Hadde på forhånd (gjennom booking.com) fått godkjent innsjekk på hostellet fra 07.00 uten å måtte betale noe ekstra, så når jeg kom fram kunne jeg legge meg å sove noen timer. Når jeg våknet var jeg ganske sulten og fant første og beste spisested, hvor de selvfølgelig ikke hadde engelsk meny. De hadde dog bilder på menyen, så pekte på noen grillspyd og noen brød og krysset fingrene. Bom-kjøp. Tror det må ha vært dårlig hestekjøtt, for godt smakte det ikke. Brødet var i det minste godt. Kostet heldigvis ikke mer enn 25 kr for maten og en cola. Tuslet så bort til parlamentsbygningen. Før jeg tok metroen (pris: ca 1,4 kr) Til Chorsu Market Yandex Taxi (Stan-landenes svar på Uber) tilbake til hostellet etter det (pris: ca 20 kr).
Dag 2 i Tasjkent Etter en sen start på dagen (delvis på grunn av jetlag og delvis på grunn av en bråkete kar på rommet på hostellet), gikk jeg bort til det Hvite Hus i Tasjkent. Når man går rundt i Tasjkent er det to land som stikker seg ut som veldig innflytelsesrik i Usbekistan, nemlig Sør-Korea og Tyskland. Har gått forbi flere Sør-Koreanske bygg og en drøss med tyske restauranter, så her synges nok "Alle Jahre Wieder" og "O Tannenbaum" når det nærmer seg jul. En annen ting som er umulig å unngå er bilvalget til de aller fleste Usbekere. Chevrolet. Det er umulig å gå 5 meter i Tasjkent uten å se en eller annen modell av Chevrolet. I 2017 hadde GM, som produserer Chevrolet, 92% markedsandel. Etter å ha gått litt rundt i området i noen timer begynte jeg å bli sulten og tok en Yandex til Plov Center, som (ikke overraskende) selger risretten Plov. Retten blir tilberedt utendørs i store baljer. Serveres med samme type brød som i innlegget ovnefor. Fantastisk godt og må smakes om man er i regionen. Like ved Plov Centre ligger noe enhver by med respekt for seg selv har, et TV-tårn. Etter lite søvn natten i forveien begynte jeg å bli sliten, så tok tidlig kveld og tok metroen tilbake til hostellet.
Topp rapport, kjekt med skildringer fra destinasjonen også. Spesielt når det er et sted få av oss andre har vært før. Tommel opp!
Dag 3 i Tasjkent Hadde egentlig tenkt å ta en dagstur til Samarkand denne dagen, men grunnet en Skype-samtale på ettermiddagen, måtte det utgå. Startet dagen tidlig og gikk ned i kjelleren på hostellet hvor frokosten ble servert og for første gang på mange år har jeg brekt meg av mat. Utvalget av mat var svært begrenset nok noe som så ut som en fritert deigklump på tallerkenen. Det var det ikke. Det var blomkål. Tok en litt for stor bit og smaken var helt forferdelig. Har egentlig ikke noe imot blomkål til vanlig, men det var noe med tilberedelsesmåten som var merkelig. Jeg var HELDIGVIS den eneste i spisesalen på dette tidspunktet, så jeg kunne bare spytte det ut på tallerkenen og kaste det i søpla. I morgen står jeg over frokosten her. Kom meg raskt ut og gikk bort til nærmeste metro-stasjon. Tok metroen inn til sentrum, hvor jeg fant en ganske ny park, som jeg trasket rundt i en liten stund. Veldig moderne og garantert en populær plass på sommeren. Etter å ha fått i seg litt mat på en lokal sjappe så jeg et bygg som så spennende ut. Jeg gikk inn og ble møtt av en vakt som sa at jeg måtte betale 10 kr for å gå rundt der. Greit nok. Gikk en liten runde og underveis innså jeg at jeg hadde gått rett inn i en madrassa, altså en muslimsk skole. Masse elever rundt meg og jeg var den eneste turisten der, så plutselig følte jeg meg veldig utilpass, fordi jeg var usikker på om jeg faktisk kunne gå der jeg gikk. Bygget heter Kukeldash Madrasah på Engelsk, men tror ikke det er lov å si for nordmenn, så bruker den lokale skrivemåten som er Ko'kaldosh Madrasah. Gikk raskt en runde rundt hagen og kom meg ut derfra. Like ved ligger en moske og Chorsu Markedet, som jeg var på for ett par dager siden. Gikk litt rundt på måfå i noen timer, før jeg tok en Yandex opp til Minor Moskeen, som er ganske ny og ble satt opp i 2014.
