Leiebil i USA

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Blaa, 09. juni 2017.

1. Jensemann

Jensemann Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,258
    Bonuspoeng:
    93
    Booker du via Autoeurope eller Rentalcars er leiebilfirmaets forsikringer inkludert. Hos Autoeurope får du en 7 seters van 12 dager via Budget til kr 8700 med alle forsikringer, tilleggsjåfører og en tank bensin inkludert. En stor SUV (Ford Explorer eller lignende) får du tilsvarende for kr 8300. Da får du 4,6% Viatrumf på toppen av det:). Jeg sjekket 12 dager fra Miami Airport fra 10, November.

Alamo kan du også booke via disse sidene men de ligger akkurat nå på helt hinsides priser, kan nok være usikkerhet rundt Covid-19 som fører til litt merkelig revenue management hos en del selskaper. Du kan jo booke en bil fra Budget og normaliserer prisene hos Alamo seg så avbestiller du bare og booker på nytt. Jeg har selv brukt Alamo veldig mye i USA og vært fornøyd med de.

2. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,386
    Bonuspoeng:
    113
    Blir fortsatt ikke klok på leiebil i USA..

Søker nå på finn.no og ser 3 tilbud fra Thrifty, som ser ut til å være samme bil, med 3 forskjellige priser og 3 forskjellige ratinger.

WTF?

miamileiebil.png

Som en ekstra WTF så ser jeg at Budget og Sixt oppgir at de krever internasjonalt førerkort. Har aldri opplevd å bli spurt om dette i USA, men hvis jeg skal tenke på alt så må jeg jo safe og betale NAF for dette.

Vil forresten en Stor SUV være ok for 4 voksne og bagasje? Eller er det best å kjøre en 7-seter minivan for litt mer plass innvendig?

3. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,887
    Bonuspoeng:
    293
    Everything is big in the US, even SUVs.
    Nå er jo mengde bagasje man tar med en veldig individuell greie og avhengig av hvor lenge man skal være borte. Men jeg skulle mene det rekker. Du ser ikke eksempel på biltyper?

Hva prisforskjell angår, så kan det bero på at finn.no henter pris fra «brokers», det er ikke egentlig Thrifty du får prisen fra, men en som selger leien på deres vegne.

4. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    64,773
    Bonuspoeng:
    293
    Hvor stor er en SUV?
    Vi var en gang 5 voksne karer med bagasje i en Ford Expedition i et par uker. Det gikk fint. (Bortsett fra at bakerste rad var trang og hard.)

5. Points4Fun

Points4Fun Senior Medlem

Likes mottatt:
    3,966
    Bonuspoeng:
    93
    Det vil jeg tro. Vi leide en GMC Yukon XL i Florida for en familie på 5. Alle hadde god plass og far måtte krabbe inn på alle fire bak for å få tak i siste bagasje når bilen skulle tømmes:p

Chrisbgg and jgroneng like this.
  6. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,386
    Bonuspoeng:
    113
    Liten oppdatering på mitt eget leiebil-eventyr: Sixt gir statusmatch for Eurobonus gull/diamant til Sixt Platinum, så jeg fikk en god rabatt der. 12 dager minivan fra Miami ble da 7603 kroner (uten rabatt 8293 kroner).

Kommer til å følge med over sommeren for å se om prisene faller, og jeg skal ta tipset fra @Jensemann og sjekke de andre og mulighet for Viatrumf :)

Maggie liker dette
  7. Flymunda

Flymunda Senior Medlem

Likes mottatt:
    8,368
    Bonuspoeng:
    183
    Vær klar over at Sixt har begrensninger på å kjøre leiebilen utenfor delstaten der man leier. Det varierer fra lokasjon til lokasjon, men stort sett får man bare ta bilen til nabodelstat, men ikke videre. Jeg stod plutselig på ORD med nøkkelen i hånden og papirene ferdig til en Sixt-bil, men måtte levere tilbake alt og traske bort til Hertz fordi jeg skulle på en ukes rundtur til nabo-nabo delstater også. Det ble ikke superbillig.

8. Henrik

Henrik Hellas-sympatisør

Likes mottatt:
    9,197
    Bonuspoeng:
    183
    I eksemplet over er det jo også betydelige forskjeller i hva som inkluderes, enten fordi det er via broker eller direkte fra Thrifty med ulike pakker.
    Den ene har garantert GPS til 8268 kr, eller 450 kr ekstra. Den andre har inkludert en gratis tank bensin, e.g. du mottar med full tank og trenger ikke å fylle opp. Prepaid fuel og GPS er opsjoner du gjerne kan legge til på en standard leie også, og prismessig er det ganske representativt for det jeg har sett.

Enkleste er definitivt å booke direkte. Ville også booket en SUV først som sist, som bør være plenty stor nok for 4 voksne med mindre dere tar med hele flyttelass. Avis, National, Hertz m.fl. har alle programmer for statusmedlemmer for å velge biler innenfor den bookede serien, og velger dere en full-size SUV vil det nok være godt utvalg i biler som er tilstrekkelig store, men for 4 stk. kommer man nok greit unna med det meste i fullsize; og sannsynligvis også med mid-size SUV.

Sixt har vel en lignende greie med booking i app?

9. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,386
    Bonuspoeng:
    113
    Og hvor stor er en STOR SUV? :-D

Her hjemme synes jeg SUV er mest store på utsiden, mens innsiden føles av og til som man sitter inneklemt i en kiste. Siden vi skal kjøre Miami-Orlando er det greit å ha litt ekstra komfort. I USA er de kanskje litt bredere innvendig. 4 Voksne burde jo ha grei plass i en VW Atlas (sixt: SUV|RFAR), men jeg booket en Chrysler Pacifica (minivan). GMC Yukon vil kanskje føles altfor stor? Hvordan var den å kjøre @Points4Fun ?

holmen liker dette
  10. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    64,773
    Bonuspoeng:
    293
    Ford Expedition er vel omtrent like stor som en GMC Yukon. Expedition var overraskende god å kjøre, selv om den er stor som et skip.

4 voksne Miami-Orlando funker i en Golf. Men bagasje kan nok bli et problem. :)

11. Flyingdutchman

Flyingdutchman Veteran Moderator

Likes mottatt:
    23,550
    Bonuspoeng:
    183
    I 2019 fikk jeg utlevert en Toyota 4Runner, vi var kun 2 voksne, men 4 kanskje til og med 5 voksne hadde gått helt fint. Min samsonite spinner på 80(?) cm høyde "druknet" i bagasjerommet.
    Bilen var litt tørst, det gikk mer bensin enn Mustangen som vi hadde i en annen stat klarte å suge unna.
    Følte at bilen var veldig stor, men ikke for stor. Veiene er jo laget for slike biler. Gikk helt fint å kjøre i Boston og New York også.

12. tstone

tstone Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,095
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg kjørte 10 dager med Expedition Max (Large SUV) fra Avis i fjor. Den tok 10 kolli bagasje ukomplisert. 3 rader med seter, god plass for mann på 1.86 både rad 2 og 3, men åpenbart best på rad 2. Helt grei å kjøre, nok power med 400 hester men ingen sprinter. Bensinforbruket selvfølgelig tilsvarende størrelse og motor, men pytt pytt, 2.29/gallon er helt ok :)

13. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,386
    Bonuspoeng:
    113
    Er det noen som har kjøpt en SunPass-transponder i Florida for å bruke på tur? Det ser ut til at de $20 kan fort være spart inn når bilutleie tar $5/dag du belaster toll...

Jeg ser de har hatt et pilotprosjekt på Orlando (MCO) for tilreisende:
    https://visitortollpass.com/

14. Points4Fun

Points4Fun Senior Medlem

Likes mottatt:
    3,966
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg hadde ingen problemer med å ratte en Yukon på reise Florida rundt. Det meste i USA er tilpasset stor bil og parkering, passering av hjørner osv var null problem. Litt uvant i starten naturligvis. Du sitter høyt og har god oversikt. Tror nok Yukon er stor også i US sammenheng. Mye fine features som f.eks ventilasjon i seter og som er utrolig behagelig. Den brukte helt sikkert en del drivstoff, men kan ikke huske at det var noen stor post i feriebudsjettet på 3 uker. Vi kjørte fra Fort Lauderdale til Orlando og videre over til vestkysten av Florida og tilbake via Everglades.

15. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,386
    Bonuspoeng:
    113
    Bil i USA kan vel oppsummeres best med akkurat det ja. Har vel leid bil i Florida 5 ganger nå og alt føles så stort. Romslige felt, veier, parkeringsplasser og ja alt. Til og med parkeringshus har vært en fryd å kjøre i. Når man kommer hjem igjen så føles alt så trangt :)

Points4Fun liker dette
  16. awt

awt Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,015
    Bonuspoeng:
    93
    Dette leser jeg på Budget sine sider: Customers with a drivers license in a non-Roman alphabet may be asked to present an international driving permit (IDP) for translation purposes. Jeg ble heller ikke spurt om dette hos Sixt.

Uansett; jeg har leid bil hos Budget for en snartur i november. Budget var veldig mye billigere enn alle andre, og det i seg selv får meg til å fundere om noe ikke stemmer helt.

Det jeg derimot ikke blir helt klok på er forsikringer, eller rettere sagt, mangel på forsikringer. Leien inkluderer LDW og SLI som er greit nok, men de eneste forsikringene jeg får tilbud om utenom disse er PAE og PEP (personskade og eiendeler).

Får ikke spørsmål om å forsikre meg mot knust rute, tapt nøkkel, fuglebæsj på panseret og slike ting man alltid blir lurt til å velge. Disse savner jeg jo ikke så veldig, men jeg får heller ikke mulighet til å velge egenandelsforsikring. Ikke finner jeg ut hva egenandelen evt. er heller. Usikker på om det er så viktig da reiseforsikringen skal dekke dette, men kunne i det minste vært greit å sitt hvor høy den var (og om det er gunnen for lav pris på leien).

Noen som har erfaring med Budget på disse tingene? Har leid fra .com, da .no var helt ubrukelig.

17. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,978
    Bonuspoeng:
    293
    Men du har kanskje førerkort med latinske bokstaver?

18. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,339
    Bonuspoeng:
    183
    Leier du fra .com er normalt ikke nødvendige forsikringer inkludert. Dette er inkludert på .no av juridiske årsaker.

19. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,386
    Bonuspoeng:
    113
    DETTE. Viktig info for alle som leier på "autopilot" og tenker at reiseforsikringen dekker dette. Nei, reiseforsikringen dekker egenandelen (excess) på utleiers forsikring, men gir deg ikke forsikring i seg selv.

Fant selv ut dette (før jeg booket) på alamo.com (som har pleid å inkludere den for nordmenn tidligere) og sammenlignet med alamo.no

Hvis man booker billig leiebil i USA, så er INGEN forsikringer inkludert med mindre det står spesifisert, og du kan bli nektet å hente ut bilen og/eller gjeldsslave hvis noe skjer.

20. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,159
    Bonuspoeng:
    293
    Yep

Har gjort begge deler. via firma og på egenånd, betaling

Del denne siden