Reiser alene til USA - går dette bra da?

Tråd i 'Velkommen nye medlemmer!' startet av Sikiduck, 29. mai 2017.

  1. Fridtjof

    Fridtjof Aktivt Medlem

    Innlegg:
    355
    Likes mottatt:
    404
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg klarer ikke å finne hvor lenge du har tenkt å være borte, men la oss anslå tre-fire dager basert på hotellkostnad.

    På denne tiden er det mye å gjøre selv om man er alene. Du kan dra på utflukt til Everglades, kjøre tur\retur Key West, dra på baseballkamp etc. Noe shopping klarer man alltids å gjennomføre på egenhånd. I tillegg kan du ligge på stranden, lese bok og kose deg.

    Jeg er ikke noen særlig fan av å reise alene selv, synes opplevelser blir som regel bedre av at man deler dem med noen. Et par dager i statene derimot, går helt fint alene. Folk er hyggelige, ting funker, masse ting å gjøre, og det er alltid noe sport på tv jeg kan se på om jeg ikke har noe annet å drive med.

    God tur!
     
    Sikiduck liker dette
  2. helged

    helged Sølvrev

    Innlegg:
    240
    Likes mottatt:
    174
    Bonuspoeng:
    43
     
    Fridtjof liker dette
  3. Blades33

    Blades33 Medlem

    Innlegg:
    222
    Likes mottatt:
    423
    Bonuspoeng:
    63
    Det er litt farlig å skulle være hobbypsykolog for én man overhodet ikke kjenner, så om jeg bommer helt her nå, får du ha meg unnskyldt.

    Men. Ta denne anledningen til å lære mer om deg selv. Hvordan du reagerer på å være alene (all den tid det er mulig, ombord et fly, og senere i Miami), hvordan du håndterer å ikke ha noen andre å ta hensyn til rundt deg for noen dager.

    Ikke utsett deg for unødvendig risiko, men vurder å oppsøke situasjoner du ellers ikke ville oppsøkt: Kanskje en nattklubb med et mer eksotisk tema; eller oppsøk andre mennesker. Vi nordmenn har generelt litt vanskelig for nettopp det siste, men hvorfor ikke prøve det nå?

    Benytt anledningen til å kaste alle rutiner på båten for noen dager; og tørr å være den utgaven av deg selv som har reist alene til et annet land. Jeg tror veldig mange av oss har godt av å utfordre oss selv mer, og basert på det du skriver, vil dette kunne være en måte for deg å gjøre nettopp det.

    Og, basert på mine erfaringer fra Miami: Det finnes knapt et sted i verden hvor det er mer akseptert å være nettopp seg selv enn der. Grip sjansen, gi det et forsøk, og skulle du ha behov for det: Skaff deg en burger, tre øl/brus og legg deg på rommet og fyr opp en film på tven.

    Lykke til, du er modigere enn du tror!
     
    kaijoar, Henrik, Are and 8 others like this.
  4. DanH

    DanH Senior Medlem

    Innlegg:
    1,197
    Likes mottatt:
    1,979
    Bonuspoeng:
    113
    Kanskje du kan skrive et "live" reisebrev? Som en leser føler man at man er litt med på turen, og mitt inntrykk er at den reisende også føler seg mindre alene på en slik tur.
     
  5. Bjoern In America

    Bjoern In America Digger USA og Japan!

    Innlegg:
    744
    Likes mottatt:
    1,009
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg reiser alene til USA hele tiden! Jeg har vært 15 turer i USA det siste året, og jeg reiser alltid alene.
    Det er ikke pga jobb, kun fordi jeg elsker landet. Du kan engelsk ikke sant? @Sikiduck Det er jo ikke noe problem å kommunisere med folk.
    Gled, deg! Kos deg! og nyt livet! :)

    Her er bitelitt fra min Miami tur

    Men (pekefinger) om du er på tur alene eller med venner. Ikke vær naiv, og ikke la deg lure.
     
    watchaddicted and Sikiduck like this.
  6. Sikiduck

    Sikiduck Senior Medlem

    Innlegg:
    689
    Likes mottatt:
    1,219
    Bonuspoeng:
    93
    Tusen hjertelig takk for alle gode, kloke og betryggende svar!:)

    Jeg tenker alt blir bedre når jeg har først kommet meg på første fly til første og eneste stoppet i CPH.
    Litt smånervøs får jeg overleve, men gleder meg masse. Tenker dette blir spennende.

