Nesten raskeste flyet til Addis Ababa : SAS, Air India F og mer på veien til ICN, DEL og PVG.

Tråd i 'Reisebrev' startet av ccurrahee, 31. jan 2024.

  1. ccurrahee

    ccurrahee Fly sa du?

    Innlegg:
    10,177
    Likes mottatt:
    36,715
    Bonuspoeng:
    293

    Takk @geddi regnet med at du hadde svaret. Da er det altså en støvsuger.

    Oslo kommune... StøvSugere på Songsvann nå!
     
    Flymunda liker dette
  2. ccurrahee

    ccurrahee Fly sa du?

    Innlegg:
    10,177
    Likes mottatt:
    36,715
    Bonuspoeng:
    293
    Det har vært litt reise sightseeing og nedetid her. I skrivende stund er jeg i Cloud 9 på Bole/Addis og skal fly mot Delhi.
     
  3. ccurrahee

    ccurrahee Fly sa du?

    Innlegg:
    10,177
    Likes mottatt:
    36,715
    Bonuspoeng:
    293
    Taiwan i går. Shanghai i dag og Addis Ababa i morgen, før det blir Delhi dagen etter. Lett hektisk kanskje.

    EVA tar meg til Pudon, Shanghai, lett forsinket men med god service i de gamle setene deres på en 777.


    Fra Taiwan får jeg ikke sjekket inn bagasjen lengre en til Kina. Jeg maser og forsøker litt i biz innsjekken. Agenten sjekker med sjefen. Men det går ikke. Jaja. Løsningen blir å finne bagasje oppbevaring på terminal 2 i avgangshallen. Hel til høye. De tar bare cash, men kan passe på bagasjen til jeg får sjekket inn hos Etiopian.

    Det har vært noen spørsmål om 72/144 timers transfer visa i Shanghai på forum. Sånn gikk deg for meg.
     
    Kristian, EndreD, Sonictravel and 7 others like this.
  4. ccurrahee

    ccurrahee Fly sa du?

    Innlegg:
    10,177
    Likes mottatt:
    36,715
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg skulle fått, men fikk ikke ankomst kort som skulle fylles ut ombord på flyet.. Så jeg gjorde det på flyplassen. Som internasjonalt ankommende gikk vi flybro opp en etasje og fulgte skilt mot ankomst, bagasje. Så ble vi delt i kineserer og ikke kinesere, og vi fra utlandet måtte gå til en automat og registrerer fingeravtrykkene våre. Der fylte jeg også ut ankomst kort. Etter automatene for fingeravtrykk var det skranker for diverse typer visa på ankomst, som ikke var bemannete når jeg gikk igjennom. Så jeg fulgte flyten og gikk på utlending delen av immigrasjon. Her var det 6 skranker i bruk. 2 av dem var merket med 72/144 timers transfer, de andre var ikke. Spurte og fikk beskjed om å gå til en av disse. Etter noen minutter i kø måtte jeg be om må få stille meg på disse skrankene og ikke de andre. Der leverte jeg pass og ankomst kort, og etter å ha levert pass og boarding card videre, fikk jeg stempel og klistremerke i passet og lov til å gå inn i kina. Han som satt i skranken sa jeg kunne levere boarding card, eller intinerary/ bekreftet billett videre. Jeg forstod det sånn at hadde jeg ikke fått boarding card til Addis flighten i Taipei hadde det holdt fint å vise fram billett videre i appen til SAS, eller en utskrift osv.



    Alt i alt en helt ukomplisert prossedyre altså.



    Hvis jeg har skjønt det riktig skal det finnes en *A fast track her også. Jeg fant ikke den, men ventet bare noen minutter uansett, jeg jeg var ute ved bagasjebåndene før bagasjen.
     
    Kristian, EndreD, ordnetseg and 17 others like this.
  5. ccurrahee

    ccurrahee Fly sa du?

    Innlegg:
    10,177
    Likes mottatt:
    36,715
    Bonuspoeng:
    293
    I avreisehallen er det minibank og bagasjeoppbevaring. Så da kan jeg få meg en Maglevbillett inn mot sentrum og t banen inn til the Bund. Surrer litt, blir sliten og lei og sover noen timer før jeg skal ut på flyplassen igjen.
     
  6. ccurrahee

    ccurrahee Fly sa du?

    Innlegg:
    10,177
    Likes mottatt:
    36,715
    Bonuspoeng:
    293
  7. ccurrahee

    ccurrahee Fly sa du?

    Innlegg:
    10,177
    Likes mottatt:
    36,715
    Bonuspoeng:
    293
    Sånn er det altså på Taouyan og i Kina :)
     
  8. ccurrahee

    ccurrahee Fly sa du?

    Innlegg:
    10,177
    Likes mottatt:
    36,715
    Bonuspoeng:
    293
    Fra Kina fløy jeg for første gang Etiopian. Maskin bytte så jeg var flyttet til senter. Men fant et vindu sete.


    Ganske full kabin og overveiende kinesere ombord i biz.


    Mye styr før avgang og ordning med flytte av seter og ting og tang som skulle ordnes og fremskaffes.
     
    Kristian, EndreD, Sonictravel and 6 others like this.
  9. ccurrahee

    ccurrahee Fly sa du?

    Innlegg:
    10,177
    Likes mottatt:
    36,715
    Bonuspoeng:
    293
  10. ccurrahee

    ccurrahee Fly sa du?

    Innlegg:
    10,177
    Likes mottatt:
    36,715
    Bonuspoeng:
    293
    Fikk altså nudler og øl i lounge og helt grei både service og mat ombord hos Addis.

    Setet er relativt trangt men lå gode 5 timer og sov vel for det meste.
     
