Med så lang tid på flyplassen hadde jeg vurdert å ta offentlig transport inn til sentrum. Kanskje funnet seg et par cafeér/bibliotek man kan sjekke ut, og heller returnere til flyplassen til 3-timers bolken i lounge.
I Norge kan man fint ta med seg mat gjennom sikkerhetskontrollen, så lenge det ikke er flytende. Har aldri opplevd utfordringer med å ta med mat inn på sikkert område - kun når man eventuelt lander i et bio-økologisk strengt land (Australia, New Zealand, USA, etc). Den mest spesielle maten jeg har sendt gjennom røngten-maskinen var en rykende fersk Dominos-pizza. Ha en tom brusflaske eller drikkeflaske i håndbagasje, så kan du fylle den når du har passert sikkerhetskontrollen. Den desidert billigste måten vil selvfølgelig være å ta med seg påsmurt hjemmefra. Det viktigste er at man koser seg på tur, enten man nyter medbrakt eller spanderer på seg noe overpriset mat 
Merk at import av mat fra andre land kan være regulert av tollbestemmelser, men jeg har ikke inntrykk av at dette er særlig håndhevet innad i EU.
Last edited: 30. sept 2025