    Takk for alle gode tips til hostel og spisested. Jeg skal bo på The Gates Hilton på South Beach, og ser på kartet at det er spisesteder rundt om kring. Ellers så skal jeg jo sjekke ut South Beach, så jeg tenker jeg får meg noe mat før solen går ned hehe :p

    Siden dette er første gang alene så kan jo det som dere sier enten være bra eller ikke bra. Jeg skal bare være fire netter, så jeg kan tenke hvis det ikke er gøy alene, at jeg kun er der for fire dager. Jeg tenkte først tre dager men følte det ble reise så langt for så kort, så var hotellet rimelig så ... satser på at jeg ikke bommet der :)

    Jeg har lyst å dra Key west t/r men det må bli med buss, vet ikke om jeg tør å leie bil der borte.


    Hehe takk for tinder tipset, har selv tenkt på det å smelle det opp og se om det blir noe napp. Hotellrommet har jo plass til to :)


    Har reiseforsikring hos Bank Norwegian som jeg tar med. Har et Santander gebyrfri kredittkort jeg og tenkte å ta med men det er rota bort. Kun et kredittkort er dumt, så får se hva jeg finner i huset.


    Ja, kanskje jeg skal skrive et "live" reisebrev! Det er jo kjekt å titte innom her og se om det er kommet noen varsler, så det skal jeg definitivt vurdere sterkt. Det blir sikkert ikke så spennende som alle andre reisebrev her inne men!

    Ja jeg kan engelsk. Jeg fikk ingen 6er i engelsk men hehe, jeg kan snakke med folk så da overlever jeg. :p


    Det jeg tenker litt på er når jeg skal komme meg fra MIA til South Beach, om jeg skal hive meg på denne bussen til $2,35 eller om det beste er taxi eller Uber som tar meg til hotellet for $18-24. Det tryggeste er vel kanskje taxi, eller, har hørt personer som kun en kan lett bli mål for tyveri og slikt? Kanskje best å ta Uber, eller buss.
     
    Mbj, RoadKing, Fredrik81 and 3 others like this.
  7. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,125
    Likes mottatt:
    7,718
    Bonuspoeng:
    183
    Noen siste ord og en klar oppfordring fra meg her.

    Du er alene på tur - la nysgjerrigheten ta overhånd. Vær nysgjerrig og litt naiv. Gjør reisen din vanskelig.

    Å gjøre reisen vanskelig og ut av komfortsonen vil variere enormt fra person til person. For noen holder det å gå over Grønland på Oslo-tur med vennegjengen. For andre slutter komfortsonen når man hopper på en lokalbuss utstyrt med en håndskrevet papirlapp med instruksjoner i et nytt land. Noen må stige ombord på godstog i Mauritania for å komme ut av komfortsonen og gjøre noe de synes er skummelt.

    Skalaen strekker seg i begge retninger, og den består av uendelig mange nyanser. Finn ut hva du synes er vanskelig og utenfor din komfortsone, og så beveger du opp til den grensen.

    Og så gjør du et lite hopp over.

    [​IMG]
    Basketball-spillende munk i Tibet. Studio D.

    Og så det kjedelige med liten tekst... Alt med måte. Hold deg trygg og bruk sunn fornuft fremfor alt. Les deg litt opp på forhånd om det er enkelte strøk som bør unngås, eller andre Miami-spesifikke ting du bør være obs på. Ikke ta eksemplene over her altfor bokstavelig. Kanskje det egentlig er nok å stoppe opp og se inn sidegatene, de små strøkene og nabolagene du normalt ikke ville oppsøkt - og så være naiv nok til å tenke at du skal selvfølgelig utforske de videre uten å tenke mer over det eller på ting som kan gå galt. Finne en restaurant der, sitte alene og spise noe du aldri har spist før. Kanskje det er nok til å gjøre at du føler at reisen er vanskelig. Var det grensen din og du gikk over, har du klart det. Gjenta neste gang du reiser. Hold det interessant.
     
