I den utopiske verden hvor Skatteetaten skulle klare å avdekke et forhold så tror jeg nok de vil ture frem med vanlig praksis som er å forfølge privatpersonen for ikke å ha påsett at arbeidsgiver rapporterte korrekte tall. Skatteregningen pluss straffeskatt blir sendt den enkelte. Bedriften kan kanskje anmeldes for manglende rapportering men da vil jo Staten i en rettsak måtte bevise at bedriften ikke tok nødvendige grep for å sikre korrekt rapportering. Jeg tror det skal veldig mye til å få noen dømt for det, gitt at det nå i dag i alle fall ikke finnes noe veiledningsmateriell fra Skatteetaten om beregning av fordelen eller redegjøring av rapporteringsmetodikk.
Virker som et lite gjenomtenkt opplegg. I det minste burde det vært satt et gulv på poeng ifht når dette skal gjelde. Å håndheve dette for nickles and dimes må være utrolig lite kosteffektivt. Deretter burde en om det i det hele tatt skal funke på noen fornuftig måte å skattlegge dette ha en sjablongmessig tilnærming i trappetrinn. Å skulle dokumenteren hvert enkelt poeng samt ha oversikt over hva som kom inn hvorfra og når ifht uttak er kliss umulig, selv om en skulle være aldri så rettskaffen. På toppen av dette skal en beregne verdi på ytelsen ut fra en ikke eksisterende markedsverdi av tilsvarende reise på et ikke definert tidspunkt (opptjeningstidspunkt? Bestillingstidspunkt? Tidspunkt for endring av reisen? tidspunkt for avreise?) i et høyst volatilt marked. Beats me hvordan dette skal funke
I fare for å gjenta meg selv så er den enkleste løsningen, for arbeidsgiver i alle fall, å forby opptjening av poeng på arbeidsreiser og nå rapporterer jo opptil flere her inne at dette har skjedd med de. Og jeg tror vi bare har sett begynnelsen.
En arbeidsgiver et par poster tilbake rapporterte forbud mot å bruke opptjente poeng på privatreiser, altså at en kan bruke det på jobbreiser. Men jeg er redd for at staten går for din løsning.
Så lenge poeng behandles FIFO for uttak er vel ikke en løsning hvor en skal benytte gitte poeng på gitte måter gjennomførbart i praksis?
Løsningen er jo bare å bestille billettene uten bonusopptjening, så har arb.giver ryggen fri. Og etterregistrere, undres over hvor mange statsansatte som gjør det allerede i dag?
Trodde først at dette var en spøk, men i Norge skal man ikke få så mye som en binders uten at stat skal ha et sugerør inn. Gjeldende regler jo ganske klare, men kjenner dere noen som har ført opp 10k EB på selvangivelsen? Bare se her fra skatteABC hos skatteetaten. Dersom du gjennom tjenestereiser eller andre reiser i yrket opparbeider bonuspoeng, og du bruker disse privat, er dette skattepliktig inntekt på lik linje med annen inntekt. Begrunnelsen er at enhver fordel vunnet ved arbeid eller virksomhet er skattepliktig inntekt. Så lenge det er arbeidsforholdet som er årsaken til at du oppnår fordelen, spiller det ingen rolle for skatteplikten om du ikke får fordelen direkte av for eksempel arbeidsgiver. Jeg personlig tror folk flest nemlig IKKE ser på EB poeng som er erveret i arbeidssammenheng som en fordel på lik linje som inntekt.Gjør dere? Og isteden for verdensmesterskap i misunnelse på person X som erveret 200k EB poeng i jobb og kunne reise på ferie med familien. Så skal man innføre kontrollrutiner, ansvarligjgøre arbeidsgiver som får en ekstraregning. Kanskje bidrar person X nok i form av skatt til samfunnet som det er? Mens bonuspoeng skal han/hun ihvertfall ikke få uten at at det skal koste. Bare vent til parkeringsplass på jobb, elbillading på jobb, kaffe på jobb for og ikke snakke om fruktkurv også blir skattlagt. Denne her er jo om mulig enda bedre: bare for å vise hvor tullete regelverket er. Jeg er ansatt i offentlig virksomhet, og for en tid siden holdt jeg en presentasjon for en organisasjon. Som takk fikk jeg en blomsteroppsats. Er denne skattepliktig for meg? I utgangspunktet er alle fordeler vunnet ved arbeid skattepliktig. Det gjelder også honorarer i form av naturalytelser. Dette gjelder enten det er i eller utenfor ansettelsesforhold. Imidlertid er det et eget skattefritak for såkalte erkjentlighetsgaver for enkeltstående arbeidsprestasjon til en som ikke er ansatt i bedriften. Dette gjelder for gaver som består av annet enn penger og med en verdi på inntil 500 kroner. Dersom verdien på gaven er over 500 kroner, blir hele gaven skattepliktig.
Da blir det uaktuelt for meg å bruke privat kredittkort på jobbreiser. Noe bør man jo virkelig ha igjen for å sitte med reiseregninger..
Hadde jeg vært bedriftseier/leder så hadde jeg laget et internt skriv om at det ikke var lov å opptjene bonuspoeng på reiser i jobb. Dette kan en jo velge vekk ved bestilling av billetter hos Sas. Om min ansatte velger å etterregistrere disse reisene er ikke noe jeg kan følge med på... Men fra bedriftens side skal det ikke opptjenes poeng, og det er da heller ikke noe å rapportere. Lett.
Er det mulig å ha to EB-kontoer? Så kan man ha en egen for jobbreiser, så man ikke "blander" private og jobbpoeng. Upraktisk, og man får ikke samlet poeng/legs i en konto så man kanskje ikke får status. (Det var kanskje ikke så gjennomtenkt dette her..)
Er det noen som kan bekrefte at det lar seg gjøre å etterregistrere billetter som man opprinnelig takket nei til å opptjene poeng for?
Hvad nu hvis man bruger privat optjente point på opgradering på job rejse. Giver det mulighed for at trække fra i skat?
Her er DFØ (staten sin lønnssentral) sin holdning til endringene: https://dfo.no/kundesider/kundenota...-rapportering-og-beskatning-av-naturalytelser
Men tar offentlig ansatte og etterregistrerer flyturene sine? Jeg vet ikke men vil tro at for en del er svaret JA!!
Haha - tror ikke de er så ihuga bonusjegere at de bruker CT, men reiser de en det i høyere klasser mellom verdensdeler blir det rimelig mange poeng etter ett par år.. Greit å ha de stående til/om du skifter arbeidsgiver. Hvor mange er det egentlig som benytter CT? På noe annet enn pluss innad i Europa..