SAS Amex elite - Leiebilforsikring !OBS!

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av magnusha, 16. mai 2019.

  1. October

    October Senior Medlem

    Innlegg:
    929
    Likes mottatt:
    2,080
    Bonuspoeng:
    93
    Blir bare mer glad for å ha droppet hele elite kortet. Jeg leste vilkårene allerede da og reagerte på den dårlige forsikringen sammenlignet med andre.

    Trist for alle som nå får problemer også med treg kundeservice i tillegg
     
  2. Pingus

    Pingus Senior Medlem

    Innlegg:
    919
    Likes mottatt:
    1,310
    Bonuspoeng:
    93
    Oppdatering: Ga opp Amex, kontaktet i går Winterbergh som har helårs reiseforsikringen min har egenandelsdekning. Én time etter innmeldt krav kom tilbakemelding på mail med forespørsel om skadeinformasjon/-regning. Sendte over denne, og på slutten av dagen kom erstatningsbekreftelse. Kan knapt bli smoothere. (Tenkte jeg skulle informere de om at Amex kunne gi meg dekning, så kanskje de kjører regress opp mot de? Lykke til...:rolleyes:)
     
    CrotchRocket and Xflipper like this.
  3. Pingus

    Pingus Senior Medlem

    Innlegg:
    919
    Likes mottatt:
    1,310
    Bonuspoeng:
    93
    Oppdatering2: Penger på konto den 25/7. :)
     
    ina liker dette
  4. sopranoss2

    sopranoss2 Medlem

    Innlegg:
    150
    Likes mottatt:
    13
    Bonuspoeng:
    18
    "Forsikringen gjelder under en Reise og gjelder for alle førere, opptil maksimalt 5 stk., som er navngitt i billeieavtalen. Forsikringen gjelder kun dersom minst 75 % av kostnadene for leiebil betales med SAS EuroBonus American Express Elite-kort"

    Dette står i vilkårene. Da kan de vel ikke kreve at reisen også skal være betalt med Amex for at leiebilforsikringen skal gjelde?
     
    Jan Fredrik liker dette
  5. stekus

    stekus Senior Medlem

    Innlegg:
    930
    Likes mottatt:
    728
    Bonuspoeng:
    93
    Hvis det står et annet sted at forsikringen kun gjelder hvis 75% av reisen er betalt så gjelder den betingelsen for hele reisen. Med mindre det er spesifisert at forsikringen gjelder for leiebil uten at du er "på reise"
     
  6. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg pleier å betale hele reisen med kortet, fly, hotel og leiebil, så da er 100% betalt med kortet, da gjør en kort prosess med det kravet :cool:
     
  7. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,154
    Likes mottatt:
    7,904
    Bonuspoeng:
    183
    Men hva om en er på jobbreise, der jobben har kjøpt og betalt fly/hotell. Så finner en ut at en skal ta en biltur på fritiden? Gjelder det da?
     
  8. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,661
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Er du på jobbreise er du på jobbreise, 24/7. Det er en definisjon som ligger høyere enn Amex.
     
  9. Chr1st1an

    Chr1st1an Medlem

    Innlegg:
    50
    Likes mottatt:
    38
    Bonuspoeng:
    18
    Om du leier bil i Norge via Hertz og betaler med Amex så er det krav til at du har en betalt overnatting for å kunne benytte forsikringen i kortet.
    Så om du leier bil i Oslo og kjører til Kragerø for å bo gratis på hytta til en kompis eller familien og får en skade på bilen, så er du fu**ed.

    Det var svaret jeg fikk fra Hertz etter en steinsprut i ruten.....
     
  10. tverilytt

    tverilytt Nytt Medlem

    Innlegg:
    11
    Likes mottatt:
    4
    Bonuspoeng:
    3
    Interessant tema, merket at dette har jeg ikke full oversikt over, og det er vel dumt når man først har et Elite kort...

    Fant definisjon på "Reise" i forsikringsvilkårene - ser ut som man enten må foreta en flytur, eller forhåndsbestille overnatting...

    “Reise” defineres som en reise utenfor det landet der Forsikrede er bosatt eller en reise innenfor landet Forsikrede er bosatt,
    forutsatt at reisen omfatter en flyreise eller minst en forhåndsbestilt overnatting på et annet sted enn der Forsikrede bor.
    Reiser kan vare opptil 60 etterfølgende dager eller sammenlagt opptil 120 dager i hver 12-månedersperiode. Alle reiser må
    påbegynnes og avsluttes i det landet Forsikrede er bosatt. Minst 75% av reisens kostnader (transport, overnattinger, utflukter,
    fritidsaktiviteter) må betales med SAS EuroBonus American Express Elite Card eller EuroBonus-poeng.
     
