SAS eller Thai business?

Tråd i 'Bonushjelp' startet av oniec, 29. okt 2025.

1. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,206
    Bonuspoeng:
    293
    Helt enig! Og gjør akkurat det om noen dager.

Service er alltid bra hos TG, men SAS er som du sier hit or miss avhengig av personalet og dagsformen deres. Setene i TG A350-9 er langt fra splitter nye nå, men heller ikke dårligere enn SK sine.

Særlig returen direkte til OSL (13 timer) med avreise drøyt midnatt fra BKK, et solid måltid ombord og fortsatt god tid til å sove 8t i flat-bed slår alt. Som TG/* gull får jeg konsekvent litt ekstra service ombord, bla forretten servert for hånd før alle andre etterpå får den fra tralle. Små ting, men hyggelig.

Landing tidlig på morgenen i Oslo ferdig uthvilt gir meg en ekstra dag ferie siden jeg går rett til jobb, opplagt og fin etter returen.

Velger alltid TG t/r, også fordi de bundler en t/r pris som er lavere enn å kjøpe 1 vei som @oniec er inne på.

Billig-bundle t/r biz med TG koster oppunder 30k, om man kjøper turen litt i forveien. Det er aldri tilbud som senker prisen under dette - fordi det alltid er fullt uansett.

Det er bare 32 biz seter i maskinen, i 1-2-1 config. Ene-setene ut mot vindu (annenhver rad) er selvsagt å foretrekke for mest mulig privat nattesøvn.

EDIT: litt ekstra info. Det er galley foran biz som brukes til biz serveringen. Galley bak i illustrasjonen er sperret av med gardiner og brukes til (prem) eco.

Servering av mat skjer nedover begge aisles. Men drikketrallen, inkl ekstra runder starter ved 11A (laveste setenr på maskinen) og nedover venstre aisle for den snur gjennom bakre galley og kommer oppover høyre aisle. Raskest servering kommer på A, C, D, E setene med andre ord.

Screenshot_20251029_174100_Thai Airways.jpg

Last edited: 29. okt 2025
    Flymunda, EndreD, jgroneng and 4 others like this.
  2. oniec

oniec Nytt Medlem

Likes mottatt:
    13
    Bonuspoeng:
    3
    Nå ga du meg absolutt noe å tenke på, hadde nesten hugget i sten at jeg skulle fly med SK..
    Hvordan er erfaring med TG econ? Så vidt jeg ser det har de ikke noe "middels" produkt som premium på SK.
    Tenker da hovedsakelig på setene, og om man har mulighet til å kanskje få en time eller to på øyet, eller om det er fryktelig liten plass.
    Høydemessig er jeg helt på snittet, men noe bredere over skuldrene enn hvermansen, hvis det hjelper for å gi noe info om setene.

Datoene jeg ser for meg med TG koster econ/biz rundt 20k
    biz/biz 30k.

Med SK ligger prem/biz på 17k
    Biz/biz 27k.

Altså 10k mer for biz en ekstra vei uansett hvem jeg velger, så tror ikke det blir aktuelt, fortsatt (relativt) ung og dum, så er ikke helt ødelagt av å sitte i econ en dag :p

Kniven liker dette
  3. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,206
    Bonuspoeng:
    293
    Endel år siden jeg fløy TG i eco, og da var det ikke i A350. Så her har kanskje andre nyere erfaringer.

Service er som før sagt konsistent god hos TG, så du kan trygt regne med at det gjelder eco også. Mat og drikke er inkl i prisen, ikke noen ekstra betaling som hos SK.

Her er litt info fra TG selv om service, mat og mer i eco:
    https://www.thaiairways.com/en-cn/content/in-flight-experience/experience-economy-premium-economy/

Samt review med endel bilder, selv om denne er fra 787 ikke A350. Samme seat layout i eco, og i lignende produkt også ellers:
    https://liveandletsfly.com/thai-airways-787-8-economy-class-review/

oniec liker dette
  4. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    883,774
    Bonuspoeng:
    293
    Uansett hva du velger, så vil det være betydelig dyrere dersom du velger SAS den ene veien og Thai den andre veien

kongenamundsen and Wiolenze like this.
  5. oniec

oniec Nytt Medlem

Likes mottatt:
    13
    Bonuspoeng:
    3
    Jau, det blir enten-eller, noe mixing og triksing ble bare dyrere nesten uansett hva jeg velger :)

6. democomputer

democomputer Senior Medlem

Likes mottatt:
    5,996
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg mener forskjellen mellom eco og premium eco er større enn forskjellen mellom bis (SK) og bis (TG) og ville vektlagt det.

