Booket transfer tilbake til JFK på samme måte som sist. Enklest med egen bil. Mye trafikk, og turen tok vel over en time totalt. Minus: En sjåfør som knapt kunne engelsk og ikke var særlig lett å forstå.
Ok, da er vi sjekket ut av hotellet og det er på tide med en anmeldelse og omtale av One Dutch Hotel. Hadde bestilt en to-soveroms leilighet (standard) med en king-size og en queen-size seng, og to bad, samt stue med kjøkkenløsning. Størrelsen er nok mellom 50 og 60 kvadratmeter. Alle jeg har snakket med har skrytt av dette leilighetshotellet, og det virket som et sikkert valg. For å ta det positive først: Leilighetene er fantastiske for en ukes opphold i New York. Stort hovedsoverom med en deilig king-size seng, et litt mindre soverom med en Queen-size seng. Stuen og kjøkkenet er fint og akkurat passe størrelse. I tillegg er det en stor TV, oppvaskmaskin, vaskemaskin og tørketrommel. Beliggenheten er flott i Financial District og dette burde jo være et solid grunnlag for en fantastisk uke i New York. Aircondition fungerer godt, men bråker litt for mye. Ellers er sengene behagelige med gode dyner og puter samt god lagringsplass i flere skap. Soverommene får du også ganske mørke - så alt ligger til rette for en god natt søvn. Du kan få tilsendt pakker til dette hotellet, ikke alle tillater det. Dermed fikk vi tak i et par ting vi ikke enkelt får tak i hjemme. Så litt om søvnkvaliteten…..for hva med den? Vi trakk «vinnerloddet» og fikk rom i tredje etasje. New York sover aldri, og det gjør du ikke i tredje etasje her heller. Det er som å sove på gaten, med lastebiler, bossbiler og støy hele døgnet. New York står aldri stille. Legg til folk som ler, skriker, bossdunker som veltes, ja det var tidvis et hekkans leven. Vi måtte gå til innkjøp av solide øreplugger, for støydempende hodetelefoner er litt upraktiske å sove med en hel natt. Det hjalp for noen av oss, men støyen var plagsom - uten tvil. Hadde det vært litt roligere hadde dette vært 5/5 og helt oppe med noe av det beste. Nå er det en 2/5 for min del. Jeg er ikke på hotell for å se tv eller vaske klær, men dekke primærbehovet søvn. Får du rom høyt oppe, eller mot en stille del, så er One Dutch Hotel et glimrende valg Trekker du vinnerloddet som oss, så er det to av fem stjerner. PS! Fantastisk takterrasse, selv om det nok sjelden er sol der oppe. Området er litt dårligere enn vi trodde, selv om vi aldri følte oss utrygge, så var det ganske slitt rundt hotellet. I tillegg var det flere byggeplasser i nærheten, men disse støyet ikke i nevneverdig grad da vi var der.
Mobil og e-sim USA er relativt dyrt dersom du skal kjøpe datapakker fra din norske leverandør. Jeg har på de 3-4 siste reisene derfor brukt Holafly i USA. Det koster drøye 40 kroner dagen for ubegrenset data. Akkurat det er rimelig, men det er både fordeler og ulemper og jeg opplevde flere av dem: Fordeler: Rimelig Relativt god dekning Enkelt å bruke Ulemper: IP-adresse Hong Kong Lav hastighet litt ofte Dekning kan falle ut Dette med IP-adresse ga litt trøbbel flere ganger, spesielt knyttet til betaling og sjekk av OMNY-kortene (kort du bruker på subway, buss osv). Da måtte jeg bruke VPN og velge en amerikansk server for å få gjennom betalingene. Litt knotete.
