SAS flytter HKG til CPH fra 28.10

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av OttoL, 14. juni 2018.

  1. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,791
    Likes mottatt:
    57,172
    Bonuspoeng:
    293
    Enig. Skulle gjerne ha sett flere direkteruter fra OSL, og kanskje det er mulig med utbygging av non-Schengen som skal i gang snart. (krysser fingrene)
     
    DanH and RoadKing like this.
  2. Eriksan

    Eriksan Aktivt Medlem

    Innlegg:
    298
    Likes mottatt:
    328
    Bonuspoeng:
    63
    Lurer på om byttet til CPH vil påvirke SAS sine andre longhauls fra ARN. I dag brukes to maskiner på ARN-LAX/EWR-ARN og to maskiner på ARN-HKG/ORD-ARN. Rundturen til ORD går fint på under 24 timer så det får vel ikke noe direkte konsekvens, men da HKG startet opp fikk ARN-ORD mye senere avgangstid.
     
  3. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,078
    Likes mottatt:
    68,759
    Bonuspoeng:
    293
    Dette er sikkert litt av SAS sin protest mot de nye svenske flypassasjeravgiftene.
    Norwegian gikk høyt ut på banen og proklamerte sin protest mot avgiftene og flytter flygninger f.eks. til CPH fordi der er avgiftene betydelig lavere. Dette gir jo også et press på danske myndigheter til å ikke la seg rive med i avgiftsgaloppen.

    SAS kan ikke gjøre som Norwegian, de kan ikke protestere mot avgiftene på samme måte og finner derfor andre begrunnelser.

    Kanskje vi snart får OSL-ORD .....??
     
    mrhaakon liker dette
  4. magnusant

    magnusant LTG

    Innlegg:
    587
    Likes mottatt:
    759
    Bonuspoeng:
    93
    Så de vil helst ha flyene registrert i Norge, med utenlandsk crew og avgang fra CPH? :)
     
    alexfins liker dette
  5. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,355
    Likes mottatt:
    4,153
    Bonuspoeng:
    113
    SAS flyttet oss også fra OSL-ARN-STR (stuttgart) til OSL-CPH-STR. Gjør ikke meg noe men flyet fra Oslo går plutselig 6 istedenfor 9, så det blir grytidlig tur og ikke så mye lounge som planlagt
     
  6. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,078
    Likes mottatt:
    68,759
    Bonuspoeng:
    293
    Ja ... billigst registrering i Norge ...
    Billigste passasjeravgifter på CPH
    Billigst crew i Spania og England ...

    Husker det var et himla liv da SAS ville ansette kinesisk crew med bare i Kina da de startet flygninger til PEK. Fagforeningene truet med massive streiker og SAS trakk seg stille tilbake .... (det var lenge før Norwegian startet med "billig" crew fra Thailand og USA)
     
  7. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,614
    Likes mottatt:
    7,528
    Bonuspoeng:
    183
    Ser ut som prisene er ca. det samme som det var fra ARN.

    Har fulgt med på Business saver priser.

    Ser du får OSL-CPH-HKG T/R for 18 303 mot 18 759 som var det billigste jeg fant fra ARN

    Starter du derimot reisen i CPH må du ut med 23 k i Business Saver :eek: skjønn det den som vil
     
  8. Tore

    Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

    Innlegg:
    5,107
    Likes mottatt:
    14,454
    Bonuspoeng:
    293
    De skal fly 965/966 med A340 så det påvirker ikke de A330 som er på ARN i denne runden. Men de får jo mer kapasitet på ARN siden de mister HKG.
    Kanskje en 330 fra ARN blir brukt mer på tvers mellom basene
     
  9. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,315
    Likes mottatt:
    12,263
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg får ikke det til å gå opp med antall 343? PVG, PEK, NRT, SFO, ORD og nå HKG med 343.
     
