SAS Heathrow Lounge-tilgang

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av dubidubno, 05. nov 2023.

  1. Rscott

    Rscott Veteran

    Innlegg:
    1,689
    Likes mottatt:
    4,107
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, det var nok da dobbeltpostingene startet. Ikke alltid like lett å være ny på forumet :)
     
  2. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,994
    Likes mottatt:
    3,990
    Bonuspoeng:
    113
    Lurer på to ting angående loungetilgang på LHR nå når SAS kjøper tilgang hos LH:

    1. Kan jeg gjeste inn noen på samme pnr som meg selv?
    2. Kan vi kjøpe tilgang for tredjemann?
     
  3. NorFlight

    NorFlight Senior Medlem

    Innlegg:
    1,330
    Likes mottatt:
    2,530
    Bonuspoeng:
    113
    Erfaring fra LHR september 2024.

    Jeg og min mor reiste fra LHR med SAS Plus på 2 ulike PNR, i går 16. september. Vi fikk uten problemer adgang til Lufthansa Loungen. Er selv SAS Gold (SkyTeam Elite Plus) og fikk uoppfordret QR-kode til Senator delen av loungen, hvor jeg kunne ha med gjest (opplyst 1 gjest, men kunne nok hatt med 2 uten problemer da det ikke var kontroll i døra bortsett fra scanneren).
     
    themichael liker dette
  4. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    4,384
    Likes mottatt:
    8,788
    Bonuspoeng:
    183
    1. Antagelig - men de har ikke publisert mye info annet enn at du har inngang for èn pax på SAS biz og/eller SAS go med EBG+. Kanskje sammen med en gjest. Uansett gjelder det bare fra nå og ut resten av september (se nedenfor)

    2. Nei, akkurat det er temmelig sikkert. LH tillater ikke kjøp av lounge-passes.


    Om pkt 1:
    SAS sier lite: https://www.sas.no/reiseinfo/pa-flyplassen/lounger/

    Til slutt, og dessverre: LH stenger hele LHR T2 loungen i en god periode utover. SAS har ikke sagt noe som helst om avtaler med andre lounger (se linken):

    Fra LH om LHR T2
    The Lufthansa Lounge is closed from 1 October 2024 to the middle of January 2025 due to renovation.

    For LH sine egne kunder, er det mulig å bruke alle de 3 andre *A loungene. Men LH er veldig tydelig på å si:

    Lufthansa HON Circle Members, Lufthansa Senators, Lufthansa Business Class, Star Alliance Gold and Star Alliance Business Class passengers can use the following Star Alliance lounges:

    Det står ingen ting om sær-avtalen med SAS i ST, og det virker som de har listet opp rimelig komplett hvem som har tilgang i kraft av LH-billetter.
     
    NoLimit and watchaddicted like this.
  5. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,994
    Likes mottatt:
    3,990
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for grundig tilbakemelding!

    Da er det bare å plage Diamant-mailen.. de har sikkert lite å gjøre på om dagen med frustrerte kunder som forsøker å booke bonusreiser:confused:
     
    tobeornot999 liker dette
  6. Ololsen

    Ololsen M

    Innlegg:
    294
    Likes mottatt:
    1,806
    Bonuspoeng:
    93
    Det har også vært nevnt at SAS passasjerer får tilgang til Singapore loungen på LHR når de flyr SAS pga codeshare/samarbeidet med SQ. Også nevnt av EB Aron i et intervju. Jeg testet det nå på søndag, men slapp ikke inn
     
  7. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    4,384
    Likes mottatt:
    8,788
    Bonuspoeng:
    183
    Det tror jeg ikke før jeg ser det.

    Da skjer det heller ikke pga JV samarbeidet med Singapore (SQ har altfor mye å tape), men en separat avtale mellom SAS og SQ. Litt tlsvarende avtalen med LH.

    SAS har i snart et tiår vært gjerrige og avvisende til å betale for lounger utenfor egen allianse. Uansett frittstående eller drevet av tredjeparts flyselskap. Kun bytte-avtalen med LH (mot SAS sine egne lounges) istedet for penger gjorde at de valgte å samarbeide med LH på LHR T2 og noen få andre steder.

    Tror neppe de begynner å øse ut penger nå, siden de ikke hsr gjort det før. Økonomien i bolaget er ikke fantastisk, og LHR er en så busy destinasjon for SAS at dette fort koster dem veldig mye, om de må betale til SQ pr pax.

    Eneste som taler i motsatt retning, er at SAS får mange sure kunder på de dyreste LHR billettene når det ikke finnes lounge for dem. Men da kan Anko velge å si "vi har avtale med LH, tyverr tyverr putsar dom upp just nu".
     
    NoLimit, Earl, Ololsen and 1 other person like this.
  8. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,249
    Likes mottatt:
    1,975
    Bonuspoeng:
    113
    Aron sa vel at de var igang med å forhandle en avtale om system-wide benefits, hvorvidt det inkluderer SQ lounge på SK flight er ikke gitt - kan tenkes at det kun SQ benefits på SQ flights.
     
  9. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,994
    Likes mottatt:
    3,990
    Bonuspoeng:
    113
    SAS chat kan informere om det ikke blir lounge på LHR mens LH sin er under oppussing.
     
  10. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,542
    Likes mottatt:
    4,081
    Bonuspoeng:
    113
    Det er dessverre sannsynlig for LHR. Men generelt kan man stole lite på hva chat eller gull/diamant mailen sier. Spør fem agenter så hører du ja, nei, kanskje, kanskje ja, kansje nei.
     
    Preference liker dette
  11. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    4,384
    Likes mottatt:
    8,788
    Bonuspoeng:
    183
    Akkurat det jeg antok og har sagt før.

    Anko sier "vi har avtale, men akkurat i perioden oktober 24 og ut året er det ingen inngang mens LH pusser opp"

    Skal bruke SAS fra LHR både neste uke (september) og uken etter (oktober, og stengt lounge).

    Bra med Amex Plat, da ;)
     
    jgroneng liker dette
  12. polscifly

    polscifly Medlem

    Innlegg:
    136
    Likes mottatt:
    181
    Bonuspoeng:
    43
    Skjønner lounge er et område SAS har spart penger, og det er kanskje ikke så dumt sammenlignet med andre alternativer, men det er nesten en skam å ikke ha et tilbud ved feks LHR, selv om det er midlertidig. SAS har jo knapt egne lounger igjen utenfor skandhubbene, de kunne vel godt hatt det på Heathrow?

    Tenker også at nå som SAS skal ha "ekte" business i Europa, så må det trappes kraftig opp både med partner-lounger, og noen flere egne både på noen øvrige flyplasser hjemme og noen av de mest brukte destinasjonene der ute, hvor ikke AF/KLM har et tilbud.
     
    Kjetil L liker dette
  13. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    4,384
    Likes mottatt:
    8,788
    Bonuspoeng:
    183
    Enig der. Men dette er SAS.

    De har ikke penger - og går antagelig enda dårligere fordi ledelsen gjør håpløse valg.

    Som å ikke ha lounge på LHR hvor de har masse flights. Jeg tok en sjekk nå: 5 til ARN, 6 til CPH og 5 til OSL hver dag.

    Super effektiv måte å kvitte seg med de kundene som betaler mest.

    De lurer på hvorfor businessen går dårlig?
     
    Kjetil L, RoadKing and jgroneng like this.

Del denne siden