Master tråd: SAS ombord-service post-corona

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av tobeornot999, 14. aug 2021.

  1. tkrunning

    tkrunning Infrequent frequent flier

    Innlegg:
    78
    Likes mottatt:
    123
    Bonuspoeng:
    33
    Ja, opplevde det samme i desember. Hadde vært en grei backup de gangene jeg ikke er så heldig med hovedmåltidet (spiser ikke kjøtt, så krysser alltid fingrene for laks).

    Er det forøvrig mulig å velge hva man vil ha på forhånd på mellomlange EU flights i Plus (e.g. pizza, etc)? Jeg har fått beskjed av flere crew om at dette må jeg velge på forhånd, men trodde det kun gjaldt i Go?

    Forøvrig lite fornøyd med at man ikke lenger kan velge seafood som special meal på long-haul... Men sånn har det jo vært i flere år nå, ikke noe nytt pga pandemien. Regner med det ikke blir re-introdusert i disse SAS Forward-tider...
     
  2. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,133
    Likes mottatt:
    7,770
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har motsatt problem... Må unngå, og det jeg fikk til svar av SAS sist var at det eneste måltidet som kunne garantere at det verken er fisk eller skalldyr, er vegansk måltid.

    Antar vegansk måltid ikke er noen stor høydare smaksmessig, men de har heldigvis vært mer enn happy med å gi meg vanlig måltid når det har blitt klart at det ikke er noe sjømat på.
     
    tkrunning liker dette
  3. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,671
    Likes mottatt:
    6,659
    Bonuspoeng:
    183
    Vegetarian lacto/ovo er vel også garantert fritt for sjømat. Burde kanskje være mer spennende, men det er vel også ofte akkurat det samme som vegansk siden de prøver å spare penger og finne et spesialmåltid som er minste felles multiplum :D
     
  4. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,133
    Likes mottatt:
    7,770
    Bonuspoeng:
    183
    Skulle tro så, men det var en kamp å få korrekte svar fra SAS. Det var ingen som kunne svare direkte på hvilke allergener som inngikk i de ulike spesialmåltidene (da ser vi bort fra "spor av"-allergener).
    Var samme problemstilling og svar 2 ganger på telefon med ulike mennesker også, det eneste de kunne garantere var vegansk...

    Chatlogg, hvor jeg sikkert gjør meg litt vanskeligere enn nødvendig.
     
  5. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,671
    Likes mottatt:
    6,659
    Bonuspoeng:
    183
    En vegetarianer som ikke er jukse-vegetarianer aka pesceterianer ville ikke akkurat vært fornøyd hvis det var sjømat i maten som er spesifisert som vegetar. Noen ville vel kanskje saksøkt. Vil tro det her bare er snakk om nok en kundeserviceagent som ikke kan jobben sin.
     
  6. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,133
    Likes mottatt:
    7,770
    Bonuspoeng:
    183
    Det var både på chat og 2 ulike på telefon som alle endte på den samme konklusjonen, og ikke kunne komme med et klart svar. Har forståelse for at de ikke har all informasjon tilgjengelig umiddelbart og i fingerspissene, men skal ærlig innrømme at jeg ikke er imponert.

    Jeg er forøvrig helt enig i tankegangen og argumentet, altså. ;) Opplevelsen var bare at det eneste de kunne garantere (på 3 ulike forsøk) var vegansk, ikke vegetarisk.
     
  7. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,760
    Likes mottatt:
    7,704
    Bonuspoeng:
    183
    Svarer på min egen mail fra november 2021 med en oppsummering av utviklingen etterpå - siden jeg våknet til en uventet mail fra SAS i dag:

    • 25. november 2021: klager til SAS over så dårlig mat at jeg lot den stå uspist
    • midt-desember 2021: burde vel snart fått svar, siden de skal prioritere EBD
    • 15. januar 2022: svar fra SAS som sier tyvärr, men sånn er det og ses igjen snart
    • 15. januar 2022: sier tilbake til SAS at det var dårlig kundeservice. Hører ingen ting, heller ikke en automatisert melding (som jeg fikk første gangen på 20 sek)
    • 12. mars 2022: ut av det blå: mail med "gesture of goodwill: 8000 points"

    Den siste mailen så jeg virkelig ikke komme! Og 4 måneders behandlingstid samt poeng verdt ca 800 kr er ikke fantastisk kundeservice. Billetten på turen jeg klaget over kostet meg over 20000 kr den ène veien klagen gjaldt - og skulle ha middag inkludert.