  10. Tore

    Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

    Innlegg:
    5,107
    Likes mottatt:
    14,454
    Bonuspoeng:
    293
    Det er nå så, men mine avganger ligger inne med 343.
    Mulig de skal bytte på litt
     
    OttoL liker dette
  11. Tore

    Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

    Innlegg:
    5,107
    Likes mottatt:
    14,454
    Bonuspoeng:
    293
    Kanskje de lar en Svensk 333 ta seg av ORD fra CPH?
     
  12. FFlyer

    FFlyer Senior Medlem

    Innlegg:
    620
    Likes mottatt:
    2,081
    Bonuspoeng:
    93
    Lurer på om SAS har vurdert de lavere avgiftene opp mot at de flytter ruta til CPH og får direkte konkurranse fra CX på samme rute?
     
  13. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,343
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg booket opprinnelig den 29 Oktober til HKG, med retur HKG den 27 november, men så endret de bookingen til CPH, som var greit nok. Så jeg ringte kundeservice og fikk endret utreise til 27 oktober.

    Nå har det seg slik at det jeg ved en feiltakelse også er booket fra ARN-CPH-HKG dagen etterpå på grunn av de ikke fikk rettet den feilen i forrige booking.... Er det slik at en av dere kan møte på ARN og fly gratis til HKG i mitt navn i SAS Pluss?

    I såfall så er det en gratisbillett ARN-CPH-HKG i SAS Pluss mot at jeg får poengene :confused: Fukedup.jpg
     
    Last edited: 15. juni 2018
  14. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,696
    Likes mottatt:
    21,779
    Bonuspoeng:
    293
    Du skal nok se at det sitter noen og går gjennom alle bookingene nå, for jeg har også en «dobbel» booking enn så lenge.
     
  15. fly4fun

    fly4fun Aktivt Medlem

    Innlegg:
    451
    Likes mottatt:
    336
    Bonuspoeng:
    63
    Samme her,
    Jeg er blitt foreløpig ombooket på en måte som ville kreve en tidsmaskin før jeg rekker videreforbindelsen.
    Jeg regner med at det blir fikset etter helgen når PCC kommer fult tilbake på jobb .
     
  16. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,343
    Bonuspoeng:
    183
    Kanskje vi kan kreve ECC 261/04 kompensasjon for dette? :p
     
  17. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,315
    Likes mottatt:
    12,263
    Bonuspoeng:
    183
    Ja nei jeg bare er nysgjerrig jeg
     
  18. fly4fun

    fly4fun Aktivt Medlem

    Innlegg:
    451
    Likes mottatt:
    336
    Bonuspoeng:
    63
    Vel, jeg har tidligere jobbet med IRR i en annen selskap, så jeg kjenner ekstremt godt til reglene her.
    Så kompensasjon er utelukket, men om noen av dere blir booket om til en annen fly som fører til at man må ha ekstra overnatting så er det faktisk flyselskapet som er formelt pliktig for å dekke for ekstra kostnader.
    Bare ta vare på kvitteringer, forsøk å ikke være urimelig (blir litt lettere å gi avslag enn å betale om man krever plutselig siste natten tilbrakt på 5 stjerners hotell og matusalem av champagne til frokost).
    Men ellers er det bare å henvise til vilkårene til SAS, punkt 9.1.2 og 15.4, og det går stort sett greit.
     
    wilco and Insomnia4u like this.
  19. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,343
    Bonuspoeng:
    183
    Egentlig bonus at de byttet tidspunktene, for jeg sparte nærmere 500 kroner på den der, da jeg slipper å overnatte på HKG natta før jeg reiser hjem :)
     
  20. Neonex

    Neonex Senior Medlem

    Innlegg:
    1,282
    Likes mottatt:
    1,346
    Bonuspoeng:
    113
    Enig. Slipper unna med bare en avspaseringsdag også på jobb, i stedet for 2. Sparer dog ingenting på overnatting. Har ikke personlig samvittighet overfor meg selv til å kjøre rene MR og snu i døren når jeg betaler over 3k for billetten :p Gjort en langhelg ut av det med både SFO og HKG.
     

Del denne siden