Samma her. Bruker NAS ein del ganger ifm. kampanjepriser, ettersom det då er relativt store skilnader samanlikna med SAS.
Jeg synes også det var voldsom nedrakking på Norwegian her. Sammenlignet med mange her inne er jeg nok en rookie, men jeg har sikkert 40-60 flighter på et normalår. Har da både opplevd forsinkelser og kanselleringer med begge, og har stort sett blitt godt tatt vare på selv om det fort kan være litt kaotisk med informasjon akkurat når ting skjer. Sist var et kansellert fly hjem fra Bangkok, da valgte vi å vente 3 dager på neste DY-flight som gikk direkte. Norwegian fikset hotell og betalte €600 bare dager etter vi kom hjem. For oss ble det bare en forlengelse av ferien. Jeg flyr gjerne Norwegian på langdistanse, deres Premiumprodukt mener jeg er svært bra og bedre enn SAS plus. Og så liker jeg at de skrur av lyset og ikke maser om taxfree eller andre ting hele tiden. Trenger du noe er det bare å trykke på skjermen (og evt dra kortet) så kommer det ganske umiddelbart. Jeg tror ikke den vanlige bruker synes SAS har imponert det siste året med en webløsning som er pinlig dårlig og stadig vekk 1 time+ venting på kundeservice om du må ringe (og det må man litt for ofte siden det er for lite som kan fikses på web eller chat).
Om det er min post du henviser til, så ser jeg ikke problemet med å klage på at det ikke serveres noe ombord, når dette gjøres på samme rute med SAS, og tråden heter SAS vs Norwegian. Menmen...
Har 70+flighter med DY i året og 20+ med *A. Ikke opplevd CNL med NAS på 8 år nå, heller ikke med SK. Serveringen ombord er som forventet, flyr man korte innenriksleg med NAS så vet men på forhand at det ikke er noe. Trenger ikke å bli forundret over det uke etter uke. På samme måte med SK(konsekvent Plus eller C), så vet man at mat og drikke er inkludert, og kvaliteten på drikkevarene kommer seg(selv om jeg savner Champers på alt av utenriks i Europa). Enig i det med reisevanthet, mye merkelig oppførsel på pax hos DY. Men sånn blir det vel med mottoet «affordable fares for all». Men har hatt 2C tur/retur ALC nok ganger til å vite at det som reger er drøye 3timer hvor jeg sitter i en do kø. Har hatt forsinket bagasje med begge, og samme oppgjør innenfor ett rimelig tidsrom.
Jeg reiser ikke ofte med DY, men de gangene jeg har gjort det har jeg ikke opplevd noe negativt. Hverken shorthaul eller longhaul. Faktisk, da jeg måtte kansellere SAS returen fra Narvik fordi jeg ikke rakk den og måtte reise med NAS som var siste avgang fra EVE, så fikk jeg ledig midtsete på NAS, det fikk jeg ikke på SAS oppover . Selvfølgelig tilfeldighet, men litt artig å observere lell, en liten digresjon var forøvrig at reisefølget faktisk fikk en gratis øl. Jeg måtte holde meg til vann og cola ettersom jeg skulle kjøre bil.
Har aldri hatt ubehagelige opplevelser med noen norske selskap, wf, sas, dy. Flyr jeg alene spiller det ingen rolle for meg hva jeg flyr. Da er pris og avgang viktigst. Flyr familien velger jeg SAS plus.
Når alt er som normalt, så er DY eit greit selskap! Eg flyg dei gjerne, men ein blir jo bortskjemt med status hos SAS. Men dei spekulerer i å trenere reklamasjonskrav, og eg reiser stort sett med håndbagasje og flexbillett der. Men hukser eg flaug lågpris i Asia....
Har aldri hatt noen problemer (eller opplevd å bli ringt, kanskje noe som bare gjelder EBD?). Jeg tar det som er billigst i Norge. Har opplevd mye pussig oppførsel både hos SK og DY, og jeg tror nok det er en ganske uniform fordeling blant de som ikke reiser alt for mye mellom selskapene.
Flyr stort sett osl-trd og osl-svg. Er av den typen som alltid er for tidlig ute så jeg har til gode å komme for sent til avgang (sett bort ifra de gangene man har sovnet av). Plasser meg ved vinduet og sover en time. Aldri hatt store problemer verken med SAS eller Norwegian. Men jeg er nok ikke akkurat den passasjeren som er mest i kontakt med selskapet. Kan ikke huske sist jeg snakket med en ansatt i SAS eller Norwegian foruten en høflig hei og de gangene jeg sitter på nødutgang og blir vekt for sikkerhetsbriften på hvordan åpne luka.
Har jamnt gode erfaringar med begge. Har aldri hatt trøbbel utover at dei begge stundom har vore forseinka.
