Mann 40 drar på tur til Chicago

Tråd i 'Reisebrev' startet av kjeeli, 22. febr 2018.

  1. sirwinston

    sirwinston Aktivt Medlem

    Innlegg:
    361
    Likes mottatt:
    394
    Bonuspoeng:
    63
    Artig reisebrev. Har aldri falt meg inn å dra alene på noe slikt, men nå fikk jeg lyst.
     
    kjeeli liker dette
  2. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,181
    Likes mottatt:
    869,715
    Bonuspoeng:
    293
    Det burde du prøve ..
    En god weekend slik er sjelebot!
     
    sirwinston, kjeeli and anders82 like this.
  3. kjeeli

    kjeeli Veteran

    Innlegg:
    2,194
    Likes mottatt:
    22,510
    Bonuspoeng:
    183
    Etter reisebrev skriving i går kveld tok jeg turen opp til 21. etg.
    Der ligger hotellets bar og restaurant.

    1.jpg

    2.jpg

    Kjøpte meg en Mojito til $17, og tok turen opp til takterrassen i 22.etg.
    Nattbilde av utsikten

    3.jpg

    Sliten etter en lang dagsmarsj, var det kvelden for 40 åringen kl 23:45 :(

    Ny dag, nye opplevelser står for tur :D
    Våknet i 6 tiden, tok det rimelig rolig på rommet frem til kl 10:00.
    Da var det ut av hotellet og på tide å utforske nordsiden av Chicagoelven. Gikk over DuSable Bridge som ble bygget i 1920.

    Michigan_Ave_looking_south,_Chicago,_6-20-1945.jpg

    Ruslet oppover Michigan Ave også kalt The Magnificent Mile. Det er hovedsakelig masse butikker langs denne gaten, så er man shoppingglad finner man sikkert det man trenger her :cool:

    Jeg var på vei for å finne et sted hvor jeg skulle bli plukket opp av en buss kl 12.
    Når det stedet var lokalisert, var det bare å gå litt rundt i nabolaget å titte på bygninger.

    Liten brannstasjon blant store bygninger.

    7.jpg

    Gikk bort til vannkanten av Lake Michigan

    8.jpg

    Dette er et gammelt vanntårn fra 1869 hvor det er et lite galleri på innsiden

    4.jpg

    5.jpg

    6.jpg



    Fortsetter om 10 min :)
     
    holmen2, pgaa, Are and 15 others like this.
  4. kjeeli

    kjeeli Veteran

    Innlegg:
    2,194
    Likes mottatt:
    22,510
    Bonuspoeng:
    183
    Nå var det bare å finne veien tilbake til E Pearson St hvor jeg skulle være med på Chicago Crime and Mob Tour.

    10.jpg

    Turister og guider har tatt plass i bussen og vi svinger nordover til N Lincoln Ave hvor vi stoppet ved Biograph Theatre som det het i gamle dager.

    11.jpg

    Det var i 1934 bankraner John Dillinger så filmen Manhattan Melodrama sammen med blant andre Anna Sage (også kalt Woman in red). Hun hadde angitt Dillinger til FBI for å slippe å bli deportert tilbake til Romania. Hun hadde på seg en rød/oransje kjole slik at FBI lett kunne se når de kom ut fra kinoen. Dillinger ble skutt i ryggen når han prøvde å flykte inn i et smug, han døde på stedet.

    Smuget han ble skutt og drept

    12.jpg

    Så var det bare å ta plass i bussen igjen og neste stopp blir åstedet for St. Valentine’s Day Massacre I 1929.
    Her ble 7 menn med tilknytning til George «Bugs» Moran`s North Side gang stilt opp etter veggen i verkstedet som en gang var her.
    Det var 4 gjerningsmenn(2 utkledd som politifolk) med blant andre to maskingevær som plaffet ned og drepte de 7 på ordre fra Al Capone.
    Som dere ser på bildet er bygget blitt erstattet med en parkeringsplass. Bygget ble revet på slutten av 1960 tallet.

