Nesten raskeste flyet til Addis Ababa : SAS, Air India F og mer på veien til ICN, DEL og PVG.

Tråd i 'Reisebrev' startet av ccurrahee, 31. jan 2024.

  1. ccurrahee

    ccurrahee Fly sa du?

    Innlegg:
    10,177
    Likes mottatt:
    36,715
    Bonuspoeng:
    293
    Asiana er alltid hyggelig selv om matserveringen er enklere på en regional widebody med 2-2-2 i biz. Rimelig stappfullt fly bakover. Men ledig sete ved siden av meg og i en god del andre dobbeltseter også.

    2-3 timer før landing er det to passasjerer som blir dårlige. Et fall og en som nok blir dårlig av litt blod og sånt fra et forslått bakhode. Så da blir det litt lege assistanse på meg. En godt voksen fastlege kommer en stund etter at crewet har annonsert noen ganger om hjelp. Fine vitalia men et skikkelig kutt i bakhodet oppsummerer situasjonen. Språk barrieren er påtakelig. Men når vi får pratet litt har Asiana bra med utstyr ombord til både undersøkelser, målinger og behandling. Framme i setet mitt har crew laget et brett med nudler og drikke til meg. Det var hyggelig. Og det forslåtte bakhodet får ligge bak i galley fram til landing.


    Service og vennlighet ombord er som alltid topp hos Asiana. Og det jeg får smaker godt uten å være det beste jeg har fått ombord hos selskapet.
     
    Kristian, ari1000, Flymunda and 17 others like this.
  2. ccurrahee

    ccurrahee Fly sa du?

    Innlegg:
    10,177
    Likes mottatt:
    36,715
    Bonuspoeng:
    293
  3. ccurrahee

    ccurrahee Fly sa du?

    Innlegg:
    10,177
    Likes mottatt:
    36,715
    Bonuspoeng:
    293
  4. ccurrahee

    ccurrahee Fly sa du?

    Innlegg:
    10,177
    Likes mottatt:
    36,715
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har valgt området som er kjent for uteliv og utlendinger. Her lå det en amerikansk base før. Forrige gang bodde jeg ved Hongdae. Likte nok den generelle følelsen av området er der bedre. Jeg har fremdeles tro på å velge hotell mer ut fra område en liker eller vil bruke kveldene i. En å velge hotell ut fra kjede eller noe sånt og også måtte reise det som raskt blir 1 time på t banen.

    Kakaotaxi fungerer fint som app. Uber heter Ut eller noe sånt her.

    Jeg fikk aldri lastet ned/ satt opp et T-money kort som også er mye brukt her sånn som i Japan med Suica og de andre kortene. Jeg klarer meg fint, men det ville vært praktisk. Jeg tok ut litt cash og bruker det til småkjøp heller en kort. Men utenlandske kort tas « over alt».

    T bane og tog er lett forståelige og det er god informasjon både på stasjoner og ombord.

    Jeg har brukt en kombo av Naver og google maps. Naver lager bedre ruter/er mer nøyaktig. Men skjønner ikke alltid engelske navn på ting. Kan jeg kopiere koreanske navn inn i Naver map så fungerer det fint.

    Er litt overasket over hvor godt den yngre generasjonen snakker engelsk.

    Majang kjøttmarked var virkelig gøy. Endel wet markeds kan jo lukte og se ganske ile ut. Her ligger det en søt eim av oksefett og selv om det er små boder som er åpne inn til slaktingen ser et greit rent ut.
    Kjøttet er smakfullt, mørt og marmorert. Min entrecote slår de fleste fileter i Norge i mørhet, men har smak som er mye mer. Og mer fett, marmorert så det ikke blir fettklumper i munnen. Virkelig nydelig. Så takk til tips om Hanwoo fra Korea tråden, og til pågående reisebrev om et sted å spise, selv om jeg ikke var på samme restaurant, men i samme området.
     
  5. ccurrahee

    ccurrahee Fly sa du?

    Innlegg:
    10,177
    Likes mottatt:
    36,715
    Bonuspoeng:
    293
  6. ccurrahee

    ccurrahee Fly sa du?

    Innlegg:
    10,177
    Likes mottatt:
    36,715
    Bonuspoeng:
    293
    Over har du flybuss : hotell lobby : parkering i høyden : gatekryss som er mindre kjent den det Japanske : natt mat sjappe med enkel bestilling : og nr 2 grise restaurant.
     
  7. ccurrahee

    ccurrahee Fly sa du?

    Innlegg:
    10,177
    Likes mottatt:
    36,715
    Bonuspoeng:
    293
  8. ccurrahee

    ccurrahee Fly sa du?

    Innlegg:
    10,177
    Likes mottatt:
    36,715
    Bonuspoeng:
    293
    Hvis noe lurer så er nest siste bilde årets beste bar pynt :) for min del….
     
    NoLimit and AirMags like this.
  9. ccurrahee

    ccurrahee Fly sa du?

    Innlegg:
    10,177
    Likes mottatt:
    36,715
    Bonuspoeng:
    293
    Tempel besøk i Gangam. Hva er den støvsuger aktige tingen i parken?
    IMG_5164.jpeg IMG_5166.jpeg IMG_5167.jpeg IMG_5168.jpeg IMG_5170.jpeg IMG_5171.jpeg IMG_5163.jpeg
     
    Kristian, ordnetseg, ari1000 and 16 others like this.
  10. ccurrahee

    ccurrahee Fly sa du?