    Edvard, RoadKing, Sikiduck and 6 others like this.
  8. Bjoern In America

    Bjoern In America Digger USA og Japan!

    Innlegg:
    744
    Likes mottatt:
    1,009
    Bonuspoeng:
    93
    @Sikiduck Jeg kjører mye Uber i USA og er strålende fornøyd. Cash free og fast pris. Enklere blir det ikke.
     
    Sikiduck liker dette
  9. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,773
    Likes mottatt:
    10,096
    Bonuspoeng:
    183
    Uber funker helt perfekt i Miami! Ikke noe å spekulere i.

    Hvis du får muligheten så kjøp billetter til et litt typisk amerikansk sportsarrangement. Selv om du kanskje ikke er så interessert i selve sporten, så er det kult å ha vært der og opplevd stemningen. Jeg var på Miami Heats-kamp i November og syns det var dritkult, selv om jeg ikke er så veldig interessert i basketball.
     
    Sikiduck liker dette
  10. torfje

    torfje Nytt Medlem

    Innlegg:
    45
    Likes mottatt:
    28
    Bonuspoeng:
    18
    Heisann. Kult at du skal på tur. Eg reisar for første gong aleina til USA og Canada i tre veker om ikkje så alt for lenge. Gledar meg veldig. Er no på ein 5 dagars tur i Aust-Europa åleina for å lada litt opp.
     
    Edvard, Sikiduck and Stuttfeiten like this.
  11. Blades33

    Blades33 Medlem

    Innlegg:
    222
    Likes mottatt:
    423
    Bonuspoeng:
    63
    Nå er det vel bare baseball som er i gang det borte, minus Stanley Cup som foregår i to byer litt vel langt borte. Får god tid til å drikke øl, i det minste..!
     
    Sikiduck liker dette
  12. Sikiduck

    Sikiduck Senior Medlem

    Innlegg:
    689
    Likes mottatt:
    1,219
    Bonuspoeng:
    93
    Nå har jeg blitt foret med all slags info om skyteepisoder og drap der borte:( hjelpes. Faen.
     
  13. lMartin

    lMartin Jeg var ung og trengte poengene! InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,975
    Likes mottatt:
    6,293
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg tror ikke du skal tenke så hardt på det. Man kan sikkert si mye om amerikanernes forhold til skytevåpen, men det er ikke sånn at man som turist i normale, trygge områder løpet noen stor risiko for å bli skutt. Ikke oppsøk krim, dop eller gjør dumme ting ellers, så går dette helt fint :)
     
    Mbj and Sikiduck like this.
  14. Tore

    Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

    Innlegg:
    5,110
    Likes mottatt:
    114,459
    Bonuspoeng:
    350
    Det var da litt av en destruktiv gjeng du omgås. Dette finnes ikke farlig om du ikke selv oppsøker det. Kom deg på tur, dette vil du leve lenge på og heller ikke angre på!

    God tur!!!
     
    Baldrick and vegardg like this.
  15. Sikiduck

    Sikiduck Senior Medlem

    Innlegg:
    689
    Likes mottatt:
    1,219
    Bonuspoeng:
    93
    Ja det er ikke særlig positivt, får second thoughs nå ... faen. Det er ikke gøy. Men de er nok bare redde for meg. Jeg holder meg alltid unna bråk og har tenkt å være klar med seddelbunke hvis jeg skulle bli ranet.
     
  16. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,650
    Likes mottatt:
    32,499
    Bonuspoeng:
    293
    Du skal ha maks uflaks for å ramle borti en episode, med eller uten skytevåpen.
    Det er et stort land med mange hundre millioner mennesker.
    Jeg har bodd der borte, feriert der masse. Aldri opplevd noe ubehagelig.
     
