RoadKing til Costa Rica med frua

Tråd i 'Reisebrev' startet av RoadKing, 25. des 2017.

  1. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,659
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Jepp, fant ut det når jeg slo av treg trønder modus :eek:
     
    Kristian, Lnbre and Insomnia4u like this.
  2. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,659
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    En oppsummering på Avianca:
    Høflig, blid betjening, men du fikk veldig samlebåndfølelsen.
    De følger dessuten ikke med på når man trykker på call knappen. Prøvde 2 ganger.
    Frokosten var trist.
    Lunchen midtveis var fin, men jeg ble litt skuffet over at jeg ikke fikk lov til to desserter.
    Stolen var god å sitte i, men akk så kort. Det er vel flere som har påpekt. Jeg er 188 og kunne bare drømme om å strekke meg ut.
    Før landing fikk vi en snack, men de kom ikke med drikke uoppfordret. Min fru var dessuten på toalettet da de delte ut og da hoppet de like så godt over henne.
    Måtte mase flere ganger om landingsskjema på engelsk.
    Summarisk vil jeg vel sette dem i klasse med Ethiopian.
     
    Avixlo, FFlyer, Scrooge and 8 others like this.
  3. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,659
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Bogota var en flott opplevelse, takker og bukker for tipset på guidet tur. Det hadde ikke blitt det samme uten.
    Vi skal tilbake til Colombia en gang :)
     
    Avixlo, FFlyer and Lnbre like this.
  4. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,659
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Nå sitter vi i Diamant loungen til Avianca. Mye støy, greit utvalg på mat og drikke. Flyr til SJO om et par timer. Turboferie dette :confused:
     
    Eddie47 liker dette
  5. CrotchRocket

    CrotchRocket Fernweh...

    Innlegg:
    1,442
    Likes mottatt:
    8,824
    Bonuspoeng:
    183
    Swiss fikk sin første CS100 sommeren 2016, så så veldig gammelt kan det ikke ha vært.

    Her syns jeg fruen var streng med deg.

    God tur. Det blir spennende å høre mer om Costa Rica.
     
    Hanen, thool, RoadKing and 3 others like this.
  6. Stuttfeiten

    Stuttfeiten Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,416
    Likes mottatt:
    18,397
    Bonuspoeng:
    183
    Eg kjenner at eg er mektig skuffa på dine vegner. Kva i alle dagar er dette for slags flyselskap? Eg tvilar på om dette selskapet blir kryssa av på lista mi nokon gong. Kanskje etter at eg har reist med Ryanair...
     
    RoadKing liker dette
  7. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,659
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Vi ankom Costa Rica før tiden. Så, summa summarum må jeg si Avianca har levert bra på punktlighet.
    Vel framme på Doubletree rundt kl 01 og dermed oppkobling på wifi tikket det inn melding fra NatureAir om at avgangen vår dagen etter dessverre var kansellert.
    Så det ble spontanløsning, Über tok oss opp i fjellet der vi skulle til en 1/4 av bare flybilletten.
    Granted, det var en laaaaang biltur og jeg tror sjåføren angret seg da asfalten tok slutt. Men vi kom fram :).

    Naturreservatet her oppe i Monte Verde er en flott opplevelse. Anbefales!
     
    Avixlo, Baldrick, FFlyer and 9 others like this.
  8. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,325
    Likes mottatt:
    35,284
    Bonuspoeng:
    293
    Det er herlig å følge herren (med frue) på tur. Nyt reisen :)
     
    RoadKing liker dette
  9. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,659
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Sitter i Copa loungen i San Jose.
    Ikke mye å skryte av. Lite utvalg i spisende.
    Her er bare toaletter, ingen anledning til dusj mm.
    Loungen er relativt ny (hele flyplassen bærer preg av at den ikke kan være mange år).
    Baren tilbyr det meste, men det er regler for hvem som får hva. Vi har carte blanche. Jeg undres på at det er EBG som gjør det, fordi hun i skranken begynte å si at vi ikke fikk komme inn, men hun ombestemte seg brått da hun leste videre på boardingkortet.
    Stinn brakke da vi kom, men i løpet av timen som har gått har det gått fly til det meste av the Americas. Det merkes.
    Som nevnt var spiselig ganske sørgelig. Men de har en bestillingsmeny mot ok priser, så vi tar nok noe der etterhvert.
    Utmerket ytelse på wifi, selv da loungen var smekkfull.
    Her er også en rad med pc’er til fri avnyttelse. De ser også ut til å væreav nyere dato.
    Personalet er hyggelige, serviceminded og behersker engelsk.
    Flere tv’er som står på en lokal kanal alle sammen.
    Det er dessuten en par monitorer som viser departures. Likte ikke formatet noe særlig da det er rene datalisten, hvilket gjør det litt stress å lete/lese. Lista avbrytes dessuten til stadighet av reklame.
    Det gledes å se at selv på en så travel dag så er det ikke en eneste forsinkelse/kansellering.

    Innsjekk gikk forøvrig kjapt, det eneste var at de fant ut at vi ikke hadde betalt utreiseskatt, så vi måtte i en annen skranke for å ordne det.

    Security og emigrasjon gikk fort og greit, må si etter denne turen at vi opplever security i mellomamerika som mange hakk kvassere enn i Europa, dog uten at det går utover flyten og produktiviteten.