    Innlegg:
    10,177
    Likes mottatt:
    36,715
    Bonuspoeng:
    293
    Har vært på klinikk og fått meg Koransk fjes. Så se etter k-pop stjerne på de neste bildene :)

    IMG_5156.jpeg IMG_5157.jpeg IMG_5158.jpeg
     
    Kristian, Flymunda, Henrik and 12 others like this.
  11. ccurrahee

    ccurrahee Fly sa du?

    Innlegg:
    10,177
    Likes mottatt:
    36,715
    Bonuspoeng:
    293
    Foreløpig mest blåmerket :D
     
    AirMags liker dette
  12. ccurrahee

    ccurrahee Fly sa du?

    Innlegg:
    10,177
    Likes mottatt:
    36,715
    Bonuspoeng:
    293
    Vurderte proteindrikk frokost etter morgenturen. Det ble mer Amerikansk i praksis….
    IMG_5176.jpeg IMG_5173.jpeg IMG_5174.jpeg
     
  13. ccurrahee

    ccurrahee Fly sa du?

    Innlegg:
    10,177
    Likes mottatt:
    36,715
    Bonuspoeng:
    293
    IMG_5180.jpeg IMG_5179.jpeg IMG_5177.jpeg Men lunch traff jeg. I nabobygget til hotellet ligger Gucci. 20 meter nede rundt hjørnet lå denne lille sjappa drevet av 4 kvinner i pensjons alder :)

    Rå frossen snø / blå krabbe i chilli var smell godt:)
     
    Kristian, ari1000, Flymunda and 18 others like this.
  14. ccurrahee

    ccurrahee Fly sa du?

    Innlegg:
    10,177
    Likes mottatt:
    36,715
    Bonuspoeng:
    293
    Prøver meg igjen. Noen forslag til saus/dip/ting en bør ta med hjem til kjøkkenet fra Korea?
     
    Sunnfjordingen and AirMags like this.
  15. ak41

    ak41 Nytt Medlem

    Innlegg:
    27
    Likes mottatt:
    39
    Bonuspoeng:
    13
    Her er noen anbefalinger:
    • Bulgogi (불고기)
      • Saus/marinade for biff eller svin. Finnes både soyasausbasert og gochujangbaser, jeg foretrekker soyasuasbasert
    • Galbi (갈비)
      • Saus/marinade for ribbe (= galbi), vanligvis short ribs av storfe
    • Korean fried chicken / yangnyeom chicken (양념치킨)
      • Saus til fritert kylling, søt og et hint av spicy. Fungerer også bra stekt og grillet kylling
    • Jajangmyeon (자장면)
      • Saus/paste for mørk soybsert nudelrett som er en koreansk adopsjon av en kinesisk rett

    Er du glad i koreansk mat er også sesamolje en essensiell ingrediens. Kan ses litt på som Koreas olivenolje.

    Det finnes også suppebaser og "instant ramyun", men her har jeg ikke noen spesifikke anbefalinger.

    Ellers går vel riskoker muligens under "ting en bør ta med hjem til kjøkkenet". :p
     
  16. geddi

    geddi Senior Medlem

    Innlegg:
    1,379
    Likes mottatt:
    3,644
    Bonuspoeng:
    113
    Ta deg en tur til E-Mart, Lotte Mart eller Home Plus, tre store matbutikker, og plukk med deg det du liker.

    Hvis du liker litt sticky ris som de bruker i Korea og Japan, så ville jeg kjøpt med riskoker. I Norge kjøper du litt rundkornet ris, så får du samme ris hjemme.

    Ellers pleier vi å kjøpe med kim (roasted seaweed både til å spise med ris og til å lage kimbap/maki), spam, sesamolje (fordi det er mye billigere enn i Norge), tørket blekksprut og fisk, te, chips og snop. Vi får kjøpt veldig mye Koreanske produkter i en asiatisk butikk i nærheten, så ikke det store behovet å kjøpe med lengre.

    Eller så pleier vi å kjøpe en del på Daiso (다이소) som sendes/tas med hjem. Daiso selger "alt" til en billig pris. Litt som fysisk Aliexpress butikk.
     
    Last edited: 05. febr 2024
    Flyvende_mare and Sunnfjordingen like this.
  17. geddi

    geddi Senior Medlem

    Innlegg:
    1,379
    Likes mottatt:
    3,644
    Bonuspoeng:
    113
    Skriver du koreansk eller har du limt inn? Første gang jeg har sett noen andre gjør det her inne enn meg :)
     
  18. ccurrahee

    ccurrahee Fly sa du?

    Innlegg:
    10,177
    Likes mottatt:
    36,715
    Bonuspoeng:
    293
    Har høykvalitets kinesisk riskoker på kjøkkenet. Sesam olje er kjøpt inn. Den fra Taiwan fra i høst er halvtom :)


    Takk for gode råd!
     
    ak41 liker dette
  19. ccurrahee

    ccurrahee Fly sa du?

    Innlegg:
    10,177
    Likes mottatt:
    36,715
    Bonuspoeng:
    293
    Har også kjøpt snegle slim og Bjørke tre ekstrakt krem.

    som skal til venner i Oslo.


    Det viste seg å være billigere her.

    Mens serien jeg bruker hjemme koster det samme her som på div viatrumf butikker der hjemme :)
     
    ak41 liker dette
  20. ccurrahee

    ccurrahee Fly sa du?

    Innlegg:
    10,177
    Likes mottatt:
    36,715
    Bonuspoeng:
    293
    Det keiserlige slottet har tatt feriedag. Selv om de meldte om gratis gå tur kl 1330. Jaja :) er ute på tur før jeg reiser mot Gimpo og en Asiana lounge.
     

Del denne siden