    Men tross alt bedre enn ingenting. Og høyst uventet etter så mye tid.
     
    haifinn, Staralliance, holmen and 6 others like this.
  8. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,652
    Likes mottatt:
    34,855
    Bonuspoeng:
    293
    LAX til CPH

    Mikeller wingpin er tilbake i halvflasker med sider samarbeide. Nydelig eplesider med mye gjærsmak og kraftig duft. Lett sødme. Veldig happy med denne.

    Middag serveres raskt etter avgang, Gosset i glasset på bakken.

    Alle reisende blir spurt om de skal vekkes til frokost. 3 valg av hovedrett presenteres etter drikkevogn som kommer med kalde nøtter.

    Forretten er vellykket. Nøytrale skiver av kamskjell har fått litt chillipreget krydder på toppen, skiver av blodappelsin filleter under og linser med granateplefrø. Kamskjellene forsvinner i egensmak men en harmonisk fin hovedrett.

    Biff som denne gangen er vakkert presentert til sas å være, og er smellgod. Fet mør og kan spises med skje. Og selvfølgelig godt bressert. ikke noe medium kjøtt. alternativet er kylling eller pasta med sopp som også sitter veldig bra.

    To gode oster som burde vært modnet mer men har smak. Og sitron terte med bær saus som smaker sitron og har en lett eggehvitekrem på toppen.

    Crewet jobber raskt og effektivt gjennom måltidet. 6 timer uti reisen har de vært rundt med vann og drikke og små smørbrød/sandwiches.
     
  9. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,760
    Likes mottatt:
    7,704
    Bonuspoeng:
    183
    SAS gjør det vanlige. Laks som er vanskelig å fastslå om er gravet eller røket, og i altfor tykke skiver. Potetene er ukokt som alltid.

    Sendte samme rett tilbake på MIA-ARN flight før jul, men forventer jo mindre på en kort tur. Så det går greit på OSL-LHR. Bare lar være å spise den. Jeg liker fisk veldig godt, men kjøtt-rettene SAS har på denne ruten er utrolig mye bedre enn laksen.

    SAS = Salmon, Always Salmon, fortsatt....

    Kiddie på andre siden av midtgangen her i Plus var heldigere, og fikk en pizza margarita som lukter godt lang vei :p


    20220317_135602.jpg
    20220317_135455.jpg
     
  10. Lnbre

    Lnbre Senior Medlem

    Innlegg:
    509
    Likes mottatt:
    4,666
    Bonuspoeng:
    93
    Fikk opplyst torsk som middag i plus på OSL-EWR for halvannen uke siden, men ville nok vært mer riktig å omtale det som klippfisk/tørrfisk (som ja også er torsk). Var egentlig ikke veldig imponert. 20220305_124454.jpg
    Retten vi fikk før landing, med kylling var betydelig bedre.
    20220305_175154.jpg
     
    Emma, NoLimit, Upsaker and 3 others like this.
  11. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,760
    Likes mottatt:
    7,704
    Bonuspoeng:
    183
    ... Og til dessert har 3 sjokolade-biter blitt "forbedret" til 2 :D

    De små, kleine tingene som bare faste kunder ser. Og som sikkert sparer SAS for noen kroner.

    Det er nok med 2 biter, null stress, men spiralen nedover mot dårligere service og severing fortsetter.

    British Airways har til sammenligning gått fullstendig motsatt vei med serveringen - også under/etter corona. Og det er lettere å vinne kunder ved å bli bedre og bedre enn dårligere og dårligere.....

    20220317_142112.jpg
     
  12. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,760
    Likes mottatt:
    7,704
    Bonuspoeng:
    183
    Helt god boks på dagens SK806, fra LHR til OSL.

    Måtte Google hva "eye of round" betyr. Men det er bare SAS (og andre) sin lingo for billig kjøtt som er varme-behandlet over lang tid for å bli mørt nok til å kunne spises.