Dersom sammenligningen også omfatter bonusprogrammene synes jeg faktisk Norwegian sakte begynner å puste SAS i nakken. Greit at de ikke har nivåer med fordeler enda, men deres konsept med 1 poeng = 1 kr, og at poengene kan brukes når som helst til å betale så mye som helst av en reise, inkludert skatter og avgifter, synes jeg er en kjempefordel sammenlignet med SAS. Det enkle er ofte det beste, og 1=1 "alltid" er enklere enn å sjekke soner og tilgang på gitte datoer.
Flyr +-100 enveis turer ila året med begge to, fordelt 50/50, mest OSL<-> BGO/SVG. Velger fremst på pris og tidspunkt. Reiser/møter som er planlagt i god tid blir ofte med SAS, på kort varsel så er DY sine priser med vår bedriftsavtale alltid bedre. God service hos begge to, noe bedre service og et ekstra smil på SAS innimellom. Det er ikke så ofte jeg handler noe ombord, men greit å ha muligheten om man er sulten på vei hjem. Prøver å handle på flyplassen, da Wasa blir litt kjedelig...
Jeg foretrekker SAS, men bruker Norwegian rett som det er.. Har aldri hatt klatt med noen av de. Fikk en ødelagt koffert med DY for noen år siden, det tok meg ca 3 min å få en ny. Reiser jeg alene syns jeg SAS er greit, pga av lounge. Men føler noen ganger at de er veldig kjappe med tralla, og ikke akkurat pusher det som er gratis i pluss.. Syns Norwegian er veldig greit til typiske feriedestinasjoner, pga nettet ombord, og med slimline seter og høy setelomme er det litt mer plass til beina
Foretrekker SAS men flyr av praktiske grunner også en del med DY. En av de største fordelene med DY vs. SAS er etterregistreringen av manglende reiser. Hos DY tar det 1 minutt, det eneste som trengs er etternavn og bookingref mens man hos SAS trenger absolutt all info fra reisen, bilettnummer, flightnummer osv osv osv...
Jeg synes ikke det du lister opp er en god sammenligning. Mulig SAS strekker seg litt lenger for EBD, men dette har jeg aldri opplevd.
En tidlig erfaring med DY var å få en SMS om at flighten hjem fra midt-Europa var kansellert - og det var det. Ingen annen kontakt fra dem, og ingen hjelp å få ved egen kontakt. Måtte selv fikse ny reise hjem med SAS neste dag, samt overnatting (dette var lenge før Kjos-fast ble et begrep). Skal sies at DY-reisen ble senere refundert, men det hjalp lite ift den langt større kostnaden med å komme seg hjem selv. Siden har det ikke blitt DY unntatt om påkrevd ved jobbreise, selv om det sikkert stort sett ville gått greit. SAS har også skapt problemer, men da har det raskt blitt ordnet opp i i etterkant, og derfor forblir det SAS om valget står mellom de to.
Synes dette er en høyst relevant sammelikning. Mine opplevelser kan jo avvike fra andres og det var egentlig min take med tråden. Er det bare jeg som er uheldig med DY eller er det flere som opplever det samme..
Du er jo ikke uheldig når de føller reglene. Om en ikke har kommet til sikkerhetskontrollen før det er 20 min igjen så blir man automatisk kansellert fra flyet. Og så refererer du til noe som da åpenbart gjelder kun for EBD, ettersom jeg aldri har blitt ringt og med 15 minutters margin bare kunne "glemme å komme med" som surpompen sa det så hyggelig i SAS-gaten.
Denne regelen har jeg aldri hørt om før. Er forøvrig ikke eneste negative erfaring med DY, men synes disse stod såpass godt i kontrast at jeg ville poengtere det. Samme dag, samme pasasjoner, billigbillett hos SAS og flex hos DY. Viser jo hvem som prioriterer sine kunder best. Verd å merke, fikk ikke booket om flexbilletten på nett heller, selv om jeg da ikke lenger var sjekket inn..
Som en del av SAS sine statsløse plebeiere har jeg opplevd å få kansellert fly pga, teknisk feil på hjemreise. Jeg måtte ombooke billetten min til hjemreise en dag tidligere pga. dødsfall i nær familie. Selvfølgelig var det noe galt med flyet som jeg skulle fly videre med. SAS ordnet hotell (middels) og mat. Så ikke noe problem. Mens vi satt i bussen på flyplassen på vei til hotellet tikket det inn på mobilen melding om at jeg var booket om til en helt annen flyplass med morgenflyet, jeg måtte da tatt offentlig transport 3-4 timer ekstra noe som var uaktuelt. Sjekket ut på nett at det var ledig på flyet til opprinnelig flyplass neste dag. Null hjelp å få av SAS sitt personell. Prøvde å ringe SAS, men telefonservice var selvfølgelig avskrudd for oss plebeiere. Fikk heldigvis ordnet meg fly til riktig flyplass til slutt takket være reisebyrået.