Husk at SAS har nedskalert flåten under Chapter 11-prosessen og at dagens program ikke kan gjennomføres uten drahjelp fra Air Baltic, JetTime og SmartLynx. Det kan trolig kuttes ganske mye uten å sette egne fly på bakken.
Det store spørsmålet er vel om SAS flyr etter FLYR til skifteretten og ikke flyr utover i 2024 .... Hva skal vi da gjøre med alle bonuspoengene?
Litt hobbyforsking utført på morgonkvisten vedr. rutekutt Eg har sett litt på flygingar på ruter der SAS tradisjonelt har flyge mange avgangar for dagen (OSL–BGO/TRD/TOS/SVG m.fl.). I denne samanhengen har eg sett på tilfeldige datoar utover hausten og synsa litt kring korleis hausten 2023 ser ut samanlikna med rutetilbodet før koronapandemien. Eg har berre sett på vekedagar (ikkje laurdagar og sundagar) og eg har brukt oversikten som Avinor presenterer for direkteflygingar frå kvar flyplass. 1) TRD–BOO (Trondheim–Bodø) – Hausten 2023: 2 daglege avgangar. – Pre-covid: Mogleg mellom 4 og 6 daglege avgangar (hugsar det vagt). – Merknad: Widerøe har kome inn og tatt delar av denne marknaden med rundt tre daglege avgangar på strekningen. 2) TRD–OSL (Trondheim–Oslo) – September 2023: 11–12 daglege avgangar. – Oktober 2023: 7 (sju!) daglege avgangar (i rundt to–tre veker). – November 2023: 12 daglege avgangar. – Pre-covid: Mogleg rundt 14–16 daglege avgangar (meiner eg å hugsa). – Merknad: Norwegian har 13 daglege avgangar på denne strekningen hausten 2023. 3) BGO–OSL (Bergen–Oslo) – September 2023: 13–14 daglege avgangar. – Oktober 2023: 7 (sju!) daglege avgangar (i rundt to–tre veker). – November 2023: 13–14 daglege avgangar. – Pre-covid: Mogleg 16–18 daglege avgangar (det var litt fleire enn til TRD) – Merknad: Norwegian har 13–14 daglege avgangar på denne strekningen hausten 2023. 4) TOS–OSL (Tromsø–Oslo) – Hausten 2023: 6–7 daglege avgangar. – Pre-covid: Mogleg rundt 9–11 daglege avgangar (mogleg 12?). – Merknad: Norwegian har 6 daglege avgangar på denne strekningen hausten 2023. 5) SVG–OSL (Stavanger–Oslo) – September 2023: 11–13 daglege avgangar. – Oktober 2023: 7 (sju!) daglege avgangar (i rundt to veker). – November 2023: 11–13 daglege avgangar. – Pre-covid: Mogleg rundt 14–16 avgangar (var ganske likt som TRD, meiner eg å hugsa). – Merknad: Norwegian har 11–12 daglege avgangar på denne strekningen hausten 2023. Nokre kommentarar: – Nedtrekket i oktober kan vera i samband med haustferie. – Eg kan hugsa feil frå før pandemien. – Likevel er det tydeleg at SAS flyg mindre i haust enn før.
Urk! Ser at min routing ZRH-CPH-OSL søndag 8. oktober med ankomst OSL kl. 1440 har blitt endret til direktefly med ankomst 1655. SK1456 CPH-OSL er ikke lenger med i programmet, men kommer tilbake to uker senere. I samme omgangen har SAS Plus Pro Bio på 2x flyvninger har blitt justert til 1x SAS Plus Pro uten Bio. Kan jeg kreve poeng for opprinnelig booking her, mon tro?
Er litt overraskende at det ble ikke økt kapasiteten her siden Dovrebanen er så og si stengt på ubestemt tid, og det er meget dårlig kapasitet på Rørosbanen.
Hvis det er høstferien, så regner vel de med at det er endel færre forretningsreisende. Fritidsreisende klarer aldri å kompensere for bortfallet av de
Det ser ut som at SAS kutter ut en av de mest brukte avgangene SVG-OSL en god stund fremover, nærmere bestemt 1430, så det blir heller dårlig mellom 1220 og 1600. Ganske heftig gap der, og snodig siden 1430 pleier å være ganske full. Skjønner ikke tanken bak...
Jeg sendte en klage til SAS angående ovennevnte kutt i avganger, og fikk (som forventet) er svar som ikke ga noen klarhet: "Beklagar detta. SAS samarbete med Widerö har minskat, och därmed finns det även färre avgångar att tillgå. Norwegian tar även upp mer plats, vilket gör att de eventuellt har fler avgångar." Widerøe har ikke pleid å fly SVG-OSL, så det er ikke forklaringen, og at Norwegian tar mer plass skyldes vel bare at SAS kutter i sitt tilbud...
Har og merket at det er markant nedgang i avganger hvor jeg flyr mye, som er KRS<->OSL<->TOS.. Liker ikke trenden..
