Trasige greier. Eg hadde blitt forferdelig skuffa, men C i ein A350 er heilt sikkert mykje betre enn ei forbanna Norled-ferge Om du fekk ny billett er det vel kanskje håp om å få litt grunnpoeng for turen og?
Ca 1t og 15min før landing var det påtide med frokost Eg gjekk for tortellini, heilt kurrant, men skuffelsen over at det ikkje var eggerøre og bacon var til å ta og føle på Ca 2315 var vi omsider på hotellet, selvfølgelig booket igjennom @milehigh Til ettertanke : Hadde vi hatt noe bedre tid i Washington hadde eg gått for ombooking i F via Frankfurt dagen derpå, då kunne en jo i tillegg krysset av eit gjensyn med F terminalen Businessen til LH er ikkje dårlig, hadde setet vore likt sas sitt ser eg for meg det hadde vært bra. No er ikkje eg spesielt brei, men det var kun liggende på rygg det var gjennomførbart og sove i setet, armene måtte en «teipe» oppå seg, ellers ramlet de ned i lagringsholene på siden
Om en tenker en kan få Platinum Pandion på Norled ferger, så tjener eg inn dette uten trumf og kredittkort hvert år Ca 5760 legs i året
Det er da ikke lange strekket, 8 rundturer om dagen .. Husk han som fløy over 800 flygninger mellom Bergen og Stavanger på 6 mnd .
Etter en jetlag preget natt var vi klare for avgang ca 0515, dette ble da utsatt til 0730 når frokostsjappene begynte å åpne i nærleiken av hotellet Her på veg ned til undergrunnsbanen i Bethesda Hotellet vi bodde på var Hyatt Regency Bethesda utelukkende valgt på bakgrunn av pris og nærhet til undergrunnsbane Frokosten her var 3Items pr person på Starbucks… Der var køen så lang at vi fint hoppet over heile fordelen og tok oss Farmer breakfast på en nærliggende sjappe Første stop var Smithsonian air and space museum Dessverre var halve museet stengt av grunna nye attraksjoner, dette medførte at vi berre brukt en knapp time der… Verdt eit besøk, må bestilles på forhånd gratis inngang, spesielt for oss fly interesserte er det endel og kvile augene på Uansett hvor en går i WDC dukker det opp bygg, monumenter og minnesteder som er verdt ein nærare kikk Ypperlig by for vandring
Etter endel traving og googling endte vi opp på Museum of American History også her er det fri inngang men ingen nødvendighet og bestille billett på forhånd Personlig synst eg dette var bedre enn Air&Space Kurrant plass for oss med en fascinasjon for damplokomotiv Denne nydeligheten ble først pensjonert i 1976 mener eg det sto, etter å ha gått som banantog i rundt 80år Her tilbragte vi en anseelig mengde timer, alt var åpent, relativt lite folk og flotte varierte utstillinger Anbefales Restauranter er ikkje så lett å oppdrive uten ventetid rundt det hvite hus Etterhvert slapp vi til på Cheesecake factory, der ble det en drabelig porsjon av Korean BBQ chicken, enorm porsjon, samt velsmakende her kan vi trygt gå tilbake
Obligatorisk oppmøte ved det hvite hus Roosevelt building 2.Verdenskrig minnesmerke Amerikanske rødekors hovedkvarter Lincoln monumentet Washington monumentet Vi ble også hanket inn til å hjelpe med å få ut snurren i flagglinen ifm at det skulle til topps Arlington Cemetary Her er det utallige minnesmerker og graver som er verdt å besøke, har en viss aversjon mot å ta bilder av graver så det ble amfiteateret i umiddelbar nærhet til Tomb of the unknown soldier, her kan en også få med seg vaktskifte om en treffer på rett tidspunkt Vel verdt en visitt, vi kom ganske seint til Arlington så vi gikk glipp av de guidede turene, her får en antagelig litt mer bakgrunnshistorie enn det eg kan minnast i fra historieundervisningen til norske utdanningsinstitusjoner som eg har vore medlem av…
Så var dagen kommet til heimreise, tidlig avreise førte til at vi rakk atter eit museum National Law Enforcement museum 22$ i inngang pr stk Relativt interessant men kanskje tilpasset skoleklasser heller enn den jevne nordmann. Uansett var endel av det interessant og skapte eit annet bilde enn media på ka det amerikanske politiet faktisk ønsker og være Toget gikk fra Union Station til New York Den gamle delen er ihvertfall arkitektonisk flott Vel verdt en visitt uansett Dagens tog, Acela Beinplass definitivt ok Business setene, Acela har kun First og Business Utsikten store deler av veien såg slik ut Vi betalte 142$ for 2stk i business på en passende avgang, bestilt rundt 4uker før avgang, dette var desidert billigste alternativ med tog, såg og på JetCoach som er en type luksusbuss men toget passet denne gangen bedre Litt googling tilsier at skal en benytte seg av tog på strekket WDC - NY eller omvendt skulle en ha vanskelig for å få returbilletter fra ønsket på er det Acela en skal sikte seg inn på, virker bedre og mer punktlig enn Northeast Regional som er andre alternativet på samme linje, begge er drevet av Amtrak
Etter eit eventyr på undergrunnsbanen i NY var vi på plass hjå SAS igjen SASMopolitan og nøtter hører med, desse var varme det var ikkje Lufthansa sine ! Midnightsnack var dette presentert som, røykt andebryst med tilbehør Frukt, forrett, hovedrett og ost alt på eit brett, servert kaldt, men det passet fint, målet her var jo litt promille og deretter sove seg til København smaken var uansett god. Takket nei til å bli vekket til frokost 2t før landing ! Lufthansa serverer frokost ca 1t før landing korfor klarer ikkje SAS dette ? Eg påpeikte at det ikkje var strøm og headsettet eg fikk virket berre på eine øret, 3min etterpå var det strøm i kontakten og nytt headsett på plass som virket Med eit smil til og med Ellers må eg si at SAS sin business går eit stykke over LH sin, mest på grunnlag av setet og kvaliteten på drikkevarene, mat er de ganske jevne på, filmutvalget til LH er bedre, servicen er jevnt lik Siste strekk foregikk i plus BGO-CPH Menyen der er som alltid, heldigvis trengte en ikkje avvise pizza pirogen eller ka enn det ble Kalla Takk for turen denne gang, dessverre måtte eg skuffe med manglende LH F, men vi overlevde i LH Business i A350 og Washington DC anbefales som reisemål for de som liker historie og amerikansk imperialistisk arkitektur
Herlig tur … takk, må snart en tur tilbake til Washington DC! Blir på en måte aldri ferdig med den byen!
Status oppdatering : 02.06.2023 1mnd etter nedgradering etter utallige purringer til LH kundeservice og kommunikasjon både på engelsk og tysk er omsider «erstatning» for begge nedgraderingene på konto… Nettsiden til LH påpeiker at erstatning for nedgradering skal være utbetalt innen en uke etter fremsatt klage Dette har vore usedvanlig nøysomt og tidkrevende, men ordnet seg til slutt, antagelig håper en på at de fleste gir opp før en betaler ut Stalltips : Ta alt av diskusjon og krav i en eventuell F Lounge, og ta turen til servicesenteret for utbetaling på stedet eller krev overføring til kort omgående Nye billetter ble utstedt i bonus «klasse» så ingen ekstra poeng som tilleggsplaster på såret