    13.jpg

    Stopp nr 3 er ved Harry Caray`s restaurant i W Kenzie St

    14.jpg

    Her gikk vi også ut av bussen, men ikke tro at vi skulle ha matpause på restauranten :)
    Grunnen til stoppen her er at Frank Nitti også kalt The Enforcer bodde i 4 etasje og drev en oste bedrift i etasjene under fra 1939 til han døde i 1943.
    Under ombygninger i kjelleren på 1990 tallet fant de pengeskapet til Nitti skjult bak en vegg.

    15.jpg

    16.jpg

    Bak en annen vegg skjulte det seg et hemmelig rom med tunneler til andre bygninger.

    18.jpg

    17.jpg

    Siste stopp ble Holy Name Cathedral

    19.jpg

    Her ble Hymie Weiss leder for North Side Gang, også kjent som den eneste Al Capone var redd for skutt og drept under et angrep fra flere hold 1926.

    20.jpg

    Han ble truffet av 10 skudd, men overlevde noen timer etter angrepet. Noen av kulene traff hjørne på Katedralen.

    Bilde er gammelt og hentet fra nettet

    21.jpg

    Kulemerkene er ikke like synlig i dag

    22.jpg

    Så gikk bussturen tilbake til start.

    Guiden John var utrolig flink, og holdt praten i gang hele turen som varte 1t45m. Vi fikk høre mye historie fra mafia tiden + litt av nyeredato. Har bare nevnt halvparten her.
    Turen kostet $40, og var virkelig verdt det. Denne turen burde forhåndsbestilles da det pleier å være full buss som i dag.

    23.JPG

    24.jpg

    Etter omvisningen satte jeg retning mot Navy Pier. Hoppet på en buss for første gang under oppholdet.
    Her ble det full stopp

    25.jpg

    Navy Pier er et område som sikkert er bedre på sommerstid, masse restauranter, IMAX kino og mye moro for barn.

    26.jpg

    Syntes det var en bomtur å bruke tid her på vinterstid!

    Skyline av downtown

    27.jpg

    Så ble det tid til dagens først glass med sprudlevin og en burger.

    28.jpg

    Det har blitt mye gåing i dag også, skritt tellern på tlf sier 17094 skritt og 13,7 km.

    Takk for følget sålangt :)
     
    holmen2, pgaa, Are and 25 others like this.
  5. kjeeli

    kjeeli Veteran

    Innlegg:
    2,194
    Likes mottatt:
    22,510
    Bonuspoeng:
    183
    Etter rapport skriving, fortsatte lørdagskvelden med en luftetur på gatenivå.
    I et utstillingsvindu oppdaget jeg denne lille krabaten, virket som han/hun hadde kveldsstellet sitt på puten :)

    1.jpg

    Så dro jeg opp i hotellbaren og tok et par glass prosecco i påvente av 30 km.
    Regnet med at de ville sende den på Amerikansk tv, men der tok jeg feil :(Nødløsningen ble overføring via FaceTime med min kjære som lå hjemme på sofaen. Hurra for Bjørgen1
    Etter 30 km var det bare å legge seg til å sove.

    Søndag morgen våknet jeg i 8 tiden, å kunne betrakte utsikten fra toalettet og endelig se litt sol :D

    2.jpg

    Sjekket ut av hotellet og leverte bagasjen til oppbevaring ca kl 11.

    Fint vær som det var, ruslet jeg bort til Willis Tower for å ta turen opp til Skydeck.

    3.jpg

    Jeg var ikke den eneste som hadde tenkt meg opp der i dag, mannen ved rulletrappen ned til inngangen sa at det var 3 timers kø. Ikke pokker om jeg gadd å tilbringe 3 timer i kø!

