Leiebil i USA

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Blaa, 09. juni 2017.

1. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,152
    Bonuspoeng:
    183
    Der er jeg svar skyldig. Har aldri gjort noe aktivt :)

Det er som du sier inkludert for president, så jeg har tatt for gitt at Avis ikke ville følge det opp hvis det var ekstra sjåføren bak rattet når noe skjer. Heldigvis har aldri noe skjedd uansett....

2. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,887
    Bonuspoeng:
    293
    Det å ta det for gitt kan bli sværr dyrt i erstatningssøksmålenes hjemland…

Edvard and Jeanette like this.
  3. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,152
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, det har du helt rett i!

Det slo meg da jeg skrev svaret at jeg nok bør undersøke ekstra en annen gang. Som regel er jeg eneste sjåføren i praksis, og da er det jo ikke et problem...

RoadKing liker dette
  4. Emma

Emma Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    541
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg tror aldri vi har forhåndsbestilt additional driver, men mener å huske at vi alltid har fått lagt til dette når vi har hentet ut leiebilen. Dette har da vært gratis. Det «dumme» er at man ikke kan hente ut leiebilen uten å snakke med noen i skranken, men kan aldri huske at det har vært noe problem å registeret en ekstra sjåfør i etterkant. Jeg tør ikke love at dette er vanlig praksis, men for oss har det uansett ikke vært superviktig å få lagt til en additional driver.

Jeanette liker dette
  5. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,339
    Bonuspoeng:
    183
    Yrkesskadet som jeg er hadde jeg ikke latt noen andre kjøre uten å legge til ekstra sjåfør hos leiebilselskapet i forkant. Vilkårene er ganske klare på at de skal ha all info på begge sjåfører, inkludert førerkort osv. Ulempen er jo som du sier @Emma at man må innom skranken, og det er jo alltid kjekt å slippe. Særlig siden vi lander rundt kl 14.00 så regner med det er en del kø. Men overlever det :D

Emma liker dette
  6. Points4Fun

Points4Fun Senior Medlem

Likes mottatt:
    3,966
    Bonuspoeng:
    93
    Hyggelig med litt prisendringer nå. Ford Mustang 8 dager i California i vinterferien gikk nå ned fra NOK 9265 til 4030:) Opprinnelig booket i september.

jgroneng and Jeanette like this.
  7. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,339
    Bonuspoeng:
    183
    Var på tide. Prisene har jo vært kunstig høye. Vi fikk Mustang for 5700 for 13 dager nå i januar fra MIA.

Flymunda and Points4Fun like this.
  8. Flyingdutchman

Flyingdutchman Veteran Moderator

Likes mottatt:
    23,552
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har nå bestilt en Mustang convertible til 5400 for 5 døgn på LAX slutten av mai, hos Avis. Artigere enn en Chrystler 300 :D
    Fremdeles ikke billig, men det er en overkommelig pris. Bommet først på datoene og en 6 dagers leie koster visstnok nøyaktig det samme...

Last edited: 06. jan 2022
    Flymunda, Jeanette and holmen like this.
  9. tadagast

tadagast Medlem

Likes mottatt:
    182
    Bonuspoeng:
    43
    Ser på leiebil i ni dager for en tur mellom Chicago og San Francisco. Har gjort et kjapt søk og ser at prisene er ca 16000 kr. Bør jeg vente? Er det muligheter som EBG? Er det selskaper som spesialiserer seg på envegs leie?

10. Jensemann

Jensemann Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,258
    Bonuspoeng:
    93
    Vanskelig å si. Generelt har prisene på leiebiler økt en del i USA. Skyldes troligvis at mange av selskapene reduserte bilparkene sine kraftig under pandemien. Beste du kan gjøre er å bestille et sted som tilbyr gratis avbestilling og så følge med på om prisene faller. Hvilke datoer er det snakk om og hva slags type bil?

11. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,339
    Bonuspoeng:
    183
    Er dette langt frem i tid? Prisene har vært høye under pandemien, men normalt går det betydelig ned nærmere avreise. Vi betalte 5400 for 13 dager for en Ford Mustang med henting på MIA. Vi skal til LAX i september, og prisen for 13 dager da er 9500,-.

tadagast and Spielhaug like this.
  12. Magnus77

Magnus77 Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,041
    Bonuspoeng:
    93
    Sjekk ut Turo.com. Jeg har brukt turo x2 nå de siste par gangene jeg har vært i statene siste 3 månedene og er kjempefornøyd. Billigere er det også:)

13. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,724
    Bonuspoeng:
    293
    Bildeling for en enveisleie blir vel fort vanskelig. Turo måtte vel hatt et system for å koble deg med noen som skal andre veien isåfall

14. tadagast

tadagast Medlem

Likes mottatt:
    182
    Bonuspoeng:
    43
    Dette er i starten av mai. Ser ut til at prisingen er eit offer for at vi planlegg å køyre feil veg med tanke på kvar dei vil ha bilflåten. Søk på motsatt retning i samme periode er halvparten av prisen...

15. Jensemann

Jensemann Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,258
    Bonuspoeng:
    93
    Er tilbud og etterspørsel som styrer i USA. Så lenge det er størst etterspørsel etter å kjøre den veien du skal så settes avgiften for enveisleie opp. Ser i ditt tilfelle at den utgjør mellom 5 og 8 tusen av totale leiebeløpet. Motsatt vei setter de da avgiften lavere eller tar den helt bort for å få flyttet bilene tilbake.

Som Jeanette skriver er det nok store muligheter for at prisene synker nærmere avreise så du bør bestille en bil nå som kan avbestilles senere. Tviler på at gebyret for enveisleie går ned men selve leieprisen bør falle med mindre tidspunktet treffer noen store arrangementer.

Som EBG har du rabatt hos Avis og kan vel søke om President Club medlemskap i forkant også. De hadde fornuftige priser på SUV når jeg gjorde et prøvesøk i Mai. Du får også Viatrumf kickback der

16. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    64,776
    Bonuspoeng:
    293
    Ikke på leie i USA

17. Jensemann

Jensemann Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,258
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for rettelsen, det var jeg ikke klar over:)

holmen liker dette
  18. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    64,776
    Bonuspoeng:
    293
    Mem Avis hadde best pris på leie i februar for min del. Halv pris av de andre faktisk..

Jeanette liker dette
  19. Maggie

Maggie Veteran

Likes mottatt:
    26,577
    Bonuspoeng:
    183
    Last edited: 04. febr 2022
    holmen and Emma like this.
  20. DamnStraight

DamnStraight In ebretro we trust

Likes mottatt:
    77
    Bonuspoeng:
    18
    Nei det er vel kun med expedia og rentalcars man får viatrumf kickback hos.

Har andre her inne opplevd at man får opp langt færre biler når man søker etter å ha gått gjennom viatrumf enn når man går direkte inn på siden? er snakk om 8 biler vs 50-70 :confused:

Del denne siden