Delta One Lounge på JFK - her snakker vi lounge. Tredje Delta-loungen jeg besøker. Har prøvd Delta Club på ORD og MSP, førstnevnte milevis bedre enn sistnevnte. Nå var det duket for debut på Delta One på JFK. Siden vi fløy Virgin Upper Class så fikk vi bruke den dedikerte delen med egen innsjekking og normalt sikkerhetskontroll. På grunn av nedsteningen i USA så var ikke sikkerhetskontrollen åpen, men vi ble geleidet langt foran i en vanlig kø. Egentlig ble vi henvist av innsjekkingspersonalet til Clubhouse, altså Virgins egen lounge, men vi ville heller prøve Delta. Det angrer vi ikke på. En del folk, faktisk nesten fullt i restauranten da vi kom, men vi fikk bord. Den beste loungematen jeg har spist. Hadde blåskjell (eller lignende) og short rib, samt sjokolade soufflé. Sistnevnte var skuffende, men de to første: WOW! Det siste bildet er av yellow fin tuna tartar, som også var god - men det var sektstenåringen som testet. God champagne og god rødvin til. Selv her kjører jo Delta både complimentary og premium drikke. Det som er gratis holder i massevis. Vi testet også buffeten som har mye spennende, både søtt og salt. Loungen er stor, og det er en egen bar, flere sitteområder, spa-avdeling, toaletter, og altså to spisedeler. Lekkert interiør og ikke så tacky som amerikanske lounger kan være. Toalettene var veldig bra, men på en sånn lounge så kan de jo ha håndklær (som Clubhouse) og ikke lufttørkere og papir. Men det er pirk. Når du skal reise tar du heisen ned til gatene.
Vedr. å få tilsendt pakker vil jeg på det sterkeste anbefale Amazon sine pakkebokser, disse bruker jeg hver gang jeg er i USA. Skulle man av en eller annen grunn bli forhindret til å hente pakken eller at den ankommer ett man har reist blir den returnert og man får pengene tilbake. Det skal nevnes at de kun fungerer om man handler på Amazon, men de har stort sett det meste der. Vedr. Subway synes jeg det enkleste er å bare tappe kort/mobil/klokke. Etter 12 tap er resten av turene gratis. Merk, hver person må ha sitt eget kort/enhet, da det er en sperre på et kvarter etter at man har brukt kortet. Ellers hyggelig reisebrev. Har aldri sett vaskebjørn i Central Park, men fikk sett skilpaddene i skilpaddedammen denne gangen.
Ble litt styrete med to voksne og to ungdommer og fire kort. OMNY fungerte dermed utmerket. Kommer en post om det også og makspris.
Å komme seg rundt i New York er enkelt fordi det er sykt mange muligheter, men det beste er å bruke subway eller gå. Vi brukte Uber én gang og det tok lenger tid enn å gå, og kostet relativt mye. Vi bodde jo Downtown, så det meste vi skulle til var Midtown, og dermed 20-30 minutter totalt med reise. Som andre nevnte så kan du tappe kortet ditt og du betaler per tur og så er det geniale i New York: Maksprisen per uke er 34 dollar! Så dersom du bruker 34 dollar før det er gått en uke, så er det gratis ut uken. Vi nådde dette beløpet fredag på dagen, og reiste altså gratis fredag kveld, hele lørdag og søndag. Alle trenger sitt eget kort for å tappe, og med fire stykk (to ungdommer) så fant vi ut at hvert vårt OMNY-kort var bedre. Det funket veldig bra og vi fant rutene med Google Maps så vi kom oss rundt som vi ville.
Nei, per rett (pluss tax). Endte som regel på rundt 25 dollar i snitt per person. Da hadde alle en frokost med drikke og en hadde kaffe.
Morsomt å følge dere! Ref. søvn og støy så har vi derfor bodd på Jersey-siden de siste gangene. Vesentlig roligere og fortsatt nærme nok om en bor nær PATH eller en av ferjeplassene.
Det henger mer på greip. Jeg syns at dersom man skal oppgi priser så må man ta med skatt (7,5%?) og tips (15%?), fordi det tilkommer. Alt annet blir feil, den som da kommer dit for å spise frokost til $12 blir rimelig skuffet som må betale mer enn det dobbelte.
