Leiebil i USA

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Blaa, 09. juni 2017.

1. Origo

Origo Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,759
    Bonuspoeng:
    113
    Skulle leie bil i Miami for 2 døgn.
    Fulgte med på pris en periode og pris lå på 2600-2700 for rimeligste alternativ hos Avis med Presidents Circle status (riktignok stor bil).
    Ble litt usikker når jeg så at Finn.no kunne tilby bil for ca1200,- (standard/mellomstor) fra CarTrawler. Bil/henting var fra…Avis…
    Bestilte bil, og tok med ekstra forsikring (veihjelp) og endre på ca 1500,- Bil ble hentet fra Avis i Miami sentrum. No hassle og smertefri henting/overlevering.
    Under halv pris på billeie fra Avis via CarTrawler vs direkte med PC-status… :eek:

2. Anita

Anita Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    965
    Bonuspoeng:
    93
    Vi har de siste gangene hatt veldig dårlig erfaring med leiebil i USA gjennom Avis. Vi er på Avis Presidentclub level, men får aldri oppgraderinger. Nå sist så var flyet til Miami 3 timer forsinket og leiebilen som var reservert på oss (plass i appen) var borte når vi kom. De fant etter mye klaging en ny bil, her virket ikke setebeltet. Da hadde de ingen bil til oss. Vi fikk etter mye surmuling en bil, denne var ikke vasket. Jeg har hatt 3 små barn samtidig og min bil har ALDRI sett så ille ut, selv ikke etter en ferie. Vi var da superslitne og orket ikke krangle mer, så kjørte en uke med halve godisbusjettet til en middels familie flytende rundt i bilen ;). Men så til poenget - er det noen som har bedre erfaring med f.eks Hertz? Tror vi kan få et godt nivå der pga. IHG medlemskap. Orker ikke Avis mer - det er sikkert!

3. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,386
    Bonuspoeng:
    113
    Er godt fornøyd med Alamo, men de har blitt veldig dyre nå. I tillegg følger det ikke lenger med forsikring hvis man booker på alamo.com, man må bruke alamo.no

Vi har en fremtidig booking med hertz, håper det går bra.

Anita liker dette
  4. Jon_A

Jon_A Medlem

Likes mottatt:
    632
    Bonuspoeng:
    83
    Hadde min første leie med Hertz fra LAX i November og det gikk veldig bra. Jeg hadde status via Nordic Choice, og hadde vært påpasselig med å legge inn alt av førerkort og profilopplysninger på nettet, så jeg bare tuslet bort til området som tilsvarte statusen min og valgte en bil. Jeg er ikke veldig kjent med amerikanske bilmodeller, men det så ut som et bra utvalg og alle bilene var nyvasket. Endte opp med en Dodge Charger, som var en artig opplevelse. Jeg var riktignok der tidlig på morgenen fordi jeg hadde valgt å overnatte ved flyplassen for å være uthvilt før jeg prøvde meg i LA trafikken, mulig det er mer utplukket senere på dagen. Papirarbeid både ved henting og levering gikk veldig
    smidig, tror ikke jeg brukte mer enn fem
    minutter til sammen.

Opplegget der du kan velge bil selv kaller de Ultimate Choice. Tror det er tilgjengelig på de fleste flyplassene der det er naturlig å ankomme USA. Du får tilgang til så lenge du er medlem i fordelsprogrammet og booker hvilken som helst klasse bortsett fra Compact, Economy eller Manager’s Special.

Anita liker dette
  5. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,887
    Bonuspoeng:
    293
    Det er min erfaring at Florida generelt og Miami spesielt skiller seg negativt ut hva angår service. Uavhengig av kjede, uavhengig av produkt.

Ettersom man reiser vestover opplever jeg at servicestandarden blir bedre, uavhengig av produkt og kjeder.

Så, dårlig opplevelse med Avis i Miami kan bero på kjeden men jeg tror også på en kulturell ting. Florida er dårlig på service generelt.

tobeornot999, Maggie and Anita like this.
  6. Anita

Anita Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    965
    Bonuspoeng:
    93
    Ja, vi har hatt bedre opplevelser i California - men Florida har vært ille alle gangene. Men da kan det være som du sier at Miami skiller seg negativt ut.

RoadKing liker dette
  7. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,339
    Bonuspoeng:
    183
    Det stemmer at man ikke får ViaTrumf på AVIS om man leier bil i USA, ikke sant?

8. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    64,767
    Bonuspoeng:
    293
    Ja, hvis man ikke er så påståelig som meg, og ender opp med å få likevel. :rolleyes:
    Har skjedd en gang, og tror det var som plaster på såret fordi alt annet gikk galt.

9. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,339
    Bonuspoeng:
    183
    Noen få ganger hjelper det å være påståelig, men stort sett ikke verdt bryderiet ;)

10. holmen

Likes mottatt:
    64,767
    Bonuspoeng:
    293
    Det tok ekstremt mye tid og energi, var på ingen måte verdt det. :confused:

tobeornot999 and Jeanette like this.
  11. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,339
    Bonuspoeng:
    183
    Virker som alle selskapene på MIA ræva ut fra denne tråden, men er det noen som er bedre enn andre? Budget og Avis har ganske like priser, mens Hertz er dobbelt så dyrt så det utgår. Har Presidents club i Avis, men virker ikke som om fordelene er særlig mye verdt.