    Da satt jeg kursen mot John Hancock Center for å teste utsikten fra Signature Lounge i 95. etg.
    På vei bort passerte jeg Trump Tower og Wrigley Building

    4.jpg

    Tribune Tower med en stein fra Trondheim

    5.jpg

    Hancock på litt avstand

    6.jpg

    I dag ble det arrangert trappeløp til toppen, følte ikke for å være med på det :cool:

    7.jpg

    Gikk heller rundt hjørne til heisen, kom opp med første heis :D

    8.jpg

    Det var ingen ledige vindusseter, så ble henvist til baren. Det er kjøpeplikt der, men det kom ingen bartender på 2 min.
    Så da ruslet jeg bare bort til vinduet og knipset bilder og tok heisen ned igjen. Så det ble en gratis tur opp i høyden :)

    9.jpg

    Etterpå dro jeg tilbake til hotellet og hentet bagasjen.
    Satte meg på Blue line kl 13:40 og etter transfertoget til T5

    10.jpg

    Og sikkerhetskontroll var jeg i SAS Loungen kl 15:05.

    11.jpg

    Litt bilder av hva som serveres her i dag.

    12.jpg

    Asparges suppe til varmrett, var passe god!

    13.jpg

    14.jpg

    15.jpg

    16.jpg

    Plutselig dukket det opp en Lasagne også, ikke høy kvalitet på den :(

    17.jpg

    Da er det bare å gjøre seg klar til transportetappen hjemover :)
     
    Last edited: 27. febr 2018
    holmen2, pgaa, Are and 23 others like this.
  6. Klokkesamler

    Klokkesamler Senior Medlem

    Innlegg:
    501
    Likes mottatt:
    457
    Bonuspoeng:
    63
    For en fantastisk rapport. Dette er virkelig detaljert og lærerikt. Det er slike rapporter som får andre interessert i å ta samme turen.

    Jeg booket Washington DC på fredag, så da får Chicago bli neste :)
     
    kjeeli and Eddie47 like this.
  7. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,362
    Likes mottatt:
    7,559
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for mange fine bilder og fine historier fra Chicago. Den mafia/forbryter turen virket da som ett spennende opplegg å få med seg!
    Riktig god tur hjemover :)
     
    kjeeli liker dette
  8. kjeeli

    kjeeli Veteran

    Innlegg:
    2,194
    Likes mottatt:
    22,510
    Bonuspoeng:
    183
    Boarding starter kl 19:16 svingte inn andre rad til venstre. Hadde reservert sete 2H for denne turen.
    Kl 19:30 presenterte Kaptein Terje seg, og opplyste om
    beregnet flytid til 7 t 50 m.
    Veldig knapp tid til å spise og sove mest mulig

    Predrink var på plass kl 19:31, valgte appelsinjuice.

    4901FDF9-9FB1-47AE-B635-AF3FD4235C8C.jpeg

    Menyen for hjemreisen ble delt ut kl 19:36, og ser slik ut.

    09CFA295-66F8-420E-B0FD-CD30B9B137A9.jpeg

    Push back fra gate skjer kl 19:40, men vi blir stående en stund før vi begynner takse mot rullebanen kl 19:49

    DCEB97C7-CDED-49EB-8ED7-4F85B30FA44D.jpeg

    Allerede kl 19:55 var vi i luften

    35DF80E1-8CCC-4561-8B3A-71C974C63D42.jpeg

    Dagens Purser Mats forteller at frokost serveringen starter 1 t 45 m før landing, og gi beskjed hvis man ikke skal vekkes.
    Jeg sa fra at jeg ikke skulle vekkes til frokost

    Servering av nøtter og drikke startet kl 20:34

    3B9DDCA5-6BCA-4363-AE1A-E10FA2F4E50F.jpeg

    Brød kom 5 min før forrettene kom på tralla kl 21:07

    794FE331-7EC3-4320-9C93-753F762A2635.jpeg

    Det ble Beef medallion

    95491F58-94D5-46AE-BAFD-12D0732DDE22.jpeg

    En halvtime senere kommer middagstralla kl 21:37.

    C29177ED-F095-475F-9400-7144822D81E3.jpeg

    Her velger jeg kveite med tilbehør

    ED9CFBA8-BCD0-490A-8EE4-4825B6771B35.jpeg

    Jeg avslutter middagen med is til dessert kl 22:05

    A683B609-60E3-4BD5-A484-48A2B56EE308.jpeg

    Redde opp sengen og la meg kl 22:25

    441D00A9-DBB9-47FA-9631-12A5FF8F8C8B.jpeg

    Jeg skulle sove så lenge som mulig, men våknet kl 02:10.
    Da rakk jeg akkurat frokosten som startet kl 02:18.