Det er jo ikke egentlig feil av deg som du gjorde i utgangspunktet. Men amerikanerne har dette merkelige fenomenet at prisene ikke skal inneholder skatt og "lønn", dermed blir det feil om man skal sammenligne her hjemme, hvor prisen på menyen inneholder alt. 120 kroner ville jo vært et røverkjøp for en frokost, drøyt 300 derimot, det er dyrt.
Flyturen tilbake med samme flytype: A350-1000. Og etter oppturen med Delta One loungen var det jo spennende å se om vi ble sultne nok til å nyte maten om bord. Innsjekk gikk veldig fint, de hadde akkurat startet ombordstigningen da vi kom til gaten. Vi fant plassene våre på rad to og tre. Noe som irriterte meg på flyvningen hjem var at folk bare la håndbagasjen sin i tilfeldige hyller. Det er rimelig god plass til håndbagasje her, nesten én hylle hver. På turen bort var det halvfullt med bagasje, nå var det stappfullt. Samme purser som på utreisen så dermed var en god del av servicen ivaretatt og setene er jo selvsagt også de samme. Menyen var ulik for hovedreett og frokost. Vi hadde forhåndsvalgt hovedrett og alle hadde valgt retter som ikke var å få tak i om bord, men som måtte forhåndsbestilles. Ellers var det som vanlig en pre-flight drink med champagne, vann eller appelsinjuice og drikke rett etter take-off sammen med litt chips. Ekstremt mye trafikk ut av JFK denne kvelden, så vi ble vel over halvannen time forsinket. Først var det antydet cirka en time og så ble det ytterligere forsinkelser. Litt kjedelig og ha sett nesten en film før du har tatt av.... Maten var god. Jeg hadde kyllingburger som ble servert med båtpoteter, og ellers var det også spare ribs blant våre bestillinger. Til forrett var det noen som hadde parmaskinke, men den var litt kjedelig presentert og kunne vært litt mer med denne. Ingen orket dessert og ville heller prioritere søvn. Vi kunne velge frokost: Vanlig frokost, sette sammen det du ville ha Ekspress-frokost 40 min før landing (bacon roll eller pain du chocolate) Noen droppet muligens frokosten også, mens vi valgte ekspress for mest mulig søvn. Faktisk er det ikke mye søvn du får på 6.30 og det går minst halvannen time med måltid før du får sove. Veldig spent på hvor mye søvn det ble på forhånd, og det ble ikke så mye eller så god søvn. Det var for varmt i kabinen, noe som dessverre ikke er uvanlig, og litt sånn klaustrofobisk følelse. Selve "sengen" er god nok den, men så smal at ene armen dingler utenfor dersom du ligger på ryggen. Jeg måtte ha armen under sikkerhetsbeltet for å ha den "på plass". Det ble litt søvn, men ingen kvalitetssøvn. Ble vekket med nærmere en time igjen av flyturen og fikk to varme pain du chocolate og litt appelsinjuice. De smakte veldig godt, selv om jeg fortsatt var mett etter etegildet i loungen og hovedretten. Litt mye støy i businesskabinen om natten (folk som snakket) og mye trafikk. Så det var en bedre opplevelse på dagtid enn nattestid. Bra kabinpersonale, men det ble litt rot med matbestillinger denne gang og noen misforståelser. Men jevnt over veldig bra. Landet cirka en time forsinket. Konklusjonen er at Virgin Upper Class er et svært godt businessprodukt, og på mange måter langt over SAS sitt nivå på servering/mat og tildels service. Legger du på lounge-opplevelsene er det utklassing. Samtidig leverer SAS på et godt sete og minst like god IFE som Virgin.
