Kjøttretten hjem fra Newark for tre uker uker siden var en absolutt innertier. Da A350 ble levert skrøt SAS av at ovnene ombord hadde bedre temperaturstyring, noe som skulle bety slutt på ihjelkokt mat. Er det resultat av dette vi ser nå, eller er det bare store variasjoner i catering på de ulike utestasjonene?
Det er dessverre ofte store variasjoner på catering fra utestasjoner. Sånn var det også pre-korona. SAS er trenge med å komme tilbake til "normal" etter korona, men når man ser hvor mange passasjerer som er på flyene i disse dager så skjønner man jo forsåvidt hvorfor de ikke stresser. Nå er det mulig at jeg husker litt dårlig, men jeg kommer på følgende punkter som avviker fra service pre-korona: - Meny deles ikke ut (drikkemeny finnes dog på skjerm) - Nøtter serveres i pose, ikke i oppvarmet skål - Middag serveres på brett, ikke individuelt - Kun ett valg av forrett - Ikke salat til hovedservering - Kun ett valg av dessert (pre-korona kunne man velge mellom kake, frukt og is) - På andre måltid serveres alt ferdig på et brett, ikke mulighet til å velge. - Ikke mulighet for varmrett til frokost. Noe jeg har glemt?
Drikketralla kommer en gang mindre i forbindelse med hovedmåltidet siden den pleide å komme i forbindelse med servering av ost/dessert. Er vel også bare to biter ost, før var det tre.
Pre departure drikke. Brødkurven er tilbake. Fikk både kakebit på fatet og sjokolade til kaffen. Drikketralle, men ikke dessert tralle med mer drikke. Kjedelig hvit fisk med sauser som forrett Godt oksekjøtt med rosenkål gulrot og en potet kake med skiver av gulrot. Veldig fin løk og buljongsaus til hovedretten. Tør kylling med potetsalat på rugbrød før landing.
Tør kylling med potetsalat på rugbrød før landing Virker som det er blitt standarden på alle flighter.
Men dette er vel ikke ment som frokost? Servering nummer 2 vestover har vel alltid vært en mindre kaldrett som har vært lik på alle flighter i en periode? Denne kyllingretten blir vel byttet ut om ikke så lenge og før jul var det vel røkelakssmørbrød på alle flighter vestover. Fikk f.eks denne både til LA og EWR i 2017: Til ORD i 2018:
Stemmer nok det. Vi fikk denne tørre rugbrødskiva med kylling og potetsalat før ankomst MIA. Før ankomst OSL fikk vi vanlig frokost med brød og croissanter fra brødkurv, ost og salami, frukt og yoghurt med musli.
På LAX - CPH idag var det ikke veldig imponerende mat. Som flere har påpekt var kyllingen og rugbrødet veldig tørr. Var på A 330-300 for første gang, noe som jeg synes var ikke veldig imponerende. Ingen wifi, og veldig bråkete.
Dette er SE-REH maskinen som de brukte i Miami slyngene forrige måned, eneste maskinen uten wifi. Som de sa ombord, fordi den er "for ny" men det må vel være at SAS har valgt å dytte på installasjonen for å spare penger i pandemien ettersom den ble levert i 2019. Forøvrig sender de nå A350 til Miami av en eller annen grunn.
Gårsdagens rett på OSL-ZRH. Potetene var kokte, men kunne hatt litt mer salt. Laksen var god, kremen og kålen også. Må vel ærlig innrømme at engelsken kommer litt til kort når innholdet skal dekodes.... Mens husets 12åring var mer fornøyd med plus-pizzaen. Alt i alt greit levert av SAS.
Ikke valg av forskjellige retter, men valg av hva du ville ha fra en tralle. Type mer salat, litt ekstra kjøtt, mer dressing, etc.
OK, det kan jeg faksisk ikke huske å ha fått de siste årene før korona og når de to eksemplene over ble servert tror jeg det var det og ikke noe tilbud om noe mer ved siden av.
Sånn umiddelbart, fra mars 2019, CPH-SFO: Her fikk hver passasjer velge fra tralla, først om man ønsket salat, hvor mye bygg-ris, hvor mye roastbiff, og om man ønsket dressingen.
OSL-LHR. For 110kr (forhåndbestilt) fikk jeg i Go samme måltid som i Plus - men med muligheten for å velge kjøtt eller fisk eller vegetar. Røkt kylling var et utmerket valg, som jeg har fått tidligere i Plus på samme rute. SAS byr på drikke til maten (EBD). Ingen dårlig trade, når de ikke ville oppgradere flighten selv for en god håndfull poeng Edit:de glemte som alltid å koke potetene...