Det er tre ting jeg lurer på angående det å bruke poeng på flyginger: http://www.sas.no/eurobonus/point-charts/sas-points-charts/ 1. Når jeg bestiller beste tilgjengelighet til Hong Kong for 378.400 poeng, får jeg poeng og segmenter for disse flygingene? 2. Hvis jeg bestiller førte klasse med Lufthansa til Kuala Lumpur for 190.000 Poeng,... Tjener jeg poeng på den flygingen? 3. Hvis jeg bruker SAS poeng til Kuala Lumpur, eller Hong Kong med SAS, betyr dette at jeg kan registrere poeng til Aegean for de flygingene?
Tror svarene er: 1. Ja, hvis du reiser med SAS. 2. Nei, ikke så lenge det er en ren bonuspoengreise. 3. Nei, ikke så lenge det er en ren bonuspoengreise.
He he he... Hvis du ser hvordan flere andre selskaper for eksempel United og Air Canada (AeroPlan) har devaluert de siste årene så skal jeg love deg at SAS sine endringer er barnemat.
... Det er trist å se EB ødelegge seg selv. Det tristeste er at SAS kaller dette for "forbedringer". Vi er ikke så lettlurte. Hvis Lufthansa eller lingnende får et norsk co-branded kredittkort og statusmatch kommer nok EB til å miste de fleste frequent flyers og bonusjegere.
Mange grunner til det, mest at de amerikanske selskapene var alt for generøs over veldig mange år når det gjaldt opptjening, redemption, oppgraderinger mv. I tillegg gjøres disse devalueringene fordi selskapene kan. 3 store fusjoner har eliminert 3 store flyselskaper her i USA og det er i realiteten liten/ingen konkurranse. Ingen av disse tingene er realitetene til SAS. Men det som overrasker meg er at SAS virkelig forbedret programmet (så til og med jeg lurte på hvilken kalkulator de hadde brukt ) for veldig kort tid siden, umiddelbart etter startet de med kutt og devalueringer. Ganske korttenkt. I tillegg er det virkelig en vederstyggelighet at kundene selv er de som finner ut av endringene via diverse kanaler. De bør gi kundene beskjed om alle slike endringer slik at kundene kan ta valg om hva de velger å gjøre. Det å ha betalt for en Plus billett og bli avvist i loungen i f.eks. Roma etter du har kjøpt en tjeneste, holder ikke. De informerer fortsatt ikke kundene via websidene og de har heller ikke sendt ut denne kritiske informasjonen om noen av endringene. Under har de helgardert seg med ett par stjerner "der det er tilgjengelig" Vel, jeg har reist ut fra Roma med SAS siden jeg var liten gutt og vet at de har alltid hatt lounge tilgjengelig der. Det har de ikke lengre og det bør stå når de selger tjenesten. Det er passelig dårlig stil.
Nei det tror jeg ikke. Du får 125 M&M-poeng for en rimelig økonomitur Oslo-Tromsø, noe som betyr at du må fly 800 ganger i året for å bli senator. Flyr du 800 innenriks-segment i øko så er du i pandion-territoriet.. Du trenger vel kanskje bare 400 flights OSL-CPH, men det er fortsatt en drøy mengde. M&M er nesten helt ubrukelig for de som flyr billige billetter.
Ser ut til at dette bare er begynnelsen, og at de skal kutte mer: http://www.dn.no/nyheter/2016/12/29/1746/Luftfart/sas-topp-bransjen-er-brutal Vi har dessverre ikke noen gode alternativ til SK. Selv om DY innenlands funker fint, er det ikke stabilt nok internasjonalt, og ved irrop er det krise med punkt-til-punkt selskap. Som @Are sier, er ikke LH noe alternativ heller. Så vi er vel uansett stuck med SK.
Dårlig IRROPS er ikke fullstendig krise intra Europa , du får kjøpt ny billett fra de fleste steder for under 5000kr så det går ann å være selvassurerende på det. Long haul med t/r prising og titusener for ny billett er en annen historie.
Flyr mest Longhaul, så var det jeg tenkte på. Men ser poenget om man bare flyr intra-europa. SK pleier ofte å være litt i forkant ved delay, om en er på gjennomgående billett, greit med de sms´ene med ny flight, og slippe å stå i kø. Ved innsjekk i HKG booket de meg like godt om proaktivt. Mulig pga EBD/Plus, registrerte at mange andre måtte i kø ved ankomst for å booke om. Når det er sagt går jeg for gull i et annet *A, siden jeg allerede er rekvalifisert til EBD
IRROPS intra-europa kan være slitsomt nok om du har valgt feil flyselskap. Selv om jeg har mer enn 5-gangen så mange flygninger med SK som DY har jeg så langt hatt flere negative opplevelser med DY og så langt 0 med SAS. Dvs. det har vært irregulariteter med SAS også, men de har løst de så godt som det kan la seg gjøre, mens jeg hos DY har måtte true, trygle og be for at de i det hele tatt skulle gjøre jobben sin. Disse opplevelsene med DY er en direkte årsak til at jeg har vært 50/50 på SK/DY for bare noen år siden, til 90/10 SK/DY i dag. Å komme hjem når du har tenkt å komme hjem er verdt så uendelig mye mer enn hundrelappene man evt. sparer ved å gå for lavpris-alternativet. For min arbeidsgiver og for mange andre også er jeg helt sikker på, er pris en avgjørende faktor ved valg av flyselskap. Det at SAS ordner opp når ting går den veien høna sparker er egentlig viktigere for meg noen EB-gode. Skal man ha både i pose og sekk må man akseptere en høyere pris, og for mitt vedkommende hadde det sannsynligvis betydd at jeg har måttet fly mer DY.
Selv om SAS har beholdt rabatten på 30% på beste tilgjengelighet for Diamant, så kan det se ut til at de har økt poengprisene en del. I fjor vår kunne jeg booke BGO-SFO i fullpris business for 87 500, og mener at Business Saver kostet 75 000 hver vei. Nå sjekket jeg for reise til SFO i april og da var prisen 80 850 og 96 250. Ellers er prisene for Go 50 050, Go Flex 57 750, Plus Saver 65 450, Plus 73 150. Det er jo kommet til noen nye varianter/prisklasser her ;-) For business variantene så blir jo 80 850 brutto til 68 662 netto, og for 96250 til 80 000 netto, da man får henholdsvis 12188 og 16250 statuspoeng i retur for hver vei.