Tashkent - Dushanbe Somon Air B737-300 Etter noen fine dager i Tashkent gikk turen til Tadsjikistan, med Somon Air. Billetten ble booket ca 2 uker før avgang og kostet 50 Euro. Tok en Yandex Taxi til flyplassen, som ligger ganske nært sentrum. Ved ankomst er det først en sikkerhetskontroll utendørs, så er det en ny sikkerhetskontroll når man går inn i terminalbygget. Innsjekk var nesten tom når jeg var der og det tok ikke mer enn 2 minutter før jeg sto med billetten i hånda. Deretter bar det gjennom passkontroll og så en ny sikkerhetskontroll. Ganske liten flyplass, men grei nok, med et par kafeer, en liten hamburger-restaurant og en tax-free. Litt plane spotting fra vinduet, hvor en nydelig 757 fra det lokale selskapet sto. Buss-gate til flyet som ble parkert noen hundre meter unna terminalen. Flyet er, som nevnt av @OttoL i en annen tråd, et tidligere Norwegian-fly og er snart 27 år gammelt. Veldig god beinplass i alle fall. Gode gamle knapper i taket. Lenge siden jeg har sett sånne. Før avgang ble det delt ut litt pre-departure godter. Flytiden til DYU er på 50 minutter, så begrenset hvor mye servering det er mulig å ha, men like etter avgang ble en vogn med vann og RC Cola trillet gjennom midtgangen. Finfin utsikt Vi landet i Dushanbe like etter oppsatt tid og igjen var det buss-gate. Flyet parkerte like ved en Tajik Air 767 (et flyselskap som ikke eksisterer lengre, ut i fra hva jeg kan se). Etter at landingskort hadde blitt fylt ut gikk passkontrollen raskt og vipps så var jeg i mitt fjerde Stan-land (alle i 2019).
Spennende Mathias. Har du noen spesielle planer, eller er det kun på måfå...? Flott rapport og fine bilder
Takk! Etter at jeg lander i Taiwan på tirsdag, har jeg på nåværende tidspunkt ingenting planlagt før 20. Desember (hjemreise). Tipper det blir et par dager i Taiwan før jeg drar til Vietnam, men ingenting er bestilt. Må kanskje booke overnatting i Taiwan snart ..
Dushanbe Hostellet jeg hadde booket i Dushanbe lå en bare 25 minutter lang gåtur unna flyplassen, så selv om det regnet og sluddet når jeg ankom, bestemte jeg meg for å gå dit. Litt for å slippe å diskutere pris med taxi-sjåfører, mest for å få litt frisk luft. Hadde booket 3 netter på Green House Hostel. Ved ankomst gikk innsjekk raskt og jeg fikk en ledig seng i et 6-mannsrom. Helt greit hostell, men med en del spesielle karakterer. Første dag traff jeg på en koreaner som hadde kjørt fra Sør-Korea til Dushanbe i en Kia Sorento og siste dag traff jeg på en annen koreaner som hadde kjørt fra Sør-Korea i en Kia Picanto, som er svært imponerende om du kjenner bilmodellen og med tanke på at noen fjellpassene er over 4000 meter høye. Første dag gikk med til å skaffe seg SIM-kort og litt mat, før det var tidlig kveld. Dag 2 Dushanbe er en relativt liten by, så jeg brukte verken offentlig transport eller taxi for å komme meg rundt, kun apostlenes hester. Startet ved Ismail Somoni-statuen, hvor jeg fikk kjeft av en vakt, da jeg prøvde å gå opp trappene. Deretter forbi det Nasjonale Biblioteket, som er det største i Sentral-Asia. Så ned til Independence Monument. Videre forbi presidentpalasset (som var vanskelig å ta bilde av, grunnet en port som sto i veien). Og så til verdens nest høyeste flaggstang (165 m høy). Spiste Laghman-nudler til lunsj på Rohat Teahouse. Relativt skuffende, sammenlignet med de jeg spiste i Kirgisistan og Kasakhstan. Etter lunsj gikk turen til moskeen i Dushanbe. Og til slutt en tur innom Market Mehgon.
