes mottatt:
    3,166
    Bonuspoeng:
    113
    Dollarprisen er ikke akkurat hyggelig nå for tiden. Drivstofføkonomi vektes litt høyere med noen millioner i gjeld og fortsatt et stykke å klatre på lønn.

    Turen med drømmebil får komme litt senere ;)
     
  19. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,730
    Likes mottatt:
    7,655
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, men ganske digg med brikken er det å kunne kjøre i express lane også.

    For å gjøre det, MÅ man ha bombrikke, og man betaler kort sagt rundt 1 dollar hver gang for å kjøre i en privat(ere) fil som ofte suser forbi resten av trafikken.

    Helt konge i Florida, særlig rundt Miami hvor trafikken alltid står stille.

    Synes jeg ser hvordan endel folk ville brøle høyt over hvor urettferdig det er at "de rike" (som velger å betale 10 kr ekstra!) kan kjøre i en egen motorvei-fil hvis det samme var innført i Norge :D
     
  20. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,794
    Likes mottatt:
    57,185
    Bonuspoeng:
    293
    Ok, så den funker i Express Lanes også, da ser jeg nytten.

    Har vi ikke sånne filer i Norge allerede, kollektivfelt? Ganske mange som brøler høyt om hvor urettferdig det er at "de rike" kan kjøre der.. ;)
     
    tobeornot999 and Jeanette like this.

Del denne siden