  17. Baldrick

    Baldrick Cunning Planner

    Innlegg:
    1,793
    Likes mottatt:
    4,523
    Bonuspoeng:
    113
    Nå fikk jeg jammen lyst til å ta en egotrip til Miami også..! :)

    Det verste er at da vil også jeg få høre kommentarer fra en bekymret mamma. Selv om jeg i de fleste sammenhenger kan betegnes som en voksen mann.. :rolleyes:

    Nei, her er det bare å kjøre på! Du vil garantert ikke angre!
     
  18. Bjoern In America

    Bjoern In America Digger USA og Japan!

    Innlegg:
    744
    Likes mottatt:
    1,009
    Bonuspoeng:
    93
    Besserwissere som forteller deg hvor farlig det er i USA har lite kunnskap om landet.
    Det er farlig i Ballangen også, hvis du surrer det til med feil folk. Eller du kan jo besøke belastede bydeler i Sverige.

    Perspektiv: Staten Texas er i areal like stor som Storbritannia, Tyskland, Belgia og Nederland til sammen.

    USA er stort. Du oppholder deg i Europa? selv om det er mange steder det er livsfarlig å ferdes i Europa også, ikke sant? :)
     
    DanH, Robamu, Baldrick and 2 others like this.
  19. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,339
    Likes mottatt:
    19,547
    Bonuspoeng:
    293
    *alvorsstemme*
    Nå må du faen meg be de folka holde kjeft.

    Selvfølgelig finnes det gærninger i et land med 300millioner innbyggere, men de finnes da over alt, men de holder seg normalt i sine egne områder. Eksempelvis i slumområder..

    Et par fakta, Norge har høyere våpentetthet enn USA. En av verdens farligste flyruter er Narvik-Bodø.
    Det har vært terror i Norge, men tror ikke mange er redde for å sende ungene på sommerleir selv om statistikken i de senere år er ganske dramatisk.

    Skal man la sånt styre livet sitt kommer man aldri noen vei, og i tillegg forer man på en underliggende angst. Jeg sier selvfølgelig ikke at du skal kaste bananer på gangstere på hjørnet i Miami, men holder man seg unna å bli ape drita og bruker sunn fornuft kan man oppleve mye spennede og utvide sin horisont.

    En strålende aktivitet er å sette seg på en fortauskafe og knekke en pils og se på folkelivet.

    God tur og nyt reisen :)
     
    Mbj, Chrisbgg, Baldrick and 3 others like this.
  20. elgaaen

    elgaaen Senior Medlem

    Innlegg:
    783
    Likes mottatt:
    525
    Bonuspoeng:
    93
    Vi var i Miami på Bryllupsreise i Mars midt under Spring Break, hvor de fleste du møter på kvelden går rundt med en joint og mange har "tattiser" i trynet.. Vi var litt skeptiske første kvelden på South Beach men de fleste var faktisk bare i godt humør:) Dessuten er ikke South Beach så koselig (ikke under SB ihvertfall) så du blir sikkert lei etter en kveld.. Masse gode restauranten og mer sjarm rundt Espanola Way og Lincoln..

    Det skal også nevnes at jeg aldri har sett så mye politi på en plass og krim raten har gått drastisk ned siden Mamma og Pappa var på bryllupsreise der i 1983 for å si det sånn.. Vi la fra oss verdisaken på stranda mens vi badet etc og opplevde det aldri som noe problem..

    Bil der borte er veldig enkelt, og trafikken ut til Key West går aldri fortere enn 40-60mph så det er ikke skummelt.. Det er mange leiekontorer der og jeg opplevde Sixt på Collins avenue som billigst.. Med google maps kan du laste inn kjøreruten og så skru av Roaming så sparer du de pengene.. Når du kommer inn på rett vei så går det rett frem i 3-4 timer til du er fremme..
     

Del denne siden