Ny SAS Business Class i Europa

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Henrik Olsen, 15. april 2025.

1. DJViking

DJViking Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    343
    Bonuspoeng:
    63
    TOS-HEL er akkurat som innriks.

2. DJViking

DJViking Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    343
    Bonuspoeng:
    63
    Hvis SAS eller andre flyselskaper hadde hatt seterader med 2+2 (istedet for 3+3) hvor setene da er litt bredere, så hadde jeg gjerne betalt mer for disse for å kunne sitte mer komfortabelt.

3. Eriksan

Eriksan Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    419
    Bonuspoeng:
    63
    Interessant at da SAS fjernet business innen europa i 2013 og erstattet det med SAS Plus så endret de ikke poengprisene. Nå som de går motsatt vei så øker de derimot prisene innen Europa med 20.000 poeng t/r.

tobeornot999 liker dette
  4. haakonks

haakonks Veteran Moderator

Likes mottatt:
    10,806
    Bonuspoeng:
    183
    Det er ikke tradisjon for å gjøre dette i Europa.
    Er kun enkelte selskap som Turkish som oppererer 2+2 i Business på større narrow-bodies, så det kommer neppe til å skje.

Eddie47 liker dette
  5. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    35,094
    Bonuspoeng:
    293
    Careful what you wish for. Disse Domestic First i USA er vesentlig dyrere enn røkla.

Trent600 and tobeornot999 like this.
  6. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,205
    Bonuspoeng:
    293
    Ja, bredere seter med større pitch. Ellers er mye veldig likt som i eco.

Hvis man bare ser på service, mat, drikke (og altså ser bort fra det fysiske setet), så er domestic US First generelt en mindre upgrade enn SAS Plus intra-Europa sammenlignet med billig-billetter på samme fly. Det sier endel.

Ikke noe å drømme om. Enig med deg der.

sutenai liker dette
  7. jgroneng

jgroneng Fastboende

Likes mottatt:
    19,697
    Bonuspoeng:
    293
    Ikke alle domestic er på det nivået.
    American Airlines og flagship business transcontinental er ganske langt unna eco.

tobeornot999 liker dette
  8. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,205
    Bonuspoeng:
    293
    Absolutt, det stemmer, men et smalt unntak. Og med bare noen få, høyt trafikkerte ruter.

Hvem betaler 28000 NOK for en biz flight fra LAX til JFK? SÅ mye bedre er ikke setet eller service :)

jgroneng liker dette
  9. elgringo1964

elgringo1964 Med lem

Likes mottatt:
    735
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg klarer bare ikke å få inn i hodet at det skal være etterspørsel etter et mye dyrere produkt som i bunn og grunn er det samme som i dag, bare med ledig sete ved siden av og litt mat servert på porselen...

Hvem pokker betaler f.eks. en tusing eller to ekstra for en flight fra Oslo til Køben for å slippe å ha en ved siden av og kunne glefse i seg et kjapt måltid servert på et litt finere materiale enn papp ?
    Ikke mange privatreisende ihvertfall, og det må da være begrenset hvor mange som har billetter betalt av bedriften på mange av strekningene.
    Jeg klarer ikke helt å se for meg det store antallet forretningsreisende når vi f.eks. skal til Athen, men klassene blir jo de samme der og.
    Vi har pleid å kjøpe billetter i god tid, og har gjerne fått Plus til ikke mange kronene mer enn Go, men ser for meg at det blir slutt på det nå.
    Jeg betaler ihvertfall ikke et par lapper ekstra pr. person pr. vei når jeg skal på ferie, så da blir det med Go for min del, eller hva nå klassen blir hetende..

Ser for meg at dette, i beste SAS-stil, vil koste mye mer enn det smaker, jfr. SAS Plus kontra Go.

Også snodig at dette kommer kort tid etter at SAS deklamerte at de måtte innse at antallet forretningsreisende hadde gått ned etter Coronaen, og at de måtte tilpasse seg et helt nytt reisemønster.

Last edited: 25. april 2025
  10. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    75,293
    Bonuspoeng:
    293
    Litt ekstra betaler jeg gjerne. 2 tusenlapper ekstra til CPH betaler jeg ikke.
    På en lengre flight, er jeg nok mer betalingsvillig.

Men det er flere faktorer inne i bildet også. Feks når man kommer fra Business Long Haul til CPH, og så blir plassert på et midtsete videre til OSL eller andre steder i Norge. Det er en dårlig avslutning på en eller fin reise.

Are, EgilSk, Frode789 and 2 others like this.
  11. Adrian E

Adrian E Turbulensjeger

Likes mottatt:
    4,095
    Bonuspoeng:
    113
    Sannsynligvis færre enn i dagens Plus. SAS tetter hullet med manglende business for de som skal videre med langdistanse business.