Helt håpløst at kveldsflyet fra OSL til KRS har forsvunnet igjen nå i høst. Med siste avgang klokken 19.40 er det umulig å komme seg hjem fra Oslo og andre steder i landet når man har sene møter, som jeg har mye av. I tillegg har Widerøe kuttet 23.05-ruten fra Bergen på de fleste ukedager, så det går heller ikke an å komme seg hjem den veien lengre. Nå går siste flyet fra Bergen klokken 20.00. Dårlig trend ja.
Mellom BGO-TRD er det også skralt framover. Jeg flyer strekningen et par ganger i måneden og på de neste turene jeg skal ha (litt forskjellige datoer t.o.m desember), så går det ikke lenger morgenfly uten å gå via Oslo. Begge flyene som går direkte er på ettermiddagen. En annen merkelig greie er at de flyr TRD-SVG nå, men ikke den som tidligere gikk TRD-BGO-SVG. Min erfaring var at den var mest full mellom BGO-SVG, så overraskende at det er den delen som droppes. Nå er mellomlanding i SVG beste alternativ om morgenen. Om dette er programmet de skal ha ut vinteren, så kan det bli spennende hvor mye det påvirker.
virker jo meget rart å ikke ha morgenfly mellom bgo og trd... Skulle tro mange andre ruter har mindre etterspørsel?
Virker som alle SAS destinasjoner i Norge er påvirket i større eller mindre grad, også småbyer har fått endringer i tidspunkter som sikkert henger med hvordan flyene slynges etc. i det reviderte vinterprogrammet. Det skjæres i ruteprogrammet over hele fjøla på kortdistanse, jeg fikk f.eks. innstilt noe så enkelt som OSL-CPH kl. 08.05 på en mandags morgen. Alternativer er kl. 07.05 eller 09.15, så ikke akkurat krise. På OSL-CPH har SAS fortsatt overlegen frekvens over Norwegian, noe de sikkert alltid vil/må ha pga feed. En ting er sikkert, her kan et Norwegian i vekst ta andeler innenriks fremover om de er på ballen.
Nå har det virkelig blitt vanskelig å reise med SAS til Los Angeles. Tidligere har jeg kommentert at jeg fikk beskjed om en endring i programmet som gjør at jeg får 5 timer på CPH ved hjemkomst fra LAX før flyet går til OSL. Nå fikk jeg beskjed om endring på på turen TIL LAX, som betyr 3 timer på CPH. Altså 8 timer på CPH for en reise tur/retur LAX fras OSL. Det er for dårlig!
Det er noen som skurrer, I kvartalsrapporten skrev SAS: "Continued ramp-up with a year-on-year increase in capacity this winter" https://static.seekingalpha.com/uploads/sa_presentations/452/96452/original.pdf og dette har vel også Anko sakt i intervju. Samtidig får Norwegian kritikk for å ta ned kapasitet til vinteren https://e24.no/boers-og-finans/i/Ll...ter-prisvekst-vil-bremse-reiselysten-i-vinter Fra betalartikkel på Check-in.dk: https://check-in.dk/fire-ud-af-fem-sas-passagerer-tilbage-i-august/ ”SAS afslutter en travl sommersæson med tilsammen 7,1 millioner passagerer i løbet af juni, juli og august. Antallet af passagerer i august steg 22 procent sammenlignet med samme måned sidste år. Vi arbejdede hårdt på at skrue op til sommersæsonen, og vi er glade for at se den store efterspørgsel og høje passagertal. Vi ser fortsat en sund efterspørgsel på rejser, og vi vil øge kapaciteten til vintersæsonen også,” siger Anko van der Werff, koncernchef i SAS.
Kanskje på tide at flere enn jeg skriver en klage. Ikke forvent et fornuftig svar, men om mange nok klager på det samme kan det hende at misnøyen blir lagt merke til. Edit: Er det forresten flere som har lagt merke til at skjemaet for generell ris og ros har forsvunnet fra SAS´s sider, noe som muligens er komfortabelt for et SAS som vil stikke hodet i sanden og håpe på det beste ? Jeg endte opp med å bruke email til [email protected]
Endelig har SAS kommet til fornuft. De har satt opp en flight fra CPH til OSL 12:00 Så nå slipper jeg å vente fra 10:00 til 15:15 når jeg kommer fra LAX. Jeg har allerede endret reisen!
Nå ser det ut som om SAS slutter å fly kveldsfly OSL-EVE helt og holdent. Kveldsflyet har pleid å ha bra belegg, og burde være lønnsomt. Siste fly blir da klokken 1600 fra OSL, noe som er ganske håpløst for de som reiser oppover etter jobb, møter etc., spesielt om du først må komme deg til OSL fra f.eks. SVG eller BGO. Siste mulighet for å reise SAS gjennomgående fra SVG til EVE blir derfor 1245 fra SVG. Ganske snodig tankegang, og det kan tyde på at SAS ikke lenger prioriterer forretningsreisende i det hele tatt. Norwegian, derimot, flyr plenty avganger både fra SVG og OSL, også på kvelden. Er det noen fra SAS som leser her inne og som kan komme med noe vettugt om hva som ligger bak?
Jeg tror SAS er litt short på fly eller crew, og i motsetning til sommerprogrammet så lønner det seg ikke å leie wetlease.