    Han som sjekket oss inn fortalte ikke uoppfordret om lounge, ikke bra.

    På boardingkortene står det stemplet fasttrack, men den så vi ikke noe til, dog det var så effektivt at vi savnet det ikke.

    Vi har falt fullstendig for Costa Rica og skal tilbake, men mer om det på nyåret.
     

    Attached Files:

    Avixlo, Baldrick, Are and 11 others like this.
  10. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,659
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Toalettene er enkle, men rene. Airdryer og ikke papir.
    Det er familierom i tillegg til dame og herre wc.
     

    Attached Files:

  11. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,983
    Likes mottatt:
    8,364
    Bonuspoeng:
    183
  12. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,659
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Ja leste om den der. Vi skulle faktisk fløyet med det selskapet SJO-LIR, den ble kansellert og vi måtte improvisere. Den samme flighten fortsatte fra LIR og ut til der ulykkesflyet tok av. Så det er ikke fritt for at man gjør seg noen tanker.
     
  13. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,659
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    På tur over hintet jeg om at jeg ikke syntes minikabinen var noe særlig.
    På retur var vi i hovedkabinen, hhv 3A og 4A.
    Trivdes mye bedre der. Opplevde også service som bedre, men det kan seff bero på mannskapet.

    Reiser vi Avianca biz senere blir det i framre kabin, uten tvil.

    Da klokken slo 00:00 annonserte kapteinen godt nytt år og personalet lot champagnen flomme, iallefall foran gardina.

    Sov som en stein etter midnatt ogvåknet over Bilbao. Vi landet omtrent på rute, men var litt skeptisk på short transfertid ettersom vi ikke har ankommet med IC fly her før.

    Jeg var derfor lettere irritert da manianaland viste seg fra sin typiske side med å ikke ha bemannet broen og bruke en evighet til å få den inntil flyet.

    Når så døra ble åpnet så var det tid for den tradisjonelle seremonien...

    Hva er det egentlig som utleveres/diskuteres mellom den bakkeansatte og et medlem av kabinpersonalet

    Hvorfor må de stenge for så man ikke kan gå ut før etter en halvtimes oppdatering om slekta det siste halve året?

    Nuvel, vi rakk flighten med god margin så vi stakk til og med innom Sala loungen for en mineralvann.
     
    Avixlo, Baldrick, FFlyer and 9 others like this.
  14. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,659
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Vel nede på Zürich gikk vi til loungen på A vel vitende om at den var stengt. En hyggelig Fraülein så på boardingkortet, hummet og hammet litt og sa vi hadde god tid så vi burde gå til Senator lounge på D.
    Så gjorde vi det. Vurderte E, og det hadde sikkert gått greit, men det ville isåfall bare vært for whiskey baren, og jeg skal på jobb i mårra, så det får bli en annen gang.
    Loungen her på D er forøvrig utmerket. Lite folk, godt utvalg, smakfullt innredet, så feu Roadking koser seg, og jeg tenker at jeg må ta henne med på en IC flight i Swiss, en gang.
     
    Avixlo, Baldrick, FFlyer and 5 others like this.
  15. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,659
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Neste runde blir SAS Plus, ikke fritt for at det føles som litt nedtur.
    Men jeg gleder meg til en Mikkeler da :)
     
    Stuttfeiten liker dette
  16. animals

    animals Senior Medlem

    Innlegg:
    567
    Likes mottatt:
    995
    Bonuspoeng:
    93
    Hmm... De rapportene jeg har lest så anbefaler folk minikabinen. Høres veldig rart ut at servicen er bedre i den fremre kabinen også, så det må vel være pga crew!? Hvordan inntrykk sitter du igjen av med Avianca?
     
  17. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,659
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Minikabinen til SAS er suveren, men jeg syns ikke AV sin var det.
    Har nok noe med hardware å gjøre. SAS sin biz er AV langt overlegen.

    Jeg glemte forresten en ting til, på tur ned fortalte jeg at jeg fikk ikke strukket meg ut når jeg la ned setet i 6K.

    I 4A var ikke det noe problem overhodet, så ihvertfall 6K skal man passe seg for.

    Avianca generelt...
    Helt greit. Vår opplevelse var at de sliter litt med servicen på langdistanse. Om det er pga dårlig bemanning, uvante roller vet jeg ikke.
    De leverer et helt ok biz produkt. Om det er verdt pengene vet jeg ikke, for dette var en bonustur.
    De kunne kanskje med fordel vært mer stabil på språk. Vi opplevde alt fra de som ikke kunne engelsk til de som snakket fullstendig flytende.
    Uansett, skal du fly *A i mellom og sør amerika er det vanskelig å unngå dem :)
     
    Avixlo, Baldrick, Stuttfeiten and 3 others like this.
  18. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Høres langt underlegent ET etter din forklarig.

    De er hyggelige, gir god service og kommer når du plinger.. Og de snakker engelsk :)

    Og så mye desert du klarer å dytte i hue :)
     
    RoadKing liker dette
  19. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,659
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
  20. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,814
    Bonuspoeng:
    113
    @RoadKing: Takk for reisebrev! Kan du tenke deg å dele litt erfaringer fra overnattingene på Costa Rica? Noe å anbefale?
     
    Nuvolari liker dette

Del denne siden