Leiebilselskap: Hyre
Status: Sånt driver de ikke med tror jeg
Stasjon: Parkeringsplass på Ensjø, Oslo
Bil bestilt: Seat Ateca aut.
Bil mottatt: Seat Ateca aut.
Ok, Hyre er ikke helt et leiebilselskap, men de fortjener en liten ride report. Hyre er en hybrid mellom bildeling og bilutleie. Akkurat nå er de i lukket beta og kun tilgjengelig Oslo, for det meste med nyere biler fra Møller (en av deleierne). Atecaen var en veldig god bil, leier den gjerne igjen.
Har før brukt å plukke opp leiebil hos Avis på Ensjø, og sammenlignet med de er dette veldig spennende. I appen fikk jeg mulighet til å booke konkrete biler som står plassert rundt i byen, med bilde av bilen og alt av info. 450,- per døgn inkludert 150km er ikke ille, spesielt med tanke på at dette var en svært godt utstyrt bil. Når leietiden starter aktiveres mobilen som nøkkel og du trenger ikke henvende deg til noen for å hente bilen. Før du får låse den opp må du ta bilder av bilen som lastes opp, det samme må gjøres ved tilbakelevering.
Underveis teller appen fortløpende prisen, inkludert bompenger og drivstoff. Løsningen på drivstoff er genialt enkelt. Leverer du tilbake med mindre enn da du hentet betaler du 18kr literen, fyller du opp mer får du tilbake 17kr literen. Som den gode sunnmøringen jeg er fylte jeg full tank til 15kr literen og tjente litt
Fra start til slutt av leieforholdet mitt måtte jeg bare le hver gang jeg tenkte på Avis som jeg ofte leier med ellers. Teknologisk er de på steinaldernivå.
Vis alt...