Dushanbe, dag 3 Hadde en ganske rolig dag. Først gikk turen på National Museum of Antiquities og så gjentok jeg noen av tingene fra dagen før, med to tyskere som jeg møtte på hostellet. På museet var det en ting som virkelig var imponerende, nemlig en sovende Buddha-statue. Resten var gamle steiner og krukker og ble litt for repetitivt for min del. Vi dro så å spise shashlik på en lokal restaurant. Ettermiddagen var ganske rolig, da jeg hadde en tidlig flyvning dagen etter og prøvde å få så mye hvile som mulig.
Flyet til Istanbul gikk 05.55 og siden turen fra flyplassen til hostellet hadde gått så greit å gå, bestemte jeg meg for å gå tilbake til flyplassen. Google Maps førte meg i noen voldsomme bakgater og plutselig kom jeg til en stengt vei, hvor jeg måtte snike meg mellom noen hus kl 3-4 på natten. Innsjekk på flyplassen gikk raskt og etter utallige sikkerhetskontroller og passkontroller kom jeg meg inn i til gaten. Ingen lounge-tilgang her når man flyt TK. Fikk brukt opp restene av pengene på vann og Red Bull og etter en liten høneblund ved gaten var det tide for boarding. Dushanbe - Istanbul Turkish Airlines A321NEO Business Relativt nytt fly og nye seter, med ganske grei beinplass. Amenity kit fra Molton Brown ble så delt ut. Ganske standard innhold. Kort tid etter avgang begynte serveringen. Var ikke veldig sulten, så droppet hovedretten, spiste litt frukt og sovnet. Menyen, for de som er interessert i slikt. Landet før oppsatt tid i Istanbul og for første gang på denne flyplassen gikk det kjapt å komme seg til gaten. På IST ventet en varm dusj i TK-loungen, samt litt mat, før turen gikk videre.
Istanbul - London Heathrow Turkish Airlines 777-300ER Business Kom til gaten litt før boarding startet og her var det to sikkerhetssjekker. Først ble jeg spurt hva jeg skulle på destinasjonen min, så var det gjennomgang av bagasjen min. Pri-boarding funket bra og jeg var blant de 10 første ombord. Hadde valgt sete 3K på denne flyvningen, hvor Business er i en 2-3-2 konfigurasjon. Ganske full kabin, så nabosetet var tatt. Som nevnt tidligere, så elsker jeg disse setene, fordi du har uendelig med beinplass og det er ikke et trangt hull man må putte føttene i. Like før avgang ble menyen delt ut. Og like etter avgang startet matserveringen. Forrett Til hovedrett valgte jeg kyllingen, som var helt OK, men ikke noe mer. Vi landet på LHR før oppsatt tid og etter å ha sust gjennom tunnelen et par ganger gikk turen til Singapore Airlines sin lounge.