12. Flymunda

Flymunda Senior Medlem

Likes mottatt:
    8,368
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg hadde en bra opplevelse med Hertz på MIA. Ultimate choice systemet fungerte fint som president circle medlem. Leverte bilen på South Beach lokasjonen som også fungerte fint. Det er riktignok 4 år siden.

For tre uker siden fungerte det fint med Avis fra LAX. Er også President Club hos dem. Jeg hadde glemt å si fra at jeg kom tre timer etter planen pga SAS endring av rutetider. Det gikk fint, og jeg fikk også kuttet leietiden fra 4 til 2 dager til samme leiepris uten problemer.

For tre dager siden fungerte det fint med Hertz på DCA. Den kommende uken har jeg tre leier med Avis fra Denver, Bozeman og Salt Lake. Skal rapportere litt i reisebrevet om hvordan det går med dem.

Hertz leie fra DCA og to av leie fra Avis nå kommende uke er bestilt på kort varsel (hos Hertz møtte jeg opp på flyplassen og hørte om hva de hadde å tilby). Inntrykket mitt etter å ha fulgt med en stund er at prisene har falt en god del nå siste tiden, og man får gode priser på kort varsel. For en av leiene avbestilte jeg en medium sedan og bestilte en fullsize SUV til 2/3 av prisen.

Sixt bør man imidlertid styre unna i USA. De har begrensninger på hvor man kan kjøre bilene, så man må ihvertfall sjekke veldig grundig om man kan ta bilen til andre delstater hvis man skal reise litt rundt.

Jeanette liker dette
  13. holmen

Likes mottatt:
    64,767
    Bonuspoeng:
    293
    Dette gjelder alle selskapene. Det er avhengig av hvilken stat du leier bilen i (hvis jeg husker rett). Uansett viktig å sjekke hvis man skal kjøre i flere stater.

14. Flymunda

Flymunda Senior Medlem

Likes mottatt:
    8,368
    Bonuspoeng:
    183
    Hos de to store Avis og Hertz er det ingen begrensninger. Jeg fikk forklart av Hertz at det skyldes at Sixt ikke har tegnet forsikringer som dekker alle stater og ikke har et system for roadside assistance i alle stater eller plukke opp leiebiler som pga sykdom etc blir satt igjen i alle stater.

15. holmen

Likes mottatt:
    64,767
    Bonuspoeng:
    293
    Aha. I stand corrected.

16. awt

awt Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,015
    Bonuspoeng:
    93
    Vært fornøyd med både Sixt og Budget på MIA. Eller, jeg fikk det jeg skulle uten noe styr.

Jeanette liker dette
  17. KRS

KRS Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,172
    Bonuspoeng:
    93
    En historie til skrekk og advarsel:
    se også https://www.flyertalk.com/forum/avi...rvation-avis-miami-but-no-cars-available.html

Booket en 10 dagers leie hos Avis i Miami nå i juleferien. Bestilt via avis.com, Toyota Camry or similar for USD320 - dette var den suverent beste dealen jeg klarte å finne på forhånd.

Når jeg dro for å hente bilen fikk jeg bare beskjed om at de ikke hadde noen biler, og at de ikke kunne hjelpe meg. Sto flere kunder på utsiden med samme problem.

avis.com viste fremdeles ledige biler hos nærliggende kontor, men når jeg ringte disse bekreftet de også at de var utsolgt.

Fikk booket på nytt hos sixt.com - og var heldig da vi fikk siste bilen de hadde inne da vi dukket opp. Ulempen: ny pris USD1300, og et dekk som lakk...

Bør være mulig å få Avis til å dekke noe av dette, men det var en kjedelig opplevelse all den tid vi hadde booket hotell 5 timer unna i Clearwater Beach, og lunch reservasjon på veien.

18. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,145
    Bonuspoeng:
    183
    Avis var helt OK på MIA som president like før jul.

Navnet stod på lystavlen, og det var bare å gå utenom en kø på 15-20 foran betjent skranke. Direkte til garasjen og aktuell vil.

Fikk en oppgradering jeg ikke trengte eller ønsket (sykt stor SUV med 7 seter), slik den jevne amerikaner sikkert ville jublet over - der jeg egentlig skulle ha en vanlig sized SUV.

Så ikke ut til å være enkle muligheter til å bytte når man først stod der ute i garasjen, så jeg stilte inn sete, speil og kjørte beistet avgårde ;)

RoadKing, Flymunda, Jeanette and 2 others like this.
  19. holmen

Likes mottatt:
    64,767
    Bonuspoeng:
    293
    Før jul booket jeg bil i LA for en tur i februar. Endte opp hos Avis, da alle andre skulle ha 12000 for en ukes leie. Avis ga oss en Ford Expedition for 5200 kr.

I dag sjekket jeg priser på nytt, og prisene har sunket en god del. I tillegg var det mulig å få en litt mindre bil en lastebil. Endte med en Chrysler 300 til under 3000 kr for en uke. Sixt og Hertz skulle fortsatt ha rundt 10000.

Upsaker, RoadKing and Flymunda like this.
  20. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,339
    Bonuspoeng:
    183
    Haha... ikke alltid man vil ha oppgraderingen, nei. ;) Men hvordan gjør dere det med additional driver? Det er jo inkludert med Presidents club, men om man legger det til ved bestilling kommer det opp at man må betale x antall kroner på utleiestedet. Har bare leid bil i California og der er jo additional driver uansett gratis, så har ikke vært borti denne problemstillingen tidligere. :)

Del denne siden