Nye strenge regler mot allergi hos SAS

Tråd i 'Nyheter' startet av robertaas, 16. jan 2026.

1. Omaniac

Omaniac Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    320
    Bonuspoeng:
    63
    Vel, jeg kan tenke meg en situasjon der en person går ombord og sier at han lider av nøtteallergi og at ingen kan så mye som åpne en nøttepose utan at han får et alvorlig anfall.
    Da er spørsmålet om epi penn høyst relevant.

sutenai, tobeornot999, Henrik and 4 others like this.
  2. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,850
    Bonuspoeng:
    293
    Samtidig føles nøtte-spørsmål som noen pax stiller som nettopp det (nøttete).

Skjønner godt at SAS vil avklare hvor mye av en fare for alt fra selve flyvningen og en evt medical emergency landing som en passasjer utgjør. Når passasjeren tross alt velger å ta det opp selv. Ellers ville ikke crewet en gang vite.

Har sett drita folk bli kastet av flyet "on captains orders" før avgang, og etterpå har jeg takket crewet som måtte stå i frontlinjen og gjennomføre.

Jeg er ikke lege, men vet feks at cashews ikke er nøtter men derimot frø fra en stenfrukt. Nøtteallergi gir derfor ingen grunn til å droppe cashew levering til de 98% av passasjerene ombord som ikke engang har nøtte-allergi. Peanøtter serveres uansett generelt ikke, og selv ikke de er visst farlig med mindre en allergiker faktisk putter dem i munnen.

Pingus and Spielhaug like this.
  3. robertaas

robertaas Medlem

Likes mottatt:
    322
    Bonuspoeng:
    53
    Feil. Tråden er basert på:
    -Hva fire personer som jobbet for SAS sa til dama ved siden av meg før hun ble kastet av flyet,
    -Hva én av dem svarte meg.Og jeg omformulerte meg og spurte flere ganger for å sikre meg mot misforståelser,
    -Svar fra kundeservice hvor jeg også omformulerte og spurte flere ganger med eksempler for å sikre meg mot misforståelser.

Alle fem sa NØYAKTIG DET SAMME.

Last edited: 19. jan 2026
    Jan Fredrik and EndreD like this.
  4. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,961
    Bonuspoeng:
    183
    Opplevde en gang at en pax ikke fikk boarde fordi hun på gate laget et voldsomt oppstyr rundt at hun var dødelig allergisk mot peanøtter og krevde peanøttfri flight. Hun fikk da spm om hun hadde med seg epi-pen, hvilket hun ikke hadde. Da besluttet crew i samråd med kaptein at hun ikke fikk bli med av sikkerhetsmessige årsaker. Synes dette er på sin plass. Har du en så alvorlig allergi, må du selv sørge for å legge til rettee for at flyet ikke trenger å nødlande.

fly4fun, Flymunda, sutenai and 12 others like this.
  5. Storg

Storg Medlem

Likes mottatt:
    97
    Bonuspoeng:
    28
    Men det som mangler fra din story er hvordan det startet. Hun må jo ha sagt noe til besetningen.

6. robertaas

robertaas Medlem

Likes mottatt:
    322
    Bonuspoeng:
    53
    Selvsagt, men det er ikke det det handler om her. Bare man nevner at man har en eller annen form for allergi så vil reaksjonen fra personalet nå være akkurat den samme.

Fra før har man lært å ikke nevne B-ordet om man skal fly. Det nye er at man også skal passe seg for å si A-ordet.

Last edited: 19. jan 2026
    benjaminbr13 and btm like this.
  7. robertaas

robertaas Medlem

Likes mottatt:
    322
    Bonuspoeng:
    53
    Jeg hørte ikke starten, men hun må ha sagt til personalet at hun hadde peanøttallergi da hun gikk ombord. De kom bort til henne etter at hun hadde satt seg. Hun virket ikke kravstor eller konfronterende og sa at hun aldri hadde blitt alvorlig syk eller hatt problemer på fly.
    Da de ba om å få se EpiPen som hun ikke hadde spurte hun om de ikke bare kunne glemme det hun sa. Flere sa noe tilsvarende:
    "Har du først sagt "allergi" så må du vise EpiPen eller forlate flyet,. Vi kan ikke glemme det du sa."

8. Jon_Noj

Jon_Noj EBD, LH Senator, ROP Gold

Likes mottatt:
    460
    Bonuspoeng:
    63
    Peanøtt-allergi er litt spesielt fordi det er uforutsigbart, selv om man kun har fått milde reaksjoner før kan man få mer alvorlige, så synes ikke kravet om epipen på fly er så spesielt. Den generelle kommunikasjonen som her har vært rundt alle former for allergi virker imidlertid mer uheldig.

