Svært flotte bilete. Er det noko spesiell grunn til at du har valgt biltransport framfor togtransport?
Når vi så til slutt kom frem til Ranthambore området. Så tok vi plutselig av til venstra midt på ei slette ute i ingenstedslands. Hvor vi fulgte en humpete grusveien en km eller noe sånt, før det plutselig dukket opp det som bare kan beskrives som et lite palace. Området når du går inn i første courtyard. Etterfulgt av enda en courtyard. Utenfor resepsjonsområdet ble vi ønsket velkommen av et par spillende, syngende og dansende herremenn. Ikke helt min smak den musikken de stod og bråket med. Men sikkert stor stas for folk som liker sånt Etter at vi hadde sjekket inn fikk vi lov til å velge mellom tre forskjellig rom. Så det ble en liten runde på hotellet før vi til slutt valgte et rom. Det så da slik ut. I tillegg så fikk vi grini oss til å kunne bruke en slik type balkong hvis vi hadde lyst til det Mamma hadde så trua på at hu skulle sitte der ute å drikke morgen eller kvelds te. Ble lite av det gitt... Med tanke på at det nå var ca. 37 grader ute og vi hadde kjørt bil i hele dagen. Så var det bare å kaste på seg badetøy og prøve finne veien til bassenget. Er jo små åpne områder uansett hvilken vei du går.... Men fant frem til slutt! Så resten av dagen frem til middagstid og en liten tiger teaser film ble tilbrakt her. Nøyaktig klokken 19.00 hvis jeg ikke husker feil var det klart for en kombinert dokumentar og reklamefilm om Ranthambore National Park. De hadde rigget til "kino" i courtyarden utenfor resepsjon og matsalen. Så her fikk vi se og høre en del historie om en av tiger familiene som bodde i parken. Var helt greit å få med seg, men var litt sånn irriterende overdramatisk han fyren som pratet til filmen. Så orket ikke følge med så alt for nøye. Kanskje litt gretten siden det snart var mat? Ganske så fin spisesal, men maten var litt så som så syntes jeg. Første dagen så var det litt kald mat, noe som vi klaget på. Så når de tok en nærmere titt selv. Så fant de ut at det var noe problemer med det elektriske som skulle holde maten varm. De beklaget seg fælt, og til frokost dagen etterpå var alt i orden igjen. Men maten var fortsatt litt kjedelig syntes nå jeg. Høydepunktet for min del var skikkelig gode hvitløksnanbrød
Etter middag tok vi tidlig kvelden. Vi måtte vel opp rundt klokken 5 neste morgen da safarituren til parken begynte tidlig. Har ikke noen bilder av morgen teen som ble fortært mens vi vente på at bilen skulle komme å hente oss. Var litt småtrøtt. Men etter en 5-10min kjøretur fra hotellet så ankom vi parken! Tror ikke det tok mer en 5-10min kjøring inn i parken før vi plutselig ikke kom noe lengre fordi det stod et helt lass med andre biler i veien... Guiden snakket litt med de andre guidene, og det kom fort frem at det var en tiger litt lengre fremme. Så da hadde alle stoppet opp der og veien var blokkert. Her ble vi stående kjempelenge og det var ganske så irriterende. Det var tydeligvis muligheter for å se en tiger litt lengre fremme der, men det var absolutt null organisering mellom de forskjellig bilene. Så vi som lå litt lengre bak der så jo absolutt ingenting. Men plutselig så skjedde det noe sykt kult alikevel. Plutselig ut av skauen så kom det en leopard løpende like oppe til høyre på bildet der. Også hoppet opp i et tre omtrent rett over oss... I følge guiden så var det mye mer sjelden å se leoparden i parken. Fordi de er så utrolig sky. Så vi var sykt heldig med den! Han lå bare oppe i treet der og chillet i en evighet. Etter lang tid med leopard knipsing kom det endelig en eller annen form for manager. Han sørget for å rydde opp i kaoset forran og få ting i gang igjen. Så vi fikk endelig beveget oss litt fremover og forlot vår leopard venn i treet sitt. Når vi kom frem til der tigeren var, så hadde han dessverre gjemt seg bak noen steiner og trær et godt stykke unna. Så det var ikke så mye vi så selv om vi vente i området en god stund. Du ser hodet hans der jeg har klusset på med litt rødt Så har i alle fall sett en tiger! Etter det her så fant vi dessverre ikke flere tigere, men vi kjørte rundt overalt i parken å fikk sett mye annet. Veldig fint område og en tur som absolutt kan anbefales. Tiger, leopard eller ei. I parken så vi alt mulig av rare dyr. Jeg kjenner ikke til hva alt er, og husker heller ikke hva guiden sa de het. I tillegg så vi også min indiske favoritt fugl, Kingfisher. Kan muligens ha noe med dette her å gjøre Indisk produsert øl som det gikk litt av på tur Det tror jeg var hoveddelen i fra parken. Etter vi hadde vært der dro vi tilbake til hotellet. Spiste frokost og tilbrakte en liten time eller to ved bassenget igjen før vi reiste tilbake til Jaipur. På veien hjem kjørte vi motorveien heletiden, så det gikk litt raskere hjem igjen. Men man ser jo også litt div. på motorveien også... Lykke til hvis det blir en bråstopp Veldig mange av disse på veien også. Toppfart på 40km. Så her er det bare å tute for å si i fra at man skal forbi. Også peise på... Så kan vi avslutte turen med et bilde av noen andre på tur
Var å besøkte mamma som bor der borte om dagen i forbindelse med jobb. De har en sjåfør som de leier inn for å kjøre de frem og tilbake til jobb, plus alt mulig andre ærende. Så kan vi betale han litt ekstra utenom det, så ordner han langturer osv. for oss. Så da var det veldig enkelt og greit å bruke han
Fantastiske bilder @AcroN ! Nesten så jeg fikk lyst tilbake av hele greia Det er rett og slett helt vilt på veiene der borte! Og utrolig stilig med den leoparden. Jeg har vært på tre safarier så langt og foreløpig så har jeg bare sett haletuppen av en.
Veldig bra rapport, det må ha vært en morsom tur, India er bra! Ranthambore er en fin park, du vet ikke hvilke av tigrene du så? Min fotografkollega Anna, som guider der borte, tok dette bildet av det jeg tror er T-19 tidligere i vinter. Det er et sjansespill om man får se tiger eller ikke, men når man har vært heldig, er det nok ikke en opplevelse som går i glemmeboka så lett. Jeg håper virkelig at flere av dere benytter muligheten til å ta en tur til India.
Det bildet der var litt bedre ja Nei, det var det aldri noe snakk om i bilen vår. Mulig at de som kom først frem fikk sett mer av tigeren, og at guidene derfor kunne se hvem tiger det var. Ja, er ikke alltid man får se tiger der, men syntes turen var verdt det uansett. Artig å bare kjøre litt rundt i parken Mye andre ting å se på.