    paron, Xflipper and mrt like this.
  11. Ruby

    Ruby Super-veteran

    Innlegg:
    1,930
    Likes mottatt:
    6,750
    Bonuspoeng:
    183
    Fikk en liten skrape og bulk i bildør og stigbrett etter bil ble truffet av vrakgods da jeg kjørte over dette.
    På en enkel måte fant jeg ikke ut så mye om hvilke «goder» dette kortet gir ifm skade på leiebil.
    Så åpnet jeg LO Favør appen hvor det på første siden under reiseforsikring står:
    «Ingen egenandel som følge av skade på leiebil».
    Fylte så ut skjema på nett, la med claim og kvittering fra AVIS samt bilder av skaden og sendte inn.
    I dag, to døgn etter innsendelse kom svaret, alt dekkes og null egenandel :D
    Og pengene er allerede på konto, snakk om bra forsikring asså
    For noen år siden knuste jeg glass i et par spell nye RayBan solbriller og hadde samme opplevelse som skaden på leiebilen.
     
    Liza, OyvindN, EndreD and 6 others like this.
  12. tmolvik

    tmolvik Aktivt Medlem

    Innlegg:
    333
    Likes mottatt:
    247
    Bonuspoeng:
    43
    Noen som har vært så "heldige" å få testet forsikringen til Am.Ex i USA. Tenker da spesielt på SLI. Ser Sixt nå tilbyr bil booket fra Norge uten SLI-forsikring. Ser jo det står i vilkårene at Am.Ex dekker dette, men med tanke på at det gjerne er om og men i tillegg til potensielt mye penger, så lurer jeg på om noen har noen erfaringer?
     
  13. bXmi

    bXmi Medlem

    Innlegg:
    157
    Likes mottatt:
    294
    Bonuspoeng:
    63
    På siden av det du spør om, jeg har ikke erfaring med å bruke forsikringen til Amex, men utvidet ansvarsforsikring isolert sett (supplemental liability insurance, SLI) er vel det tillegget man har minst bruk for.

    Leide nettopp med Sixt etter der SLI var inkludert i produktet "Cover The Car And Liability" til 16.99 USD pr dag. Dette forstår jeg som LDW + SLI kombinert. Det var mulig å velge additional SLI som gir høyere dekning enn lovkravet i staten man leier i, men jeg ser ikke behovet for det.

    Selv ville jeg ikke valgt å stole på Amex Elite sin forsikring alene fordi selskapet Amex benytter seg av vil gjøre alt de kan for å argumentere seg bort fra at du har et krav mot dem. Ha en reiseforsikring med dekning for egenandel på bil, og kredittkortet som et tillegg dersom egenandelen er begrenset i reiseforsikringen.
     
  14. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,171
    Likes mottatt:
    3,217
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har tidligere leid biler i Ukraina, Georgia og Armenia, da var det stort sett kun TPI mellom 5 000 og 20 000 USD inkludert i leien.
    Nå vet jeg ikke hva som er skikk i disse landene. Mulig man får bare dra avgårde når man er ansvarlig for store skader, men hvis det ikke er slik, så kan man potensielt sitte med store krav (det kan tenkes at man skader en dyr bil eller at noen blir invalid og mister arbeidsinntekten livet ut). Manglende TPI tenker jeg kan være mye mer ødelegende enn at man må ut med 10 000 kroner egenandel for en bulk i bilen.
     
  15. bXmi

    bXmi Medlem

    Innlegg:
    157
    Likes mottatt:
    294
    Bonuspoeng:
    63
    Mulig jeg var upresis her, men enig - SLI må man ha i USA, enten gjennom leiebilselskapet eller reiseforsikringen.

    Her er menyen fra Sixt. Cover the car er ok om du har Amex Elite reiseforsikring eller annet som dekker "Utvidet ansvarsforsikring (Top Up/ Supplemental Liability-SLI)"
    upload_2024-4-9_22-21-25.png
     
  16. tmolvik

    tmolvik Aktivt Medlem

    Innlegg:
    333
    Likes mottatt:
    247
    Bonuspoeng:
    43
    Mulig jeg har misforstått, men det er vel SLI som bl.a forsikrer deg mot all slags søksmål for følgeskader i USA? Egenandelen i seg selv er jeg ikke så redd for, men man vet jo aldri hva annet de kan finne på der borte. Når det gjelder Am.Ex så virker den ikke å være helt stabil nei, men der har jeg reiseforsikring med dekning i tillegg.
     
  17. bXmi

    bXmi Medlem

    Innlegg:
    157
    Likes mottatt:
    294
    Bonuspoeng:
    63
    Riktig - SLI er ansvarsforsikring som man må ha, det jeg refererte til var en tilleggsdekning på toppen av SLI (additional SLI, som er unødvendig). SLI var i utgangspunktet langt over lovkravet, så den kommentaren var forvirrende.
     

Del denne siden