Jeanette liker dette
  9. haakonks

haakonks Veteran Moderator

Likes mottatt:
    10,961
    Bonuspoeng:
    183
    kiev, Jeanette and jgroneng like this.
  10. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,961
    Bonuspoeng:
    183
    Ja hun krevde at flyvningen skulle være peanøttfri. Hva mener du mangler i historien?

Trent600 and kiev like this.
  11. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,961
    Bonuspoeng:
    183
    Man kan vel få lov til å dele en historie som omhandler det samme temaet - nemlig allergi på fly? Eller?

Og for å holde seg strengt til temaet mener også jeg det er håpløst om man nektes å fly pga en allergi som ikke utløser behov for epi-pen, medisinsk hjelp eller nødlanding.

EndreD, paron, Nordlands and 2 others like this.
  12. Christian

Christian Senior Medlem

Likes mottatt:
    643
    Bonuspoeng:
    113
    Har også hørt foredrag med en forsker som hadde gjort forsøk på dette på St Olavs hospital under kontrollerte former og konkludert med at de ikke så noe reaksjon utover at et par fikk litt kløe i halsen.

Er ikke mange ukene siden jeg var på sas fligth der de varlset at de ikke ville servere nøtter pga allergi. Synes jo det er helt fair og kreve at folk har med seg medisin dersom de selv mener det er så kritisk at hele flyet skal ta hensyn.

sutenai, paron, kiev and 1 other person like this.
  13. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,961
    Bonuspoeng:
    183
    Nettopp. Har man alvorlig allergi eller allergi som potensielt kan få alvorlig utfall med behov for epi-pen, skal man alltid ha det med seg.

paron, kiev and kongenamundsen like this.
  14. kongenamundsen

kongenamundsen Nytt Medlem

Likes mottatt:
    81
    Bonuspoeng:
    18
    Erfaring fra tidligere reiser med guttunge som var allergisk mot støvet fra peanøtter. Epipen bestandig med på flyvinger og beskjed til personalet om at han var allergisk mot peanøtter, og anmodning om at ingen spiste medbrakte peanøtter. Vet ikke om så mange personer reiser rundt uten epipen all den tid den kan redde dit liv:) Synes det er helt på sin plass av SAS å kreve at du har epipen med deg om du trekker kortet med peanøtt-allergi. Er det en eller annen svimling som ikke får med seg at det opplyses på flyet at peanøtter ikke er lov. Risikerer man nødlanding på veien for man må raskt få hjelp, om epipen eller ikke er med..

sutenai, Jon_Noj and kiev like this.
  15. Storg

Storg Medlem

Likes mottatt:
    97
    Bonuspoeng:
    28
    Her ser jeg at "quoten" var på din kommentar og ikke på posten over fra Robertaas. Der står utsagnet mitt seg godt.

Jeanette liker dette
  16. robertaas

robertaas Medlem

Likes mottatt:
    322
    Bonuspoeng:
    53
    Tråden er om de nye strenge reglene hos SAS og min intensjon var at ingen her skulle bli kastet av flyer fordi det ikke hadde blitt gjort oppmerksom på hva konsekvensene nå kan bli bare man sier A-ordet når man skal fly med SAS.

At de strenge reglene ikke er rasjonelle gjør at man lett kan tro at dette egentlig bare gjelder for de med de mest alvorlige allergitilfellene og for reisende som gjør mye show ut av det. Og å gi eksempler på dette kan gjøre at noen kan tro at det kun er slike tilfeller som reglene rammer. Absolutt alle som sier A-ordet kan rammes nå.

NoLimit and kongenamundsen like this.
  17. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,961
    Bonuspoeng:
    183
    I hht din nylige erfaring. Om det faktisk ER sånn på generelt grunnlag, er jo en annen sak. Hvis svaret på det er ja, er dette helt feilslått fra SAS sin side og jeg vil tro de skal slite med å finne saklig grunn for å innføre en slik praksis.

paron and kongenamundsen like this.
  18. robertaas

robertaas Medlem

Likes mottatt:
    322
    Bonuspoeng:
    53
    Saklig grunnlag eller ikke så er det allerede innført. Har tipset VG.

19. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,961
    Bonuspoeng:
    183
    Spennende å høre responsen fra SAS

Del denne siden