Fint for de som flyr økonomi, ikke bryr seg om å velge sete på forhånd og fleksi med tidene. Da ryker jeg på alle tre
Litt av fag nysgjerrighet (er gammel billett trykker fra Fornebu) er det noen ting jeg lurer på rundt det som skjedde dere: Når jeg leser betingelsene ser det ut som at uansett hvilken portal du kjøper gjennom (lh.anywaypass swiss.anywaypass eller Austrian.anywaypass) så er det Austrian som «eier» anywaypass og det er Austrian som utsteder billettene på sin billett «Stock». Det står også klart at det Operating Carrier som er ansvarlig (1.2 After Ticket issuance you will hold a Contract with your Operating Carrier) så i dette tilfellet skulle Swiss som Operating Carrier ryddet opp og aldri bedt dere om å ringe Austrian. Selv om dere benyttet Lufthansas Portal, var Lufthansa aldri involvert i disse reisene. Det som ikke er helt klart (og litt vanskelig å forstå for en fyr som kan litt for mye om Reservasjons Systemene) er hva som skjedde ? At man ikke får reise med avtalt rute / selskap ved oversalg skjer absolutt og systemene begynner å flinke til å velge ut de som har betalt minst, men reisen blir ikke avbestilt, som regel blir dette først avklart ved utgangen (systemene tillater å sjekke inn flere enn det er seter til - når det er slutt på seter gir sjekkinn systemene boarding pass med Seat at Gate - og normalt forsøker man å finne frivillige (mot en god kompensasjon - oppnådde selv EUR 1200.00 i Vancouver pluss hotell og middag betalt (meldte meg frivillig ved avgang til Frankfurt, fikk EUR 300.00 og sete på München avgangen, som også ble full og dermed EUR 600.00 med sete på Frankfurt avgangen neste dag og endte igjen opp med EUR 300.00 og reiste via München). Nå sier du ikke noe om hvor reisen gikk ? Var det 3 som skulle reise sammen ? Fikk dere kun sjekket inn 2 av 3 ? (Og ble alle tidsfrister for sjekkinn overholdt - det er det eneste grunnen et flyselskap kan avbestille en reise). Dette er tydelig et nytt produkt (jeg fikk selv e-post om dette i går (har en konto registrert i Norge) og min erfaring er at slike nye produkter ikke nødvendigvis er godt forklart innad i organisasjonene (at Swiss henviste til Austrian viser jo det). Det som bekymrer meg som passasjer er at det høres ut som en av de 3 billettene ble avbestilt - noe som er noe helt nytt. Forøvrig er ikke dette en helt ny idee, når jeg begynte i SAS som billetttrykker - var den billigste USA billettene et produkt man bestillte Reise Uke(r) og fikk vite hvilken rute / dag på fredagen før reiseuken startet (også på hjemreisen) og dette var mens SAS ennå fløy til JFK direkte fra Oslo (GEN), via BGO ! via GOT og via CPH.....alle varianter ble brukt.