Mine foreldre har reist SVG-CPH-MIA, og er akkurat nå i gang med returen. De fløy biz bort, og skulle fly premium hjem. For 30 min siden fikk jeg melding fra min mor som kunne fortelle at hun har blitt nedgradert til eco, mens min far har blitt oppgradert til biz. SAS har ikke informert om noe i forkant, men har til min mor skyldt på «endring av flymaskin». Såvidt jeg klarer å se på Flightradar24 er det A350-900, som vel er den vanlige? Får ikke det til å gå opp? SK954. Uansett; hva har hun av rettigheter nå? Forstår at hun har krav på 75% av prisen på billetten. Det er en fattig trøst for en dame som sliter med kramper og derfor kjøpte seg bedre beinplass… Hva med de doble poengene for premium-bookingen? Hva med pengene som betalt (for begge) for å sitte ved siden av hverandre? Får de disse igjen?
Krav på refusjon av 75% av den delen av billetten hvor nedgraderingen skjer. Kostnad for setereservasjoner som ikke etterleves bør refunderes De får poeng for opprinnelig booking. Han er kanskje heldig og få poeng for biz, men vanligvis ved slike op-ups er ikke selve billetten endret og man krediteres i henhold til booking, uten noe med om og men. Hvis det med benplass er et problem bør din far kjenne sin besøkelsestid og bytte plass.
Trodde det var A330 hele vinteren på denne, men ser det har vært A350 i det siste. Sistnevnte har betydelig færre seter i premium, så det kan godt være at sas' forklaring stemmer. Støtter meg til at når de har fått biz "på deling", bør de bytte sete, eller bytte et par ganger om helsen til mor er dårligere enn far.
Regner med at han skjønte det selv, ja! Flyr selv P hjemover med kone og to barn i slutten av mars. Krysser fingrene for at vi slipper unna…