London Heathrow - Bangkok EVA Air 777-300ER Business Etter mange timer hos Singapore Airlines og United på LHR var det endelig tid for boarding. Gaten lå rett ved United-loungen, så det var ikke lange biten å gå. Etter å gitt fra meg bevis om videre reise fra Taiwan, begynte boarding. Jeg var raskt ombord og fant setet mitt, 5K. I setet lå en pute, slippers og hodetelefoner. Like etter at jeg satt meg ned kom Jenny bort til meg og tok drikkebestilling. Gikk for Champagne og like etter at den ble delt ut, kom det et amenity kit fra Salvatore Ferragamo, som var veldig velfylt. Til slutt ble pyjamas delt ut. Matbestilling ble så tatt og vi tok av like etter oppsatt avgangstid. Her er menyen for de som er interessert i slikt. Så kommer vi til det som virkelig var fantastisk. Hvor hurtig matserveringen etter avgang startet. Når jeg ser på tidsstemplene på bildene så ble den første retten delt ut 20 minutter etter oppsatt avgangstid og det gikk det 45 minutter fra denne retten ble delt ut til jeg sto på badet og skiftet til pyjamas. Her har SAS noe å lære på kveldsflyvninger. Etter kort tid startet det med en liten prelude. Deretter kom forretten (ingen valg her, dessverre). Smakte ganske greit. Og så snart jeg var ferdig med forretten ble hovedretten servert. Den var en liten bom og smakte egentlig ikke noe særlig godt. Droppet dessert, ba Jenny om å re opp sengen, før jeg skiftet til pyjamasen, som var veldig behagelig. Jeg er 183 og halvfeit og gikk for størrelse L, som passet bra, for de som måtte lure på det til framtidig referanse (armene er dratt litt opp). La meg godt tilrette og sov nesten hele turen. Dette er blant topp 2 netter jeg har hatt på fly noen gang (den andre på den lista er LH F). Litt hard seng, men puta var utrolig behagelig og jeg sov som et spebarn til flyvertinnene begynte å klirre med glassene til frokost, ca 2 timer før avgang. Ble totalt ca 7 timer søvn, så var meget uthvilt når frokosten begynte. Hadde på forhånd valgt vestlig frokost og startet med røkt ørret (som jeg glemte å ta bilde av) og fortsatte med pasta-retten, som var veldig god (og turens høydepunkt, matmessig). Til slutt var det en liten tallerken med frukt. Etter hva jeg kan huske så landet vi ca på oppsatt tid og etter en kort taxe-tur var vi ved gaten.
Inn i en glovarm bro på BKK, før det var en liten sikkerhetskontroll og så en snartur innom EVA sin lounge, som var helt grei, men må være et mareritt for folk som lett får migrener. Ble nesten litt småsvimmel av å gå rundt der selv. Bangkok - Taipei EVA Air 777-300ER Business Boarding på oppsatt tid og plutselig var man tilbake i setet. Denne gangen var dynen byttet ut med et teppe, men ellers var ting likt. Fikk utdelt meny, som ser slikt ut. Også husker jeg ikke om det ble delt ut pre-departure drikke, men det tror jeg. Like etter avgang ble en nøtteblanding delt ut, men forhåndsbestilt drikke. Så startet matserveringen. Forretten var ganske grei. Hovedretten var fantastisk god. Gikk for kyllingen. Og til slutt litt dessert, som var meget brukbar. Vi landet omtrent på oppsatt tid, 21.45. Etter det gikk det relativt kjapt å komme seg gjennom immigrasjon, før jeg tok metroen inn til byen hvor jeg sjekket inn på Neosoho Hostel, som ligger ganske sentralt i Taipei.
Hadde to netter i Taipei og en full dag. Startet den fulle dagen med mine favoritt beef noodles på Lao Dong, som ligger under bakken inne ved Taipei Main Station. Anbefaler en tur innom her for å spise Spicy Pepper Beef Noodle (eller noe sånt). Deretter var det en tur opp til Dharma Drum Mountain Nung Chan Monestary. Hit kan man ta metroen og så er det 5-10 minutter å gå. Deretter gik turen innom noen templer for å krysse litt punkter av på nomadmania-kontoen min. På kvelden tok jeg turen til Raohe Night Market, hvor jeg fant meg noen deilige Xiao Long Bao. Dagen gikk ganske raskt og dessverre for kort tid i Taiwan denne gangen, men jeg kommer nok tilbake.
