Men for og spore av litt. Eller... Hva tenker folk? Kommer dere til og rapportere bruk? Tjener selv en del hotell og fly poeng men vet ikke helt hva jeg kommer til å gjøre
Da blir det neste arbeidsgiver som er pliktig til å rapportere dette. Og betale arbeidsgiveravgift for en fordel den ansatte opparbeidet seg i sin forrige jobb. Helt tullete.
Neida. Det vil fortsatt være arbeidsgiver der du opptjente poengene som er pliktig til å innrapportere det. Ny arbeidsgiver skal selvsagt ikke rapportere og betale arbeidsgiveravgift for naturalytelser du har mottatt av forrige arbeidsgiver.
Da får du sikkert lov til å føre det på egen selvangivelse. Mulig staten da har krav på den ekstra arbeidsgiveravgiften mot konkursboet eller til de tidligere eierne. Men tviler egentlig på at verken staten eller konkursboet vil bruke energi på det.
Arbeidsgiveravgift er en ting, men det blir vel også en trekkpliktig ytelse i likhet med andre naturalytelser - men tidligere arbeidsgiver har jo ingen utbetalinger å trekke av (hvis sluttoppgjør og feriepenger er utbetalt). Har ingen kilder på det, men mener å ha lest et sted at det derfor er ny arbeidsgiver som skal innberette fordelen. Særdeles urettferdig hvis det er slik da..
Det er tidspunkt for uttak av poeng, og ikke opptjening, som er avgjørende for fordelsbeskatningen. Har man byttet arbeidsgiver mellom opptjening og uttak, vil det alltid være ny arbeidsgiver som skal innberette og betale arbeidsgiveravgift. Har man flere arbeidsgivere, er det hovedarbeidsgiver som har ansvaret. Kilde: InfoTjenester.
Enig. Nå blir det vel spørsmål på jobb intervjuet om en har mye poeng fra tidligere arbeidsgiver en tenker og ta ut
At det ikke er noe å trekke fra er egentlig ikke så avgjørende da det er innrapporteringen som er det viktige. Men ser det vises til infotjenester nedenfor så mulig jeg tar feil her. De har normalt gode kontakter i forhold til regelverksendringer. Men personlig ser jeg ikke hvordan bonuspoeng opptjent hos gammel arbeidsgiver kan argumenteres som en fordel ny arbeidsgiver skal belastes for.
Fordelen oppstår først ved uttak (opptjente poeng som ikke brukes regnes ikke som fordel), og det er derfor arbeidsgiver på uttakstidspunktet som får smellen. Tullete regelverk.
Jeg har ikke fått beskjed om hvordan min arbeidsgiver kommer til å håndtere dette enda. Men med mindre det blir totalforbud mot å engang opptjene bonuspoeng på arbeidsreiser hos oss så er min plan å føre regnskap og passe på at jeg alltid har brukt mer poeng på oppgraderinger på jobbreiser enn jeg har tjent inn.
Det letteste er nok at det innføres totalforbud mot opptjening av bonuspoeng. Hadde jeg vært arbeidsgiver så hadde jeg nektet mine ansatte slik opptjening. Medfører jo bare styr og mas for arbeidsgiver, og de får jo lite igjen for dette tullet...
Så vi bør slutte i jobben, reise jorden rundt på poeng og så søke ny jobb når vi kommer hjem? Kanskje NAV vil betale arbeidsgiveravgiften for oss.
Nå er ikke jeg berørt av beskatning - men jeg observerer at holdningene er svært anderledes her enn i Norge. Den største forskjellen er alle arbeidsgivere er fullt klar over at arbeidsreiser er en belastning som skal kompenseres. Jeg startet tidligere i år i en ny jobb med tildels betydelig reising og i forhandlingene rundt kontrakten og tilbud, var kompensasjon for reising et eget punkt med en betydelig økonomisk kompensasjon, tiltak som gjør reisene mer effektive (e.g. betalt TSAPre) betalt Lounge Medlemskap og selvfølgelig Bonus Program som min arbeidsgiver nå som jeg har nådd første Elite nivå begynner å få tildels betydelige innsparinger. Endringer er nå gratis, en besparing på USD 125-150 pr. Endring. Så hva slags kompensasjon vil du gi dine ansatte om du var arbeidsgiver ?
Dårlig med jantelov i USA ikke sant.. Her i Norge fremstilles jo alt litt anderledes.. "Jadda, se på nabo Hansen, han skal IGJEN dra med seg familien på flyet som jobben har betalt for." Tror ikke folk forstår at jobbreiser ikke betyr ferie. Lang flytur, taxi til hotell/møter/middag og så tilbake til flyplassen for å fly hjem. Jeg sier ikke at det ikke er gøy, men at det er en ferie? Nei, det er det ikke. Ser jo det samme når det er priority boarding. Har hørt ting som "Ja, vi får vel passe oss for de som er viktigere enn oss" osv. Er forskjell på hvor mye tid man tilbringer på en flyplass om man reiser 2 ganger i året på ferie eller 100 ganger i jobbsammenheng. Sparer man 30 minutter per jobbreise er det veldig mye tid spart.. Litt off-topic snart men..
Avventer egentlig i spenning hvordan min arbeidsgiver velger å forholde seg til dette, og så får man legge en strategi når man vet...
Dette temaet er jo morsomt nok med tanke på tradisjonelle bonuspoeng og uttak til gratis reiser og hotellovernattinger. Men hva med Norwegian Reward sitt system. Hvordan slår det ut om jeg har reist X antall ganger med Norwegian i jobbsammenheng, og dermed opparbeidet meg gratis fasttrack, innsjekket bagasje og setereservasjon, og så benytter disse fordelene på mine private fritidsreiser? Dette er jo fordeler som (i motsetning til bonusreiser) kan verdsettes med en nøyaktig verdi. Skal min arbeidsgiver da innrapportere antall ganger jeg har flydd privat og sjekket inn bagasje gratis pga opparbeidet "bonus" gjennom jobbreiser?