Vektlegging av dag/natt-flight med tilhørende formiddag før avreise, jetlag, dagfylla på fly osv må du regne inn på egenhånd:)

K

oniec, Preference, LaDuden and 2 others like this.
  7. Sykkelthor

Sykkelthor Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,228
    Bonuspoeng:
    93
    Kloke ord!

democomputer liker dette
  8. Henrik

Henrik Hellas-sympatisør

Likes mottatt:
    10,867
    Bonuspoeng:
    183
    Med bare et par glimt på SAS.no, så kan det se ut som det enkelte dager før jul koster 5.000-6.000 kr hver vei i Premium økonomi, og jeg har med min minimale innsats til gode å finne noe under 12.000 kr for business som absolutt billigste på returen, og det er ofte 15.000 kr, og ganske konsekvent det på utreise.

Kors og hvitløk og alt som hører med, jeg mener at premium økonomi begge veier også kan vurderes her - du får mye moro for snaue 10.000 kr i ekstra lommepenger i Bangkok.

Calling, EndreD, oniec and 3 others like this.
  9. mrt

mrt Veteran

Likes mottatt:
    1,132
    Bonuspoeng:
    113
    Spesielt hvis du kan kombinere reisen med jobb på flyet

10. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    6,227
    Bonuspoeng:
    183
    SAS VS Thai Biz??? Svaret er enkelt, jeg ville gått for SAS Business der, har reist med begge selskapene, og SAS vinner den duellen mellom de to flyselskapene, men hadde jeg billig klasse økomoni, så vinner Thai air lett.

Omaniac and kongenamundsen like this.
  11. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    75,309
    Bonuspoeng:
    293
    For en gangs skyld så er @Kaffen og jeg på bølgelengde. ;)
    Jeg synes Thai biz er ganske begredelige greier, men kan ha vært uheldig. (First class, derimot..)

Hvis ikke avreise- og ankomsttidspunkt er viktig, så hadde jeg gått for SAS. Jeg trives godt hos SAS, og siden jeg er en hyggelig kar, og ikke altfor kravstor, så er crew stort sett hyggelig mot meg også. Jeg er også veldig norsk, så sånn asiatisk service med bukking og neiing blir litt for meget for meg.

Men, det er jo selvfølgelig en smakssak. Og trådstarter blir nok ikke så mye klokere av alle de ulike svarene han får her.. :D

Kjetil L, oniec, DJasko and 3 others like this.
  12. morradi

morradi Senior Medlem

Likes mottatt:
    906
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg fløy BKK-OSL med TG øko i går. Ganske lavt belegg, kanskje 30% ledig, så junior og jeg hadde ledig sete mellom oss. Flytidene er helt fantastiske med tanke på søvn (forutsatt at man klarer å sove på fly). I så måte fungerer ruten strengt tatt bedre nå som de må ta omveien sør for Russland og Ukraina, siden man får en full natts søvn. Jeg (180 cm) sov 7.5 timer, mens junior klinte til med 10(!) timer. Vi har over gjennomsnittlig lett for å sove på fly - jeg vet det ikke er alle forunt.

På vår maskin (HS-THF) var interiøret ganske slitt, både seter og gulvteppe. Setene (ikke nødutgang) har nedfellbare fotstøtter. Det ser jo helt forferdelig ut, men er veldig fint for å få beina litt høyere og generelt variere beinstillingen.

Det er ikke individuelle luftdyser over setene (men de har tatt seg bryet med å installere luftdyser på toalettene), men kabintemperaturen var så lav at det ikke gjorde noe for min del, snarere var jeg for kald da jeg våknet opp langs Tyrkias svartehavskyst. Lyset ble skrudd på drøyt to timer før landing, litt for tidlig synes nå jeg.

Maten var enkel, men spiselig. Jeg synes vel at TG er bedre på middag enn frokost (basert på kun to flyvninger, SYD-BKK og BKK-OSL). Service er generelt OK, effektiv og smilende. Etter å ha flydd altfor mye TK øko de siste månedene, synes jeg kanskje TG var et skritt ned både med tanke på sete (foruten beinstøtten), IFE, Airshow, kabinuteeende og frokost, men et skritt opp med tanke på middag og betjening (TK får det ikke alltid helt til, synes jeg).

[Nå skulle jo ikke du sammenligne TG og TK, men det er nå det jeg har å sammenligne med på langdistanse øko fra den siste tiden.]

Last edited: 31. okt 2025
    tobeornot999, Flymunda, oniec and 2 others like this.
  13. Omaniac

Omaniac Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    294
    Bonuspoeng:
    63
    Har hatt TG BKK OSL noen ganger, og det som gikk igjen var et race for å få ut maten, rydde alt sammen, lys av og god natt, sov for helv…..
    De greide å servere forrett før drink/snacks, det tok tid å få rettet på det. Så når det var fortært så var hovedretten blitt kald, den kom også midt oppi det andre. Jeg koser meg på tur, så nuts & drink er viktig. Til rett tid.
    Jeg liker SAS business på longhaul. Produktet er ganske gjennomført selv om servicen kan variere, men har hatt lite å utsette på den.
    Skal av gårde ganske snart, Premium ned og business opp. Har et bud liggende på upgrade, så krysser fingerene.

NoLimit liker dette

Del denne siden