    Kristian, Sonictravel, Earl and 3 others like this.
  11. ccurrahee

    ccurrahee Fly sa du?

    Innlegg:
    10,177
    Likes mottatt:
    36,715
    Bonuspoeng:
    293
    Ankomst Bole /ADD.

    Fulgte strømmen men gikk forbi de to Gold track og for min del litt videre til en blågrønn skranke der det ble levert ut voucher for hotell.

    Skylight, kjempehotell med +1000 rom har vist tatt over for Hilton. Det ligger 5-10 min med buss inn i byen.

    Litt folk som ikke bry seg om kø, som vanlig i Afrika, men ingen krise.

    Så til riktig *A fast track. Det er en for de som skal rett i transfer, altså opp i avgangshallen. Mens jeg skulle gjennom imigrasjon. Det gikk også fort og greit, og hvis jeg skjønte det riktig fikk jeg i praksis et 1 dags visum, i stedet for å bruke visa jeg har søkt om. Men det må jeg finne ut av.

    Ned, og rett til venstre på bånd 6 er all biz bagasje. Min var sjekket inn hele veien til SFO.

    Til venstre før utgangen er det merket med buss/transport. Den går hvert kvarter, og jeg fikk stempel som godkjent før jeg gikk ut av terminalen og fant reisebyrået jeg hadde booket for en dagstur.
     
  12. ccurrahee

    ccurrahee Fly sa du?

    Innlegg:
    10,177
    Likes mottatt:
    36,715
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg ble levert på hotellet, fikk rom, og sov 3 timer på et helt greit hotell, før jeg var innom bufeeten. Ikke så spennende. Injeira aktig mat, med grillet kylling. Litt salater frukt og desserter.

    På voucher får en krysset av aktuelle måltider, så jeg kunne spist både frokost lunch og middag, men var altså på tur og så kirker og bavianer og fin natur ;)
     
  13. ccurrahee

    ccurrahee Fly sa du?

    Innlegg:
    10,177
    Likes mottatt:
    36,715
    Bonuspoeng:
    293
    på Bole er det eget separat løp for biz/ status / gold.

    Komme en med buss blir en kjørt til riktig inngang.


    *A Gold track og egen fast track inn til ny sikkerhetskontroll før en kommer inn i terminalen.

    Sikkerhet er generelt kaotisk. Dårlig med bord både før og etter maskinen gjør at alt tar tid, i tillegg til at folk har med endeløse mengder ting og tang og lar alt ligge i lommene.


    Ved gate 12 ligger de forskjellige loungene. Jeg gikk på cloud 9. To barer, to områder for mat. og mye mye folk. Og god kaffe hos kaftedamen.

    Da er det bare noen få skritt ut til Gate A12 som allt status passasjerer boardes fra. Så legge inn dette innlegget og tusle til gate nå.
     
  14. geddi

    geddi Senior Medlem

    Innlegg:
    1,379
    Likes mottatt:
    3,644
    Bonuspoeng:
    113
    Omvendt støvsuger i såfall ;)
     
  15. ccurrahee

    ccurrahee Fly sa du?

    Innlegg:
    10,177
    Likes mottatt:
    36,715
    Bonuspoeng:
    293
    Det var bare jeg som skulle være morsom med Sognsvann….
     
  16. ccurrahee

    ccurrahee Fly sa du?

    Innlegg:
    10,177
    Likes mottatt:
    36,715
    Bonuspoeng:
    293
    Delhi!


    Toget inn til Sivaji stadion og uber til hotellet.

    må sove på et tidspunkt :)
     
    Sonictravel, paron and RoadKing like this.
  17. ccurrahee

    ccurrahee Fly sa du?

    Innlegg:
    10,177
    Likes mottatt:
    36,715
    Bonuspoeng:
    293
    De kjørte meg på relativt dårlige veier, og på hovedveien nordover i landet til et ortodoks kloster. Liyu Tours var det andre på forum som hadde brukt og de kom opp med en grei pris for en bil og guide. Debre Libanos, er per i dag et aktivt kloster med 7-800 prester/munker. Og med en modere kirke, bygget av Haile Sellasie, den siste keiseren.

    Men det har vært relgiøs aktivitet i området veldig lenge.

    Egentlig ville jeg sørover og se mer dyr, men det var vanskelig å få til på en dagstur. Og de monolittiske steinkirkene er for langt unna, og ligger nå i områder som ikke lengre er anbefalt å reise inn i akkurat nå.

    Men litt natur fikk vi og en bavian eller to også.

    Fin tur, ikke helt fantastisk. Grei guide som hadde mye mye fakta i hodet ;) Og grei bil. Selv om vi ikke hadde den beste på veien av de gruppene som var på samme runde som meg.
     
    Kristian, EndreD, ordnetseg and 6 others like this.
  18. ccurrahee

    ccurrahee Fly sa du?

    Innlegg:
    10,177
    Likes mottatt:
    36,715
    Bonuspoeng:
    293
  19. ccurrahee

    ccurrahee Fly sa du?

    Innlegg:
    10,177
    Likes mottatt:
    36,715
    Bonuspoeng:
    293
    Noen timers søvn på Skylight fikk jeg altså. Før det ble 737-MAX og stappfullt fly. Jeg beholdt 1A, men fikk altså et sitte ikke liggesete og stappfull kabin denne gangen. Med mindre fly som var satt inn.

    Crew var ikke i storform heller, vi fikk mat og drikke før jeg forsøkte å sove, men kan ikke skryte av servicen denne gangen.
     
  20. ccurrahee

    ccurrahee Fly sa du?

    Innlegg:
    10,177
    Likes mottatt:
    36,715
    Bonuspoeng:
    293

Del denne siden