Etter to netter i Taipei var det på tide å sette snuten sørover og til et nytt land. Tok metroen tilbake til flyplassen og etter noen minutter i kø var jeg sjekket inn på VJ845 til Ho Chi Minh-byen. Måtte sjekke inn sekken min, da den veide 10,2 kg og grensen er 7 kg. Heldigvis var det 20 kg innsjekket baggasje inkludert i billetten Sikkerhetskontrollen gikk ganske raskt, selv med relativt mye folk og etter å ha spist litt frokost var jeg klar for boarding. Booket billettene et par dager i forkant og betalte 7-800 kr (tror jeg). Taipei - Ho Chi Minh-byen VietJet Air A320 Økonomi Tror det var en slags priority boarding, uten at jeg klarte å få det med meg. Hadde fått utdelt sete 22C og det ble dessverre inget ledig midtsete denne gangen. Jævlig trangt og dette var det eneste bildet jeg tok før jeg sloknet. Landet omtrent på oppsatt tid og etter en langdryg immigrasjon kunne jeg hente sekken min og ta bussen inn til byen hvor jeg sjekket inn på The Hideout Hostel. Litt usikker på dagene framover nå, men har en bussbillett til Phnom Penh på mandag (som jeg måtte ha for å slippe inn i Vietnam). Usikker på om jeg kommer til å bruke den, da 6 timer i en klam buss ikke frister nevneverdig. Vi får se. Stay tuned for fortsettelsen ..
Spennande så langt! Kjekt å sjå reisemål litt utanfor den mest oppgåtte løypa i brillefin kombo med flyreiser
HCMC var en finfin by og jeg skal helt klart tilbake til Vietnam. Bodde på 10-mannsrom på Hideout Hostel, som var veldig sosialt og de hadde en finfin bar på taket, hvor de hadde en Hand grenade-challenge, som innebærer en tequila-shot og en jägerbomb. Og det var konkurranse mellom landene som bodde på hostellet. For November hadde jeg 60% av bidragene til Norge og når jeg dro hadde jeg 100% av bidragene fra Norge i Desember. I HCMC var jeg blant annet innom krigsmuseet som gjorde sterke inntrykk. Kom blant annet over et bilde av et barn med hydrocephalus, som er samme sykdomstilstand som jeg selv har. I tillegg ble det en dagstur til Cu Chi-tunnellene, hvor jeg mer eller mindre glemte helt å ta bilder og endte kun opp med et bilde av denne fellen. Var nede i tunnellene, men fikk nok etter 40 av 100 meter og gikk opp en av sideutgangene. Jævlig trangt. Var innom Ben Thanh Street Food Market et par ganger også og det anbefales virkelig om du er i HCMC. Bra utvalg og sinnsykt god mat. Prøvde også mitt beste på å ikke skille meg for mye ut.
Etter fire harde netter på Hideout Hostel i HCMC gikk turen, som nevnt ett par poster over, til Phnom Penh med buss. Hadde booket den online på forhånd og hadde gjort null research om busselskapet jeg reiste med. Det skulle jeg kanskje gjort .. Tok en Grab til busstasjonen, hvor det var fullstendig kaos, med pakker som kom ut av bussen jeg skulle reise med og pakker som skulle inn. Det visste seg nemlig å ikke bare være transport av mennesker i denne bussen, men også av cargo, så halve bussen var stappfull av forskjellig dritt som skulle fraktes mellom de to byene. Var egentlig ganske god beinplass på bussen, men under setet mitt var det selvfølgelig en ekse også, så det endte opp med å bli ganske trangt, når sekken min også måtte ligge mellom beina. Aaaanyways .. Vi kjørte avgårde kort tid etter oppsatt avgangstid og jeg sovnet raskt. Etter noen timers søvn våknet jeg av at den ene ansatte på bussen gikk rundt og samlet inn passene. Så sov jeg videre til vi kom til grensen. Her var prosessen egentlig ganske grei. Først av bussen og gjennom Vietnamesisk passkontroll, så tilbake på bussen, kjøre noen hundre meter og deretter gjennom passkontroll for å komme inn i Kambodsja. Deretter var det tilbake på bussen hvor vi så kjørte noen hundre meter til før det var lunsjpause på en lokal sjappe. Var ikke sulten så sto over maten her. Så var det noen timer til med buss og litt over 7 timer etter avgang ankom vi Phnom Penh. Her var det blitt kveld og med det samme jeg gikk av bussen sto tuktuk-sjåførene klare. Jeg takket høflig nei og spaserte de 20 minuttene det tok til hostellet mitt, Billabong Hostel. Her sjekket jeg inn på et 6-mannsrom og tok rakst kveld etter noen kalde øl og litt mat. Ganske behagelige senger og finfint bassengområde, men ikke så sosialt som andre plasser jeg har bodd.