Like viktig er det å vite hvor neste flygning går ... litt vanskelig å følge med i svingene ... kanskje Panama?
Det kan da aldri bli for mye OT? @holmen ? @Eddie47, du er på ballen! 21. formiddag drar jeg fra hotellet mot MEX for å lande 24. nær midnatt på OSL. Kanskje Mex-Pty-Ord-Lax-Hnd-Lhr-Cph-Osl
Sant nok! Det var nylig krisemeldinger på Flyertalk om at British Airways hadde innført prosecco i loungene sine også
Øl funker også Takk for at du loset meg inn! Var veldig hyggelig å treffe deg Sluknet med en gang etter at jeg la meg ned på hotellet i 20-tiden. Fikk du deg litt god hvile for å være opplagt nok for turen videre?
CDMX Hva skal jeg si, en kan jo like et høl. Et stort skittent stinkende høl som er upraktisk på alle måter. Tenk Bangkok men med mindre fiskesaus og våt varme. CDMX byr på kalde netter og sol som brenner selv når det ikke er varmt. Jeg liker byen. Denne gangen bodde jeg nær Centro og Zolcano / Bella Artes. De siste dagene på Hilton Reforma. Takk til …. som fikser god service både av ham og på hotellet. Standard fint Hilton, med lounge som var åpen selv om den ble meldt som stengt i app og på nett og ved kontakt. God frokost og grei småmat på kvelden og super hyggelig og personlig service. Plasseringen ut mot parken er fin, men området er ikke noe sted på kvelden. Fordelen er nærhet til offentlig transport mange veier, metro og ekspressbuss. Det er kort til alt en turist skal i byen. Ellers oppsummerer jeg inntrykkene omtrent sånn. Jeg ble altså for første gang siden jeg bodde i Afrika passet på av politiet og fulgt trygt hjem. Hyggelig det. Men kan ikke si at jeg har følt meg utrykk noe sted på denne turen heller. Byen er blitt dyrere, selv om prisnivået er svært hyggelig. Book bord med en gang du har billetter om du skal på de spisestedene som er på top lister. Det er vesentlig færre uteliggere i sentrum av CDMX en i SF. Byen mer lettkledde krever virkelig innsats hvis en ønsker deres tjenestene, huff de var slitne. De statlige museene stenger og lukker litt så der, og kan ha begrenset antall per dag. På private var det kø, trangt og maskeplikt. Det er fortsatt et bra og løssluppent uteliv. Det er mye god mat å finne, selv om en blir lei av taco og salsa verde til slutt. Det er stort sett bare vennlige og hjelpsomme folk å finne. Hotellene har oversikt over hvor en kan få godkjent covid test. Enten som en service på hotellet eller vesentlig billigere på noen, men ikke alle apotek i byen. Det er litt strengere praktisert maskeplikt i CDMX en i turistområdene på Yucatan. Det er fremdeles gøy å drikke en liter øl på en båt i Xochimilcho. Men reis som gruppe eller finn noen å henge med. Det går rykter om at det bygges en ny flyplass utenfor byen, noe som vet?
Clase ejecutiva Copa Airlines Så på et søsterforum at det var stor oppstandelse og utfordringen ved innsjekk hos Copa på MEX for ikke så lenge siden. Kan melde om at det gikk bra for meg. Copa leverer innreise skjema til USA elektronisk og krever at innreise bekreftelses skjemaet fylles ut før avreise. Hadde vært greit om de kom med sånn info og rutejusteringer på e-post. Jeg fikk oppdateringer via United appen. Og tok skjemaet på vei gjennom sikkerhetskontrollen. Ellers var det standard Covid test og vaksinasjons sjekk før jeg fikk boardingkort. Copa ønsket også å se bekreftelse på ESTA. At jeg hadde sjekket inn på denne reisen i Chicago var ikke bra nok, så da var det opp med mac og søke opp bekreftelsen per e-mail. Og det var bra nok. Jeg fant aldri noe fast track på MEX men når jeg skulle igjennom var det ingen kø. Men ser for meg at det tidvis kan være litt kaotisk. Loungetillgang skal normalt være Aeromexico sin lounge i terminal to, men på grunn av covid var det begrensninger på antall besøkende, og dermed ikke adgang for Copa kunder for tiden. Jeg prøvde meg uansett og fikk et hyggelig beklager og samme forklaring. Like vikter er kanskje at jeg kunne kommet meg inn med status i SkyTeam, selv om jeg fløy Copa, sånn forøvrig. Videre ville riktig Amex kort uten SAS logo eller PriorityPass gitt tilgang. Må si at skranken i AeroMexico loungen virkelig var på tilbudssiden og forhørte seg om hva jeg hadde av tilganger. Men har en stakkars noe så fint? Neida. Endte opp på sushibaren nær gaten, som serverte overraskende og fersk og smakfull toro maki og Amberjack med kamskjell. Fikk også en god Mexikansk Japansk maisøl, som matchet veldig godt. Overaskende mye korn og umamismak sammen med en lett sødme og sitrustoner. Også var det 3 for 2 permanent salge på duty-free tilstede også på MEX. Så nå er det noen hjemme som skal få vondt i hodet av Tequila.