    Super smak, dog. Langt bedre enn både røkt kylling og halv-røkt laks i altfor store biter, som ofte serveres på denne ruten.

    Potetene er fortsatt aldri kokt. Men jeg liker ikke poteter særlig, og legger dem uansett igjen etter kjøtt og salat er spist :D

    20220401_180400.jpg 20220401_180335.jpg
     
    themichael, Rscott, Spielhaug and 3 others like this.
  13. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,760
    Likes mottatt:
    7,704
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, da var vi der igjen, da.

    Salmon, Always Salmon...

    Bedre enn kuben på presentasjon - men sykt kjedelig når de har de samme 3 variantene hvor kun proteinet varierer mellom laks, kylling og okse-eye-of-round (se over i forrige post)

    Fått denne retten (inkl nevnte varianter) 20 pluss ganger siden nyttår. De koker fortsatt ikke de fargerike potetene, og laksen er altfor salt og chunky tykke skiver. Kylling som er røkt er best nå, endret mening etter mange serveringer av alle rettene.

    OSL-LHR akkurat nå har hvertfall WiFi som virker bra, så da kan jeg oppdatere denne tråden mens jeg venter på drikke. Som selv på rad 2 foreløpig har tatt 10 minutter uten service *etter* maten var ferdig delt ut.

    Jeg er ingen fan av mat uten drikke ved siden av, så boksen med mat må pent vente til tralla-la med drikke kommer ut av galley.

    Ps: sorry om noen andre på IF satt og ventet på avgang i SK809 i dag. SAS holdt igjen avgangen 25 minutter pga meg og flere andre som kom med 1t forsinket fly inn fra TOS til transfer.
     

    Attached Files:

    Last edited: 30. april 2022
  14. Flyrlavt

    Flyrlavt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,304
    Likes mottatt:
    3,459
    Bonuspoeng:
    113
    OSL-BGO, diamant og jeg sitter i plus, spurte om 2 hvitvin og fikk beskjed om at jeg kunne få en, men jeg måtte betale for nr.2? Stemmer dette?
     
  15. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,759
    Likes mottatt:
    21,957
    Bonuspoeng:
    293
    Ja, det er en alkoholenhet med i Plus-billetten og det er ikke lov til å dele ut gratis alkohol i Norge.
     
    wilco, kaijoar and Flyrlavt like this.
  16. Staralliance

    Staralliance Medlem

    Innlegg:
    215
    Likes mottatt:
    427
    Bonuspoeng:
    63
    Opplevd det samme OSL-EVE, fikk kun en alkoholenhet gratis.
     
    Flyrlavt liker dette
  17. Flyrlavt

    Flyrlavt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,304
    Likes mottatt:
    3,459
    Bonuspoeng:
    113
    Mulig jeg er blitt senil i tidlig alder, men mener å huske at dette var mulig før.
     
  18. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,689
    Likes mottatt:
    32,578
    Bonuspoeng:
    293
    Det kommer an på de du spør. Jeg har opplevd å få to på OSL - EVE og jeg har opplevd å argumentere for to på LYR - OSL
     
    tobeornot999 liker dette
  19. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    I utgangspunktet er det kun 1 enhet for Plus og ingen enhet for EBD.
    Det gjøres noen skjønnsmessige vurderinger av dette, men ikke så veldig ofte.

    Fikk en gratis øl på WF her for ikke så lenge siden, men det var kun fordi det var mye rot med betalingsautomaten og det ble kommentert "han han få den, han reiser så mye med oss" fra purser. De gir jo normalt ingenting selv på C billett.
     
    kaijoar, Kristian, Xflipper and 2 others like this.
  20. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,363
    Likes mottatt:
    4,167
    Bonuspoeng:
    113
    Min erfaring med spesialmåltid er at de hadde kastet alle spesialkategorier inn i vegansk-kategorien, for det er jo helt klart mindre jobb. Så min grønne salat (litt dårlig hukommelse) var merket med AVML, DBML, GFML, KSML, LCML, LFML, MOML, RVML, VGML, VVML, VLML....

    Alt jeg ville var å slippe sjømat.

    Savner en bokstavkode for akkurat det. De har koden for SFML (Seafood Meal), men ikke en anti-seafood meal så vidt jeg kan se.
     
    freddyen liker dette

Del denne siden