Ikke lange stunden siden jeg reiste business KLM, Air France og Lufthansa i Europa. Det var ikke store belegget foran i kabinen, men ga en bedre opplevelse når jeg skulle videre med business.

Nevnt det tidligere, SAS innfører også Economy Flex, det er klassen jeg sannsynligvis kommer til å bruke mest fremover til europeiske destinasjoner. Det blir ikke gode reisebrev av det, men det gjør nytten i jobbsammenheng.

Berlioz liker dette
  12. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,686
    Bonuspoeng:
    293
    Dette er nok hovedsaklig krav for å utvide code share og joint venture med de nye partnerne i Sky Team. Noen av de som nå kjøper SAS Plus for tilgang til lounge og mat ombord blir nok med videre, hvor mange gjenstår å se. De som kjøper SAS plus for fleksibiliteten kommer til å kjøpe Economy Flex isteden og får fast track på kjøpet hvis de ikke allerede er gull+

Frode789 and sutenai like this.
  13. Jon_Noj

Jon_Noj EBD, LH Senator, ROP Gold

Likes mottatt:
    360
    Bonuspoeng:
    63
    Det blir selvsagt færre enn på Plus (på noen flighter er nesten halve flyet Plus), men jeg er blant de som setter pris på det Europa-business tilbudet Lufthansa, KLM, Tap og andre har også for privatreiser. Å slippe å sitte albu til albu med noen som potensielt eser inn på ditt sete samt få god mat og drikke er en hyggelig start/avslutning på ferieturer. Om de samtidig forbedrer loungetilbudet fordi færre får tilgang blir det enda bedre.

14. jgroneng

jgroneng Fastboende

Likes mottatt:
    19,697
    Bonuspoeng:
    293
    Du kan betale det (pluss bitte litt til) for OSL-LHR-JFK-LAX-HNL og tilbake…

tobeornot999 and Eddie47 like this.
  15. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    883,769
    Bonuspoeng:
    293
    Hos KLM og Air France er business billettene uforskammet dyre i forhold til f. eks Lufthansa .. kanskje SAS prøver å jekke seg opp til samme nivå??

16. DJViking

DJViking Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    343
    Bonuspoeng:
    63
    2 timer i trange seter på fly mellom Tromsø og Oslo er nesten tortur (for meg). Jeg flyr kun den strekningen hvis jeg kan få sete på første rad (midtgang) hvor jeg i det minste kan strekke beina.

Ser ikke bort fra at jeg hadde reiste mer til Oslo hvis komforten hadde vært litt bedre. Eller reist utenlands gjennom Oslo i stedet for Helsinki.
    Betaler gjerne et par tusenlapper ekstra for bedre seter på denne ruten til Oslo.
    Men hadde vært uaktuelt å betale 10K ekstra for den ruten.

Når jeg reiste til Asia med Finnair så betalte jeg 10k ekstra for Premium Economy, og det var det verdt siden ruten var på over 12 timer. Business hadde vært bedre, men da måtte jeg ha betalt 15k ekstra på toppen oppå der igjen.

Innenriks trenger ikke Business-seter, men det hadde vært nok om SAS på SAS Plus hadde samme type seter som Finnair Premium Economy. Bare litt bedre seter hadde utgjort en stor forbedring på innriks.

17. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,686
    Bonuspoeng:
    293
    Blir det ikke slutt på gode seter hos Finnair i Europa hvis luftrommet over Russland åpner igjen og de trenger flere fly til long haul?

Kanskje SAS på sikt gjør som feks KLM og har noen rader helt foran med noen tommer bedre pitch. Men det krever jo at det tas ut noen seter og at resten flyttes på, så det skjer nok ikke med det første.

18. prisjeger

prisjeger Travelhacker wannabe

Likes mottatt:
    460
    Bonuspoeng:
    63
    For meg blir dette bare en "forbedring" av mange, der alt blir dyrere og dårligere for meg som betaler for reisen min selv. Forrige "forbedring" a'la SAS var innføringen av gebyr for endring og avbestilling av bonusbilletter, som jeg ikke kan se at har økt tilgjengeligheten av ledige bonusseter, men som utvilsomt har bedret bunnlinjen til SAS... De skal være forsiktige når de innfører "forbedringer" av denne typen, at de ikke går i Strawberry-fella og dreper entusiasmen til de som er deres mest ivrige ambassadører... :(

themichael, tmolvik and FlyMCO like this.
  19. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,810
    Bonuspoeng:
    183
    Ser setekartene er oppdatert, uten midtsete i mine bookinger

tobeornot999 and RoadKing like this.
  20. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    35,094
    Bonuspoeng:
    293
    Det er nesten så jeg gleder meg til årets Granka tur :)

Preference liker dette

Del denne siden