    C769A335-3477-497D-9494-B32DD2FCC74B.jpeg

    240ECE6C-30A0-4A84-8FCC-1567991CED6B.jpeg

    Nå stilles kl til Europeisk tid igjen, og vi ankommer gate kl 11:01 som er 9 min før rutetid

    Passkontroll og sikkerhetskontroll før jeg havner i en smekkfull lounge. Sikkert grunnet mange forsinkelser og kanselleringer pga været.

    Jeg hadde SK 495 som siste leg på turen med avgang kl 13:20.

    Men med værtrøbbel ble jeg også rammet av forsinkelser.
    Kom ca 2 timer forsinket til OSL. Der ble jeg fort ganske gretten, fant ut at Mac’en klarte jeg å glemme mellom to bokser i sikkerhetskontrollen ved ankomst til ARN
    Får håpe den dukker opp på hittegodskontoret en av de nærmeste dagene.
    Jævlig dårlig slutt :mad: på en ellers fantastisk reise :D

    Takker for følget folkens :)
     
    holmen2, pgaa, Are and 18 others like this.
  9. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,181
    Likes mottatt:
    869,715
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for en flott tur ... lett å se for seg det du har vært med på ..
    Tror det blir en tur til ..
     
    anders82 and Chrisbgg like this.
  10. veeegard

    veeegard Veteran

    Innlegg:
    1,725
    Likes mottatt:
    9,287
    Bonuspoeng:
    183
    Flott rapport!

    Macen er nok tatt til side - gjorde det samme på LPA forrige uke :oops:
     
    kjeeli liker dette
  11. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,327
    Likes mottatt:
    35,302
    Bonuspoeng:
    293
    Tusen takk for eit supert reisebrev! Då eg var liten og lytta til NRK radioteatrets høyrespel om Dickie Dick Dickens synst eg Chicago høyrdest ut som ein skummel by. No derimot... :)
     
  12. kjeeli

    kjeeli Veteran

    Innlegg:
    2,194
    Likes mottatt:
    22,510
    Bonuspoeng:
    183
    Macen er blitt funnet :D
    Bra det ikke bare er jeg som surrer @veeegard :)
    Fint det ordnet seg for deg også :)
     
    holmen2, Travellingalf, Earl and 3 others like this.
  13. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,362
    Likes mottatt:
    7,559
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for en flott tur og velkommen hjem, flott at macen er funnet også så ble det ikke en sur bismak etter turen :)

    Antar du ble påvirket av denne klassikeren: "Deilig i dårlig vær, da smeller det så det drønner her. Og med solen over by'n kan du pumpe han full av bly. Chicago, mitt Chicago"... ut i fra inneholdet i denne sangen og andre episoder av Dickie Dick Dickens så kan man jo få inntrykk av at Chicago kan være litt helseskadelig ;)...
     
    kjeeli and Kristian like this.
  14. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    Tusen takk for innholdsrikt og detaljert reisebrev! Det ser virkelig ut som at du hygger deg på tur og her var det mye god inspirasjon!
     
    kjeeli liker dette
  15. Palg82

    Palg82 Medlem

    Innlegg:
    205
    Likes mottatt:
    258
    Bonuspoeng:
    63
    Takker å bukker for veldig bra reisebrev med mye bra tips, der resultatet etter endt lesning resulterte i bestilling av en solo MR til Chicago med to netter i by'n siste helga i mai:D
    Turen min blir i plus, men håper på C upgrade selv om jeg fint overlever SK plus.
     
    kjeeli, SAJblue and Travellingalf like this.
  16. kjeeli

    kjeeli Veteran

    Innlegg:
    2,194
    Likes mottatt:
    22,510
    Bonuspoeng:
    183
    Det begynner å nærme seg for deg nå @Satyv :) Ser at værmeldingen er positiv for noen av dagene du skal være der :cool:
    Ønsker deg en fortreffelig tur :)