Jeg var sistemann inn i biz, da jeg ankom gate gode 40 min før avgang og ble sluset forbi turistgruppen som hadde startet boarding. Ikke noe drikke før avgang, men en flaske vann kom etter at jeg spurte. Vi forlot gate litt før planlagt og brukte litt tid ut på rullebanen. Foran gardinet 16 seter og 9 passasjerer. Bak ikke mer en 30% av setene tatt. Før avgang fikk vi presentert menyen, av strålende vakre Athenas. Litt ustø på servering og engelsk, men med et smil. Okse eller kylling. Først kom valgt drikke, så raskt etter at piloten flatet ut, et brett med heller kjedelig mat. Det beste jeg fikk var sprø osteknekkebrødbiter som hadde hatt det supert med smakfullt smør. Men det manglet. Bønnene var overkokte og oksekjøttet hadde trengt en time eller to til den kjedelige sausen. Standard margarinsjokoladekake til dessert, men den var saftig og kremen på toppen var lett, ikke hard og stiv. Ved booking var jeg nede i rett under 30 min transfer tid som transit på PTY. Vi landet litt for tidlig men brukte tid til gate, så skulle den store familie med to kyllingstore på rad en bruke gode fem minutter på å organisere seg stående i midtgangen før vi kom rett ut i gate området. 5-10 min å gå til ny gate, og ikke noe terminalskifte. Uansett var jeg en av de siste gjennom ny sikkerhetskontroll inn i gaten. Der mistet jeg carry-on koffert som ble stappet full av tax free shopping og sendt ned i magen på en ny 737-800. Også var det rett ombord. Flighten mot Chicago var mer organisert på service siden. Fullere, men med omtrent samme mat. Ikke noe stor kulinarisk opplevelse altså. Men jeg fikk service, og lyset ble slått av så det var mulig å dorme seg igjennom noen timer mens vi fløy mot nord. Vi landet ca 45 min før planlagt, og i imigrasjon var jeg første mann. Hallen som var stappfull når jeg landet med ANA en uke tidligere, da med et full Emirates fly foran oss. Den var nå tom og jeg gikk rett til første ledige skranke. Hyggelig, skravlete og trengte litt tid på å forstå ruten min, men lo når jeg sa det var meningen med den lange turen. Det er jo hyggelig å fly. Han laget et tollskjema for meg også.
Uber- billig motell-sove-dusje-Uber og United Club i terminal 1. B gates for frokost. Forsøke på Polaris, men der var de vennlige og bestemte på at min internasjonale first flight ikke telte helt med som inngangsport til Polaris på ORD, men foreslo at jeg skulle ta en tur på LAX som de mente var åpnet opp.
Innsjekk hos United skjer på skjerm med trykking selv, også i premium innsjekk området. Det fungerte selvfølgelig ikke. For mange skjema og krav. Så ble det manuell innsjekk og beskjed om at bagasjen måtte hentes på LAX. Etter litt frem og tilbake og en manager ble den sjekket inn til London. men jeg må via innsjekk hos ANA før jeg går inn i Tom Bradley var beskjeden der. Blant annet kom innreiseskjema til England opp, og innreiseskjema til Norge. Og det måtte diskuteres litt før vi ble enige om at det skjemaet trengte de ikke se, så lenge jeg hadde entry Norway klart før ankomst der, med mitt Norske pass. United Club er relativt nyoppusset. Men serverer kjedelige mat i mye plast. Og skal ha betalt om en vil ha noe som smaker godt fra baren. Greit nok, jeg fikk noen glass med bobler som gikk ned med frokosten. Og var nok gladlystig da jeg gikk ombord hos United i nok en gammel 737-800 til LAX. Stappfull flight. Helt fullt foran gardinet. En ung herrmann på vei fra barndomshjemmet i Memphis tilbake til LAX stoppet opp ved 1D og forsøkte å finne ut av hva han hadde glemt i gaten. Det var ikke noe, så vi pratet litt mens han stod i kø. Han hadde midtsetet langt bak, så etter 5 min kom han tilbake og forsøkte seg på en selvorganisert upgrade. Han fikk faktisk prosecco før siste biz passasjer kom ombord, og « misforstålesen» ble oppdaget. Jaja, han var hyggeligere en den voksne botox damen som sitter i setet nå. Uansett, det er godt med litt ungdommelig pågangsmot, midt i middelalderen. Purseren ombord er rundt og hilser på utvalgte gjester, og sliter som vanlig med mitt etternavn. Dobbel A er ikke umiddelbart greit å uttale for alle andre en utvalgt Skandinaver. Greit det. Valget mellom polenta og grønt og kylling, landet på polenta. Den var overkokt og smakte pepper. Men frukten og en stiv bloody mary var bedre en hos Copa. United og Copa. 737-800. Gamle fly hos United, Nyere og romsligere kabiner hos Copa. Copa vinner også på setene. Markert mer benplass hos dem. Og bedre setejustering og benstøtte. Ulempen med Copa er vel at de fleste flightene blir via Panama. Når jeg booket denne delen av reisen var det umulig å reise inn i Panama. En kort sammenlikning. United versus Copa. Begge flyselskap tar deg fra USA og mot Sør og latinamerika. Begge flyr ofte 737-800 dit. skal du velge United må det være fordi du får en større flytype og direkte fly. Maten hos United har vært marginalt bedre på disse flyvingene en hos Copa. Service alt i alt dårligere. Lounge tilgang i USA, antagelig noe bedre hos United. Seter og fly, Copa vinner her. Bedre plass, bedre seter, nyere fly. Men, ulempen er stop over i Panama. Med mindre en kan utnytte dette. Og få et fint lite stopp der. Er det lov i disse dager og si at United må ha bransje rekord på godt voksne lubne homofile flyverter? De sprudler og skravler og serverer gode drinker. Og er over alt
Dette var British Airways sin champagne ombord i mange år, opp før covid kom. Selv synes jeg den er sur og ulekker. Men man blir full, ja