At vi ankom en time forsinket til London gjorde ingenting. Vi skulle nemlig tilbringe over ti timer der før neste fly, så ni istedenfor ti timer - går helt fint! Virgin har jo en ankomstlounge - Virgin Revivals. For å komme til denne må du du ha ETA fordi du må gå gjennom passkontroll og toll på Terminal 3 og helt ut i ankomsthallen - og så gå inn i loungen. For oss med så god tid var dette null problem, men skal du videre med fly innen kort tid, så har du rett og slett ikke tid. Loungen ligger i andre etasje og har en veldig anonym inngang. Den er ikke stor og den er ganske enkel. Den har en frokostmeny, drikke, du kan få presset dressen din og ikke minst: Den har mange dusjer. Vi booket dusjer og satte oss ned og hadde noe og drikke før vi fikk tatt en dusj. Dusjene er store og gode, du får et stort og et lite håndkle, og det er dusjsåpe og shampo. Du kan få tannkost/tannkrem i resepsjonen, samme som du får i amenity-kitet sånn til orientering, men jeg savnet noe mer toalettsaker der. Frokostmenyen er grei og du kan få pannekaker (med kokosyoghurt), yoghurt med bær og granola, eggs benedict, eggs royale, bagel med røkelaks og engelsk frokosttallerken blant annet. De har også en del frokostblandinger. Jeg kunne tenkt meg en omelett på menyen når de først skulle lage noe med egg, men jeg er sikker litt sær. Uansett en god start på dagen med en dusj, litt mat og drikke og slå ihjel et par timer før neste lounge Etter besøket var det en cirka ti minutters spasertur til Terminal 2 der SAS flyr fra, så ny sikkerhetskontroll.
Vel inne på Terminal 2 var det Lufthansas Business Lounge som gjaldt. Jeg er EBD og kona EBG så dermed kunne vi gå inn alle fire. Denne loungen har blitt pusset opp siden sist jeg var der og var ganske fresh. Det er ganske ok med sitteplasser, men det var mye folk på formiddagen før det roet seg ned litt midt på dagen. Utvalget av mat og drikke er ikke supert, det er litt som SAS-loungen på Kastrup, eller Gardermoen. Litt mer varm mat og kanskje litt finere enn de to, men ikke så mye. Det ble servert kylling, ris, tofu og grønnsaker i teriyaki-saus og stekte poteter. En litt rar miks, men jaja. Noen sandwicher, frukt og wraps var det også i tillegg til en suppe. Vi tilbrakte nesten seks timer her, og tiden gikk ganske fort. Minuset var at nesten ingen strømuttak rundt der vi satt, virket. Kun med USB-kabel, som da var tregere lading. Nyoppusset lounge og så få strømuttak er ikke bra. De hadde også en "hendelse" på toalettet der en herremann hadde gjort fra seg, sånn skikkelig skikkelig, uten å trekke ned. Sjefen for loungen var rasende. PIGS! ropte hun. Denne loungen plasserer seg vel rett under eller ved siden av Crown Lounge på AMS.
Resten av turen hjem var "plankekjøring" med samme fly både på LHR-OSL og OSL-SVG. Dermed var det buss fra flyet og til utland for passkontroll. Hadde ikke veldig god tid på Gardermoen så det ble litt tax-free fremfor loungebesøk. Minuset på flyet var at det ikke var strøm i USB-uttakene. Dette flyet hadde heller ikke wifi.
En liten oppsummering: Anbefaler alle å prøve Virgin Upper Class. Få gjerne litt mer tid enn vi gjorde på Clubhouse på Heathrow, det ble litt heseblesende for oss. Men Virgin leverer varene så det holder. Ikke 5/5 - men et sted mellom 4 og 4.5 totalt. I New York ble det en blanding av aktiviteter, men The Squadron anbefales for alle flynerder. Det var skikkelig, skikkelig moro! Fikk også et råd fra ei som har jobbet i reiselivsbransjen om å aldri bestille hotell lenger nede enn 42. gate....tror jeg skal ta det med til neste gang. Financial District passet oss fint nå med tanke på hvor en del skjedde av aktivitetene, men området var ikke særlig imponerende. Det gjenspeiles nok også på prisen på en del av hotellene i området. Neste tur? Kiel-ferga så det blir ikke særlig fly-relatert.