    Turen med Chicago Crime Tour var et høydepunkt for en som har sett mange mafia filmer, serier og dokumentarer. Så en tur med dette selskapet anbefales når man er på tur til Chicago, hvis man er interessert i slikt :)
    Det finnes flere som tilbyr Gangster Tours, men der blir man sittende på bussen hele veien :(

    Det er viktig å hygge seg når man har litt alenetid :D

    Det er artig å kunne bidra med et reisebrev som motiverer andre til å dra til samme destinasjon :)
    Du kommer sikkert til å stortrives på turen :)
    Hvor har du planlagt å bo?
    Fordelen med å dra alene er at man stor helt fritt til å gjøre akkurat som man vil selv. Ingen som plutselig vil til venstre i et kryss når du selv vil til høyre :D

    Jeg var nok heldig med prisen på hotell rommet på LondonHouse, bestilte på Expedia via ViaTrumf og betalte 4500 kr for 3 netter.
    Trumfkronene kom inn 3 dager etter utsjekk, og omregnet til EBP ble det 5696 nye bonuspoeng + 900 poeng for bruk av Amex :D

    Sjekket nå hvor mye 3 netter med corner room ville koste i juni, og da skal de ha 15000 kr for samme romtype :eek:
    Så mye hadde aldri jeg brukt på hotell for 3 netter, så greit å besøke Chicago i lav sesongen. Da kan man bo bra og sentralt for en rimelig penge :D

    Nok en gang må jeg takke InsideFlyer.no sine medlemmer for all informasjon som blir formidlet på forumet. Det er det som har gjort at jeg kan utforske verden på C og F klasse for slikk og ingenting :D

    Sitter inne med 210k EBP og en CT som må brukes i år, så det er nok ikke siste reisebrevet dere får lese fra min side i år :)

    Ps Håper alle som har vært i London på MR er såpass oppegående at de ikke blir nektet adgang til en av flightene :D
     
    holmen2, pgaa, Earl and 10 others like this.
  17. Palg82

    Palg82 Medlem

    Innlegg:
    205
    Likes mottatt:
    258
    Bonuspoeng:
    63
    Har en reservasjon hos Warwick Allerton på 2700,- for to netter, men ser også på Omni Chicago Suites da jeg er GHA Black. Ser ikke ut til å være blodpriser, men stigende jamt med temperaturen, så sikkert enda dyrere i Juni ja:)
     
    kjeeli liker dette
  18. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    Det holdt hardt, men det gikk akkurat! :)
     
    Palg82 liker dette
  19. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,181
    Likes mottatt:
    869,715
    Bonuspoeng:
    293
    @kjeeli ... takk for en flott tur

    Det er alltid kos å reise sammen med kona, samboer eller hva det måtte være. Vi har det i alle fall utrolig kjekt når vi er på tur verden rundt.

    Men iblant er en egotripp utrolig deilig...
    Du kan surfe i de loungene du vil uten at noen sier "vi sitter her"
    Du kan sitte i loungen til flyet skal gå
    Du kan fylle opp setelommen og bordet med det du ønsker uten at noen ser på deg med et rart blikk
    Du kan plinge på damene og be om mer GT hvis du vil
    Du kan unngå spørsmålet "er det ikke nok champagne nå?
    Du kan ta lokalbusser/lokaltoget inn til byen og ikke en taxi eller annet
    Du kan tasse rundt i byen uten annet mål og mening enn du selv bestemmer ...
    Du kan finne et vannhull og nyte verden som denne i Chicago anbefalt @anders82
    IMG_8414.JPG
    Du kan reise til flyplassen lenge før nødvendig, bare for å kjenne på stemningen og gå i lounger hvis du vil ...
    Muligheten for CU er betydelig større enn hvis man er flere ...

    Jeg har hatt noen egotripper og det blir flere
     
    Last edited: 11. mars 2018
    Stuttfeiten, DanH, SAJblue and 9 others like this.
  20. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    :cool::cool::D
     
    Eddie47 liker dette

Del denne siden